Dobry wybór dla większych rodzin, Nissan Pathfinder to crossover na 7 pasażerów, który oferował przyzwoitą ekonomię paliwową i styl.
Jak każdy inny pojazd, Pathfinder miał swoje mocne i słabe strony, jednak crossover był trochę drogi, zwłaszcza w wersji wyposażonej w pełni.
Na przykład, podstawowa wersja nie zawierała standardowego połączenia Bluetooth ani nawet portu USB, a te funkcje były standardem nawet w tańszych konkurentach na rynku. Również przestrzeń bagażowa była zadowalająca, ale nie najlepsza w tej klasie.
Model z 2016 roku był dostępny w czterech wersjach wyposażeniowych: S, SV, SL i Platinum.
Wersja S oferowała standardowe 18-calowe felgi aluminiowe, tri-strefową automatyczną klimatyzację, tempomat, pochylaną trzecią siedzeń 50/50 oraz system audio z sześcioma głośnikami.
W wersji SV, Pathfinder był wyposażony w automatyczne światła, światła przeciwmgielne, czujniki parkowania z tyłu, bezkluczykowy dostęp, system bezkluczykowy, skórzaną kierownicę, połączenie Bluetooth, 7-calowy wyświetlacz, kamerę tylną oraz ulepszony system audio.
Przechodząc do wersji SL, crossover wyposażono w system monitorowania martwego pola z ostrzeżeniem o ruchu poprzecznym z tyłu, podgrzewaną kierownicę oraz skórzane, podgrzewane siedzenia w pierwszym i drugim rzędzie.
Najwyższa wersja dodała 20-calowe felgi i wentylowane siedzenia z przodu. Pakiet zaprojektowany wyłącznie dla wersji Platinum zawierał system rozrywki DVD dla tylnych siedzeń.
Nissan Pathfinder, jeden z najlepiej rozpoznawalnych i najpopularniejszych modeli Nissana w jego niemal 60-letniej historii w Stanach Zjednoczonych, powraca na rok modelowy 2017 z większymi możliwościami przygody, odświeżonym wyglądem zewnętrznym oraz wzbogaconą ofertą funkcji bezpieczeństwa i technologii.
Zmiany w roku modelowym 2017 zaczynają się od nowego silnika V6 o pojemności 3.5 litra, który wykorzystuje ponad 56% nowych lub nieużywanych wcześniej części i komponentów – w tym projekt komory spalania, tłoki, kolektor ssący, e-VTC oraz nowy system bezpośredniego wtrysku benzyny™ (DIG). Moc nowego silnika V6 wzrasta do 284 KM (z poprzednich 260 KM), a moment obrotowy wynosi teraz 259 lb-ft (wzrost z 240 lb-ft). Maksymalna zdolność holowania wzrosła o 1000 funtów do najlepszych w klasie 6000 funtów (przy odpowiednim wyposażeniu).
Odświeżony wygląd zewnętrzny Nissana Pathfindera nadaje mu silniejszy charakter przygody i obecności, dodając charakterystyczne elementy designu Nissana, takie jak nowy grill „V-Motion” oraz reflektory w kształcie boomeranga z LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Inne ulepszenia zewnętrzne obejmują nowy przedni zderzak, światła przeciwmgielne, zewnętrzne lusterka zintegrowane z kierunkowskazami oraz nowe wzory kół aluminiowych o średnicy 18 i 20 cali. Z tyłu zmiany obejmują nowe projekt z tylnych lamp i zderzaka.
Kolejnym istotnym dodatkiem na rok 2017 jest dostępna klapa bagażnika z aktywacją ruchem, która jest standardowa w wersjach SL i Platinum. Proste machnięcie nogą pod środkiem klapy aktywuje funkcję zasilania.
Stylowe, gotowe na przygody wnętrze Nissana Pathfindera zapewnia komfortowe siedzenia dla siedmiu osób, zwiększoną przyjazność użytkowania oraz zaktualizowane funkcje łączności. Na rok 2017 Pathfinder przyjmuje nową generację technologii informacyjnej. Standardowy wyświetlacz Advanced Drive-AssistÔ (ADAD), umieszczony w centrum panelu instrumentów między obrotomierzem a prędkościomierzem, oferuje dodatkowe wyświetlacze infotainment i asystenta kierowcy (w porównaniu do modelu 2016).
