Jednym z najbardziej cenionych średniej wielkości SUV-ów na rynku, Nissan Pathfinder oferował dużą moc, zarówno w terenie, jak i w luksusie.
Podczas gdy SUV miał surowy, twardy wygląd zewnętrzny, wnętrze było niezwykle komfortowe i eleganckie, zapewniając swoim pasażerom dużo wygody i wyrafinowania.
Starsza jednostka 3,3 litra miała wystarczającą moc do poruszania Pathfinderem, ale odświeżony model został wyposażony w silnik V6 o pojemności 3,5 litra, który generował nie mniej niż 250 koni mechanicznych i 240 funtów momentu obrotowego.
Pathfinder miał system napędu na tylne koła lub częściowy napęd na cztery koła. W wersji LE zainstalowano automatyczny system All-Mode napędu na cztery koła.
W modelu z 2001 roku dostępne były trzy poziomy wyposażenia: XR, SE oraz najwyższa wersja, LE.
Wersja XR obejmowała standardowe lusterka i szyby elektryczne, SE dodawał wybór między automatyczną a manualną skrzynią biegów, natomiast flagowa wersja LE zawierała premium system audio Bose, sztuczne wykończenia drewniane i światła przeciwmgielne.
Wszystkie wersje wyposażenia miały jako standard 16-calowe koła oraz ABS, a dodatkowe opcje obejmowały poduszki powietrzne boczne, mobilny system rozrywki oraz system nawigacji, w zależności od poziomu wyposażenia.
Jeden z najpotężniejszych SUV-ów w klasie, Pathfinder miał wiele atrakcyjnych wyposażenia w standardzie.
Pathfinder był produkowany w Japonii, zanim Nissan przeniósł produkcję do Tennessee.
Nissan Pathfinder i Terrano to SUV-y średniej wielkości. Podczas gdy Pathfinder jest sprzedawany w Ameryce Północnej, gdzie jego nazwa pojawiła się po raz pierwszy w 1986 roku, w innych częściach świata pojazd ten był znany jako Terrano. Obecnie Pathfinder znajduje się pomiędzy modelami Xterra a Murano w ofercie. Platforma pierwszej generacji Pathfinder/Terrano znana jest jako WD21. Z kolei platforma drugiej generacji Pathfinder nosi oznaczenie R50.
Amerykańska wersja pierwszej generacji Pathfindera występowała w dwóch różnych stylach nadwozia. Od 1986 do 1989 roku Pathfindery były dostępne jako modele dwudrzwiowe. W 1990 roku zmieniono nadwozie na czterodrzwiowe. Niektóre modele z 1990 roku miały nadwozie dwudrzwiowe, ale są one rzadkością. Od 1986 do 1989 roku Pathfindery były dostępne z silnikiem Nissan VG30I V6 lub Z24 I4. W 1990 roku silnik V6 został ulepszony z systemu wtrysku do wielopunktowego wtrysku paliwa. Ten silnik znany był jako VG30E i miał moc 153 km oraz moment obrotowy 180 lb/ft.
Pierwsza generacja trwała aż do 1995 roku. Druga generacja została wprowadzona w 1996 roku z bardziej zaokrąglonym stylem. Second generation Pathfinder był całkowicie przeprojektowany w porównaniu do pierwszej generacji, zmieniając konstrukcję z ramy na nadwozie unibody. Na rok modelowy 1999 1/2 Pathfinder przeszedł odświeżenie. W 2001 roku wprowadzono nowy silnik V6 o mocy 240 km (179 kW), model VQ35DE.
Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej w 2004 roku Nissan zaprezentował zupełnie nowego Pathfindera na rok modelowy 2005. Nowy Pathfinder korzysta z platformy Nissan F-Alpha i jest napędzany silnikiem V6 o pojemności 4,0 L (270 km, 291 ft·lbf).