Podążając za jednym z najstarszych trików w branży SUV-ów, Nissan zaprezentował drugą generację modelu X-Terra w 2005 roku, a w 2009 roku wprowadził do niej poprawki.
Większość SUV-ów powstała na podwoziu typu ramowego, a X-Terra nie była wyjątkiem. Dzieliła swoje podwozie z modelem Frontier, co było widoczne w kształcie tylnych drzwi. Producent zbudował podwozie tak, aby mogło przewozić ciężkie ładunki, więc transportowanie kilku osób i nadwozia nie stanowiło problemu. Jednak SUV musiał spełniać inne wymagania niż pojazd użytkowy. Dlatego Nissan poprawił X-Terrę w 2009 roku, zanim zaprzestał jej produkcji sześć lat później z powodu niskiej sprzedaży.
Na zewnątrz pojazd miał nowy w kształcie litery V grill, który przypominał silnik V, który posiadał. Pod nim znajdował się unikalny kształt przedniego zderzaka z dwoma czarnymi bocznymi elementami oraz aluminiową osłoną na środku w dolnej części. Producent dodał zestaw świateł na dachu oraz belkę dachową w pakiecie terenowym. Z tyłu, X-Terra miała ten sam masywny zderzak z wbudowanymi krokami bocznymi.
Wnętrze zyskało nową kierownicę z czterema dodatkowymi przyciskami na prawej stronie do obsługi systemu audio. Nissan rozważał zainstalowanie łączności Bluetooth w całej gamie modeli i oferował tę funkcję jako standard. Podobnie jak w wersji sprzed faceliftingu, X-Terra z 2009 roku miała system składania fotela pasażera z przodu, co pozwalało właścicielowi na przesunięcie deski surfingowej z bagażnika na deskę rozdzielczą. W centralnej konsoli producent zamontował nowe pokrętła do sterowania klimatyzacją.
Pod maską producent zachował ten sam silnik, jednak stracił kilka koni mechanicznych z powodu surowszych norm emisji spalin.
Nissan Xterra, stworzony jako wytrzymały, niezbędny pojazd zaprojektowany w celu inspirowania i ułatwienia aktywności miłośników przyrody, otrzymuje szereg ulepszeń w modelu 2009 roku – w tym przeprojektowany przód, nowe światła dachowe do jazdy w terenie (tylko w wersji Off-Road), nowe wzory felg, nowe materiały i kolory siedzeń (ze skórzanymi siedzeniami w standardzie w modelach SE), nową zawartość poziomu wyposażenia oraz standardowe dachowe poduszki powietrzne boczne z czujnikiem przewrócenia dla ochrony głowy pasażerów z przodu i na zewnątrz w tylnym rzędzie siedzeń.
Zmiany w drugiej generacji Xterra zwiększają różnice między czterema dostępnymi modelami Xterra – X, S, Off-Road i SE – co ułatwia kupującym określenie, który model Xterra najlepiej odpowiada ich potrzebom i stylowi życia. Opcjonalne pakiety wyposażenia zostały uproszczone, oferując dwa pakiety: Pakiet Technologiczny i Pakiet X Gear, dostępne w 2009 roku.
Przez ograniczony czas, rozpoczynając od wprowadzenia sprzedaży modelu Nissan Xterra 2009 w lipcu 2008 roku, zawartość Pakietu Technologicznego – w tym zaawansowany system audio Rockford Fosgate®, radio satelitarne XM® (wymagana subskrypcja XM®, sprzedawane oddzielnie, tylko modele z automatyczną skrzynią biegów), system telefoniczny Bluetooth® Hands-free, kontrolki audio na kole kierownicy oraz gniazdo wejściowe aux – będą oferowane bez dodatkowych opłat z każdym Nissanem Xterra S, Off-Road lub SE z 2009 roku.
„Xterra, jeden z najlepiej przemyślanych i zaprojektowanych pojazdów w segmencie, stał się jeszcze lepszy – zwłaszcza dzięki Pakietowi Technologicznemu dostępnym w każdej Xterra 2009 bez dodatkowych kosztów,” powiedział Al Castignetti, wiceprezydent i dyrektor generalny Nissan Division, Nissan North America, Inc.
„Od samego początku Xterra reprezentuje autentyczny wyraz projektowania ukierunkowanego na przygodę, zarówno w atrakcyjności estetycznej, jak i w realnej funkcjonalności. Dzięki ulepszeniom w 2009 roku, Xterra jest jeszcze bardziej dostosowany do potrzeb i oczekiwań swoich aktywnych właścicieli.”
