Siódma generacja Opla Astry została zaprezentowana w 2015 roku na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie. Charakteryzowała się nowoczesnym, ostrzejszym designem oraz była wyposażona w najnowsze dostępne technologie.
Astra była jedną z najbardziej znanych marek w Europie, z ponad 24 milionami sprzedanych egzemplarzy ze swoich poprzednich generacji, w tym Kadetta. Sukces ten zawdzięczała bardzo korzystnemu stosunkowi jakości do ceny.
Astra K była krótsza od swojego poprzednika. Jej zewnętrzny wygląd inspirowany był koncepcyjnym modelem Monza z 2013 roku. Emblemat Opla umieszczony w centrum chromowanej listwy na grillu oraz charakterystyczny 'ostrze’ unoszący się ku tyłowi sprawiają, że nowa Astra jest natychmiast rozpoznawalna jako członek rodziny Opla. Nowością w tej klasie samochodów były pełne reflektory LED w technologii matrycowej, które były dostępne jako opcja.
Astra K miała krótszy rozstaw osi niż Astra J, ale oferowała o 35 mm (1,4”) więcej miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Bagażnik miał przyzwoitą pojemność, wynoszącą 371 litrów (13,1 cu-ft), którą można było powiększyć poprzez złożenie tylnych siedzeń. Jednostka infotainment była dostępna jako opcja, ale mogła posiadać ośmiocalowy ekran dotykowy na desce rozdzielczej.
Pod względem mechanicznym i konstrukcyjnym, Opel Astra z 2015 roku był o 200 kg (441 lbs) lżejszy od Astry J. Był również sztywniejszy i wyposażony w ulepszone zawieszenie i układ kierowniczy, a także najnowsze silniki dostępne w ofercie producenta.
- Odchudzona maszyna: Nowa Astra waży do 200 kilogramów mniej
- Zwinna, oszczędna i cicha: Astra tylko z silnikami najnowszej generacji
- Inteligentny design: Mniejsze wymiary zewnętrzne, bardziej przestronny i komfortowy w środku
- Wyjątkowe połączenia: Pierwszy całkowicie nowy model z Opel OnStar
- Debiut systemu infotainment: IntelliLink R 4.0 z kompatybilnością z Apple CarPlay i Android Auto
- Pierwsza w klasie: Inteligentne pełne światła LED matrix IntelliLux LED®
- Sprytne wsparcie: Technologie i systemy wspomagania kierowcy z wyższych segmentów
- Fotele wellness: Funkcja masażu, wentylacja i regulacja szerokości siedzenia
Rüsselsheim. Opel i samochody klasy kompaktowej – ta specyficzna historia sukcesu zaczyna się od Kadetta w 1936 roku i będzie kontynuowana z nową Astrą, jedenastą generacją kompaktowego samochodu Opla. Do tej pory z fabryk zjechało 24 miliony modeli Kadett i Astra. A teraz Opel jest gotowy, by dodać nowy rozdział do historii swojego bestsellera. Nowa generacja Astry opiera się na całkowicie nowej lekkiej architekturze pojazdu, będzie napędzana tylko silnikami najnowszej generacji i oferować funkcje, które wcześniej były znane tylko w wyższych segmentach. Odchudzony design sprawia, że nowa Astra wygląda bardziej sportowo niż kiedykolwiek wcześniej. Krótko mówiąc, nowa Astra łączy efektywność z elegancją i zrewolucjonizuje segment klasy kompaktowej swoimi innowacjami. Opel Astra będzie miała swoją światową premierę na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie tej jesieni (17-27 września).
„Trzy wartości są decydujące dla nowej Astry – efektywność, innowacja i dynamiczne osiągi,” powiedział Dr. Karl-Thomas Neumann, dyrektor generalny grupy Opel. „Nasi inżynierowie opracowali ją na dosłownie białej kartce papieru. Nowa Astra waży do 200 kilogramów mniej od swojego poprzednika – a jej sportowy design czyni to widocznym na pierwszy rzut oka. Wymiary są mniejsze, ale przestronność i komfort znacznie wzrosły. Pod maską Astra znajdą się tylko silniki najnowszej generacji. Liczne technologie i systemy wspomagania z wyższych segmentów zwiększają komfort i bezpieczeństwo pasażerów Astry, a nasz osobisty asystent łączności i serwisu Opel OnStar, ultra-nowoczesna integracja telefonów oraz rewolucyjne nowe adaptacyjne pełne światła LED matrix IntelliLux prowadzą w tej dziedzinie.”
