Opel rozpoczął nowy rozdział w historii modelu Astra, wprowadzając na rynek szóstą generację swojego kompaktowego hatchbacka w 2021 roku. Tym razem auto znalazło się pod nowym zarządem, po tym jak Opel dołączył do Stellantis razem z nowymi właścicielami, PSA (Peugeot-Citroen).
Minęły czasy, gdy właścicielem marki Opel-Vauxhall był GM, a nowy zarząd postanowił wprowadzić pewne zmiany, aby obniżyć koszty. Stara platforma Astry została zastąpiona przez platformę EMP2, przejętą od modelu Peugeot 308. Szósta generacja Astry była również pierwszą, która oferowała wersję hybrydową typu plug-in.
Astra z 2021 roku prezentuje nowy przód Opel Vizor, po raz pierwszy zaprezentowany w modelu Mokka, będący centralnym elementem zewnętrznego designu. Odzwierciedla on ideę Opel Compass, gdzie osie pionowa i pozioma krzyżują się z symbolem Opel Blitz pośrodku. Na dolnej części zderzaka producent umieścił szeroki grill, z parą wlotów powietrza po bokach, przeznaczonych na światła przeciwmgielne. Profil samochodu ujawnia kanciastą sylwetkę z uniesioną linią słupka C, a słupki A i B są czarne. Z tyłu, wydłużony spojler dachu przypomina ten zamontowany w modelu Astra GSI (generacja F). Dodatkowo, auto wyposażone jest w reflektory LED, lampy tylne i światła przeciwmgielne, w zależności od wersji wyposażenia i opcji.
W środku, producent zainstalował cyfrowy kokpit z opcją w pełni przeszklonej deski rozdzielczej. Minimalistyczny design deski rozdzielczej i czyste linie konsoli centralnej były częścią filozofii projektowania Opel. Tak jak w piątej generacji, Astra z 2021 roku oferowała parę foteli zatwierdzonych przez AGR, które zapewniały komfortową jazdę i dobre wsparcie dla pasażerów. Z tyłu, dzielona kanapa oferowała miejsca dla trzech dorosłych pasażerów.
Opel ujawnia nową, szóstą generację Astry. Historia sukcesu bestsellera marki Opel rozpoczęła się 30 lat temu od legendarnego Kadetta. Dzięki zupełnie nowej Astrze, niemiecki producent otwiera nowy rozdział: po raz pierwszy model kompaktowy jest dostępny z napędem elektrycznym.
Opel zaproponuje nową Astrę w dwóch poziomach wydajności jako hybrydę typu plug-in. Dodatkowo dostępne są wersje z wysoko efektywnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w połączeniu z zoptymalizowanymi pod kątem tarcia sześciobiegowymi manualnymi i ośmiobiegowymi automatycznymi skrzynkami biegów.
Nowa Opel Astra to również wyraz designerskiego podejścia marki. Dynamiczna jak nigdy wcześniej, z wyrazistymi, napiętymi powierzchniami, pozbawiona zbędnych elementów i z nowym obliczem marki – Opel Vizor. Dzięki następnej generacji modelu kompaktowego, Opel pokazuje, że Astra jest gotowa zdefiniować nową erę.
Nowa Opel Astra zadebiutuje w tym roku jako sportowy model pięciodrzwiowy o obniżonym wyglądzie, a jednocześnie oferujący więcej przestrzeni niż jej poprzednik. Z długością 4 374 milimetrów i szerokością 1 860 mm, idealnie wpisuje się w segment kompaktowy.
Dzięki szczególnie krótkim zwisom przednim, nowa Astra jest jedynie o 4,0 mm dłuższa niż poprzedni model, mimo znacznie wydłużonego rozstawu osi wynoszącego 2 675 mm (+13 mm). Pomimo muskularnej i pewnej postawy, praktyczny bagażnik nowej Opli Astry z regulowaną podłogą nadal oferuje kierowcy i czterem pasażerom 422 litry objętości bagażowej.