Ponownie w 2009 roku, produkowany w USA Xterra oferuje doskonałą jakość i niezawodność, a także mocne osiągi zarówno na drodze, jak i w terenie. Wszystkie modele Nissan Xterra 2009 są wyposażone w zaawansowany silnik V6 o pojemności 4.0 litra, o mocy 261 koni mechanicznych i momencie obrotowym 281 lb-ft, a także wytrzymałą platformę „F-Alpha” przystosowaną do przygód. Platforma „F-Alpha” jest współdzielona z pełnowymiarowym pickupem Nissan Titan oraz SUV-em Armada. Xterra jest dostępna z wyborem 6-biegowej manualnej lub 5-biegowej automatycznej skrzyni biegów oraz w wersji z napędem na cztery koła lub na dwa koła.
Zmodyfikowany wygląd zewnętrzny, ulepszony wnętrze na rok 2009
Pozostając wiernym oryginalnej koncepcji projektowej Xterra, oferującej kierowcom „wszystko, czego potrzebujesz, i nic, czego nie potrzebujesz”, Nissan Xterra 2009 wprowadza szereg ulepszeń zewnętrznych i wewnętrznych, które pomagają utrzymać świeżość i atrakcyjność designu.
Charakterystyczne cechy stylizacji zewnętrznej Xterra obejmują duże, rozszerzone błotniki, wszechstronny bagażnik dachowy z zatrzaskiwanym wiekiem oraz projekt tylnego zderzaka z bocznymi stopniami ułatwiającymi dostęp do bagażnika dachowego. Oferuje także dużą, potężnie wyglądającą maskę silnika i reflektory oraz kształt kratki w stylu SUV Nissana. W 2009 roku kształt kratki oraz przedni zderzak został zmodyfikowany, a także wprowadzono dwie nowe wykończenia kratki – wykończenie z aluminium piaskowanego dla modeli X, S i Off-Road oraz wykończenie w satynowym chromie dla modeli Xterra SE. Modele SE posiadają także nowo zaprojektowane wykończenia boczne w kolorze nadwozia. Modele X i S otrzymują nowo zaprojektowane czarne otoczki reflektorów.
Inne ulepszenia zewnętrzne obejmują nowe dachowe światła do jazdy w terenie zainstalowane w osłonie bagażnika jako standardowa cecha modeli Off-Road, a także nowe kolory listew bocznych i bagażników dachowych oraz nową plakietkę 4×4 na modelach Xterra z napędem na cztery koła. Nowe wzory felg są również dostępne we wszystkich modelach, w tym nowe felgi o średnicy 16 cali o jasnym wykończeniu maszynowym dla modelu Xterra Off-Road. Wprowadzono także dwa nowe kolory zewnętrzne: granatowy i czerwony ceglasty.
Jak w poprzednich latach, Xterra ma długi rozstaw osi, co zapewnia gładką jazdę i odpowiednią ilość miejsca wewnątrz, a jednocześnie ogólna długość jest dobrze zarządzalna dzięki krótkiemu przedniemu zwisowi – co poprawia manewrowość w sytuacjach związanych z wspinaczką w terenie i na szlakach.
Wnętrze Xterra jest wystarczająco przestronne, aby pomieścić do pięciu dorosłych i ich sprzęt, z odpowiednią przestrzenią na nogi, wysokością oraz miejsce na bagaż. Standardowe tylne siedzenie o proporcjach 60/40 z możliwością składania oraz dostępne składane siedzenie pasażera z przodu (modele SE i Off-Road) zwiększają funkcjonalność do przewożenia długiego sprzętu rekreacyjnego.
W roku 2009 wnętrze zawiera nową centralną tablicę rozdzielczą z nową osłoną i nowymi przełącznikami HVAC, nowe standardowe siedzenia z wykończeniem skórzanym w modelach SE, nową tapicerkę siedzeń w modelach X i S oraz nową, unikalną tapicerkę siedzeń w modelach Off-Road.
Standardowe wyposażenie wnętrza obejmuje sportowe, regulowane przednie fotele kubełkowe, podnóżek, podwójne uchwyty na kubki z przodu i z tyłu na 20 uncji, elektryczne szyby, elektryczne zamki, elektryczne lusterka, zdalny system dostępu bezkluczykowego oraz tempomat z kontrolkami montowanymi na kole kierownicy.