Standardowy monitor dotykowy o przekątnej 8.0 cali, umieszczony w środku panelu instrumentów, oferuje intuicyjną interakcję i kontrolę nad różnymi systemami i ustawieniami pojazdu wybieranymi przez kierowcę – w tym dostępną nawigację NissanConnectSM, która zawiera rozpoznawanie głosu do nawigacji oraz system SiriusXM® Traffic® z trzyletnim abonamentem w zestawie. Dostępne są także usługi NissanConnect zasilane przez SiriusXM®, które oferują automatyczne powiadomienia o kolizji, wezwanie pomocy, lokalizator skradzionego pojazdu, dostosowane powiadomienia, zdalne uruchamianie/wyłączanie silnika przez aplikację, harmonogramowanie serwisu u dealera oraz powiadomienia o konserwacji.
Dostępna zaawansowana technologia asystenta kierowcy obejmuje nowy system ostrzegania przed kolizją (FEB) i inteligentny tempomat (ICC). Na rok 2017 dodano system detekcji obiektów w ruchu do dostępnego monitora Around View® (AVM). Oferowane są także ostrzeżenie o martwym polu (BSW) oraz ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA).
Jest takie stare powiedzenie: „Jeśli nie jest zepsute, nie naprawiaj tego.” Zespół inżynierów odpowiedzialny za nowy Nissan Pathfinder z 2017 roku ma nieco inne podejście – bardziej skłaniające się ku stwierdzeniu: „Jeśli nie jest zepsute, dodaj mu więcej mocy.”
Inną zasadą przewodnią można by podsumować jednym słowem: Równowaga. Tak więc, podczas gdy nadawali nowemu Pathfinderowi znaczną dawkę przygody, nie poprzestali tylko na silniku – poprawiając całe doświadczenie jazdy, od reakcji na kierownicę po lepsze pokonywanie zakrętów oraz zwiększoną pewność i zdolność holowania.
Zaczynając od silnika, celem było dodanie większej mocy i momentu obrotowego bez kompromisów w efektywności paliwowej – co oznaczało korzystanie z katalogu aktualnych, zapożyczonych i nowych części i komponentów. Około 43% nowych komponentów silnika zostało przeniesionych z udowodnionego silnika Pathfindera z 2016 roku – w tym kluczowe systemy takie jak blok z aluminium, kontrola czasu zaworów wydechowych oraz kolektor ssący.
Z kategorii „coś zapożyczonego” (z innych istniejących projektów silników Nissana) pochodzi 32% finalnych komponentów – części nowych dla Pathfindera, takie jak zmienny olejowy pompa i moduł sterujący. A to pozostawiło około 25% na nowe komponenty i technologie, tworząc to, co oficjalnie znane jest jako silnik VQ35DD.
„Jak w każdej dziedzinie pojazdu, silniki ewoluują. Kluczem do udanej ewolucji jest zrozumienie, dokąd zmierzają zmiany,” powiedział Michael Bunce, wiceprezydent ds. planowania produktów w Nissan North America, Inc. „W przypadku nowego Pathfindera celem nie było dodawanie surowej mocy, a poprawa uczucia prowadzenia i pewności w całym zakresie obrotów – niezależnie od tego, czy wkręcamy się na zjazd autostrady, czy ciągniemy przyczepę pełną sprzętu wodnego w górę do górskiego jeziora.”
Zaczynając od podstaw – naprawdę podstaw – nowy silnik Pathfindera jest teraz odlewany z warstwą powłoki ze stopionego żelaza (wykończenie lustrzane) na powierzchni cylindrów. Proces ten, zwany Mirror Bore Coating, redukuje tarcie między pierścieniem tłokowym a ścianą cylindra. Co równie istotne, eliminuje konieczność tradycyjnych wkładek cylindrowych z żelaza (sześć w sumie), co sprawia, że aluminiowy cylinder jest lżejszy o około trzy funty. „Choć trzy funty mogą wydawać się niewiele, jeśli nie jest się w wyścigach, pozwala to na dodanie dodatkowych komponentów bez zwiększania całkowitej wagi,” wyjaśnił Bunce.