Nowa generacja została zaprojektowana i opracowana w siedzibie Opla w Rüsselsheim, gdzie produkcja rozpocznie się tej jesieni. Podobnie jak jej poprzednik wprowadzony na rynek w 2015 roku, nowicjusz wprowadza innowacje w klasie kompaktowej, które wcześniej znane były tylko z droższych pojazdów. Na przykład Astra potrafi zamienić noc w dzień: najnowsza wersja adaptacyjnego oświetlenia Intelli-Lux LED® Pixel pochodzi prosto z flagowca Opla, Insignii i, z 168 elementami LED, staje na czołowej pozycji w segmencie kompaktowym i średniej wielkości.
Wnętrze nowej generacji Astry przeszło rewolucję czasową. Dzięki w pełni cyfrowemu Pure Panel, analogowe wskaźniki stały się reliktem przeszłości. Nowy interfejs człowiek-maszyna (HMI) z nowoczesną, świeżą grafiką oferuje klientom czystsze, bardziej intuicyjne doświadczenie. Pasażerowie mogą obsługiwać nową Astrę intuicyjnie za pomocą szerokich ekranów dotykowych, tak jak w smartfonie. Projektanci i inżynierowie Opla zadbali o to, aby kierowca otrzymywał wszystkie niezbędne informacje i użyteczne opcje obsługi, ale nie był obciążany zbędnymi danymi ani funkcjami. Dodatkowo kluczowe ustawienia, takie jak klimatyzacja, można nadal obsługiwać za pomocą fizycznych przycisków.
Tym, co wyróżnia nowy model kompaktowy Opla, jest również znakomity komfort siedzenia. Fotele przednie, opracowane wewnętrznie, są certyfikowane przez AGR („Aktion Gesunder Rücken e.V.”) i dzięki doskonałej ergonomii są niezwykle komfortowe, zwłaszcza podczas długich podróży. Kierowcę wspierają nowoczesne systemy asystujące, od wyświetlacza head-up po półautomatyczny system Intelli-Drive 2.0 oraz kamerę Intelli-Vision 360 stopni.
„Nowa Astra – narodził się nowy Blitz! Z fenomenalnym designem i technologią na najwyższym poziomie. Elektryzująca i wysoko wydajna, osiągająca jak najniższe emisje; wkraczająca w nową erę. Astra wykonana z najwyższą precyzją w każdym detalu. Jesteśmy przekonani, że nowa generacja Astry ma wszystko, co potrzeba, aby stać się kolejnym bestsellerem i przyciągnąć wielu nowych klientów do marki” – powiedział dyrektor generalny Opla, Michael Lohscheller.
Nowa interpretacja odważnej i czystej filozofii designu Opla
Po SUV-ach Mokka, Crossland i Grandland, nowa Astra jest pierwszym hatchbackiem Opla, który interpretuje odważną i czystą filozofię designu marki. Opel Vizor (nowa twarz marki, po raz pierwszy widoczna na Mokka i centralny element designu zewnętrznego) podąża śladami Opla Kompas, gdzie pionowe i poziome osie – ostra linia na masce i graficzny kształt lamp do jazdy dziennej – krzyżują się w emblemacie Opla Blitz. Zajmująca całą szerokość przodu, sprawia, że nowa Astra wygląda jeszcze szerzej, a Vizor bezproblemowo integruje technologie, takie jak ultra-cienkie reflektory Intelli-Lux LED® oraz kamerę systemu Intelli-Vision. Z boku nowa Astra wygląda szczególnie dynamicznie dzięki wyraźnie nachylonym do przodu słupkom C.
Z tyłu Opel Kompas powtarza się poprzez centralnie umieszczony Blitz, pionowo ustawioną lampę stop i lampy tylne (oszczędzające energię LED, tak jak całe oświetlenie zewnętrzne). Emblemat Blitz pełni również funkcję zamka do pokrywy bagażnika, która wykonana jest z nowoczesnego materiału kompozytowego. Technologia ta jest nie tylko lekka i sztywna, ale także umożliwia precyzyjne wykonanie detali projektowych, takich jak szczególnie smukłe lampy tylne.