Przestrzeń bagażowa Xterra jest podkreślona przez dostępną powierzchnię Easy Clean oraz 10 haków do mocowania bagażu – sześć na podłodze/bokach i cztery na suficie (haki na podłodze mogą przenosić do 110 funtów). Dostępny jest także wbudowany zestaw pierwszej pomocy oraz miejsce na bezpieczne przewożenie pojemników o pojemności do jednego galona. Ułatwienie mocowania uchwytów na rowery i inne akcesoria lub sprzęt jest możliwe dzięki dostępnym regulowanym kanałom w podłodze bagażnika, podobnym w konstrukcji do systemu Utili-track™ stosowanego w pickupach Nissan Titan i Frontier.
Zachowując autentyczność przygód off-road, Nissan Xterra 2009 oferuje także kilka niezbędnych udogodnień, w tym dostępny wysokiej jakości system audio o mocy 300 watów marki Rockford Fosgate® z ośmioma głośnikami i subwooferem, kontrolki audio na kole kierownicy, kompatybilność z MP3/WMA oraz gniazdo aux-in, system telefoniczny Bluetooth® Hands-free oraz radio satelitarne XM® (wymagana subskrypcja XM®, sprzedawane oddzielnie).
Wytrzymała platforma oparta na ciężarówkach
Pod unikalnym designem zewnętrznym każdy Nissan Xterra 2009 ma w pełni zamkniętą skrzynię stalową i wytrzymałe zawieszenie z stalowym dwuwahaczowym zawieszeniem przednim oraz tylnym zawieszeniem na sztywnym osiołku, wyposażonym w stabilizatory z przodu i z tyłu. Modele Xterra Off-Road posiadają wysokowydajne gazowe amortyzatory Bilstein, deflektor opon z tyłu oraz osłony podwozia zabezpieczające miskę olejową, zbiornik paliwa i skrzynię rozdzielczą (tylko 4WD).
Xterra napędzany jest standardowym silnikiem V6 o pojemności 4.0 litra, o mocy 261 koni mechanicznych i momencie obrotowym 281 lb-ft. Silnik ten jest wersją o większej pojemności z serii silników VQ Nissana stosowanych w modelach 350Z, Maxima i Altima. Posiada dłuższy skok (w porównaniu do wersji 3.5 litra) i został specjalnie dostrojony do zastosowań w SUV-ach i ciężarówkach.
Tak jak inne silniki z rodziny VQ, wersja 4.0 litra zawiera zaawansowane cechy konstrukcyjne, takie jak lekka aluminiowa blokada i głowice cylindrów, kontrola ciągłej zmiany fazy zaworów (CVTCS), zmienny system indukcji Nissana (NICS), cicha łańcuchy rozrządu oraz mikroobrobione powierzchnie wałków rozrządu i wału korbowego. Inne cechy silnika obejmują tłoki pokryte teflonem®, kolektor ssący z żywicy, cyfrowy system kontroli stukowej, świece zapłonowe o przebiegu 105 000 mil i tłumik o dużej pojemności. System elektronicznego sterowania gazem silnika obejmuje drugą mapę w 4LO (modele 4WD).
Dwa zaawansowane skrzynie biegów są oferowane w Nissan Xterra 2009. Dostępna jest elektronicznie kontrolowana 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów, oparta na skrzyni stosowanej w Titanie i Armadzie (z naciskiem na przyspieszenie, oszczędność paliwa i jakość zmiany biegów), lub 6-biegowa manualna skrzynia biegów oparta na konstrukcji 350Z, ale dostosowana do wydajności jazdy i oszczędności paliwa.
Xterra dostępna jest w konfiguracjach 4×2 lub 4×4. Modele Xterra 4×4 wyposażone są w system 4WD z napędem na część czasu z trybami 2WD/4HI/4LO i elektronicznie sterowaną skrzynią rozdzielczą. Modele Xterra Off-Road mają dwie zaawansowane technologie off-road – system kontroli zjazdu z gór oraz asystent ruszania pod górę – a także elektronicznie blokowany tylni dyferencjał.
Inne komponenty układu napędowego to wspomagane siłą wspomaganie kierownicy w układzie zębatkowym i 4-kołowe wentylowane hamulce tarczowe z systemem ABS oraz elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD).
Pakiety kół i opon obejmują stalowe felgi 16-calowe z oponami P265/70R16 dla modeli Xterra X oraz nowe felgi aluminiowe 16-calowe z oponami P265/70R16 BFGoodrich Long Trail dla modeli Xterra S. Modele Xterra Off-Road wyposażone są w nowe 6-ramienne 16-calowe felgi aluminiowe z oponami BFGoodrich Rugged Trail T/A. Nowe 17-calowe felgi aluminiowe z oponami P265/65R17 BFGoodrich Long Trail są standardowe w modelu Xterra SE.
