Nissan wprowadził piątą generację modelu Patrol pod koniec 1997 roku jako model na rok 1998, oferując go w konfiguracji na krótkim lub długim rozstawie osi, z dwoma lub czterema drzwiami bocznymi.
Korzenie modelu Patrol sięgają aż 1951 roku, kiedy to japoński producent stworzył model 4W60 na bazie podwozia Willys CJ-3. Z biegiem lat producent nauczył się doskonalić pojazd, aż stał się jednym z najlepszych samochodów terenowych na świecie.
Nissan zaprojektował piątą generację Patrola tak, aby wyglądał na cywilizowany pojazd. Mimo że był nadal duży, pozbył się szorstkich krawędzi i płaskich paneli. Wersja trzydrzwiowa (w rzeczywistości cztero, ponieważ jedno z drzwi było fałszywe) była krótsza i łatwiejsza do użytkowania w mieście. Był krótszy od kompaktowego sedana, ale szerszy i zdecydowanie wyższy. Szerokie drzwi umożliwiały pasażerom łatwe wsiadanie, a z tyłu Nissan zamontował dwa drzwi o różnej długości, zawieszone na bokach.
Wewnątrz kabina oferowała pięć miejsc, ale mimo dużych rozmiarów zewnętrznych, przestrzeń dla pasażerów z tyłu była ograniczona. Nissan zapewnił komfort pasażerom z przodu, oferując duże, wygodne fotele, oddzielone wysoką konsolą środkową, w której znajdowały się schowek i duża popielniczka. Na centralnej konsoli zamontowano standardową jednostkę klimatyzacyjną oraz odtwarzacz kasetowy.