Astra, która była obecna na rynku przez wiele lat w różnych wersjach nadwozia, stała się obiektem zainteresowania General Motors, które postanowiło wprowadzić sportowo wyglądającą wersję tego modelu, mając na celu dotarcie do szerszego kręgu klientów.
Astra GTC to jedna z największych historii sukcesu, jakie kiedykolwiek stworzyło GM. Młodsze pokolenie kierowców nie było zbyt zainteresowane dziwacznie wyglądającym pięciodrzwiowym kompaktem, dlatego nowy model był dokładnie tym, czego szukali.
Opel Astra GTC zadebiutował w 2004 roku. Choć sportowy samochód miał te same podzespoły co jego pięciodrzwiowy odpowiednik, dzielił jedynie część nadwozia, co przekształciło go w znacznie atrakcyjniej wyglądający pojazd.
Astra GTC charakteryzowała się mocno pochyloną przednią szybą i opadającym tyłem, co sprawiało, że wyglądała bardziej jak coupe niż hatchback. Zwężone tylne okna w kształcie trójkąta oraz duża klapa bagażnika zamieniały zwykłą Astrę w prawdziwą perełkę.
Wnętrze było takie samo jak w każdej innej Oplu Astrze, z zaokrągloną obudową deski rozdzielczej. Z tyłu znajdowało się sporo miejsca dla dwóch dorosłych osób. Środkowy tunel był zbyt wysoki, aby pomieścić tam trzech pasażerów.
Rozkładany tylny zagłówek był dobrym rozwiązaniem do zwiększenia przestrzeni bagażowej, a nawet przy podniesionych siedzeniach, bagażnik miał rozsądne wymiary.