NISSAN Pixo 2009-2013

Kiedy Nissan potrzebował tańszego samochodu niż Micra, zwrócił się w stronę Suzuki, które pracowało nad modelem Alto. Efektem tego była wersja Alto z nową marką – Pixo.

Suzuki było znanym producentem małych samochodów. Jego pojazdy podbijały rynki wschodzące, takie jak Indie i kraje ASEAN. Były tanie, niezawodne i łatwe w obsłudze. Co więcej, Suzuki znalazło sposób na obniżenie kosztów produkcji, dzieląc je z indyjską marką Maruti. W rezultacie Nissan zakupił swoje udziały, a Suzuki produkowało Pixo na tej samej linii montażowej co Alto i Celerio, jego nieco bardziej stylowy kuzyn.

Z przodu Nissanowi udało się dostosować design Note’a, wprowadzając nową siatkę grilla, która była prawie całkowicie zamknięta, z przerwami w postaci czterech nacięć. Reflektory były przesunięte do tyłu nad przednimi błotnikami, a to był koniec osobowości Nissana. Z boku wyglądał bardzo podobnie do Alto, z wznoszącą się linią okien, która kończyła się w załamaniu nad tylnymi drzwiami.

Pixo był dostępny w trzech wersjach wyposażenia. Podstawowy model miał cztery uchwyty na kubki i radio CD. Aby otrzymać więcej poduszek powietrznych, klient musiał wybrać wyższą wersję. Producent oferował system klimatyzacji oraz automatyczną skrzynię biegów tylko w wersji pełnej, zwanej Accenta. Ta wersja miała elektryczne szyby z przodu.

Pod maską Nissan polegał na jednomilitrowym silniku Suzuki. Był on sparowany z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, podczas gdy czterobiegowa automatyczna skrzynia była na liście opcji.

W obliczu rekordowych cen ropy, obaw o globalną recesję oraz oczekiwań dotyczących coraz niższych emisji gazów cieplarnianych, nabywcy poszukują taniego i oszczędnego w paliwie samochodu o niskiej emisji CO2. Nie muszą szukać dalej. Nowy Nissan Pixo, czteroosobowy pojazd produkujący 103 g/km CO2, oferuje naprawdę ekologiczne motoryzacyjne doświadczenie w przystępnej cenie.

W obliczu wahań cen ropy na niestabilnym rynku globalnym oraz zgody rządów na ustalanie coraz niższych celów dotyczących emisji ze wszystkich źródeł, pojawienie się Pixo podkreśla zaangażowanie Nissana w dostarczanie przystępnego, miejskiego transportu, który jest efektywny pod względem zużycia paliwa i emisji. Jego pojawienie się w ofercie Nissana uzupełnia modele Micra i Note, tworząc silny i różnorodny wybór kompaktowych, przestronnych i wydajnych samochodów, dobrze przystosowanych do realiów nowoczesnej jazdy miejskiej. Kiedy Nissan Pixo zadebiutuje w Europie, będzie nosił nowo ogłoszoną plakietkę Pure Drive, która pomoże nabywcom zidentyfikować najwydajniejsze modele w ofercie Nissana.

Dzięki wyjątkowej oszczędności paliwa oraz emisjom CO2, które należą do najniższych w porównaniu z konkurencją, Nissan Pixo stawia się w silnej pozycji na rynku.

A gdy weźmiemy pod uwagę cenę, ta kombinacja staje się bardzo atrakcyjna. Będzie konkurować z popularnymi małymi samochodami miejskimi, ale w cenie, która umożliwi dotarcie do jeszcze szerszej grupy odbiorców, biorąc pod uwagę jego przystępną cenę.

Nissan Pixo to pięciodrzwiowy, czteroosobowy pojazd z przestronnym wnętrzem i dużą przestrzenią bagażową, dzięki efektywnemu projektowi i pakowaniu.

