W obliczu kurczącej się gospodarki i niepewnej przyszłości spowodowanej światowym kryzysem finansowym, Opel miał duże nadzieje na drugą generację modelu Agila, która powstała we współpracy z firmą Suzuki na Węgrzech.
Mimo że nie przynosiła zbyt dużych zysków, cena czyniła ją atrakcyjną dla klientów potrzebujących pojazdu, w którym mogła pomieścić się rodzina. Co więcej, efektywność paliwowa Agili była znakomita, zwłaszcza jak na tamte czasy. W ten sposób projekt między GM a Suzuki rozwijał się, co zaowocowało powstaniem modeli Opel/Vauxhall Agila oraz Suzuki Splash. Wszystkie te pojazdy były produkowane na Węgrzech.
Design w formie mini-monokoku idealnie nadawał się do wąskich przestrzeni miejskich. Krótkie, mające 3,74 m długości (12,2 stopy) nadwozie umożliwiało łatwe parkowanie w ciasnych miejscach, w porównaniu do większości innych samochodów na rynku. Ponadto, wysoka linia okien i szerokie drzwi ułatwiały wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Z przodu Agila miała bardzo duże reflektory, które opadały w kierunku słupka A. Z tyłu, pionowy kształt klapy bagażnika podkreślony był przez kanciaste lampy tylnie, które flankowały pojazd.
W środku Agila oferowała wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych pasażerów. Z przodu dwa fotele zapewniały komfort ich użytkownikom. Na desce rozdzielczej, przed kierowcą, zainstalowano zestaw wskaźników z dużym prędkościomierzem umieszczonym na środku oraz licznymi innymi wskaźnikami. W centralnej części deski umieszczono odtwarzacz CD oraz panel sterowania klimatyzacją. Dodatkowo, przedłużenie centralnej konsoli mieściło drążek zmiany biegów. Na tylnej kanapie było wystarczająco miejsca dla dwóch pasażerów, jednak bagażnik z tyłu samochodu był bardzo mały.
Pod maską, dwaj producenci samochodów (GM i Suzuki) zdecydowali się zaoferować trzy różne silniki, zarówno benzynowe, jak i turbo-diesla. Silnik wysokoprężny został zapożyczony od Fiata.
Nowy Opel Agila, z pięcioma drzwiami i pięcioma miejscami, nie tylko zachowuje praktyczność swojego poprzednika, który sprzedał się w ponad 440,000 egzemplarzach, ale teraz ma również znacznie bardziej dynamiczny design. Ten mały, wszechstronny Opel został zaprezentowany publiczności na targach IAA w Frankfurcie (13 – 23 września 2007) i zadebiutował na rynku wiosną 2008 roku. Może pochwalić się zrównoważonymi proporcjami, łagodnymi krzywiznami oraz charakterystyczną grafiką boczną. Pasażerowie wciąż siedzą wysoko i prosto, ale linia dachu została dynamicznie obniżona i płynnie przechodzi w gładkie łuki ku tyłowi. To wszystko przyczynia się do uzyskania współczynnika oporu powietrza wynoszącego 0,35 dla Opla Agila – stosunkowo niska wartość jak na pojazd tej wielkości. Samochód miejski jest teraz o 20 centymetrów dłuższy, 6 centymetrów szerszy, ale 7 centymetrów niższy niż jego poprzednik.
Przód samochodu odznacza się typową stylistyką Opla. Okrągłe reflektory zintegrowane w migdałowych lampach przypominających nową Corsę sprawiają, że Opel Agila patrzy na świat szeroko otwartymi oczami. Zwężające się zderzaki z przodu i z tyłu również są charakterystycznymi elementami Opla, podobnie jak przetłoczenie na masce. Tył również ma kilka zaokrąglonych detali. Umiejscowienie wąskich, pionowych lamp, akcentowanych sferycznie stylizowanymi tylnymi światłami, pozwoliło projektantom stworzyć dużą, łatwą w obsłudze klapę bagażnika.
