Nissan zaprezentował nową generację swojego modelu Z w sierpniu 2021 roku, co oznaczało powrót do silników turbodoładowanych, podobnie jak w starszym modelu 300ZX z lat 80.
Historia samochodów Z marki Nissan rozpoczęła się w 1969 roku wraz z modelem Nissan Fairlady Z, sprzedawanym poza Japonią jako Datsun 240Z. Szybko stał się kultowym samochodem dzięki zwinnemu prowadzeniu i eleganckiej, sportowej sylwetce. Choć na początku był to sportowy coupe z ograniczonymi funkcjami, siódma generacja zaprezentowana w 2021 roku to już zupełnie inna historia.
Linie nadwozia przypominały te z koncepcyjnego modelu Z-Proto, który pokazano na początku 2021 roku. Długi przód i krótki tył stały się znakiem rozpoznawczym samochodów Z, a Z400 podążył za tym wzorem. Para reflektorów LED z półokrągłymi światłami dziennymi przypominała starsze, okrągłe światła pierwszej Fairlady. Nowe tylne lampy LED w technologii 3D oraz tylne lampy kombinowane łączyły nowoczesną technologię z estetyką przypominającą Z32 300ZX.
Wnętrze, zachowujące vintage’owy wygląd, wzbogacono o nowe technologie, takie jak wyświetlacz 12,3″ przed kierowcą, uzupełniony o ekran dotykowy systemu multimedialnego na środkowym panelu. Na szczycie deski rozdzielczej znajdował się zestaw z trzema analogowymi wskaźnikami, które pokazywały dane dotyczące turbosprężarek i amperomierz.
Jednak najważniejsza część samochodu kryła się pod maską, gdzie Nissan umieścił silnik V6 z podwójnym doładowaniem o pojemności 3,0 litra. Jego 400 koni mechanicznych trafiało na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej lub dziewięcio-biegowej automatycznej. Ograniczone poślizgi sprzęgłowe zapewniały niezbędną przyczepność dla perfekcyjnych startów.
Opracowany przez pasjonujący zespół projektantów i inżynierów, całkowicie nowy Nissan Z to przystępny samochód sportowy nowoczesnej ery – z niezrównanym dziedzictwem ponad 50-letnim i globalną rzeszą fanów.
„Z to czysta ekspresja emocji. To pasja Nissana zamknięta w czterech kołach,” powiedział Ashwani Gupta, dyrektor wykonawczy i dyrektor operacyjny Nissan Motor Co., Ltd. „Nowy Z zachowuje swoją autentyczność jako czysty samochód sportowy, by utrzymać cię w kontakcie z drogą, jednocześnie wprowadzając nowoczesne technologie, które pomogą ci pozostać w kontakcie z twoim życiem.”
Całkowicie nowy, siódmej generacji Nissan Z 2023, który po raz pierwszy rezygnuje z prefiksu numerycznego w USA, ma trafić do sprzedaży u dealerów Nissana w całym kraju na wiosnę 2022 roku.
Nowy Z: Ekscytujący, dynamiczny performer
Oryginalny 240Z został stworzony, aby zapewnić radość i ekscytację z posiadania samochodu sportowego jak największej liczbie ludzi – samochód zbudowany dla entuzjastów, przez entuzjastów. Ten duch i dziedzictwo kontynuowane są dzisiaj przy premierze najnowszej inkarnacji Z.
Silnik V6 twin turbo o pojemności 3,0 litra w Nissan Z 2023 zapewnia znaczący wzrost mocy w porównaniu do poprzedniej generacji 370Z. Silnik osiąga moc 400 KM przy 6,400 obr./min i moment obrotowy 350 lb-ft w zakresie od 1,600 do 5,600 obr./min. Zwiększenie o 68 KM oraz 30-procentowy wzrost momentu obrotowego sprawiają, że silnik jest zaprojektowany, by dostarczyć precyzyjnej, ale płynnej reakcji na działanie kierowcy, z szacowanym poprawieniem przyspieszenia od 0 do 60 mph o 15 procent.