Nie brakuje mu również standardowego wyposażenia. Dostępne są dwie wersje Nissana Pixo: Visia i Acenta. W każdym modelu standardem są wspomaganie kierownicy, hamulce przeciwblokadkowe oraz poduszki powietrzne z przodu, natomiast wersja Acenta oferuje dodatkowo bezkluczykowy dostęp, elektryczne szyby przednie, składane tylne siedzenia, poduszki boczne oraz światła przeciwmgielne z przodu.

Opcje obejmują manualną klimatyzację, elektroniczną kontrolę stabilności oraz poduszki powietrzne w zasłonach, a także automatyczną skrzynię biegów o czterech przełożeniach. Dzięki znakowi Nissana na masce, Pixo korzysta z silnego wizerunku marki, który wspierany jest przez kompleksową trzyletnią gwarancję.

Ale obok tych cech większego samochodu, Nissan Pixo ma również cechy małego pojazdu. Dzięki żywemu trzycylindrowemu silnikowi 1.0 oraz lekkiej konstrukcji, produkuje tylko 103 g/km CO2 i osiąga oszczędność paliwa na poziomie 4.6 l/100km (61.4 mpg) w cyklu łączonym. Te wartości plasują Nissana Pixo wśród najtańszych samochodów ekologicznych w kategorii małych pojazdów miejskich.

„Nie ma wątpliwości, że nasze podejście do samochodów się zmienia. Dzięki rosnącym kosztom paliwa, chcemy lepszej oszczędności i staramy się zredukować swój osobisty wpływ na środowisko tak bardzo, jak to możliwe. Jednocześnie nie chcemy rezygnować z przestrzeni, komfortu i bezpieczeństwa ani zaufania, jakie mamy do marki takiej jak Nissan,” mówi Pierre Loing, wiceprezydent Nissana odpowiedzialny za planowanie produktów w Europie.

„Z Pixo nie ma potrzeby dokonywania kompromisów. Ma wiele cech większego samochodu, ale z niskimi emisjami i doskonałą oszczędnością, wszystko w niezwykle konkurencyjnej cenie.”

Nissan Pixo w szczegółach

Powstanie Pixo to efekt współpracy z Suzuki Motor Corporation, co pozwoliło Nissana wprowadzić ten model na rynek tak szybko, jak to możliwe.

Jego pojawienie się zbiegło się ze stale rosnącym zapotrzebowaniem na czystsze, bardziej ekologiczne samochody w wyniku niestabilności cen ropy oraz globalnej sytuacji gospodarczej.

Wyprodukowany w nowoczesnych zakładach w Delhi w Indiach, Nissan Pixo to zupełnie nowy czteroosobowy samochód, który konkuruje w szybko rozwijającym się segmencie A. W przeciwieństwie do niektórych bezpośrednich rywali, Nissan Pixo nie jest autem mikro. Posiada pięć drzwi, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z tylnych siedzeń, ale pozostaje wystarczająco kompaktowy, aby być zwinnym i idealnym do jazdy po mieście.

Nissan Pixo ma długość 3565 mm, wysokość 1470 mm oraz szerokość 1600 mm. Rozstaw osi wynosi 2360 mm. Waży około 855 kg (w zależności od wersji i specyfikacji), co czyni go jednym z najlżejszych samochodów w swojej klasie, co przynosi korzyści w zakresie wydajności, zużycia paliwa i emisji.

Rezultat to wystarczająca przestrzeń wewnętrzna dla czterech dorosłych osób i ich bagażu. Przy tylnych siedzeniach na miejscu, przestrzeń ładunkowa wynosi 129 litrów (VDA).

Design

Unikalne elementy designu Nissana Pixo obejmują stylizacja przedniego końca, która charakteryzuje się podwójną kratką z sześcioma slotami z przodu, po obu stronach centralnego, Ukształtowanego elementu zawierającego logo Nissana. Po obu stronach znajdują się pary odważnych reflektorów.

