Nissan wprowadził odświeżenie pierwszej generacji X-Traila w 2003 roku, poprawiając samochód, który już wtedy był jednym z najlepszych w swoim segmencie.
Japoński producent samochodów reagował wolno na zmianę rynku z MPV na SUV-y. Zaczął to robić dopiero w 2000 roku, podczas gdy Honda, Toyota, Subaru i inni już ze sobą rywalizowali. Jednak X-Trail był dobrze zaprojektowanym pojazdem. Nissan nie oszczędzał przy jego produkcji, co uczyniło go poważnym konkurentem.
Ruggedny wygląd auta nie był przypadkowy. Choć nie miał plastikowych osłon, odświeżony X-Trail pokazywał swoje atuty pod kanciastą karoserią. Z przodu, atrapa grilla przypominała tę z modelu Patrol. Strome szyby i pionowe boczne okna potwierdzały jego terenowe dziedzictwo. Wysoko umieszczone reflektory i światła tylne chroniły je przed krzakami i drobnymi nierównościami. To nie był SUV w stylu samochodu osobowego, jak Subaru Forester czy Honda CR-V.
W środku Nissan zainstalował szeroką i płaską deskę rozdzielczą z zestawem wskaźników umieszczonym na środku, podobnie jak w modelu P12 Primera. Mimo że było to najlepsze techniczne rozwiązanie, klienci na to narzekali, dlatego Nissan zmienił to w drugiej generacji. Przestronne wnętrze było odpowiednie dla pięciu dorosłych osób oraz miało dużą przestrzeń bagażową.