„Mówiąc prosto, naszym celem jest uczynić ten Z najlepszym z dotychczasowych. Z każdą generacją podnosimy poprzeczkę, przesuwając granice Z i kontynuując odwoływanie się do ludzkiego instynktu na kolejną emocjonującą podróż,” powiedział Hiroshi Tamura, główny specjalista produktu nowego Z. „Nie tylko mocny i zwinny, ale także Z 2023 jest zaprojektowany, by stać się jednością z kierowcą w różnych przygodach drogowych.”
Aby osiągnąć wyraźny wzrost mocy i momentu obrotowego oraz zapewnić szybką reakcję, zastosowano turbosprężarki o małej średnicy, a także czujnik prędkości turbiny, aby zapewnić, że możliwości turbosprężarek są w pełni wykorzystane (maksymalna prędkość obrotowa). Podwójne turbosprężarki równoważą moc oraz czas reakcji, podczas gdy zastosowanie elektronicznego systemu zmiennego timingu zaworów (e-VVT) zapewnia optymalną reakcję, dostosowując timingi otwarcia zaworu ssącego w czasie rzeczywistym, aby osiągnąć doskonałą reakcję i wydajność paliwową w różnych warunkach jazdy.
Jedną z definiujących cech Nissana Z zawsze była więź między samochodem a kierowcą – fizyczne i namacalne połączenie, niezależnie od drogi przed nimi. Ta więź maszyna-człowiek dominuje w nowym Z, szczególnie przy obecności standardowej, 6-biegowej skrzyni manualnej.
6-biegowa skrzynia manualna z bliskimi przełożeniami obejmuje wysokowydajny sprzęgło EXEDY®. Jako fizyczny punkt kontaktowy między kierowcą a Z, dźwignia biegów płynnie przesuwa się do następnego biegu, niemal instynktownie, z minimalnym wysiłkiem.
Po raz pierwszy w modelach Nissan z napędem na tylną oś, modele Z Performance wyposażone w manualną skrzynię biegów mają zaawansowany system wspomagania startu, który pomaga w płynnej akceleracji z pozycji zatrzymanej. Wszystkie modele wyposażone w automatyczną skrzynię biegów mają system kontroli startu. Modele z manualną skrzynią biegów wyposażone są również w wał napędowy z kompozytu włókna węglowego, z funkcją SynchroRev Match® dodaną do modeli 6MT Performance.
Dostępna jest również zaawansowana, szybko reagująca 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów. Nowa 9-biegowa automatyczna skrzynia oferuje bezpośrednią i szybką reakcję oraz szybkie przyspieszenie, dzięki szerokiemu zakresowi przełożeń i standardowemu systemowi kontroli startu. Jej satysfakcjonujące zaangażowanie utrzymuje emocje mocy i wydajności Z w synchronizacji z kierowcą. Aluminiowe łopatki zmiany biegów są standardowe we wszystkich modelach z 9AT, z unikalnymi łopatkami zmiany biegów, identycznym designem jak w GT-R, w modelach Performance.
Zespół inżynieryjny dostosował podwozie, chłodzenie, zawieszenie i układ kierowniczy, aby zapewnić, że kierowca zawsze czuje się połączony z samochodem. Po zajęciu miejsca za kierownicą, Z wydaje się nowy i nowoczesny, a jednocześnie wciąż znajomy.
Jeśli chodzi o przewidywalne i responsywne prowadzenie, zespół inżynieryjny podszedł do tematu wielotorowo, szczególnie w przypadku jazdy z dużą prędkością i pokonywania zakrętów. Zwiększona sztywność nadwozia, elektroniczny układ kierowniczy z wspomaganiem zębatkowym i silne odczucie mechaniczne oraz szersze przednie opony (zarówno w wersji Sport, jak i Performance) pomagają zwiększyć maksymalne przeciążenie podczas pokonywania zakrętów o 13 procent.