Wzorem Micra i NOTE, górna część wysokich, trójkątnych reflektorów jest nieco podniesiona, aby można je było łatwo dostrzec z miejsca kierowcy, co pomaga kierowcy „umiejscowić” samochód podczas parkowania. Zestawy świateł znajdują się powyżej pełnowymiarowego zderzaka, który jest czarny, w kontraście do koloru nadwozia. Sam zderzak znajduje się w głębokim przednim spojlerze, który zawiera wlot powietrza.

Aby nadać Nissanowi Pixo wizualną dynamikę, linia okna łagodnie wznosi się w kierunku tylnej części samochodu, gdzie owija się wokół wzniesionej tylnej bocznej szyby. Jest to dodatkowo podkreślone przez niższą linię, która łączy rozszerzone nadkola, podkreślając szeroki rozstaw kół samochodu oraz długi rozstaw osi.

Nissan Pixo ma również charakterystyczny opadający kształt linii dachu w kierunku tylnej części pojazdu z jego najwyższego punktu tuż przed słupkiem B. Duży słup boczny pomaga w widoczności na zewnątrz i zapewnia przestronne wnętrze.

Z tyłu, podobne traktowanie jak z przodu obejmuje szeroki czarny zderzak rozciągający się na całej szerokości pojazdu, aby chronić przed uderzeniami i zadrapaniami. Podobnie jak z przodu, jednym z najbardziej wyrazistych elementów stylizacji są odważne zestawy świateł, które nadają Pixo wyjątkowy charakter. Cały zderzak i dolna sekcja są unikalne dla wersji Nissana tego samochodu.

Zewnętrzna historia dopełnia stylizacja kół z podziałem na szprychy na standardowych 14-calowych kołach, które zaprojektowano tak, aby wyglądały jak aluminiowe… jednak koła aluminiowe są dostępne jako opcja.

Wnętrze

Z przestronnym wnętrzem, Nissan Pixo jest przestronny, praktyczny i komfortowy. Panel instrumentów ma stosunkowo prosty układ, a dwutonowe wykończenie szaro-czarne i nowoczesny styl odpowiadają wytwornemu charakterowi samochodu.

Pojedynczy wskaźnik zwraca się w kierunku kierowcy i zawiera łatwy do odczytania konwencjonalny okrągły prędkościomierz z cyfrowymi odczytami poziomu paliwa oraz całkowitych i przebiegów. Deska rozdzielcza zawiera również centralny panel z zintegrowanym systemem audio single DIN oraz kontrolami ogrzewania i wentylacji (HVAC). Otwory wentylacyjne znajdują się w centralnej części deski, z dwoma dodatkowymi otworami po obu stronach. Gdy system klimatyzacji jest zainstalowany, zawiera filtr pyłkowy.

Jest wystarczająco dużo miejsca do przechowywania, z górnym schowkiem z przodu pasażera oraz schowkiem i uchwytem na kubki w centralnej części konsoli przed dźwignią zmiany biegów. Istnieje również dodatkowy praktyczny schowek – tym razem oświetlony – w środku panelu nad kontrolkami HVAC.

Dużą uwagę poświęcono zapewnieniu komfortu pasażerów. Fotele pokryte tkaniną są szersze niż zazwyczaj w tej klasie samochodów i mają grubsze siedziska. Fotele przednie mają długie prowadnice, co ułatwia ich regulację, a ich centralne sekcje są pokryte subtelnym, kontrastowym wzorem pasek.

Wersje i wyposażenie

Kiedy sprzedaż rozpocznie się w drugim kwartale 2009 roku, dostępne będą dwie wersje Nissana Pixo: Visia i Acenta. Wersja podstawowa Visia obejmuje wspomaganie kierownicy, hamulce przeciwblokadkowe, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, mocowania ISOFIX do fotelików dziecięcych oraz tylny wycieraczkę. Inne standardowe cechy obejmują tylne półki bagażowe, regulowaną kolumnę kierownicy oraz nie mniej niż cztery uchwyty na kubki – dwa z przodu i dwa z tyłu.

