Nissan X-Trail był bardzo ważnym krokiem dla japońskiego producenta samochodów. To był lekki, kompaktowy SUV, z systemem 4×4, ale bez niskiego biegu. Osiągnął sukces, a w 2007 roku zadebiutowała jego druga generacja.
Druga generacja Nissan X-Trail została zaprezentowana w 2007 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie, a sprzedaż rozpoczęła się jeszcze w tym samym roku. Choć zachowała podobny język designu co pierwsza generacja, była to całkowicie nowa konstrukcja. Projektanci zdołali wysłuchać swoich klientów, co przyniosło bardzo dobre rezultaty i przyczyniło się do dużej sprzedaży na całym świecie.
Druga generacja zachowała surowy, kanciasty kształt modelu z 2000 roku, ale z zaokrąglonymi krawędziami i większymi reflektorami. Duży i szeroki słupek D był charakterystycznym elementem drugiej generacji X-Trail.
Wnętrze przeszło istotne zmiany. W pierwszej generacji wskaźniki znajdowały się na górnej części deski rozdzielczej. Klienci skarżyli się i projektanci wzięli to pod uwagę, przenosząc je za kierownicę. Przestronne wnętrze pomieściło pięciu dorosłych, a płaska tylna podłoga zapewniła więcej miejsca na nogi dla trzech pasażerów z tyłu.
W związku z tym, że Nissan był już w sojuszu Renault-Nissan, samochód został wyposażony w silniki wspólnie opracowane przez obu producentów. Standardową skrzynią biegów była 6-biegowa manualna, a w zależności od silnika, dostępna była również 6-biegowa automatyczna lub CVT jako opcja.
Nowy Nissan X-Trail to doskonały przykład ewolucyjnej zmiany, która przypadnie do gustu zarówno obecnym właścicielom, jak i nowym nabywcom. Choć może mieć znajomy wygląd i podobny zakres możliwości do swojego poprzednika, oferuje nową platformę oraz nadwozie, szerszą gamę mocniejszych silników zapewniających lepsze osiągi i ekonomikę, więcej wyposażenia, zwiększony komfort oraz większą przestrzeń wewnętrzną w porównaniu do pierwszej generacji Nissana X-Trail.
Pozostaje wyjątkowo wszechstronnym, kompaktowym SUV-em z poważnymi zdolnościami terenowymi, ale oferuje jeszcze wyższy poziom wydajności, możliwości i praktyczności, budując na mocnych stronach swojego poprzednika, zamiast starać się być czymś całkowicie innym.
Do wyboru są trzy wersje – TREK, SPORT i AVENTURA – oraz cztery warianty silników, z których trzy są nowością w Nissanie X-Trail.
Mimo że Nissan X-Trail przeszedł całkowitą modernizację – każdy panel nadwozia jest nowy – badania wśród klientów wyraźnie wykazały, że mocny, solidny kształt jest popularny i wysoko oceniany. Faktycznie, był to kluczowy czynnik w procesie podejmowania decyzji przez wielu nabywców. Jasne było, że „X-Trailowość” musiała zostać zachowana, dlaczego też między oryginałem a nową wersją istnieje wyraźne pokrewieństwo – doskonały przykład ewolucyjnej zmiany.
Całkowicie nowy, najnowszy Nissan X-Trail dzieli tę samą platformę z Nissanym Qashqai. Platforma ta posiada zawieszenie typu kolumnowego z przodu oraz system wielowahaczowy z tyłu, obie części zamontowane są na oddzielnych gumowych podramach, co zapewnia zwiększony komfort i izolację od wibracji, co z kolei daje lepsze wrażenia z jazdy zarówno na drodze, jak i w terenie.
W rezultacie nowy X-Trail jest nieco większy niż poprzednik: jego rozstaw osi zwiększył się o 5 mm do 2630 mm, a długość całkowita wzrosła o 175 mm do 4630 mm. Większość tego dodatkowego miejsca znajduje się w bagażniku, który zwiększył się dramatycznie na objętości.
Osiągnięto to poprzez przemieszczenie tłumika z pierwotnej pozycji poprzecznej pod dnem bagażnika na pozycję północ-południe obok tylnego nadkola. Umożliwiło to stworzenie innowacyjnego bagażnika o podwójnej głębokości, z przestrzenią na szufladę wysuwaną spod podłogi, gdzie cenne przedmioty mogą być przechowywane z dala od ciekawskich oczu.
