Nissan zbudował swoją reputację na pojazdach użytkowych, zaczynając od czasów, kiedy jego samochody nosiły nazwę Datsun w latach 30. XX wieku. Na przestrzeni lat stał się znany przede wszystkim z gamy pickupów, a w Europie zwłaszcza dzięki modelowi Nissan Navara.
W 2015 roku ten model zaskoczył rynek, wprowadzając jako pierwszy pojazd w swojej klasie sprężyny śrubowe z tyłu, podczas gdy wszystkie inne oferowały sprężyny resorowe. A lista niespodzianek była jeszcze dłuższa.
Niektóre rzeczy są tak dobre, jakimi są, a Nissan Navara/Frontier Double Cab jest jednym z tych pojazdów, które zdobyły uznanie na całym świecie. Jego stylowy wygląd z dużym przodem, nadkolami i zakrzywioną linią okien daleki był od przeciętnego, roboczego pickupa.
Wnętrze oferowało kabinę na 5 osób, z wystarczającą ilością miejsca dla dorosłych pasażerów zarówno z przodu, jak i z tyłu. W zależności od wersji wyposażeniowej, samochód miał zamontowany ekran dotykowy systemu multimedialnego na środkowej konsoli. Na konsoli centralnej znajdował się dźwignia zmiany biegów lub selektor do 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Podstawowa wersja wyposażeniowa oferowała jedynie klimatyzację, elektryczne szyby i radio CD.
Pod maską znajdował się 2,3-litrowy silnik turbodiesel od Renault, przy czym obie wersje były podwójnie doładowane. Model podstawowy oferował moc 160 KM, a wersja najwyższa miała 190 KM. Standardową przekładnią była 6-biegowa skrzynia manualna.
Nowy Nissan NP300 Navara wyznacza nowe standardy w segmencie pick-upów o masie jednej tony, łącząc najlepsze cechy crossoverów Nissana z ponad 80-letnim doświadczeniem w projektowaniu i produkcji solidnych oraz dobrze zaprojektowanych pick-upów.
Poprawa komfortu i elegancji przy jednoczesnym zachowaniu znakomitych zdolności terenowych, trwałości i pojemności ładunkowej NP300 Navara była głównym celem rozwoju nowego pojazdu. Nowy model ma solidną i mocną ramę, która wprowadza szereg nowych rozwiązań inżynieryjnych mających na celu dalszą poprawę właściwości jezdnych i praktyczności. Wykorzystując ten sam DNA crossovera, który zaowocował przełomowymi samochodami osobowymi, takimi jak wiodący w swojej klasie Qashqai, X-Trail i Juke, nowy NP300 Navara wprowadza nowy poziom elegancji, stylu, komfortu i jakości, a także technologie pierwszej klasy na rynek pick-upów.
Wprowadzenie ekskluzywnej pięcioletniej lub 160 000 km gwarancji producenta dla nowego NP300 Navara jest dodatkowym dowodem na wysoką jakość tego pojazdu i zapewnia klientom dodatkowy spokój ducha.
Jazda i prowadzenie
Poprawa komfortu jazdy i dostarczenie doświadczeń charakterystycznych dla crossovera były kluczowymi elementami rozwoju NP300 Navara. Aby osiągnąć to bez kompromisów w zakresie jego znakomitych zdolności terenowych, Nissan zaprojektował całkowicie nowy system zawieszenia z pięcioma wahaczami ze sprężynami spiralnymi dla modelu Double Cab, co zapewnia znaczną poprawę komfortu jazdy oraz lepsze prowadzenie. Jako dodatkowy atut, jest również o 20 kg lżejsze od poprzedniego układu zawieszenia na sprężynach liściastych.
King Cab ma znacznie zaktualizowaną wersję konstrukcji sprężyn liściastych, która była zastosowana w modelu poprzedniej generacji. Nowa sprężyna liściasta waży 7 kg mniej niż poprzednia konstrukcja, a także poprawia kąt podjazdu tylnych kół o 3,1 procent oraz zmniejsza hałas drogowy.