Przechodząc do wersji Acenta, standardowe wyposażenie obejmuje również bezkluczykowy dostęp z elektrycznym zamkiem, odtwarzacz CD kompatybilny z MP3, elektryczne szyby przednie, składane tylne siedzenia, światła przeciwmgielne z przodu oraz uchwyty i lusterka w kolorze nadwozia. Historia bezpieczeństwa jest dodatkowo wzmocniona przez standardowe poduszki boczne.

Główne opcje obejmują elektroniczną kontrolę stabilności (ESP), manualną klimatyzację, poduszki powietrzne w zasłonach, koła aluminiowe oraz metaliczne lub perłowe malowanie.

Układ napędowy

Dla Nissana Pixo dostępna jest tylko jedna opcja silnikowa. Zasilany jest kompaktowym, trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.0, rozwijającym 65 PS (48 kW) przy 6000 obr./min oraz 90 Nm przy 4000 obr./min.

Znacznie istotniejsze są jednak wyjątkowo niskie wartości zużycia paliwa i emisji. Wersja z pięciobiegową manualną skrzynią biegów zużywa 4.6 l/100km w cyklu łączonym, 4.3 l/100km w cyklu pozamiejskim oraz tylko 5.1 l/100km w cyklu miejskim. Odpowiednie wartości dla cykli miejskiego, pozamiejskiego i łącznego wynoszą 55.4, 65.7 i 61.4 mpg. Emisje CO2 to tylko 103 g/km.

Niezwykle w tej klasie, Nissan Pixo jest również dostępny z pełną czterobiegową automatyczną skrzynią biegów, co wzmacnia jego przydatność jako samochodu miejskiego, który doskonale nadaje się do dłuższych podróży, gdy zajdzie taka potrzeba.

Układ podwozia to połączenie sprawdzonych komponentów zapewniających stabilne prowadzenie z dobrymi właściwościami komfortu jazdy, zwłaszcza w połączeniu z długim rozstawem osi i 14-calowymi kołami. Zawieszenie przednie wykorzystuje kolumny MacPhersona, podczas gdy z tyłu znajduje się dwułącze konstrukcji niezależnej.

Wspomaganie kierownicy z drążkiem i zębatką to standard, podczas gdy system hamulcowy ma przednie tarcze i tylne bębny z najnowszym oprogramowaniem przeciwblokującym. Elektroniczna kontrola stabilności (ESP) jest dostępna jako opcja.

Rynek

Pixo zaznacza pierwsze kroki Nissana w segmencie A na rynku europejskim, a jego pojawienie się zbiegło się z ogromnym wzrostem sprzedaży. Na przykład we Francji sprzedaż samochodów z segmentu A wzrosła o 36 procent od stycznia do czerwca tego roku w porównaniu do tego samego okresu w 2007 roku. Ogólnie rzecz biorąc, rynek europejski odnotował wzrost o 30 procent między 2005 a 2007 rokiem. Przyczyniło się do tego częściowo wprowadzenie nowych modeli, które stymulowały ruch w salonach, ale można to również powiązać z rosnącymi cenami paliwa i obawami o środowisko.

Ponad połowa sprzedanych w tym segmencie samochodów rozwija moc od 60 do 70 PS. Nissan Pixo rozwija 65 PS, co plasuje go w sercu tego segmentu. I choć ogromna większość sprzedaży to samochody z manualną skrzynią biegów, wynika to bardziej z braku dostępności automatu niż z braku popytu. Dzięki opcji „prawdziwej” automatycznej skrzyni biegów z konwerterem momentu obrotowego, Nissan Pixo jest doskonale umiejscowiony, aby zdominować potencjalnie dochodową niszę w tym sektorze. Przy wprowadzeniu na rynek, Pixo ma szansę być najtańszym automatycznym samochodem w Europie.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.