czwarta generacja Opla Astry, znana jako Astra J, została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku. Z powodzeniem konkurowała w najbardziej wymagającym segmencie samochodów kompaktowych.
Astra nie miała nowoczesnego wyglądu niektórych konkurentów ani niskiej ceny innych. Nie imponowała też jakością wnętrza. Jednak ogólny stosunek ceny do wartości był jednym z najlepszych w swojej klasie. Dlatego stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych aut w Europie.
Stylistyka była inspirowana modelem Insignia, z zaokrąglonymi reflektorami w dolnej części. Duża i wąska atrapa chłodnicy była uzupełniona o drugą kratkę w zderzaku. Obie miały to samo zadanie – chłodzenie silnika i sprężarki klimatyzacji. Z boku, przed lusterkami wstecznymi zamontowano okno boczne.
W środku, deska rozdzielcza wyglądała nowocześnie jak na czas, w którym zadebiutowała na rynku. Posiadała cztery okrągłe wskaźniki na zestawie wskaźników, z temperaturą silnika i poziomem paliwa w górnej części. Pomiędzy dużym prędkościomierzem a obrotomierzem znajdował się ekran LCD. Fotele otrzymały nagrodę od niemieckiego instytutu za komfort, co wiele mówi o tym samochodzie.
Pod maską znajdowały się silniki dla każdego. Od silnika o pojemności 1,4 litra z naturalnym zassaniem po nowoczesne turbodoładowane silniki diesla i benzynowe. Astra miała coś dla każdego portfela i każdego gustu. Oferowała skrzynie manualne i automatyczne. Dzięki unikalnemu zawieszeniu tylnemu typu Watt, oferowała jeden z najlepszych kompromisów w kategorii pół-niezależnego zawieszenia tylnego.
Nowy Opel Astra, który zadebiutował w 2009 roku na targach IAA we Frankfurcie jako pięciodrzwiowy hatchback, z wyjątkowym sportowym wyglądem, komfortem jazdy, innowacyjną technologią i pełną gamą oszczędnych jednostek napędowych, ma szansę ożywić segment kompaktów w Europie.
Opierając się na tradycji zapoczątkowanej w 1936 roku przez pierwszego Opla Kadetta, Opel Astra przez dekady regularnie plasował się w czołówce najlepiej sprzedających się kompaktów w Europie – ta kategoria stanowi 27 procent całego rynku samochodowego. Sprzedaż modelu Astra stanowi jedną trzecią wszystkich zakupów Opla/Vauxhalla, osiągając średnią sprzedaż na poziomie niemal 500 000 sztuk rocznie.
Nowy Opel Astra wnosi wiele funkcji komfortu i bezpieczeństwa do segmentu kompaktów z wyższej półki – większość z nich została wprowadzona przez model Opel Insignia w klasie średniej. Będzie dostępna wyjątkowa technologia, taka jak zupełnie nowe mechatroniczne podwozie, najnowocześniejszy system oświetlenia, przednia kamera rozpoznająca znaki drogowe oraz fotele o najlepszej ergonomii.
„Nowy Astra podnosi poprzeczkę w klasie kompaktów dzięki ekscytującemu designowi, dynamicznej jeździe i świetnym cechom praktycznym. Pokazuje, że w Oplu budujemy samochody, które przemawiają do emocji i są naszpikowane niemiecką doskonałością inżynieryjną,” mówi Alain Visser, wiceprezydent ds. sprzedaży, marketingu i obsługi posprzedażnej Opel/Vauxhall.
Nowy język designu Opla zinterpretowany w klasie kompaktów
Nowy Opel Astra wprowadza do segmentu kompaktów własną interpretację nagradzanego języka designu marki, łączącego „rzeźbiarską sztukę z niemiecką precyzją”, który po raz pierwszy zaprezentowano w modelu Insignia. Jego silna sylwetka przypominająca coupé oraz eleganckie detale nadają pojazdowi świeży, sportowy wygląd. Eleganckie proporcje zapewniają mocną, aerodynamiczną sylwetkę, z mocno nachyloną szybą czołową i opadającą linią dachu, dodając wizualnego uroku tradycyjnemu formatowi hatchbacka.
„Ważne jest, aby każdy model Opla miał swoją silną osobowość. Dlatego wskazówki projektowe wprowadzone w modelu Insignia, takie jak skrzydło i ostrze, które ożywiają kształty, otrzymały nowe interpretacje w Opla Astrze,” mówi Mark Adams, wiceprezydent ds. designu w General Motors Europe.
Bok Opla Astry otrzymuje dynamiczne odwrócone ostrze, które wizualnie łączy się z silnym ruchem tylnej szyby i słupka C. Z tyłu, podwójne kształty skrzydła w każdej z tylnych lamp czynią go natychmiast rozpoznawalnym.
Wnętrze nawiązuje do płynnych form nadwozia: łagodne linie, krągłe kształty i jakość wykonania są częścią języka designu Opla. Charakterystycznym elementem jest owinięty kształt skrzydła deski rozdzielczej, który przechodzi w górę wykończeń drzwi. Efekt to ciepłe objęcie dla pasażerów, tworzące przytulną atmosferę, która w nocy jest podkreślona przez czerwoną rozproszoną lampę, oświetlającą dolną część panelu centralnego i przednie boczki drzwi.
