Nissan w 1997 roku zaprezentował czwartą generację modelu Patrol jako model na rok 1998, oferując go w wersji z krótkim i długim rozstawem osi.
Patrol zadebiutował na rynku samochodów terenowych w 1951 roku jako 4W60. Miał nieco niezbyt porywającą nazwę, ale bazował na podwoziu Willys CJ-3. To był jednak dopiero początek. Japoński producent nauczył się na tym pojeździe, a co najważniejsze, nauczył się, jak je projektować, przekształcając gamę Patrol w jeden z najbardziej zdolnych samochodów 4×4 na świecie.
Pomimo swoich rozmiarów, Patrol w wersji z długim rozstawem osi starał się wyglądać cywilizowanie. Producent zaprojektował go z zaokrąglonymi krawędziami i opływowymi panelami nadwozia. Mimo nowego kształtu, nie mógł być subtelny w wersji pięcio- (a tak naprawdę sześcio-) drzwiowej. Wciąż był wysoki i długi, trudno nim było manewrować w mieście. Jego cztery drzwi boczne ułatwiały wsiadanie i wysiadanie dla maksymalnie siedmiu pasażerów. Posiadał dwa drzwi boczne o różnej długości, a dłuższe z nich miało zamocowane zapasowe koło.
W kabinie było miejsce dla pięciu osób, z opcją na siedem dzięki dwóm składanym siedzeniom w bagażniku. Z przodu Nissan zapewnił pasażerom szerokie, wygodne fotele podzielone wysokim konsolą środkową, w której umieścił schowek oraz dużą popielniczkę. Na środkowej konsoli zainstalowano standardową jednostkę klimatyzacyjną oraz odtwarzacz kasetowy.