Zarówno przednie, jak i tylne tłumiki wykorzystują nowy projekt amortyzatora monotubowego o większej średnicy niż w modelu 370Z, co skutkuje około 20-procentowym zmniejszeniem siły tłumienia, pomagając zminimalizować wstrząsy na nierównych nawierzchniach, poprawiając osiągi na drodze i stabilność prowadzenia. Przednie zawieszenie dwuwahaczowe z aluminium ma nową geometrię, w tym zwiększony kąt pochylenia, co poprawia stabilność na prostych odcinkach. Standardowo występuje również wzmocnienie wieży przedniego strut w dwóch punktach. Tylne niezależne zawieszenie multi-link z aluminium zostało również przeprojektowane z nowymi ustawieniami.
Dwa tryby jazdy oferowane są w modelach z automatyczną skrzynią biegów: standardowy i sportowy. Tryb standardowy najlepiej sprawdza się w dojazdach do pracy i długich trasach autostradami, zapewniając przyjemność jazdy. Tryb sportowy uwalnia potencjał wydajności Z, oferując szybszą kontrolę przyspieszenia, algorytm kierownicy w trybie sportowym, aktywne wzmocnienie dźwięku oraz ustawienia dynamicznej kontroli pojazdu najlepiej dopasowane do dynamicznej jazdy po krętych drogach. Wszystkie modele w wersji Z Performance (automatyczne i manualne) wykorzystują mechaniczny ogranicznik poślizgu typu sprzęgłowego.
Responsywne hamowanie zapewniają wentylowane hamulce tarczowe na cztery koła. Większe sportowe hamulce z czerwonymi zaciskami są standardowe w modelach w wersji Performance. Z Sport jeździ na ciemno malowanych 18-calowych kołach aluminiowych z oponami wysokowydajnymi Yokohama ADVAN Sport, podczas gdy wersje Z Performance wyposażone są w 19-calowe, super lekkie koła aluminiowe RAYS® z zamontowanymi oponami Bridgestone Potenza® S007 o wysokiej wydajności.
2023 Z design – przeszłość spotyka przyszłość
Nissan Z 2023 szczyci się świeżym, eleganckim wyglądem zewnętrznym, który komunikuję szacunek dla swojego dziedzictwa. Długi przód i krótki tył to fundament Z, z nowym wyglądem, który jest „miłością od pierwszego wejrzenia.” Tematem projektowania zewnętrznego i wewnętrznego nowego Z była „tradycja z nowoczesną technologią.”
„Zainspirowani głosami tysięcy właścicieli Z oraz miłośników Z, a także wewnętrznymi rozmowami na temat sześciu pokoleń Z, które miały miejsce wcześniej, zaczęliśmy kierować się szkicami, które dotykały ważnych punktów niektórych dekad, jednocześnie pozostając wiernymi naszej wizji przyszłości,” powiedział Alfonso Albaisa, globalny szef projektu w Nissan. „Ostatecznie stworzyliśmy Z, który podróżuje między dekadami, będąc jednocześnie całkowicie nowoczesnym.”
W przypadku nadwozia nowy Z przyjmuje tradycyjny design sportowego samochodu z napędem na tylne koła, z długim przodem, niskim tyłem i sylwetką, która oddaje hołd pierwszej generacji Z. Projektanci wykorzystali najnowsze technologie do uproszczenia konstrukcji i wprowadzili oświetlenie LED, aby dodać wymiaru bez zbędnych elementów. Reflektory LED mają dwa półokręgi, które czerpią inspirację z modelu 240ZG przeznaczonego tylko na rynek japoński z lat 70., co naturalnie wpisuje się w tożsamość nowego Z.
Najbardziej uderzający związek z oryginalnym Z można dostrzec, kiedy spojrzymy na 2023 Z z boku. Linia dachu płynnie przechodzi od nosa do kwadratowego tyłu, tworząc charakterystyczny profil Z pierwszej generacji, którego tylny brzeg był nieco niższy od wysokości przedniego błotnika, nadając Z wyjątkową postawę.