Szuflada ma ścianki działowe, które można ustawiać w różnych pozycjach lub całkowicie demontować, w miarę potrzeb. Zarówno podłogę, jak i szufladę można usunąć, aby zwiększyć przestrzeń ładunkową jeszcze bardziej: w rezultacie przestrzeń bagażowa Nissana X-Trail jest głębsza i szersza, a nawet przy zamontowanej fałszywej podłodze ma praktycznie tę samą wysokość. Po jej usunięciu wysokość bagażnika wzrasta o 127 mm w porównaniu do oryginału.
To nie wszystko. Aby zapewnić maksymalną praktyczność, podłoga została wykończona trwałą i łatwą do czyszczenia powierzchnią plastikową. Wzniesienia umieszczono w nierównych odstępach, aby pomóc w zapobieganiu przesuwaniu się ładunków podczas jazdy. Pełne wykładziny odrzucono, ponieważ badania wśród klientów wykazały, że wielu właścicieli woziło psy lub sprzęt sportowy na świeżym powietrzu w tylnej części swojego X-Trail i wolało łatwą do czyszczenia powierzchnię.
Przy zamontowanej tylnej kanapie oryginalny pojazd miał pomiar pojemności bagażnika VDA wynoszący 410 litrów do dolnej krawędzi tylnej szyby: w nowym Nissanie X-Trail odpowiadająca wartość to 603 litry, co stanowi wzrost o 193 litry (w tym pojemność podwójnego bagażnika). Nawet przy zamontowanej podwójnej podłodze, ma więcej przestrzeni niż jego poprzednik.
Po złożeniu tylnych siedzeń, Nissan X-Trail oferuje najlepszą w klasie przestrzeń bagażową wynoszącą 1649 litrów, wzrastającą do 1773 litrów po usunięciu podłogi.
Ulepszenia wnętrza idą dalej, a Nissan dąży do zapewnienia znacznie wyższych poziomów jakości i luksusu niż oczekiwano w tej klasie samochodu. Miękkie materiały wykończeniowe znajdują się we wszystkich punktach kontaktowych w kokpicie, podczas gdy obfite użycie chromu i wykończenia w kolorze srebrnym, pluszowe powierzchnie i udoskonalone materiały tapicerskie nadają prawdziwe poczucie jakości. A jak w innych, nowoczesnych modelach Nissana, X-Trail został stworzony z myślą o wszechstronności i praktyczności.
Umiejscowienie zestawu wskaźników za wielofunkcyjną kierownicą umożliwiło większą wszechstronność w konsoli centralnej, która teraz może pomieścić większy ekran nawigacji/kamery tylnej, bliżej poziomu wzroku, a także zapewnić miejsce na odtwarzacz CD z automatycznym zmieniaczem.
Po raz pierwszy Nissan X-Trail oferuje dwa poziomy mocy turbodiesla. Oba silniki są wersjami wysoko cenionego silnika M1D o pojemności 2.0 litra, który już zainstalowano w modelu QASHQAI i łączy wysokie osiągi z dobrą ekonomią przy wiodącej w klasie kulturze użytkowania. Silnik o mocy 150 KM jest dostępny we wszystkich wersjach i osiąga średnie zużycie paliwa wynoszące 39,8 mpg oraz emisję CO2 na poziomie 190 g/km. Porównując zużycie paliwa i emisję CO2 z silnikiem 2.2dCi 136 KM (37.2mpg/203g/km CO2), poprawa wynosi odpowiednio 7,0% i 6,8%.
Dzięki intercoolerowi drugi wariant generuje moc 173 KM i jest dostępny w wersjach SPORT i AVENTURA. Zużycie paliwa przy połączeniu wynosi 38,2 mpg przy emisji 198 g/km CO2.
Moment obrotowy wynosi odpowiednio 320 Nm i 360 Nm, z 90% dostępnych przy niskich obrotach 1750 rpm. Silniki te są również wyposażone w filtry cząstek stałych, aby zminimalizować emisję.
Silnik o mocy 173 KM powinien być również popularny wśród osób holujących, ponieważ ma maksymalną wagę przyczepy hamowanej wynoszącą 2200 kg.
Nowy, lekki silnik benzynowy o pojemności 2.0 litra i mocy 141 KM, z 16 zaworami i momentem obrotowym 196 Nm jest montowany w wersji TREK. Jego rozwój był kierowany przez Nissana, a w przeciwieństwie do silnika benzynowego większość momentu obrotowego generowana jest w dolnym zakresie obrotów – 90% dostępne jest od 2400 rpm. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 32,5 mpg, a emisja CO2 wynosi 208 g/km.