Nowe zmiany w zawieszeniu tylnej części Nissana NP300 Navara poprawiły również manewrowość. Dzięki skróceniu rozstawu osi o 50 mm, nowa generacja ma teraz promień skrętu wynoszący 12,4 m.
Technologia
W duchu innowacji Nissana, podnosząc oczekiwania i wprowadzając kiedyś ekskluzywne funkcje w zasięg rąk wszystkich kierowców, nowy NP300 Navara wprowadza szereg nowoczesnych technologii pokładowych. W segmencie, który tradycyjnie wolno wdrażał najnowsze technologie komfortu i bezpieczeństwa, stawia nowy standard w przystępnej technologii pokładowej. System Around View Monitor (AVM) i system automatycznego hamowania awaryjnego (FEB) – oba wysoko oceniane funkcje bezpieczeństwa crossovera – są unikalne na rynku pick-upów i oferują klientom bardziej zaawansowany poziom technologii, niż kiedykolwiek widziano w pick-upach.
Nowością w Navarze, zaprojektowaną dla bezpieczniejszej i bardziej stabilnej jazdy, jest elektroniczny mechanizm różnicowy ze ograniczonym poślizgiem (eLSD). Ten zaawansowany system wykorzystuje czujniki hamulcowe, które nieustannie monitorują prędkość kół; jeśli jedno z kół na osi jest wykrywane jako obracające się szybciej od drugiego, na chwilę zastosowane zostaje ciśnienie hamulca w celu spowolnienia szybszego koła. Końcowym rezultatem jest poprawa trakcji, równowagi w zakręcie i większe poczucie bezpieczeństwa.
Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa i wygody obejmują tempomat, kontrolę zjazdu ze wzniesienia (HDC) oraz pomoc przy starcie na wzniesieniu (HSA), które zostały opracowane w celu spełnienia specyficznych wymagań właścicieli NP300 Navara, a także bezkluczykowy dostęp, tylną kamerę i czujniki parkowania.
Design – styl crossovera spotyka legendarną praktyczność Nissana
Pionierskie podejście Nissana do designu zrewolucjonizowało rynek samochodów osobowych – ustalając nowe standardy i tworząc wzór funkcjonalności oraz stylu crossovera. Ta pasja do odważnego designu, premium jakości i wyjątkowej funkcjonalności została zastosowana w każdym elemencie nowego NP300 Navara, co zaowocowało najbardziej uderzającym i kompletnym pick-upem w swoim segmencie.
Zaprojektowany i skonstruowany z myślą o specyficznych wymaganiach i preferencjach europejskiego rynku oraz produkowany w fabryce Nissana w Barcelonie, NP300 Navara w wersji King Cab i Double Cab został stworzony z myślą o dostarczeniu surowego, ale sportowego stylu, z połączeniem powierzchni wypukłych i wklęsłych, co zapewnia dynamiczny i odważny wygląd. Charakterystyczny grill w kształcie litery V oraz diodowe światła do jazdy dziennej w kształcie boomeranga stanowią charakterystyczne cechy designu Nissana.
Podkreślając podejście Nissana „bez kompromisów” do designu NP300 Navara, nowy model oferuje jeden z najbardziej kompletnych pakietów aerodynamicznych, jakie kiedykolwiek stworzono dla pick-upa. Każdy obszar projektu został przeanalizowany i opracowany w celu uzyskania kształtu, który ma o 3,6 procenta niższy współczynnik oporu CdA niż poprzedni model. Ta niezwykła poprawa stała się możliwa dzięki zastosowaniu wielu inteligentnych rozwiązań konstrukcyjnych, w tym elastycznej uszczelki między kabiną a ładownią, która pomaga wygładzić przepływ powietrza w miejscu, gdzie kabina łączy się z ładownią. Nowa uszczelka na masce i spoiler na przedzie pojazdu również zostały wprowadzone, podczas gdy nowy spoiler na klapie tylnej kontroluje i kieruje powietrze, gdy przepływa nad pojazdem.