Oszczędności tam, gdzie to ważne: Nowa architektura pojazdu
Lżejsza, bardziej oszczędna i zwinniejsza, a jednocześnie jeszcze bardziej komfortowa – nowa Astra spełnia wszystkie te wymagania dzięki skutecznemu programowi fitness. Wizjonerski koncept Monza, zaprezentowany na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2013 roku, był wzorem dla jedenastej generacji samochodów kompaktowych Opla. Zgodnie z słowami Dr. Karl-Thomas Neumanna, każdy element i szczegół designu konceptu Monza odzwierciedla efektywność. Nowa Astra ściśle podąża za tą wizją. W zależności od modelu i poziomu wyposażenia będzie ważyć do 200 kilogramów – w każdym razie przynajmniej 120 kilogramów – mniej od swojego poprzednika. Całkowicie nowa architektura pojazdu odgrywa kluczową rolę w redukcji wagi. Każdy komponent był sprawdzany pod kątem kompaktowego designu i lekkich materiałów. Samo nadwozie zostało odchudzone o 20 procent, z 357 do 280 kilogramów. Dodatkowe, związane z podwoziem środki przyniosły kolejne 50 kilogramów oszczędności; w tym wysokowytrzymałe i ultra-wysokowytrzymałe stalowe materiały o niskiej wadze, kompaktowe podramy oraz redukcje wagi na osi przedniej i tylnej.
Ostateczny wynik tego programu sprawności: zwinność i komfort jazdy zostały poprawione w nowej Astrze. Jest bardziej responsywna, lepiej pokonuje zakręty i zapewnia znacznie bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy. Krótko mówiąc, nowa Astra jest bardziej przyjemna w prowadzeniu niż kiedykolwiek wcześniej.
Tylko najlepsze: Najnowsze portfolio napędowe
Silnik w nowej Astrze Opla potwierdza tę tezę. Pod maską każdej nowej Astry znajduje się członek całkowicie nowego portfolio silnikowego. Moce wahają się od 70 kW/95 hp do 147 kW/200 hp. Silniki wysokoprężne i benzynowe o pojemności do 1.6 litra łączy trzy wspólne cechy: łączą najwyższą efektywność z doskonałą responsywnością i płynnością pracy.
1.6 CDTI z szerokim zakresem mocy, zaczynając od 70 kW/95 hp, obejmuje ofertę silników diesla, podczas gdy 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo (77 kW/105 hp) jest podstawowym silnikiem benzynowym. Najciekawszym punktem w portfolio silnikowym Astry jest całkowicie nowy 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, jednostka czterocylindrowa z tej samej rodziny co mniejszy, ale równie mocny silnik trzylitrowy. Całkowicie aluminiowy silnik zadebiutuje z mocą 107 kW/145 hp. Imponuje dynamiczną responsywnością i wysoką wydajnością, jednocześnie ograniczając zużycie paliwa. Silnik osiąga maksymalny moment obrotowy do 250 Nm bardzo wcześnie. Maksymalna moc dostępna jest w zakresie od 1800 do 4000 obr./min – idealne warunki do przyjemności z jazdy w połączeniu z efektywnością. Na mocy swojej konstrukcji nowy 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo również dodaje mniej wagi do pojazdu. Sam blok silnika aluminiowego waży dziesięć kilogramów mniej niż stalowy blok w aktualnym silniku turbo o pojemności 1.4 litra.