Zaawansowane systemy bezpieczeństwa
Lista funkcji i wyposażenia bezpieczeństwa Xterra obejmuje zaawansowany system poduszek powietrznych Nissana (AABS) z poduszkami czołowymi o podwójnej fazie z czujnikami pasów bezpieczeństwa oraz klasyfikacji pasażerów, poduszkami powietrznymi bocznymi dla kierowcy i pasażera z przodu oraz trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa z przodu/tyłu z napinaczami i ogranicznikami obciążenia oraz regulowanymi górnymi zaczepami. W 2009 roku wszystkie modele Xterra mają również standardowe dachowe poduszki powietrzne boczne z czujnikiem przewrócenia dla ochrony głowy pasażerów z przodu i na tylnych siedzeniach.
Inne standardowe wyposażenie obejmuje system LATCH (dolne zaczepy i prowadnice dla dzieci), konstrukcję strefy zgniotu z przodu i z tyłu, dynamiczną kontrolę pojazdu (VDC) oraz system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
Dostępne modele i pakiety
Nissan Xterra 2009 jest oferowany w czterech modelach – X, S, Off-Road i SE. Model Off-Road jest dostępny tylko w wersji z napędem na cztery koła, podczas gdy modele X, S i SE są oferowane zarówno w wersji 2WD, jak i 4WD. Model Xterra SE jest dostępny tylko z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów, z modelami X, S i Off-Road oferującymi wybór między 6-biegową manualną skrzynią biegów a 5-biegową automatyczną.
Podstawowy model Xterra X oferuje długą listę standardowych funkcji, w tym dynamiczną kontrolę pojazdu (VDC), 4-kołowe hamulce tarczowe z systemem ABS, elektryczne szyby, zamki i lusterka, zdalny system dostępu bezkluczykowego, tempomat, wspomaganie kierownicy w układzie zębatkowym wrażliwe na prędkość silnika, tylne siedzenie dzielone 60/40, które można złożyć na płasko oraz zaawansowany system poduszek powietrznych Nissana (AABS).
Standardowe wyposażenie modelu Xterra S obejmuje 16-calowe aluminiowe felgi z oponami BFGoodrich Long Trail, podparcie lędźwiowe fotela kierowcy, step rail z aluminium piaskowanego, łatwą do czyszczenia powierzchnię bagażową oraz podłogę bagażową C-Channel z czterema ruchomymi hakami oraz z przodu hak do holowania (4×4).
Modele Nissan Xterra Off-Road 2009 oferują lampy dachowe do jazdy w terenie w osłonie bagażnika, srebrny kolor wnętrza reflektorów, czarną listwę boczną, składane siedzenie pasażera z przodu z deską, unikalną tkaninę siedzenia (w tym kombinacje czerwony/grafit oraz węgiel/grafit), uchwyt na okulary (w konsoli sufitowej), oznaczenie Off-Road na dolnych drzwiach, lusterko wsteczne wewnętrzne z automatycznym przyciemnianiem z kompasem oraz skórzaną kierownicę.
Unikalne wyposażenie do modelu Xterra Off-Road obejmuje opony terenowe BFGoodrich Rugged Trail T/A 265/75R16, wytrzymałe felgi 16-calowe, kontrolę zjazdu z gór oraz asystenta ruszania pod górę, elektronicznie blokowany tylny dyferencjał oraz wysokowydajne amortyzatory gazowe Bilstein oraz osłony miski olejowej, zbiornika paliwa i skrzyni rozdzielczej.
Najbardziej zaawansowany model Xterra SE ma standardowo 5-biegową automatyczną skrzynię biegów, 17-calowe aluminiowe felgi z oponami BFGoodrich Long Trail 265/65R17, siedzenia z wykończeniem skórzanym, srebrny kolor wnętrza reflektorów, komputer pokładowy, uchwyt na okulary, step rail, zewnętrzne lusterka i klamki w kolorze nadwozia oraz listwę boczną, radio satelitarne XM® z anteną (wymagana subskrypcja XM®, sprzedawane oddzielnie), składane siedzenie pasażera z deską, lusterko wsteczne wewnętrzne z automatycznym przyciemnianiem z kompasem oraz skórzaną kierownicę.