Chociaż silnik o pojemności 2.5 litra i mocy 169 KM został przeniesiony z oryginalnego Nissana X-Trail, został on jeszcze bardziej udoskonalony, aby zapewnić lepszą kulturę pracy i wydajność. Zapewnia znakomite wartości momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich obrotów – maksymalny moment obrotowy wynosi 233 Nm – silnik ten dostępny jest zarówno w wersjach SPORT, jak i AVENTURA i generuje 29,4 mpg oraz 230 g/km CO2.
Wszystkie silniki są wyposażone w sześciobiegowe manualne skrzynie biegów, ale jeśli wolisz dać odpocząć lewej nodze, teraz dostępne są automatyczne skrzynie biegów zarówno w silniku 150 KM diesla, jak i 2.5 benzynowym. Drugi z nich ma najnowszą, oszczędną skrzynię biegów CVT o stałej zmianie biegów, z niższym zużyciem paliwa i CO2 niż wersja manualna – osiągając 30,4 mpg i 223 g/km CO2. Silnik 150 KM diesla ma opcję konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów sześciobiegowej.
TREK może być najtańszym modelem w ofercie, ale nie jest ubogi w wyposażenie, w tym integrację telefonu Bluetooth, 16-calowe obręcze aluminiowe, pełne zderzaki w kolorze nadwozia, klimatyzację z kontrolą klimatu, pełny zestaw poduszek powietrznych – kierowcy, pasażera, bocznych i kurtynowych, oraz radio z CD i 4 głośnikami.
Wersja SPORT obejmuje wszystkie elementy wyposażenia TREK, ale obręcze zmieniają się na większe, 17-calowe, system audio jest ulepszony do automatycznego zmieniacza CD na 6 płyt z 6 głośnikami i pilotem, atrapa chromu na przednim grillu oraz dodano przednie lampy przeciwmgielne, a także duży panoramiczny dach, szyby przyciemniane, tempomat, regulację kierownicy i właz narciarski. W zestawie znalazły się również automatyczne włączanie reflektorów, wycieraczek oraz centralne zamki aktywowane prędkością.
Przechodząc do AVENTURA, użytkownik ma do wyboru skórzaną tapicerkę w kolorze czarnym lub piaskowym, podgrzewane i elektrycznie sterowane przednie siedzenia, inteligentny klucz oraz elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z chromowanymi klamkami drzwi.
Modele z ulepszeniami są dostępne w wersjach SPORT i AVENTURA, aby jeszcze bardziej wzbogacić listę specyfikacji. SPORT eXpedition zawiera nawigację satelitarną na DVD, tylną kamerę parkingową, inteligentny klucz i chromowane klamki drzwi. AVENTURA eXplorer dodaje reflektory ksenonowe, nawigację satelitarną na DVD oraz tylną kamerę parkingową.
eXtreme to drugi upgrade zarówno w SPORT, jak i AVENTURA, który dodaje głębsze belki dachowe z wbudowanymi lampami.
Wszystkie modele X-Trail są wyposażone w system ALL-MODE 4×4 Nissana, który działa tylko w trybie napędu na jedną oś, aby zminimalizować zużycie paliwa i przełącza się na tryb napędu na cztery koła, gdy pojazd wykryje taką potrzebę, lub ręcznie wybierany przez kierowcę. SPORT i AVENTURA mają jednak najnowszą inteligentną edycję znaną jako ALL-MODE 4×4-i, która zawiera Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP), Wsparcie Startu pod Górę (USS) oraz Wsparcie Podczas Zjazdów (DDS).
USS to w pełni automatyczny system, który aktywuje się na każdym nachyleniu przekraczającym 10% i utrzymuje pojazd na hamulcach, dopóki kierowca nie rozpocznie jazdy. System działa również, jeśli pojazd cofa się pod górę.
DDS – uruchamiane za pomocą przycisku na konsoli centralnej – działa, gdy ALL-MODE jest w trybie blokady. DDS wykorzystuje system przeciwblokadkowy do utrzymywania prędkości zjazdu na poziomie 5 mph, umożliwiając kierowcy koncentrację na kierowaniu. Podobnie jak USS, DDS działa również podczas jazdy wstecz.
Oprócz wzmocnienia zdolności terenowych X-Trail, ALL-MODE 4×4-i zapewnia, że dynamiczna wydajność na drodze jest stabilna, bezpieczna i przewidywalna. Wysyłając moc do kół, które mają przyczepność, neutralizuje się podsterowność i nadsterowność, co z kolei prowadzi do bardziej przyjemnych i pozytywnych doświadczeń z jazdy.