Nissan wprowadził model Sakura do swojej oferty jako pojazd wyłącznie elektryczny w 2022 roku, to mały kei-car, który oferuje zasięg 180 km oraz może pomieścić czterech dorosłych pasażerów.
Po tym, jak Mitsubishi dołączyło do Sojuszu Renault-Nissan, wiele z jego badań w segmencie pojazdów elektrycznych stało się znanych i wykorzystywanych przez nowych partnerów, co pomogło mu uniknąć wyginięcia. Nissan wykorzystał tę samą platformę, która była używana w Mitsubishi eK X EV, aby wyprodukować Sakura. Model ten został zaprezentowany jako samochód koncepcyjny w 2019 roku. Nazwa pojazdu pochodzi od tradycyjnej japońskiej kwiatu wiśni.
Sakura została zaprojektowana głównie jako mały MPV. Jej bardzo krótki przód i wysoka bryła były typowe dla segmentu kei-car. Z przodu Nissan umieścił szeroką czarną osłonę chłodnicy, niezależnie od koloru samochodu. Jednakże, ponieważ był to pojazd elektryczny, osłona ta była w rzeczywistości panelem, podczas gdy dolne otwarcie w zderzaku odpowiadało za chłodzenie akumulatora i innych elektrycznych funkcji. W podstawowym wyposażeniu samochód miał standardowe reflektory, natomiast w wyższych wersjach pojazdu zastosowano reflektory LED z trzema projektorami, co było nowością w tym segmencie samochodów. Wysoka bryła i pięciodrzwiowa konfiguracja były uwidocznione w profilu Sakury.
Wewnątrz producent zainstalował prosty design, który obejmował przestrzeń na bagaż przed pasażerem z boku. Nissan zamontował wyświetlacz TFT przed kierowcą, a nad środkową częścią deski rozdzielczej znajdował się drugi ekran dotykowy. W środkowej części umieszczono selektor biegów oraz przyciski sterowania klimatyzacją. Dla pasażerów z przodu zamontowano parę wysokich foteli kubełkowych, natomiast z tyłu, dzielona kanapa oferowała wystarczająco dużo miejsca dla dwóch dodatkowych osób.
Napęd składał się z jednego silnika o mocy 47 kW, który napędzał jedynie przednie koła. Zasilany był przez akumulator litowo-jonowy o pojemności 20 kWh. Samochód mógł także pełnić funkcję powerbanka, dostarczając energię elektryczną na cały dzień dla domu.
Nissan zaprezentował całkowicie nowy elektryczny minivehiku Sakura w Japonii. Sprzedaż najnowszego modelu w ofercie elektrycznych pojazdów Nissan planowana jest na lato 2022 roku.
Nazwa Sakura pochodzi od ikonicznego japońskiego kwiatu wiśni, a jej przystępna cena daje konsumentom więcej możliwości wyboru na rynku pojazdów elektrycznych. Wiceprezydent wykonawczy Nissana, Asako Hoshino, mówi: „Całkowicie nowa Sakura dołącza do modeli LEAF i Ariya jako samochód elektryczny dla masowego odbiorcy. Wierzymy, że to przełomowy model na japońskim rynku, który uczyni samochody elektryczne znacznie bardziej dostępnymi dla klientów w Japonii.”
Nissan Sakura podnosi klasę minivehicul do nowego poziomu. Dzięki zwinnemu prowadzeniu i promieniu skrętu wynoszącemu 4,8 metra, kierowcy mogą z łatwością wykonywać ostre manewry. Mimo niewielkich rozmiarów, Sakura posiada przestronne wnętrze oraz odpowiedni zasięg, co czyni ją idealnym pojazdem do codziennego użytku, takiego jak dojazdy do pracy czy zakupy. Oferuje również system ProPILOT Park, który automatyzuje proces parkowania, zwiększając komfort jazdy.
Mocne, płynne osiągi
Nissan Sakura charakteryzuje się natychmiastową i płynną mocą oraz cichą pracą, co jest typowe dla samochodów elektrycznych. Wyposażony w zaawansowaną technologię kontroli i silnik o mocy 47 kW oraz 195 Nm momentu obrotowego, Sakura zapewnia szybkie i stabilne przyspieszenie, co ułatwia włączanie się do ruchu na autostradach. Technologia, którą Nissan rozwijał przez ponad dekadę przy projekcie LEAF, pozwoliła nowemu modelowi osiągnąć najwyższy poziom ciszy w kabinie w klasie minivehicul.