„Nowa Astra reprezentuje ekscytujący krok naprzód w naszej nowej realizacji wzornictwa” – mówi wiceprezydent ds. wzornictwa, Mark Adams. „Z odważnym przodem Vizor, mocnymi, muskularnymi nadkolami i wyrazistym uformowaniem, nowa Astra ma bardzo sportową i pewną osobowość. Wnętrze również odważnie wkracza w przyszłość. Silny, zorientowany na kierowcę kokpit z bezszwowym wyglądem szklanej powierzchni nowego Pure Panel zapewni naszym klientom zupełnie nowe emocjonalne doświadczenie.”
Cyfrowy kokpit nowej generacji Pure Panel z opcją całkowicie przeszkloną
Ta sama niemiecka precyzja ma zastosowanie w całym wnętrzu, gdzie absolutnym hitem jest nowa generacja Pure Panel, po raz pierwszy wprowadzona w Mokka. Ten rozległy, cyfrowy kokpit (opcjonalnie w pełni przeszklony) zawiera dwa 10-calowe wyświetlacze, bezszwowo zintegrowane – razem z wentylacją po stronie kierowcy – w układzie poziomym. Dzięki warstwie przypominającej żaluzje, która zapobiega odblaskom w przedniej szybie, projekt rezygnuje z osłony nad wyświetlaczami, co dodatkowo podkreśla wysoką funkcjonalność i atmosferę nowoczesności.
Zredukowane do minimum fizyczne przyciski w postaci starannie wykonanych klawiszy, Pure Panel osiąga optymalną równowagę między cyfryzacją a intuicyjną obsługą, pozbawioną irytujących bodźców wizualnych i bez potrzeby używania podmenu. Nie ma również potrzeby używania kabli, ponieważ nowa generacja systemów multimedialnych z podłączonymi usługami – które można obsługiwać za pomocą naturalnej komendy głosowej oraz dotyku – może być standardowo podłączona do bezprzewodowego Apple CarPlay i Android Auto za pomocą kompatybilnych smartfonów.
Dynamiczne, ale i zrównoważone prowadzenie, hamowanie „autostradowe” i stabilność
Nowa Opel Astra opiera się na trzeciej generacji elastycznej architektury EMP2, w której od początku rozwoju wbudowane jest DNA Opla. Oznacza to, że prowadzenie jest zarówno zrównoważone, jak i dynamiczne, a nowy model – jak każdy Opel – jest „autostradowy”. Innymi słowy, zdolność do jazdy z dużymi prędkościami była jednym z głównych celów rozwoju.
Kierownica i sztywność boczna podwozia – zawieszenie MacPherson z przodu, belka skrętna z tyłu – są zaprojektowane z myślą o wysokiej kontroli przechyłu (tłumienie ruchu wokół osi poziomej). Podczas hamowania nowy model zapewnia dużą siłę hamowania i pozostaje bardzo stabilny zarówno w zakrętach, jak i podczas jazdy na prostych odcinkach. Sztywność skrętna nowej Opli Astry jest o 14 procent wyższa niż jej poprzednika.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, w tym półautomatyczna zmiana pasa
Architektura nowej Opli Astry obejmuje również najnowsze zautomatyzowane systemy wspomagania kierowcy. Oprócz wielofunkcyjnej kamery w przedniej szybie, technologia ta składa się z czterech kamer umieszczonych na karoserii (jedna z przodu, jedna z tyłu oraz po jednej z każdego boku), pięciu radarów (jeden z przodu oraz po jednym na każdym rogu) oraz czujników ultradźwiękowych z przodu i z tyłu.
Kamery i czujniki są zintegrowane z łącznością e-horizon w Intelli-Drive 2.0, co rozszerza zasięg kamer i radarów. To umożliwia systemowi dostosowywanie prędkości w zakrętach, udzielanie rekomendacji prędkości oraz przeprowadzanie półautomatycznych zmian pasa. Detekcja braku rąk na kierownicy zapewnia, że kierowca pozostaje zaangażowany przez cały czas.