Całkowicie przeprojektowane wnętrze zapewnia komfort jazdy na najwyższym poziomie, z każdym elementem kabiny zoptymalizowanym w celu zapewnienia jak najlepszego jakości, komfortu, przestrzeni i praktyczności dla kierowców i pasażerów.
Zespół deski rozdzielczej został zaprojektowany od podstaw, z rzeźbionym wyglądem, który zwiększa przestrzeń kabiny i tworzy bardziej otwarte wrażenie. Fotele przednie z podparciem kręgosłupa oferują lepszą ergonomię i większą czujność, zaprojektowane z wykorzystaniem technologii inspirowanej NASA, aby zredukować zmęczenie.
Dodatkowe funkcje obejmują dwustrefową cyfrową klimatyzację dla modeli King Cab i Double Cab, a także nową wentylację w tylnej części kabiny i konstrukcję foteli, aby zapewnić komfortowe warunki podróży dla pasażerów.
Silniki i napęd
Dobre silniki potrzebują dobrych przekładni, a nowy NP300 Navara ponownie w tej kwestii błyszczy. Nowy model generacji będzie dostępny z wyborem napędu na dwie lub cztery koła oraz opcją standardowej sześciobiegowej przekładni manualnej lub siedmiobiegowej automatycznej.
Nowy silnik dCi o pojemności 2,3 litra w Nissan NP300 Navara jest do 24 procent bardziej efektywny niż jednostka, którą zastępuje, i jest najczystszy oraz najbardziej ekonomiczny w swoim sektorze. Dostępny z dwoma opcjami mocy 120 kW i 140 kW, wersja o najwyższej mocy wprowadza technologię podwójnego doładowania, co jest po raz pierwszy w segmencie Nissana. Dzięki tak znaczącym oszczędnościom w zużyciu paliwa, właściciele mogą cieszyć się wyjątkowo niskimi kosztami eksploatacji oraz znacznie zmniejszonymi emisjami CO2. Przewiduje się, że właściciele nowego NP300 Navara zaoszczędzą do 1 500 euro na kosztach paliwa w porównaniu do poprzedniego modelu w ciągu trzech lat / 60 000 km.
Napęd na cztery koła
Jak klienci się przyzwyczaili, nowy Nissan NP300 Navara jest równie sprawny w terenie, jak i na drodze. System napędu na cztery koła opiera się na mocnych stronach poprzedniego pokolenia, zapewniając pewną przyczepność na trudnym terenie.
System jest włączany i wyłączany elektronicznie za pomocą obrotowego przycisku umieszczonego na desce rozdzielczej. Dla najlepszej efektywności i prowadzenia kierowcy mogą pozostać w trybie 2WD na drodze. W warunkach terenowych kierowcy mogą wybrać tryb 4HI, poruszając się z prędkością do 100 km/h.
Dodatkowym atutem, który podkreśla zdolności terenowe Nissana NP300 Navara, jest możliwość włączenia niskiego zakresu. Zaprojektowany, aby pomóc pojazdowi pokonywać strome i śliskie wzniesienia, ustawienie 4LO zapewnia jeszcze większy moment obrotowy na kołach. Dla tych, którzy znajdują się w trudnych sytuacjach terenowych, dostępny jest mechaniczny blokada dyferencjału.
Wzmacniając bogactwo technologii na pokładzie NP300 Navara, modele z napędem na cztery koła są standardowo wyposażone w kontrolę zjazdu ze wzniesienia (HDC). Aktywowany przyciskiem na konsoli centralnej, system wykorzystuje sieć czujników do wykrywania poślizgu kół i trakcji – automatycznie utrzymując prędkość i ciśnienie hamulca, aby pomóc zapewnić kontrolowane zjazdy. Kierowcy mogą zwiększyć prędkość zjazdu, delikatnie naciskając na pedał przyspieszenia.
