Nissan był znany z SUV-ów i pojazdów terenowych, ale nie miał konkurenta w segmencie średniej wielkości crossoverów; aż do 2002 roku.
Japoński producent oferował szeroki asortyment pojazdów 4×4 oraz SUV-ów, a marka była również znana z wielu sportowych pojazdów użytecznych, takich jak Pathfinder czy Patrol. Niemniej jednak, nie miał nic, co mogłoby konkurować w segmencie średniej wielkości crossoverów, więc opracował model Murano, który oparty był na tej samej platformie co Maxima. Wkrótce, pojazd o owalnym kształcie zyskał przydomek „Maxima dla terenówek”.
Murano, z intrygującym designem, przypominającym bardziej UFO niż zwykły samochód, miało przednią część z siatkowatą osłoną chłodnicy oraz parę reflektorów, które przypominały te z samochodu sportowego Z350. Profil pojazdu ukazywał sportową sylwetkę, z wyraźnym uniesieniem na filarach D. Zaokrąglone kształty i pochylona do przodu tylna szyba dodawały charakteru temu samochodowi. Jednak z ogólną designem w formie bańki nie wyglądał on zbyt groźnie na drodze.
Wnętrze zaczerpnęło nieco inspiracji z wyższych modeli. W środku było miejsce dla maksymalnie pięciu pasażerów. Niemniej jednak, środkowe siedzenie na tylnej ławce było raczej małe dla dorosłego. Murano oferowało nawigację, skórzaną tapicerkę oraz samopoziomujące lampy HID w najwyższej wersji wyposażeniowej. Bagażnik można było powiększyć dzięki dzielonej (60/40) tylnej kanapie.
Pod maską Nissan oferował Murano z 2003 roku tylko z jednym silnikiem: 3,5-litrowym V6 połączonym z CVT. Dla wybranych wersji wyposażeniowych istniała możliwość manualnej zmiany biegów z ustalonymi przełożeniami lub czterobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Nissan Murano (nazywany „Maximą SUV-ów”) to niemal luksusowy średniej wielkości crossover SUV produkowany przez Nissana, który rozpoczął sprzedaż detaliczną w roku modelowym 2003, zajmując miejsce w ofercie powyżej modelu Pathfinder jako najwyższy model SUV Nissana aż do wprowadzenia modelu Armada w 2004 roku. Zaprojektowany w Nissan Design America w La Jolla w Kalifornii, oparty jest na platformie Nissan FF-L używanej przez Maxima i trzecią generację Altimy. Murano znajduje się pomiędzy modelami Pathfinder i Armada w ofercie. Obecnie jest to jedyny crossover SUV Nissana sprzedawany w Stanach Zjednoczonych, gdzie stał się najlepiej sprzedającym się SUV-em Nissana, wypierając Pathfindera z czołowej pozycji. Mimo że ma podobną długość do Pathfindera, jest droższy od niego. Murano jest także pierwszym SUV-em Nissana z napędem na przednie koła.
Murano zostało nominowane do nagrody North American Truck of the Year w 2003 roku. Zostało również uznane za najlepszy premium SUV średniej wielkości przez AutoPacific. Samochód jest godny uwagi jako jeden z największych pojazdów dostępnych z bezstopniową skrzynią biegów. Większość luksusowych udogodnień oczekiwanych w samochodzie jest standardowym wyposażeniem Murano. Silnik, to 3.5-litrowy V6 o mocy 245 KM, pochodzi prosto z modelu Maxima i jest specjalnie dostrojony do Murano. System 'All-Mode 4×4 z ESP+’ to forma kontroli trakcji wbudowana w komputer pokładowy samochodu, zaprojektowana, aby zapewnić „radość” z jazdy. Samochód ma napęd na cztery koła i niezależne zawieszenie na wszystkich kołach. Luksusowym udogodnieniem samochodu jest kamera tylna, oprócz lusterka wstecznego. Pełny zestaw poduszek powietrznych, stalowe wzmocnienia kabiny oraz zagłówki to funkcje bezpieczeństwa zaprojektowane w celu ochrony wnętrza, podczas gdy ESP, ABS, EBD i wspomaganie hamulców to mechaniczne systemy bezpieczeństwa.
Silnik