Trzy tryby jazdy – Eco, Standard i Sport – oferują optymalną wydajność w różnych sytuacjach. Dzięki funkcji e-Pedal Step kierowca może płynnie i stabilnie zwalniać, delikatnie puszczając pedał gazu – co jednocześnie ładuje akumulator poprzez regeneracyjne hamowanie. Prędkość Sakura można zmieniać używając tylko pedału gazu, co czyni jazdę przyjemniejszą w miejskim ruchu, gdzie często następuje przyspieszanie i hamowanie, oraz na zaśnieżonych drogach, które wymagają łagodnego zwalniania.
Niski środek ciężkości w modelu Nissan Sakura zwiększa stabilność i zapewnia lepszy komfort jazdy po nierównych nawierzchniach.
Nowoczesny napęd elektryczny
Nissan Sakura jest wyposażony w nowoczesny akumulator litowo-jonowy, który ma udokumentowane osiągi i niezawodność w modelu LEAF. Dzięki specjalnej metodzie układania ogniw, akumulator jest kompaktowy, co pozwala na przestronne wnętrze. Oferuje zasięg do 180 km (wg cyklu WLTC w Japonii), co czyni go idealnym do codziennych zastosowań. Akumulator może również służyć jako źródło zasilania w nagłych wypadkach, zapewniając energię na cały dzień dla domu.
Zaawansowane systemy jazdy – po raz pierwszy w minivehiculach
Oprócz systemu wspomagania kierowcy ProPILOT, Sakura jest wyposażona w system ProPILOT Park – pierwszy taki w minivehiculach. ProPILOT Park automatycznie kontroluje kierowanie, przyspieszanie, hamowanie, zmiany biegów oraz hamulec parkingowy podczas parkowania. Te zaawansowane technologie zwiększają komfort jazdy od ulic miejskich po autostrady.
Wysoka jakość, elegancki design
Zewnętrze
Zewnętrzny design Nissana Sakury emanuje elegancją i siłą. Jej przednia część oraz świecący znak to symbol pojazdów nowej generacji Nissana. Eleganckie, wąskie reflektory z potrójnymi wiązkami typu projektor – po raz pierwszy w minivehicular – zwiększają bezpieczeństwo nocą. Wyposażone w szerokie, LED-owe tylne lampy kombinowane, modele G i X mają design inspirowany kratką tylnej klapy.
Projekt aluminiowych kół inspirowany jest japońskimi węzłami ozdobnymi mizuhiki, które często występują na kopertach i paczkach prezentowych. Wcielając tradycyjną japońską estetykę, ten akcent dodaje szyku Sakurze.
Port ładowania, znajdujący się z prawej strony z tyłu pojazdu, świeci na zielono przy otwarciu pokrywy, co ułatwia nocne użytkowanie.
Dostępne są również różnorodne kolory nadwozia, w tym cztery dwukolorowe opcje, które nawiązują do pór roku.
Wnętrze
Głównym punktem kokpitu Sakury jest 7-calowy wyświetlacz Advanced Drive Assist oraz duży 9-calowy wyświetlacz nawigacji umieszczony poziomo, co ułatwia oglądanie z minimalnym ruchem oczu. System nawigacji NissanConnect oferuje szereg funkcji, które wzbogacają doświadczenie jazdy Sakurą, w tym ustawianie trasy w oparciu o potrzeby ładowania, usługi SOS w nagłych wypadkach oraz bezprzewodowe połączenie z Apple CarPlay.
Fotele mają wygodny, kanapowy design i są pokryte luksusowym materiałem. Poziomo umieszczone miedziane wykończenie nadaje wnętrzu nowoczesny wygląd i poczucie przestronności.
Uchwyt na napoje zaprojektowano w taki sposób, aby zapobiegał ich przewracaniu się. Wnętrze oferuje również sporo miejsca na codzienne potrzeby. Na przykład, poziomy stół na desce rozdzielczej może pomieścić smartfona, portfel i inne drobne przedmioty.
Kierownica z podwójnymi szprychami dodaje sportowego charakteru, a opcjonalna wersja Pakietu Premium Wnętrza jest owinięta skórą.
Dostępne są trzy kolory wnętrza: czarny, beżowy i szaro-niebieski.
Sakura ma trafić do sprzedaży w Japonii latem 2022 roku i jest dostępna w cenie od około 1,78 miliona jenów (w tym podatek konsumpcyjny i dopłata do pojazdów ekologicznych). Nissan zaoferuje możliwość zakupu online, w tym wideokonferencje oraz dedykowaną stronę internetową, co umożliwi klientom wybór pomiędzy tradycyjnymi usługami twarzą w twarz a pełnymi zamówieniami online z wygody własnego domu.
Specyfikacje Nissana Sakury