Sygnatura przejścia od tylnego kwartału szkła do niskiego położenia tylnego haku dodaje do efektu. Klamki drzwi mają powierzchnię na poziomie i projekt tylnej klapy jest ultra-cienki, jednak z większą sztywnością w porównaniu do poprzedniego designu 370Z. Z tyłu, wypukłe błotniki gładko kierują powietrze wokół poziomego tylnego panelu. Tylne lampy kombinowane wprowadzają nowoczesną technologię do projektu, przypominając model Z32 (1990-1996) 300ZX, w tym nowe 3D sygnatury LED.
Wersja Z Performance wyposażona jest w tylny spojler, który tworzy dodatnie ciśnienie w miejscu, gdzie tylny hak i spojler się stykają, zmniejszając unoszenie tyłu. Przedni spojler wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas rozwoju Nissana GT-R, aby wykorzystać strefy ciśnienia ujemnego.
Nowy Nissan Z 2023 jest dostępny w trzech monotematycznych kolorach zewnętrznych – Metaliczny Czarny Diament, Metaliczny Gun oraz Metaliczny Rosewood. Nowy Z jest również oferowany z dwukolorowym nadwoziem, w tym sześcioma kolorami w połączeniu z dachem Super Black: Brillante Srebrny, Bouldery Szary, nowy Seiran Niebieski, nowy Ikazuchi Żółty, Passion Red TriCoat oraz Everest White Pearl TriCoat.
Wnętrze Z: nowoczesna technologia z vintage’owym akcentem
Zaprojektowane tak, aby idealnie pasowało do kierowcy i pasażera, wnętrze Z 2023 płynnie łączy nowoczesną technologię z retro akcentami Z. Środkowy panel inspirowany jest innymi pokoleniami, mającymi trzy analogowe wskaźniki na desce rozdzielczej, 8,0-calowy wyświetlacz audio dotykowy w centrum oraz przełączniki klimatyzacji w pobliżu dźwigni zmiany biegów.
Zespół projektowy wnętrza również korzystał z porad profesjonalnych legend motorsportu, takich jak kierowca Nissan Super GT500 Tsugio Matsuda, aby zapewnić Z idealne wnętrze sportowego samochodu do wszystkich rodzajów jazdy. Można to zobaczyć w instrumentacji, gdzie wszystkie istotne informacje znajdują się w 12,3-calowym dostosowywalnym wyświetlaczu cyfrowym, uporządkowane tak, aby kierowca mógł je łatwo zrozumieć, na przykład punkt zmiany biegów przy 12 na godzinie.
12,3-calowy wyświetlacz TFT jest całkowicie nowy, z trzema trybami wyświetlania, by dostosować się do preferencji kierowcy. Tryb „Normalny” oferuje sportowe odczucie, z centrum przeznaczonym na nawigację, audio i informacje o pojeździe. Tryb „Ulepszony” przesuwa obrotomierz i prędkościomierz na krawędzie wyświetlacza, dając więcej miejsca w centrum na większą mapę nawigacyjną i informacje do wyświetlenia. Tryb „Sportowy” priorytetuje obrotomierz w centrum z lampką zmiany biegów na górze, aby dostarczać informacji o zmianie biegów w polu widzenia kierowcy. Tryb Sportowy pozwala również na wyświetlanie wskaźnika doładowania lub miernika G.
Nowy środkowy panel Z korzysta z podejścia trzech stref, umieszczając trzy analogowe wskaźniki (doładowanie, prędkość turbo, wolt) w polu widzenia kierowcy. Zarówno dźwignie zmiany biegów manualnej, jak i automatycznej są nowe, każda z nich zaprojektowana specjalnie, aby zapewnić optymalny chwyt i komfort.
Nowa, głęboko wyprofilowana kierownica oferuje kierowcy szybki dostęp do przełączników bez utraty retro estetyki.
Projekt siedzeń wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas rozwijania GT-R, aby poprawić zarówno trzymanie, jak i dopasowanie. Zwiększone użycie zamszu na oparciach siedzeń tłumi początkowe boczne drgania ciała, tworząc bardziej komfortowe jazdy oraz zmniejszając ruch ciała podczas agresywnego pokonywania zakrętów.