Nowy mechatroniczny system podwozia z łącznikiem Watta w tylnym moście
Dynamika jazdy i stabilność zostały poprawione dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 71 mm, co daje łącznie 2685 mm. Nowy Opel Astra ma szerokość 1544 mm z przodu i 1588 mm z tyłu, a tory zostały zwiększone o 56 mm i 70 mm odpowiednio. To daje samochodowi szerszy styk z drogą, co przyczynia się do bardziej stabilnego prowadzenia i lepszej przyczepności. Sztywność głównej struktury nadwozia została poprawiona o 43 procent w torsji i o 10 procent w zgięciu, co zapewnia solidną podstawę do optymalizacji zachowań jezdnych i komfortu jazdy nowego Opla Astry. Zwiększona sztywność korzystnie wpływa także na komfort, redukując hałas i wibracje wewnątrz kabiny.
Podwozie Opla Astry zostało opracowane jako system mechatroniczny, który w pełni integruje funkcje mechaniczne oraz elektroniczne. Nowy Opel Astra zachowuje dynamiczny, radosny charakter poprzedniego modelu, z istotnymi ulepszeniami w zakresie reakcji układu kierowniczego i komfortu jazdy.
Chociaż podwozie ma sprawdzone ułożenie amortyzatorów McPhersona z przodu, inżynierowie Opla w Rüsselsheim są pierwszymi na świecie, którzy połączyli złożony wahacz z łącznikiem Watta w tylnym moście. Ta nowa konstrukcja zachowuje zalety w zakresie rozmiaru, wagi i ogólnej efektywności układu złożonego wahacza tylnego, a jednocześnie łącznik Watta wspiera siły boczne podczas pokonywania zakrętów, czyniąc samochód dynamicznym i zwinnym, bez kompromisów w zakresie stabilności i komfortu.
Podobnie jak Insignia, nowy Opel Astra może być wyposażony w inteligentny system elektroniczny Opel FlexRide, rzadko spotykany w tej klasie. Adaptacyjny system zawieszenia FlexRide nieustannie dostosowuje się do zmian stylu jazdy i prędkości pokonywania zakrętów. Oferuje również wybór trzech ustawień – Standard, Sport i Tour – oraz dodatkowe możliwości personalizacji.
Oferta super efektywnych silników zmniejsza emisję o 12 procent
Nowa Astra będzie dostępna z kompletną gamą ośmiu silników, o mocach od 70 kW/95 hp do 132 kW/180 hp, zapewniając kierowcom przystępną efektywność w rzeczywistych warunkach.
Oferta jednostek napędowych Opla Astry z manualną skrzynią biegów oferuje imponującą wydajność i ogólnie redukuje emisję CO2 o ponad 12 procent w porównaniu z obecną generacją. Średnie zużycie paliwa silników diesla wynosi 4,6 l/100 km, a dla jednostek benzynowych to zaledwie 6,1 l/100 km.
Cztery silniki diesla, które mają napędzać prawie połowę nowych Opli Astry sprzedawanych w Europie po wprowadzeniu na rynek, oferują moc od 70 kW/95 hp do 118 kW/160 hp. Z manualną skrzynią biegów wszystkie zużywają poniżej 5,0 l/100 km oraz emitują nie więcej niż 129 g/km CO2. Gdy pojazd zadebiutuje na początku następnej wiosny, wersja ecoFLEX z silnikiem 1.3 CDTI o mocy 70 kW/95 hp będzie miała zużycie paliwa wynoszące zaledwie 4,2 litra/100 km i emitować tylko 109 g/km CO2.
Oferta silników benzynowych obejmuje jednostki o pojemności 1.4 i 1.6 litra, zarówno wolnossące, jak i turbo, oferujące moc w przedziale od 74 kW/100 hp do 132 kW/180 hp. Najniższa wersja w ofercie silników benzynowych emituje tylko 129 g/km CO2 – to najlepszy wynik dla jednostki benzynowej w segmencie kompaktów. Kontynuując strategię downsizingu, inżynierowie zastąpili silnik 1.8 o mocy 103 kW/140 hp nowym 1.4 Turbo o podobnej mocy, który wymaga tylko 5.9 l/100km, co oznacza redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 o niemal 18 procent.
Innowacyjne technologie wprowadzone do segmentu kompaktów
„Misja Opla, aby uczynić innowacje technologiczne dostępnymi, okazała się sukcesem w przypadku modelu Insignia. Postawiliśmy sobie jeszcze bardziej ambitny cel, aby wprowadzić większość tych funkcji do segmentu kompaktów z nowym Oplem Astrą,” mówi Hans Demant, dyrektor zarządzający Opla.
Wiele innowacyjnych technologii oferowanych przez nowego Opla Astrę jest unikalnych w klasie kompaktów lub przynosi nową jakość, której wcześniej nie widziano w tym segmencie:
Opel Eye rozpoznaje znaki drogowe i ostrzega kierowcę, gdy samochód niepostrzeżenie zjeżdża z pasa ruchu.
Ergonomiczne sportowe fotele oferują 6-stopniowy zakres regulacji, najszerszy w segmencie, 4-stopniową regulację podparcia lędźwiowego i wysuwany podłokietnik. Dostępne w każdym poziomie wyposażenia, te fotele zapewniają lepsze wsparcie i ogólny komfort ciała. Są jedynymi w klasie kompaktów, które otrzymały pożądane zatwierdzenie od Aktion Gesunder Rücken e.V. (Akcja na rzecz Zdrowych Pleców), niezależnej grupy ekspertów ergonomicznych i lekarzy w Niemczech.
Najnowocześniejszy system oświetleniowy w klasie kompaktów, nowa generacja bi-xenonowej technologii Opel Advanced Forward Lighting (AFL+), zmienia swoją intensywność i zasięg w zależności od warunków drogowych i jazdy, wykorzystując dziewięć różnych funkcji oświetleniowych.
Dwie inne inteligentne innowacje w inżynierii nadwozia również zwiększają wszechstronność Opla Astry: