Opel Antara, dzielący wiele swoich podzespołów i układów napędowych z modelem Chevrolet Captiva, był kompaktowym crossoverem SUV, który został zaprojektowany przez niemieckiego producenta samochodów w latach 2006-2015.
Oparty na platformie Theta, Antara oferował miejsce dla 5 osób, podczas gdy Chevrolet Captiva mógł pomieścić do 7 pasażerów.
Model sprzedawano pod różnymi nazwami w zależności od rynku, na przykład jako Vauxhall Antara w Wielkiej Brytanii, Holden Captiva MaXX w Australii i jako Saturn Due w Kanadzie i USA.
Przypominający Opel Antara GTC Concept zaprezentowany w 2005 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie, ostateczna wersja charakteryzowała się stylowym designem z sportowym i atletycznym wyglądem.
Wnętrze, zaprojektowane z myślą o kierowcy, było praktyczne i estetyczne, a jego design zbliżał się do bardziej luksusowego sedana. Intrygującymi szczegółami w kabinie były trzy duże, okrągłe kratki wentylacyjne oraz charakterystyczny kształt uchwytu hamulca ręcznego.
Pod względem przestronności, nowa Antara oferowała obszerne wnętrze z dużą ilością miejsca na nogi i nad głową dla wszystkich pasażerów. Bagażnik miał dobry rozmiar, oferując pojemność transportową 370 litrów, 865 litrów po złożeniu tylnej kanapy i do 1420 litrów, gdy był załadowany aż po sufit.
Zadbano również o bezpieczeństwo, wprowadzając poduszki powietrzne z przodu i z boku, poduszki powietrzne zasłonowe, trzypunkowe pasy bezpieczeństwa oraz zagłówki, a także ograniczniki napięcia pasów i napinacze pasów bezpieczeństwa.
Opel Antara był dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych: podstawowej, Antara Edition oraz Antara Cosmo. Nawet w wersji podstawowej, Antara był dobrze wyposażony w reflektory przeciwmgielne, halogenowe lampy przednie, klimatyzację, podgrzewane zewnętrzne lusterka, wyświetlacz Board Info, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, składaną tylną kanapę oraz liczne miejsca do przechowywania i siatki w konsoli centralnej oraz z tyłu przednich foteli.
W wersji wyższej Edition, Antara była wyposażona w dodatkowe 17-calowe felgi aluminiowe, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, podgrzewane fotele z przodu, środkowy podłokietnik, automatyczne sterowanie oświetleniem i asystenta stabilności przyczepy.
Najwyższa wersja wyposażeniowa miała jeszcze większe 18-calowe felgi aluminiowe, skórzaną tapicerkę, tempomat, Park Pilot, czujnik deszczu, listwy progowe oraz inne udogodnienia.
Opel po raz kolejny wysyła wyraźny sygnał w segmencie SUV, przedstawiając model Opel Antara, który łączy dynamiczny, elegancki design z solidnym napędem na cztery koła jako standard. Technologicznie zaawansowany, kompaktowy crossover na pięć osób oferuje właściwości jezdne typowe dla samochodów osobowych, przestronną kabinę mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych, wysoką funkcjonalność, podwyższoną pozycję siedzącą oraz innowacyjne rozwiązania transportowe, takie jak system nośny „Flex-Fix”, który wysuwa się z tylniego zderzaka. Wnętrze nawiązuje do stylu i elegancji luksusowego sedana, a z elektronicznie zintegrowanym podwoziem, precyzyjnym wspomaganiem kierownicy uzależnionym od prędkości oraz aktywnym napędem na cztery koła, Opel Antara sprawdza się zarówno w mieście, jak i w terenie.
Design i Wyposażenie
Na pierwszy rzut oka, charakterystyczny design Opela Antara podkreślają atrakcyjne kontrasty. Dolna część nadwozia wyraźnie ukazuje solidność nowego crossovera, podczas gdy wyraziste linie i napięte powierzchnie nadwozia łączą stylową elegancję ze sportowym, atletycznym wyglądem, po raz pierwszy zaprezentowanym w modelu Opel Antara GTC Concept. Typowe dla stylu Opla detale to m.in. załamanie na masce i atrapa chłodnicy wyróżniona szerokim chromowanym paskiem z dużym logo Opla. Dzięki kompaktowym wymiarom (długość x szerokość x wysokość: 4576 x 1850 x 1704 mm) crossover zajmuje taką samą przestrzeń jak średniej wielkości samochód osobowy.
Wnętrze przypomina styl i elegancję luksusowego sedana. Sportowe, wyprofilowane fotele i konsola środkowa z Central Info Display (CID) dominują w kokpicie skierowanym ku kierowcy. Wnętrze wyróżniają trzy duże okrągłe nawiewy na konsoli centralnej oraz charakterystyczny kształt uchwytu hamulca ręcznego. Dzięki podwyższonej pozycji siedzenia, przestronności i dużym przeszklonym powierzchniom, Opel Antara emanuje casualowym, swobodnym stylem życia. Pojemność bagażnika wynosi do 1420 litrów.
