Historia Nissana Pathfinder zaczęła się w 1986 roku, kiedy to po raz pierwszy zaprezentowano jego pierwszą generację.
W 2005 roku Pathfinder przeszedł trzecią dużą modernizację, wprowadzając znaczące ulepszenia, w tym większą przestrzeń w wnętrzu i moc silnika.
Model z 2005 roku powrócił do pierwotnej konstrukcji typu nadwozie na ramie, zamiast nadwozia monocoque.
Przygodowy charakter SUV-a był łatwy do zauważenia dzięki jego zewnętrznemu designowi. Kanciaste linie, wyraźne nadkola, standardowy bagażnik dachowy oraz odważny przód z wystającym tylnym zderzakiem nadawały Pathfinderowi surowy wygląd.
Dostępny w wersjach XE, SE, SE Off-Road i LE, z napędem na 2 lub 4 koła, Pathfinder spełniał potrzeby większości użytkowników.
Wersja SE Off-Road była wyposażona w system zjazdu ze wzniesienia i wsparcie przy ruszaniu pod górę, różne felgi oraz zawieszenie i amortyzatory Rancho.
Wszystkie wersje wyposażone były w silnik V6 o pojemności 4,0 litra, generujący 270 koni mechanicznych i 291 funtów momentu obrotowego.
Wnętrze Pathfindera było dobrze wykończone i dobrze wyposażone, nawet w wersji podstawowej. Oferowało klimatyzację, tempomat, system audio z 6 głośnikami, zdalny dostęp bezkluczykowy oraz przyciemniane szyby.
Przestrzeń w środku została znacznie powiększona, a trzeci rząd siedzeń był dostępny, dzięki czemu Pathfinder mógł pomieścić do 7 osób.