Druga generacja modelu Navara występowała w trzech wersjach nadwozia: Simple, King i Double. Na rynku europejskim nosiła nazwę Navara, natomiast na innych rynkach była znana jako Frontier.
Druga generacja Navary zadebiutowała w 2005 roku i była modelem, który zapoczątkował przekształcanie samochodu użytkowego w pojazd rekreacyjny, z którego stał się znany. W niektórych krajach Navara z 2005 roku (D40) była sprzedawana równolegle z wcześniejszą wersją (D21) aż do wprowadzenia na rynek trzeciej generacji w 2015 roku.
Wersja King Cab została zaprojektowana z zestawem tylnych drzwi zawiasowych oraz dwoma małymi składanymi siedzeniami, które mogły być użyte w sytuacjach awaryjnych. Nie były one przeznaczone do codziennego użytku, chyba że pasażerami były dzieci. Przód auta pozostawał bez zmian, ale tylna burtka była dłuższa niż w wersji z podwójną kabiną. Długość ta wystarczała, aby pomieścić dwa motocykle terenowe obok siebie lub quada 4×4.
Wnętrze Navary było wyposażone w funkcje przypominające SUV-y, takie jak automatyczna klimatyzacja, skórzane podgrzewane siedzenia oraz system nawigacji. Można było również zamontować kamerę tylnej widoczności. Jednak producent nie przywiązywał zbytniej wagi do bezpieczeństwa, co zaowocowało haniebną oceną jednej gwiazdki z przekreśleniem w teście EuroNCAP. Po awaryjnych modyfikacjach udało się uzyskać żałosne trzy gwiazdki.
Wersja King Cab była dostępna z napędem na cztery koła oraz niską przekładnią. W zależności od rynku, oferowano szeroki wybór silników benzynowych lub diesla. W Europie dostępne były dwie wersje: z silnikiem 2.5 litra w układzie rzędowym oraz 3.0 litra V6. Auto mogło przewozić do jednej tony (2204 lb).
Nissan Frontier to model pickup trucka, który jest montowany przez firmę Nissan i sprzedawany pod marką Nissan. Nissan był pionierem rynku kompaktowych pickupów w 1959 roku, a w latach 60-tych dołączyły do niego Mazda i Toyota. Od 1959 roku Nissan znany jest z wielu znaczących osiągnięć w segmencie kompaktowych pickupów, w tym z pierwszego przedłużonego nadwozia (w 1979 roku w modelu Nissan King Cab) oraz pierwszego kompaktowego pickup’a w wersji crew cab w Ameryce Północnej, w modelu Frontier z 2000 roku. Obecnie modele Frontier są produkowane w Smyrna, w stanie Tennessee.
1998
Model Frontier wprowadzono na rynek w 1997 roku jako zamiennik starszego pickup’a Nissan. Na początku Nissan oferował Frontier z silnikiem 4-cylindrowym KA24DE, ale w 1999 roku dodano także silnik 6-cylindrowy VG33E. Początkowo samochód był dostępny tylko w standardowej wersji kabiny, jednak w 1999 roku wprowadzono również konfigurację king cab.
W 1999 roku sytuacja zmieniła się wraz z modelem 2000 Frontier Crew Cab. Crew Cab był pierwszym kompaktowym pickup’em oferującym nadwozie z 4 drzwiami w Ameryce Północnej. Do tego momentu, crew cab’y były pojazdami ciężarowymi pełnowymiarowych samochodów i były głównie wykorzystywane jako pojazdy komercyjne, mimo że czterodrzwiowe kompaktowe pickup’y istniały w Azji i Europie od dziesięcioleci.
W 2001 roku Nissan zmodernizował model Frontier, wprowadzając odważniejszy design, aby uczynić go bardziej atrakcyjnym dla młodszych nabywców. Model Frontier przeszedł całkowitą przebudowę po roku modelowym 2004.
2005
Początkowo model Frontier był uważany za kompaktowy, jednak od roku modelowego 2005, który został całkowicie przeprojektowany (wprowadzony na North American International Auto Show w 2004 roku), stał się bardziej średniej wielkości. Pojazd wykorzystuje nową platformę Nissan F-Alpha i przypomina pełnowymiarowy pickup Nissan Titan.
Nowy pickup ma rozstaw osi wynoszący 125,9 cali (3,20 m) przy całkowitej długości 205,5 cali (5,22 m). Sposobność holowania wynosi 6500 lb (2,950 kg). Standardowym silnikiem jest 4.0 L VQ V6, model VQ40DE, który generuje przyzwoite 265 hp (198 kW) z momentem obrotowym 284 ft·lbf (385 N·m). Dostępny jest również silnik 4-cylindrowy QR25DE, który także występuje w sportowej wersji sedana Sentra SE-R Spec V. Standardowa skrzynia biegów to sześciobiegowa manualna, a pięciobiegowa automatyczna jest opcją. Dostępny jest napęd na tylne koła oraz na wszystkie koła. Oferowane są również systemy kontroli trakcji i zjazdu ze wzgórza.