Po połączeniu sił z francuskim producentem samochodów Renault w 1999 roku, co doprowadziło do powstania sojuszu Renault-Nissan w 2002 roku, japoński producent przeorganizował swoją ofertę, w tym crossover Qashqai.
Nissan był już znaną marką wśród miłośników samochodów terenowych. Pojazdy takie jak Patrol czy Pathfinder cieszyły się uznaniem na rynku. Jednak producent nie miał nic, co odpowiadałoby nowemu trendowi lekkich samochodów 4×4, które zyskiwały popularność wśród klientów. Połączenie doświadczenia w off-roadzie z francuską strategią tworzenia najlepiej sprzedających się pojazdów zaowocowało m.in. modelem Qashqai. Ten SUV wprowadzono na rynek w 2006 roku, a jego popularność trwała aż do światowego kryzysu finansowego, który pojawił się w Europie w 2008 roku.
Qashqai, dzięki swoim zaokrąglonym kształtom, nie wyglądał tak groźnie jak jego większy brat Patrol. Jego nietypowe reflektory, które otaczały kratkę przypominającą hatchback, przyciągały wielu klientów. Wznosząca się linia boczna zaczynała się od przednich błotników i kończyła na uniesionym trzecim oknie bocznym, za tylnymi drzwiami. Z tyłu, światła tylne rozciągały się od nadkoli do tylnej klapy, co umożliwiło producentowi stworzenie szerokiego otwarcia bagażnika.
Wewnątrz, oprócz wysoko umiejscowionych siedzeń, Qashqai oferował wnętrze przypominające auta osobowe. Zestaw wskaźników składał się z dwóch tarcz – prędkościomierza i obrotomierza, z okrągłym wyświetlaczem LCD umieszczonym pomiędzy nimi. Z przodu, fotele kubełkowe były oddzielone niższą konsolą centralną, która była przedłużeniem centralnego panelu, gdzie znajdowały się system audio oraz klimatyzacja. Z tyłu, samochód oferował wystarczająco dużo miejsca dla trzech dorosłych osób z niskim tunelami transmisyjnym.
Pod maską, Qashqai wyposażono w silniki od Nissana i Renault, dostępne z napędem na przednie lub wszystkie koła. W zależności od silnika, standardowo oferowano pięcio- lub sześciobiegową skrzynię manualną, a także sześciobiegową automatyczną.
Amerykanie, którzy o nim słyszeli, nazywają go mini-Murano, rynek japoński zna go jako Dualis, a Stephane Schwarz, dyrektor ds. designu w Nissan Design Europe, określa go mianem „Miejskiego Nomady”, co potwierdza strona internetowa Nissan UK, która nazywa go „odpornym na miasto”. Cokolwiek by to nie było, chodzi o Nissana Qashqai z 2007 roku, główną broń japońskiego producenta przeciwko podobnej wielkości Volkswagenowi CrossGolf.
Zaprojektowany w Londynie, wyprodukowany w Sunderlandzie i nazwany na cześć koczowniczego ludu z południowego zachodu Iranu, Nissan Qashqai, oferowany na rynkach europejskich, azjatyckich i bliskowschodnich, jest doskonałym przykładem kompaktowego crossovera. Ma duszę coupe i elastyczność hatchbacka.
Nissan Qashqai dostępny jest z wyborem czterech silników: dwóch benzynowych i dwóch diesla. Silnik diesla o pojemności 1.5 l dostarcza 106 koni mechanicznych i 240Nm momentu obrotowego, podczas gdy silnik 2.0 l generuje 150 KM i 320Nm momentu. Silniki benzynowe oferują 115 KM i 160Nm w modelu 1.6 l lub 140 KM i 200Nm w wersji 2.0 l. Dodatkowo dostępna jest gama skrzyń biegów, w tym manualne 5- i 6-biegowe, automatyczna 6-biegowa oraz CVT. Wersje diesla i benzynowe silnika 2.0 l są dostępne z systemem napędu na wszystkie koła Nissana. Nie daj się jednak zwieść opcji 4×4. Mimo że Nissan Qashqai jest wyższy i ma większy prześwit niż zwykły hatchback, opcja napędu na wszystkie koła została stworzona z myślą o dodatkowym bezpieczeństwie na drodze – ten samochód jest przeznaczony do jazdy po miejskich ulicach.
Oprócz tego, że jest wyższy od przeciętnego hatchbacka, Nissan Qashqai jest również o około 100 mm dłuższy (choć wciąż jest mniej więcej o 150 mm krótszy od większości SUV-ów) i nieco szerszy, z rozstawem osi wynoszącym 2630 mm i szerokością 1780 mm. Te nieco większe wymiary są podkreślone przez sportowy charakter wnętrza, które ma podwyższony główny panel i głęboko osadzone zestawy wskaźników.
Podczas wydarzenia związanego z premierą Qashqaia w Paryżu we wrześniu ubiegłego roku, prezydent i dyrektor generalny Nissana Carlos Ghosn stwierdził: „Europejscy klienci chcą mieć wszystko: dynamiczny design, wydajność jazdy i atrakcyjne wnętrze premium.” Przy oczekiwanej sprzedaży 100 000 Qashqai w pierwszym roku modelu, jasne jest, że Nissan chce, aby Qashqai stał się maszynką do zarabiania pieniędzy.