Wraz z nowym projektem komory spalania silnik oferuje nowe tłoki, nowy system dolotu powietrza – który zwiększa moment obrotowy i moc – oraz nową, całkowicie elektroniczną kontrolę czasu na stronie dolotowej. Współczynnik sprężania również wzrósł do 11.0:1 (z poprzednich 10.3:1).
Nowy system bezpośredniego wtrysku benzyny™ (DIG), który jest również wykorzystywany w zupełnie nowym flagowym SUV-ie Nissana, Armadzie, oferuje lepszą wydajność przy pełnym otwarciu przepustnicy oraz poprawioną efektywność paliwową i emisję (w porównaniu do systemów z wtryskiem niebezpośrednim). System wtryskuje paliwo bezpośrednio do komory spalania, a nie do portu dolotowego. Określony kształt głowicy tłoka kontroluje przepływ wtryskiwanego paliwa do świecy zapłonowej. Wprowadza to skoncentrowane paliwo wokół świecy zapłonowej, co skraca czas potrzebny na spalenie paliwa. Pomaga to również wyeliminować gromadzenie się pozostałości paliwa, co skutkuje czystszymi spalinami.
Moc nowego silnika V6 w Nissanie Pathfinder wynosi teraz 284 KM przy 6,400 obr./min (z poprzednich 260 KM), a moment obrotowy wynosi 259 lb-ft przy 4,800 obr./min (wzrost z 240 lb-ft). I, mimo dodania większej mocy i momentu obrotowego, efektywność paliwowa Pathfindera pozostaje na poziomie 20 mpg w mieście, 27 mpg na autostradzie i 22 mpg w cyklu mieszanym dla modeli 2WD (szacunkowo).
Wszystkie modele Pathfindera z 2017 roku są wyposażone w trzecią generację skrzyni biegów Nissan Xtronic (podobną do tej, która jest wykorzystywana w sportowym Nissan Maxima). Skrzynia Xtronic zawiera najnowszą kontrolę logiki D-Step, która symuluje zmiany biegów, dając bardziej naturalne odczucie przyspieszenia.
„Opierając się na już wysoko rozwiniętych zdolnościach przygodowych Pathfindera, zmodyfikowany silnik V6 o pojemności 3.5 litra pomaga zapewnić realne korzyści w jeździe – bardziej responsywne przyspieszenie i ponowne przyspieszenie podczas włączania się na autostradę lub podczas wyprzedzania,” zauważył Bunce. „Dopasowując zwiększoną moc z momentem obrotowym, dokonano ulepszeń w zdolności holowania oraz w prowadzeniu dzięki zmodyfikowanym ustawieniom zawieszenia i 11 procent szybszej reakcji kierownicy w porównaniu do Pathfindera z 2016 roku. Nawet opony mają nowe mieszanki i wzory bieżnika, co pomaga w szybszym wchodzeniu w zakręty oraz w równowadze, a także w redukcji podsterowności.”
Maksymalna zdolność holowania wzrosła o 1000 funtów do najlepszych w klasie 6000 funtów (przy odpowiednim wyposażeniu) dzięki ulepszonemu napędowi i wzmocnieniom nadwozia wokół obszaru haka holowniczego. Zaawansowany projekt skrzyni biegów Xtronic również pomaga utrzymać optymalne obroty silnika podczas holowania, eliminując typowe „szukanie biegu”.
Wśród zmodyfikowanych lub dostrojonych komponentów zawieszenia znajdują się o 11 procent sztywniejsze przednie amortyzatory i o 7 procent sztywniejsze tylne amortyzatory. Wiosny rebound zostały dodane do przednich strutów, aby pomóc w równowadze rolki i kontroli nadwozia. Współczynniki sprężyn tylnych wiosen rebound również wzrosły o 25 procent (w porównaniu do modelu 2016).