Bezpieczeństwo pasywne
Sztywna karoseria Opla Antara chroni komorę bezpieczeństwa pasażerów: belki boczne, poprzeczne i przednie rozkładają siły uderzenia na trzy drogi obciążeniowe w przypadku kolizji czołowej. Drzwi, wzmocnione w środkowej i górnej części, również pełnią funkcję ochrony przed uderzeniami bocznymi, podobnie jak wyjątkowo stabilne słupki B wykonane z dostosowanych blach. Energię uderzenia absorbują też crashboxy w przedniej i tylnej części nadwozia.
Bogaty zestaw standardowego wyposażenia bezpieczeństwa Opla Antara obejmuje poduszki powietrzne przednie i boczne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszki powietrzne kurtynowe dla pasażerów z przodu oraz na zewnętrznych miejscach tylnych, regulowane wysokości pasy bezpieczeństwa trójpunktowe oraz zagłówki dla wszystkich pięciu miejsc. Fotele przednie są wyposażone w napinacze pasów, ograniczniki siły pasów oraz system sygnalizacji zapomnianego zapięcia, a tylna kanapa ma mocowania ISOFIX do fotelików dziecięcych.
Wyposażenie i dodatki
Opel oferuje model Antara w trzech bogato wyposażonych wersjach. Wśród wyróżniających się elementów znajdują się:
- Antara – światła przeciwmgielne i halogenowe reflektory, oświetlenie drzwi, zdalne otwieranie centralnego zamka, regulowany wysokości fotel kierowcy z podparciem lędźwiowym, komfortowe fotele kierowcy i pasażera, lampka do czytania, trójramienna kierownica z regulacją wysokości i głębokości, klimatyzacja, podgrzewane lusterka zewnętrzne, chromowane ramki okienne i klamki drzwi wewnętrznych, radio CD-Radio CD 30 MP3 z zdalnym sterowaniem i Board Info Display (BID), elektryczne szyby z przodu i z tyłu, składana tylna kanapa w proporcji 60:40, gniazdo 12V w bagażniku, schowek pod fotelem pasażera, uchwyt na okulary, siatki na konsoli środkowej i tylnych oparciach foteli, uchwyty na napoje z przodu i z tyłu
- Antara Edition (oprócz wersji Antara) – 17-calowe felgi ze stopów lekkich w pięcioramiennym wzorze, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, Elektroniczna Kontrola Klimatu (ECC), podgrzewane fotele przednie, Automatyczna Kontrola Oświetlenia (ALC), Asystent Stabilności Przyczepy (TSA), podłokietnik centralny
- Antara Cosmo (oprócz wersji Antara Edition) – 18-calowe felgi ze stopów lekkich, tapicerka z tkaniny/skóry, komputer pokładowy, tempomat, Park Pilot z przodu i z tyłu, przednia szyba z szybą absorbującą ciepło, ciemno przyciemniana szyba w tylnej części, czujnik deszczu, chromowane klamki zewnętrzne, listwy progowe i końcówka wydechu
Oferta dodatkowych akcesoriów obejmuje zaczep do przyczepy, przezroczysty przesuwany/uchylany dach oraz elektrycznie regulowane fotele kierowcy w połączeniu z pakietem Cosmo, a także ogrzewanie postojowe. Innowacją w segmencie SUV jest zintegrowany system nośny „Flex-Fix”, który chowa się w tylnym zderzaku, można go łatwo wysunąć w razie potrzeby i pomieścić do dwóch rowerów.
Podwozie i bezpieczeństwo aktywne
Dzięki zwinnej jeździe, precyzyjnemu wspomaganiu kierownicy uzależnionemu od prędkości, sztywnemu, elektronicznie zintegrowanemu podwoziu oraz aktywnemu napędowi na cztery koła, Opel Antara zaprojektowany jest przede wszystkim jako samochód drogowy o możliwościach terenowych. Dzięki sieci CAN Bus, która integruje ABS, Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP), Kontrolę Hamowania w Zakręcie (CBC), Aktywną Ochronę przed Przewróceniem (ARP), Kontrolę Trakcji (TC), System Kontroli Zjazdu (DCS) oraz elektronicznie sterowany napęd na cztery koła, kompaktowy SUV oferuje niezwykłe połączenie dynamiki i komfortu. System aktywnego napędu na cztery koła ITCC (Intelligent Torque Controlled Coupling) jest standardem i łączy zalety czysto przedniego napędu – takie jak niskie zużycie paliwa i praktycznie bez wysiłkowe manewrowanie – z zaletami napędu na cztery koła. Podczas normalnych warunków Opel Antara jest samochodem z napędem przednim, jednak w razie potrzeby moc napędowa może być szybko i bezproblemowo rozdzielona między oś przednią i tylną w proporcji do 50:50. Głównym elementem systemu napędu na cztery koła jest elektronicznie kontrolowany dyferencjał elektrohydrauliczny na tylnej osi, który zapewnia większe bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach drogowych i pogodowych.
Silniki i skrzynie biegów