Ostrzeżenie o wjeździe w ruchu poprzecznym, długozasięgowe wykrywanie martwego pola oraz aktywne pozycjonowanie pojazdu w pasie ruchu, które utrzymuje samochód na środku pasa ruchu, obejmują Intelli-Drive 1.0.
Długa lista zautomatyzowanych systemów wspomagania kierowcy obejmuje również adaptacyjny tempomat, który zwiększa lub zmniejsza prędkość, aby podążać za pojazdem z przodu – bez przekraczania ustawionej prędkości – i może w razie potrzeby zatrzymać się. Przy automatycznej skrzyni biegów, jazda wznawia się automatycznie dzięki funkcji „Stop & Go”.
Oferta systemów wspomagania klasy premium obejmuje również duży wyświetlacz head-up oraz Intelli-Vision, system oparty na kamerach i radarze, ułatwiający parkowanie.
Nowa Astra wprowadza do segmentu kompaktowego premium Intelli-Lux Pixel Light®
Rola Opla Astry jako nośnika zaawansowanej technologii kontynuuje się w oświetleniu oraz siedzeniach, które są typowymi obszarami ekspertyzy marki Opel. Poprzedni model odgrywał pionierską rolę w wprowadzeniu adaptacyjnego oświetlenia matrycowego w 2015 roku, a nowa generacja wprowadza teraz najnowszy rozwój w dziedzinie oświetlenia na rynek segmentu kompaktowego po raz pierwszy – Intelli-Lux LED® Pixel Light. Ta nowoczesna technologia, dostępna już w SUV-ie Grandland oraz flagowcach Insignia Opla, zawiera w sumie 168 elementów LED – 84 w każdej ultra-cienkiej lampie. Wiązka główna dostosowuje się bezszwowo w milisekundach, nie oślepiając innych użytkowników drogi. Nadjeżdżający lub wyprzedzający ruch jest precyzyjnie „odcinany”. Zasięg i kierunek światła różnią się w zależności od sytuacji na drodze i otoczenia.
Fotele ergonomiczne AGR klasy premium z masażem i wentylacją
Fotele ergonomicze Opla z certyfikatem AGR cieszą się nagradzanym uznaniem, a nowa Astra kontynuuje tę długoletnią tradycję. Certyfikowane przez „Aktion Gesunder Rücken e. V.” („Kampania na Zdrowe Plecy”) położenie foteli przednich jest o 12 mm niższe niż w poprzednim modelu, co dodatkowo zwiększa uczucie „sportowego” prowadzenia. Dobra postawa jest gwarantowana, a gęstość pianki w fotelach jest zoptymalizowana w zależności od konturów „Sport” lub „Komfort”.
Fotele AGR nowej Opli Astry to najlepsze, co klasa kompaktowa ma do zaoferowania i posiadają szeroki zakres opcji regulacji, od elektrycznego pochylania do elektro-pneumatycznego wsparcia lędźwiowego. W skórzanej tapicerce Nappa oferują nawet wentylację, masaż dla kierowcy oraz ogrzewanie zarówno z przodu, jak i z tyłu. Dostępne są również fotele pokryte eleganckim Alcantarem.
Opel Astra po raz pierwszy z napędem elektrycznym, oferując potężne hybrydy typu plug-in
Nowa Opel Astra będzie dostępna od początku sprzedaży z potężnym napędem hybrydowym typu plug-in oraz wysoko wydajnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, elektryfikując model kompaktowy Opla po raz pierwszy w historii marki. Moc waha się od 81 kW (110 KM) do 96 kW (130 KM) w wariantach benzynowych i wysokoprężnych oraz do 165 kW (225 KM) w wariantach hybrydowych typu plug-in. Sześciobiegowa skrzynia biegów jest standardowa w jednostkach napędowych benzynowych i wysokoprężnych, a ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów (elektryfikowana w hybrydach typu plug-in) jest opcjonalna w mocniejszych silnikach.