Pomoc przy starcie na wzniesieniu (HSA) to kolejna ceniona funkcja, której Nissan był pionierem w swoich modelach crossover. System został dostosowany do specyficznych wymagań i zdolności ładunkowych NP300 Navara, oferując jeszcze większy spokój ducha kierowcom – nawet tym, którzy ciągną ciężkie przyczepy. HSA utrzymuje hamulce włączone, aby pomóc zapobiec toczeniu się pojazdu w dół na stoku, gdy rozpoczyna się jazdę na wzniesieniu – rozłączając automatycznie po 2-3 sekundach.
Ładowność i holowanie
Wiedząc, że właściciele pick-upów potrzebują swoich pojazdów do zarabiania, zdolności ładunkowe i holownicze NP300 Navara są poprawione. Z oceną ładowności przekraczającą jedną tonę w całym zakresie i imponującą zdolnością holowniczą wynoszącą 3 500 kg, nowy NP300 Navara jest gotowy na najtrudniejsze i najbardziej wymagające zadania lub aktywności rekreacyjne.
Z pewnością innowacyjne rozwiązania Nissana znajdują się również w ładowni, w postaci uznanego systemu ładunkowego C-channel. Dzięki solidnym kanałom na tylnej ściance kabiny i bokach ładowni, właściciele mają pełną elastyczność w zabezpieczaniu wrażliwych ładunków. Dzięki temu, że zaciski przesuwają się po kanałach w kształcie litery C, nawet najbardziej nietypowy ładunek można łatwo zabezpieczyć.
Aby pomóc właścicielom jeździć dalej i więcej, nowa ładownia modelu Double Cab jest o 67 mm dłuższa niż w poprzednim modelu, z najlepszą w swojej klasie długością ładowni wynoszącą 1 578 mm. Ładownia King Cab ma długość 1 788 mm.
Wersje wyposażeniowe
Nowa gama Nissana NP300 Navara składa się z czterech wersji wyposażeniowych: Visia, Acenta, N-Connecta i Tekna – wszystkie oferują wyjątkowo wysoki poziom wyposażenia. Każdy model ma siedem poduszek powietrznych, elektroniczny rozdzielacz hamulcowy, elektroniczne systemy wspomagające w terenie, takie jak pomoc przy starcie na wzniesieniu, oraz elektrycznie sterowane okna.
Akcesoria
Na przestrzeni swojej bogatej historii w tym sektorze Nissan zdobył ogromne doświadczenie w zakresie tego, jak właściciele korzystają z pojazdów. Akcesoria, które pozwalają właścicielom idealnie dostosować swój pojazd, odgrywają kluczową rolę w decyzji o zakupie pick-upa – dlatego Nissan wprowadza nowy model z co najmniej 125 akcesoriami.
Oficjalna gama akcesoriów Nissana NP300 Navara obejmuje niezbędne elementy, takie jak haki holownicze i osłony ładowni (plastikowe i aluminiowe), a także przesuwne półki do ładowni oraz nowy projekt twardego dachu, który zapewnia ochronę i bezpieczeństwo ładunków. Dla klientów, którzy chcą bardziej spersonalizować wygląd swojego pojazdu, Nissan oferuje również szereg akcesoriów stylizacyjnych, w tym felgi aluminiowe, boczne listwy i chromowane wykończenia.
Ponz Pandikuthira, Dyrektor ds. lekkich pojazdów użytkowych Nissana w Europie, skomentował: „Od momentu, gdy wyprodukowaliśmy nasz pierwszy pick-up w 1935 roku, ponad 14 milionów klientów w 180 krajach na całym świecie polega na pick-upach Nissana, aby przewozić swoje rodziny, współpracowników oraz ładunki, czasem w najtrudniejszych warunkach. Pick-upy Nissana często były krwiobiegiem ich społeczności i zaufanym partnerem pracy dla firm i rzemieślników. Teraz, w dwunastej generacji, wykorzystaliśmy to doświadczenie i nasze opinie klientów, aby opracować nowego Nissana NP300 Navara, który wyznacza nowe standardy w wydajności, elegancji, wygodzie i kosztach eksploatacyjnych w tym sektorze.”