Wersja Z Sport oferuje czarne tkane siedzenia z 8-stopniowym manualnym fotelem kierowcy i 4-stopniowym manualnym fotelem pasażera. Wersja Z Performance dodaje skórzane powierzchnie siedzeń, 4-stopniowy elektryczny fotel kierowcy z manualnym podnośnikiem, wsparciem lędźwiowym i udowym, 4-stopniowy elektryczny fotel pasażera oraz podgrzewane siedzenia.
Pełen zakres funkcji komfortowych jest standardowym wyposażeniem, w tym Nissan Intelligent Key™ z przyciskiem start, Inteligentny Tempomat, Automatyczna Kontrola Temperatury, automatyczne ściemnianie lusterka wstecznego, RearView Monitor, dwa punkty zasilania 12-woltowego, dwa punkty USB (Typ-A i Typ-C) oraz przednie i tylne czujniki sonarowe. 8,0-calowy wyświetlacz audio dotykowy z sześcioma głośnikami obejmuje Apple CarPlay® oraz Android Auto™, system Bluetooth® Hands-free Phone, przesyłanie audio przez Bluetooth®, radio SiriusXM®, asystenta wiadomości tekstowych bez użycia rąk oraz Siri® Eyes Free.
Wersja Z Performance zawiera 9,0-calowy wyświetlacz dotykowy z nawigacją oraz usługi NissanConnect® z hotspotem Wi-Fi. W zestawie znajduje się również system audio Bose® z aktywnym tłumieniem hałasu oraz aktywnym wzmocnieniem dźwięku.
Dostępne są trzy kolory wnętrza – Czarny, Czerwony i Niebieski. Specjalna edycja Z Proto Spec ma żółte akcenty w całej kabinie, w tym szwy na desce rozdzielczej. Siedzenia mają warstwowe materiały, aby stworzyć głębię i efekt gradacji.
Dwa modele, jedna edycja limitowana
Na rynek amerykański, Nissan Z 2023 będzie oferowany w wersjach Sport i Performance, każda z możliwością wyboru 6-biegowej manualnej lub nowej 9-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
Wszystkie modele obejmują szereg standardowych technologii wspomagania kierowcy i bezpieczeństwa, w tym Automatyczne Hamowanie Awaryjne z Wykrywaniem Pieszych, Ostrzeżenie o Martwym Polu, Ostrzeżenie o Opuście Pasa, Ostrzeżenie o Ruchu Poprzecznym z Tylu, Wspomaganie Świateł Drogowych oraz Inteligentne Ostrzeżenie o Kolizji.
Oprócz szerokiego zakresu standardowych funkcji komfortowych, wygodnych i łącznościowych w wersji Sport, wersja Performance dodaje 8-głośnikowy system audio Bose®, 9,0-calowy wyświetlacz dotykowy z nawigacją, usługi NissanConnect® z hotspotem Wi-Fi, mechaniczny ogranicznik poślizgu, 19-calowe, super lekkie koła aluminiowe RAYS® z zamontowanymi oponami Bridgestone Potenza® S007 o wysokiej wydajności, sportowe hamulce Nissana, podgrzewane lusterka boczne, aluminiowe sportowe pedały, podwójny wydech z tłumikiem w wersji Performance oraz podgrzewane, skórzane fotele elektryczne.
Dostępna jest jedna edycja specjalna, celebrująca charakterystyczny Z Proto wprowadzony w 2020 roku – nazwany Proto Spec. Ograniczona do zaledwie 240 jednostek w USA, model Proto Spec ma żółte zaciski hamulcowe z logo Z, brązowe 19-calowe koła aluminiowe RAYS, ekskluzywny gałkę zmiany biegów (tylko 6MT), ekskluzywne fotele z wykończeniem skórzanym Proto Spec z żółtymi akcentami, ekskluzywne wykończenie drzwi z zamszu + tkaniny z żółtymi szwami oraz specjalne szwy wnętrza Proto Spec.