To samo dotyczy wnętrza: dni monotonii odeszły w zapomnienie. Szeroka gama świeżych kolorów i nowoczesnych stylów tworzy atmosferę, która jest jeszcze bardziej wzbogacona przez przestronną wysokość nad głową. Wysoka pozycja siedząca pięcioosobowego samochodu zapewnia dobrą widoczność, a umieszczona wysoko dźwignia zmiany biegów oraz regulowana wysokość kierownicy z pilotem do radia zapewniają łatwą obsługę. Wskaźnik obrotomierza jest umieszczony osobno na tablicy rozdzielczej. Wszelkie inne informacje są podawane na dużych, wyraźnych, okrągłych wskaźnikach.
Jako samochód miejski, Opel Agila oferuje również wiele schowków i pudełek do przechowywania rzeczy pasażerów. Jednak nowy Opel Agila bez problemu pomieści nie tylko niezbędne rzeczy do samochodu. Pomimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych, nowy samochód miejski Opla może się pochwalić zaskakująco dużym bagażnikiem. Jego standardowa pojemność do pokrywy bagażnika wynosi 225 litrów, co wystarcza na przykład na wózek dziecięcy. Jedno obrócenie uchwytu powoduje opuszczenie tylnej kanapy, zwiększając pojemność ładunkową do imponujących 1050 litrów – to znakomita wartość w tej klasie. Tylna kanapa i oparcie mają również podział 60:40, co zwiększa ich wszechstronność.
Wszystkie modele Opla Agila mają szeroki zakres standardowego wyposażenia, w tym funkcje bezpieczeństwa, takie jak ABS, poduszki powietrzne z przodu i z boku dla kierowcy i pasażera, dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania dla systemu fotelików dziecięcych ISOFIX. Dzięki pięciu drzwiom w standardzie małe dzieci można szybko i bezpiecznie przypiąć w foteliku dziecięcym. Standardowe funkcje komfortu w wersji podstawowej obejmują wspomaganie kierownicy z zależnością od prędkości, regulowane wysokościowo fotele kierowcy i pasażera z przodu, spryskiwacz tylnych szyb z wyborem interwałów oraz elektryczną klapę bagażnika z panelem dotykowym. Model Enjoy dysponuje jeszcze szerszym zakresem standardowego wyposażenia.
W nowym Oplu Agila swoją premierę mają dwa silniki benzynowe. Dostarczane przez partnera współpracy, firmę Suzuki, dzielą ten sam design – aluminiowy blok silnika i głowicę oraz dwa wałki rozrządu górnego.
Podstawowa jednostka to niemal jednolitrowy, trzycylindrowy silnik benzynowy. Jednostka z czterema zaworami generuje 65 KM (48 kW) i osiąga prędkość maksymalną 160 km/h. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra generuje 86 KM (63 kW), przyspiesza od zera do 100 km/h w mniej niż 12 sekund i osiąga prędkość maksymalną 174 km/h (dane dla pięciobiegowej wersji manualnej). Ten silnik jest teraz opcjonalnie dostępny z czterobiegową przekładnią automatyczną – szczególnie atrakcyjna alternatywa do jazdy po mieście.
Mistrzem oszczędności paliwa wśród silników Opla Agila jest silnik diesla 1,3 litra z turbosprężarką common-rail. Opracowany przez GM Powertrain, ten silnik diesla to prawdziwy multi-talent, oferujący również wyjątkowo wydajną alternatywę w modelach Corsa i Astra. W nowym Oplu Agila generuje 75 KM (55 kW), osiąga prędkość maksymalną 162 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,5 sekundy. Wydajny silnik diesla z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 190 Nm jest bardzo ekonomiczny: średnio zużywa mniej niż pięć litrów na 100 km, co przekłada się na wartość emisji CO2 poniżej 130 g/km (ostateczne wartości jeszcze nie dostępne).