Po trzech latach obecności na rynku i sprzedaży ponad 1,3 miliona egzemplarzy, Opel postanowił odświeżyć linię Astry, wprowadzając nową wersję pięciodrzwiowego hatchbacka tego popularnego europejskiego modelu.
W Stanach Zjednoczonych Saturn próbował sprzedawać europejski hatchback w kompaktowym rozmiarze, jednak poniósł sromotną porażkę. W Europie Astra była już dobrze znaną marką. Podobnie jak w Ameryce, Opel liczył na właścicieli flot, którzy będą zainteresowani tym produktem.
Z daleka nie było zauważalnych różnic między modelami z 2004 i 2007 roku. Niemniej jednak, wprawne oko mogło dostrzec nowe reflektory. Co więcej, Opel oferował opcjonalny system adaptacyjnych świateł, co nie było standardem w segmencie kompaktów. Z przodu nowy zderzak miał nowe wloty na światła przeciwmgielne, a reflektory zyskały chromowany wygląd.
Wnętrze zachowało te same cenione fotele, które były zaprojektowane z myślą o zerowej grawitacji, co zwiększało komfort podróżowania. Dostęp do tylnej kanapy był dobry, a przestrzeń na nogi dla dorosłych była zadowalająca. Choć ławka była wystarczająco szeroka dla trzech osób, pasażerowie musieliby ocierać się łokciami, więc dwie osoby lepiej się sprawdzą.
Pod maską niemiecki producent postawił na ulepszone silniki turbodiesel i benzynowe. W przeciwieństwie do swojego trzydrzwiowego odpowiednika, wersja OPC, która generowała 240 koni, została pominięta. Jednak w rywalizacji o oszczędność paliwa błyszczał z silnikiem 1.3-litra, pozyskanym od Fiata. Najsilniejsza wersja pięciodrzwiowej Astry to turbodiesel o mocy 150 PS (148 hp).
Nowa edycja Astry została wprowadzona na rynek w lutym 2007 roku i oferuje nowe, oszczędne silniki, dopracowany wygląd, udoskonaloną technologię oraz szerszą ofertę wyposażenia. Opiera się na trzeciej generacji modelu, z której sprzedano ponad 1,3 miliona sztuk od momentu debiutu rynkowego w marcu 2004 roku. Model Astra odgrywa wiodącą rolę w konkurencyjnym segmencie kompaktowym oraz w europejskich statystykach rejestracji. Nowa edycja bestsellera może poszczycić się 11 wersjami silników, których moc wynosi od 90 do 240 KM. Do najważniejszych elementów technologicznych należy adaptacyjny system zawieszenia IDSPlus z elektroniczną kontrolą tłumienia (CDC), a także system reflektorów AFL (Adaptacyjne Światła Przednie) z dynamicznym oświetleniem zakrętów, które po raz pierwszy wprowadzono w segmencie kompaktowym właśnie w Astrze. Astra oferuje również dużo przestrzeni, a szczególnie wersja kombi z wydłużonym rozstawem osi. Rodzina modeli Astra obecnie obejmuje wersję pięciodrzwiową, kombi, dynamiczny GTC – dostępny również jako mocna wersja OPC o mocy 177 kW/240 KM – oraz wariant Astra TwinTop, czteromiejscowy kabriolet z chowanym stalowym dachem.
Design i pakowanie
Nowy model pięciodrzwiowy Astry wyróżnia się jeszcze bardziej ekscytującym i dynamicznym wyglądem w porównaniu do konkurencji. Projektanci jeszcze bardziej dopracowali charakterystyczny przód, który po raz pierwszy zaprezentowano w tej linii modelowej, zapewniając jednocześnie, że samochód pozostaje wyraźnie rozpoznawalny jako członek rodziny Astry. Elementy takie jak ostro narysowane „brwi” nad sztucznymi wlotami powietrza stanowią wzór dla przyszłych modeli Opla, a dynamiczny przód w kształcie litery V również przyciąga wzrok. Obudowy reflektorów w stylowym chromie dodatkowo podkreślają jakość wykonania. Astra Sport, jak również wersje z żarówkami ksenonowymi lub światłami zakrętów są rozpoznawalne po ciemnych obudowach reflektorów.
Dobrze zbalansowane proporcje stanowią podstawę harmonijnej linii nadwozia. Mierząc 4,25 metra długości, 1,8 metra szerokości i 1,46 metra wysokości przy rozstawie osi wynoszącym 2,61 metra, pięciodrzwiowy model oferuje atrakcyjne wymiary przestrzenne. Dzięki temu wnętrze zapewnia komfortowe wrażenia. Astra ma również dużo miejsca na bagaż: wyposażona w standardowy zestaw naprawczy, oferuje najlepszą w klasie pojemność bagażnika wynoszącą 380 litrów (zgodnie z normą VDA), która po złożeniu tylnych siedzeń może osiągnąć maksymalnie 1295 litrów.
