Opel wprowadził trzecią generację swojego kompaktowego modelu Astra w 2004 roku jako pięciodrzwiowy hatchback, a później uzupełnił ofertę o inne wersje nadwoziowe.
Była to znacząca zmiana dla niemieckiej marki w porównaniu do poprzednika. Astra była technologicznie zaawansowana i oferowała nawet adaptacyjne zawieszenie, co było nietypowe dla budżetowego samochodu kompaktowego.
Z przodu, zespół projektowy zamontował opływowe reflektory oraz grill z dwoma szczelinami, ozdobiony chromowaną poziomą listwą. Zderzak był podzielony na trzy części, z centralnym grillem flankowanym przez dwa wloty na światła przeciwmgielne dostępne opcjonalnie. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, model z 2004 roku, znany jako Astra H, miał zderzaki w kolorze nadwozia w całej ofercie, niezależnie od poziomu wyposażenia. W wersji pięciodrzwiowej pojazd miał szeroki słupek C oraz niemal pionową klapę bagażnika.
Wnętrze zostało poprawione pod względem jakości materiałów i wzbogacone o więcej opcji, w tym system nawigacji. Nawet modele bazowe wyposażone były w system audio. W zależności od wersji silnikowej, Astra H oferowała płaskie lub sportowe fotele przednie, a producent oferował również dzieloną kanapę z tyłu, co zwiększało pojemność bagażnika po złożeniu z 312 litrów do 1265 litrów, co nie było najwyższą wartością w segmencie.