Opel wprowadził swojego przedstawiciela w segmencie hot-hatchów z mocno stuningowaną Astrą GTC w 2005 roku, oferując więcej niż tylko zestaw kół i pakiet nadwoziowy.
Niemiecki producent cieszył się dużym szacunkiem w segmencie hot-hatchów w połowie lat 80., dzięki modelowi Kadett GSI. Z czasem jednak stracił przewagę na rzecz takich samochodów jak Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST czy Renault Megane Renault Sport, by wymienić tylko kilka. Dlatego w 2005 roku GM postanowił powrócić z mocno stuningowaną wersją Astry GTC, dodając do nazwy oznaczenie Opel Performance Center (OPC).
W przeciwieństwie do głównych konkurentów, które były mniej lub bardziej jedynie trzydrzwiowymi wersjami pięciodrzwiowych hatchbacków, Astra GTC wyróżniała się innym nadwoziem. Z przodu miała szeroki grill w kształcie siatki, z bocznymi wlotami powietrza z lampami przeciwmgielnymi. Z boków 18-calowe lekkie felgi aluminiowe zdecydowanie odróżniały ją od reszty modelu. Producent zamontował wydech umieszczony na środku z tyłu, pod zderzakiem, oraz spojler na dachu, aby podkreślić sportowy charakter.
Sportowy klimat kontynuowano wewnątrz, gdzie znalazły się niebieskie akcenty OPC na desce rozdzielczej, panelach drzwi oraz przednich fotelach sportowych Recaro. Dodatkowo, te same trzy litery umieszczono na kierownicy oraz w obrębie tachometru. Aby jeszcze bardziej podkreślić sportowy wygląd, Opel dodał zestaw aluminiowych pedałów.
Najważniejszą częścią samochodu był jednak napęd. Był to najsilniejszy turbodoładowany silnik o pojemności dwóch litrów w swojej klasie. Co więcej, Opel oferował adaptacyjne zawieszenie, które usztywniało amortyzatory, co znacznie poprawiało prowadzenie na torze wyścigowym. Na koniec, bliskozębatkowa, sześciobiegowa skrzynia manualna przekazywała moc na przednie koła.
- Silnik turbo o mocy 177 kW/240 PS i momencie obrotowym 320 Nm
- Przyspieszenie 0 – 100 km/h w 6.4 sekundy, prędkość maksymalna 244 km/h
- Standardowy system IDSPlus z elektroniczną kontrolą tłumienia CDC
- Wprowadzenie na rynek w Niemczech 25 listopada
Nowa Astra OPC wkracza głęboko w segment ustabilizowanych sportowych samochodów kompaktowych. Odpowiednią moc zapewnia silnik benzynowy 2.0 o mocy 177 kW/240 PS, który przyspiesza trzydrzwiowego hatchbacka o kształcie coupé z 0 do 100 km/h w 6.4 sekundy oraz osiąga prędkość maksymalną 244 km/h. Moc przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej o bliskich przełożeniach.
Oprócz osiągów, imponujący jest również sposób, w jaki silnik przekazuje moc. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Nm dostępny jest już przy niskich obrotach, co nie tylko sprzyja sportowemu stylowi jazdy, ale także umożliwia komfortową jazdę przy niskich prędkościach. Zużycie paliwa wynoszące 9.2 litra na 100 km (zgodnie z normą MVEG) jest wyraźnym dowodem na wydajność silnika.
Wizualnie Astra OPC łatwo można rozpoznać jako jeden z najsilniejszych seryjnych samochodów osobowych z napędem na przednie koła na świecie oraz jako topową wersję modelu Astra. Nadwozie z głębokim przednim spoilera oraz centralnym wlotem powietrza do chłodzenia silnika, w połączeniu z dużymi, osiemnastocalowymi kołami o ekskluzywnym, sześcioramiennym designie OPC (rozmiar opon 225/40 R18 Y), świadczy o dynamicznym potencjale samochodu, co podkreśla również tylny fragment z centralnie umieszczonym wydechem. Wnętrze emanuje wysoką jakością i skupieniem na kierowcy, a sportowe fotele Recaro dostępne są w dwóch kombinacjach skórzanych/tkaninowych, sportowe wskaźniki w designie OPC oraz aluminiowe pedały współtworzą sportową atmosferę.
Atrybut „wysoka technologia” odnosi się również do sportowego ustawienia podwozia Astry OPC. W standardzie zawiera IDSPlus (Interaktywne Systemy Jazdy) z elektroniczną siecią wszystkich systemów dynamiki jazdy, w tym elektronicznego programu stabilizacji ESPPlus oraz systemu kontroli trakcji TCPlus, a także liczne elementy wysokowydajnych hamulców o średnicy 17 cali. Wszystkie te systemy są ze sobą połączone i harmonizują współpracę. Innym istotnym elementem tej sieci jest elektroniczna kontrola tłumienia CDC (Continuous Damping Control), która zapewnia automatyczne i ciągłe dostosowanie charakterystyki tłumienia do aktualnych warunków drogowych, ruchów pojazdu oraz indywidualnego stylu jazdy. Dodatkowo, kierowca ma możliwość wybrania jeszcze sportowego ustawienia, naciskając przycisk „SportSwitch”.
Jak wszystkie modele OPC, Astra OPC wyróżnia się fascynującym designem, nowoczesną technologią oraz doskonałą dynamiką jazdy, a także wyjątkową jakością w stosunku do ceny. Ceny zaczynają się od 28 000 Euro, co sprawia, że kompaktowy samochód sportowy stanowi bardzo konkurencyjną ofertę, zwłaszcza że standardowe wyposażenie spełnia prawie wszelkie wymagania, a elementy bezpieczeństwa są nowoczesne, w tym sześć poduszek powietrznych, aktywne zagłówki z przodu oraz system uwalniania pedałów PRS.