Wnętrze nowej edycji Astry charakteryzuje się powierzchniami o jeszcze wyższej jakości. Wyróżniające się elementy w kokpicie to wyraźnie zaznaczona konsola centralna, dodatkowe chromowane pierścienie przy kontrolkach klimatyzacji i radia, a także nowa okleina drzwi i deski rozdzielczej, która również ma trójwymiarowe wskaźniki. Najwyższa wersja Cosmo standardowo wyposażona jest w dekoracyjne wykończenie i wkładki z luksusowych powierzchni lakierowanych w połysku na konsoli centralnej i kierownicy.
Bezpieczeństwo bierne
Tak jak poprzednik, nowa Astra zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Organizacja zajmująca się ochroną konsumentów Euro NCAP (Europejski Program Oceny Nowych Samochodów) przyznała Astrze najwyższą ocenę pięciu gwiazdek za ochronę pasażerów dorosłych. Z wynikiem 34 punktów Euro NCAP sklasyfikowało ją jako jeden z najbezpieczniejszych sedanów w klasie kompaktowej (małe samochody rodzinne). Astra osiągnęła również bardzo dobre wyniki w zakresie ochrony dzieci, zdobywając cztery gwiazdki i 39 punktów.
Rozbudowany pakiet bezpieczeństwa SAFETEC w Astrze obejmuje poduszki powietrzne boczne dla klatki piersiowej/pelvis w obu przednich siedzeniach. Uzupełniają je dwie przednie poduszki powietrzne oraz zasłonowe poduszki powietrzne, które rozciągają się wzdłuż całej długości wnętrza w lewych i prawych słupkach dachowych. Oba zewnętrzne tylne siedzenia standardowo mają mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych.
Chassis i bezpieczeństwo aktywne
Astra zapewnia wyraźną zwinność i precyzyjne prowadzenie przy wysokim poziomie bezpieczeństwa jazdy: cechy, które przyczyniły się do wielu wygranych w testach porównawczych i ankietach wśród konsumentów. Podstawą tego jest układ jezdny IDS (Interactive Driving System) z przednim zawieszeniem typu McPherson i opatentowaną tylną osią skrętną. Każda Astra standardowo wyposażona jest w elektroniczny program stabilizacji ESPPlus, system kontroli trakcji TCPlus, hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), kontrolę hamowania podczas zakrętu (CBC), wspomaganie hamowania oraz elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy (EHPS).
Opcjonalnie dostępny jest także układ zawieszenia IDSPlus z elektroniczną kontrolą tłumienia (CDC). Ten zintegrowany system sterowania zawieszeniem, w którym jednostki sterujące i czujniki ESPPlus, ABS i CDC nieustannie wymieniają dane, po raz pierwszy wprowadzono do segmentu kompaktowego w Oplu Astrze.
Właściciele również korzystają z IDSPlus jeśli chodzi o przyjemność z jazdy: naciśnięcie przycisku SportSwitch aktywuje tryb sportowy, co skutkuje bardziej bezpośrednią reakcją zawieszenia, kierownicy i pedału gazu.
Chociaż zawieszenie Astry wcześniej uznawano za jedno z najlepszych w swojej klasie, inżynierowie dostrzegli potencjał do poprawy w szczegółach nowej Astry. Przykładem jest system kontrolny Trailer Stability Assist (TSA). Najnowsza generacja tego systemu bezpieczeństwa, który jest opcjonalnie dostępny w wersji pięciodrzwiowej, GTC i kombi, redukuje niestabilność w kombinacji samochód-przyczepa wcześniej i skuteczniej.
Silniki i skrzynie biegów
Dla nowej edycji Astry dostępne są silniki benzynowe i diesla, w tym siedem jednostek benzynowych oraz cztery jednostki diesla o pojemności od 1,3 do 2,0 litrów i mocach od 66 do 177 kW (90 do 240 KM). Dwie zupełnie nowe jednostki benzynowe o pojemności 1,6 litra, czterocylindrowy silnik o mocy 85 kW/115 KM z ciągłą zmiennością faz rozrządu oraz wersja turbo o mocy 132 kW/180 KM z funkcją nadciśnienia, są zaprojektowane zgodnie z przyszłymi normami emisji spalin. To samo dotyczy dwóch nowych silników diesla 1.7 CDTI z turbosprężarką, które mają 81 kW/110 KM lub 92 kW/125 KM, które rozszerzą gamę silników na wiosnę 2007 roku. Wszystkie cztery silniki osiągają równowagę pomiędzy wyższą mocą a niższym zużyciem paliwa. Szeroki wybór silników jest uzupełniony gamą skrzyń biegów, które obejmują pięciobiegowe i sześciobiegowe skrzynie manualne, zautomatyzowane skrzynie Easytronic oraz czterobiegowe i sześciobiegowe automatyczne skrzynie biegów.
Jakość i efektywność ekonomiczna