Athletyczny design spotyka przestronność: Idealna symbioza Astry
Design nowej Astry również obrazuje efektywność, a koncept Monza był ponownie wzorem. Ewolucja filozofii designu Opla ‘Rzeźbiarska Sztuka łączy się z Niemiecką Precyzją’ zapewnia, że nowa Astra zwraca uwagę lżejszym, sportowym wyglądem zamiast muskularnego. Opel Blitz w centrum chromowanej belki na grillu oraz charakterystyczny 'ostrze’ unoszący się ku tyłowi sprawiają, że nowa Astra od razu rozpoznaje się jako członek rodziny Opla. Przednie lampy łączą się z kratką chłodnicy, tworząc graficzną jedność. Najważniejszym elementem designu jest podzielony słupek C, tworzący wrażenie unoszonego dachu. Gra świateł i cieni podkreśla pozioma poprzeczka nad logo marki łącząca tylne światła. Astra nie tylko wygląda na mniejszą – ona jest mniejsza. Z całkowitą długością 4.37 metra jest prawie pięć centymetrów krótsza od swojego poprzednika. Z wysokością 1.46 metra jest również o 2.6 centymetra mniejsza. Wymiary te mają oczywiście wpływ na aerodynamikę i efektywność, a nowa Astra może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza poniżej 0.30.
Mniejsza na zewnątrz, ale większa w środku – inżynierowie Opla odpowiedzialni są za pomyślne rozwiązanie tego dylematu. Rozstaw osi może być mniejszy o dwa centymetry, ale przestrzeń wewnątrz wzrosła. W połączeniu z nowo zaprojektowanymi siedzeniami, pasażerowie z tyłu mogą cieszyć się dodatkowymi 35 milimetrami miejsca na nogi. Ponadto, odległość między przednimi a tylnymi siedzeniami została zwiększona – co poprawia komfort podróży i poczucie przestrzeni. Wysokiej jakości kokpit i deska rozdzielcza płynnie przenoszą charakterystyczny i estetyczny design zewnętrzny do wnętrza, zapewniając wprowadzenie nowej generacji designu wnętrza w nowej Astrze. Charakteryzuje się ona szczególnie przejrzystym wyglądem, co odzwierciedla również zmniejszona liczba przełączników i przycisków oraz duży kolorowy ekran dotykowy w centralnym panelu.
Pomoc i usługi przez całą dobę: Wyjątkowa łączność z Opel OnStar
Wszystkie nowe modele kierują się zasadą: Opel demokratyzuje technologie i innowacje z wyższych segmentów, Opel sprawia, że innowacje są dostępne dla każdego. Na przykład w zakresie łączności. Nowa generacja Astry to pierwszy nowy model Opla, który będzie dostępny z osobistym asystentem łączności i serwisu Opel OnStar od momentu wprowadzenia na rynek. Opel OnStar oferuje klientom szeroki zakres usług bezpieczeństwa i komfortu. W przypadku włączenia poduszki powietrznej, Opel OnStar zostanie automatycznie powiadomiony. Doradca skontaktuje się z pojazdem, aby ustalić, czy potrzebna jest pomoc. Jeśli nie będzie reakcji, służby ratunkowe zostaną natychmiast wysłane na dokładną lokalizację pojazdu. To tylko jeden z przykładów korzyści wynikających z nowego osobistego asystenta łączności i serwisu. Kierowcy i pasażerowie mogą skontaktować się z OnStar 24/7 przez 365 dni w roku. Niezależnie od tego, czy potrzebują pomocy drogowej, czy jakiejkolwiek innej usługi – doradca OnStar zawsze jest gotów do pomocy. Co więcej, OnStar przekształci nową Astrę w mobilny hotspot Wi-Fi 4G LTE. Można jednocześnie podłączyć do siedmiu urządzeń, od smartfonów po tablety.
Ponadto nowa generacja systemu infotainment IntelliLink zadebiutuje w Astrze. Dzięki kompatybilności z Android Auto i Apple CarPlay, ułatwi przeniesienie świata smartfonów do samochodu – to premiera w segmencie klasy kompaktowej. Każdy system oparty jest na funkcjach, z których korzystają najczęściej użytkownicy smartfonów. Android Auto bazuje na Google Maps, Google Now oraz możliwości rozmowy z Google, a także rosnącym ekosystemie aplikacji audio i wiadomości, który obejmuje WhatsApp, Skype, Google Play Music, Spotify i odtwarzacze podcastów. Pełna lista obsługiwanych aplikacji jest dostępna na Android.com/auto. Apple CarPlay przenosi funkcje iPhone’a, które chciałbyś mieć dostępne podczas jazdy, na wyświetlacz pojazdu w inteligentny i prosty sposób. Umożliwia to kierowcom wykonywanie połączeń, wysyłanie i odbieranie wiadomości oraz słuchanie muzyki bezpośrednio z ekranu dotykowego lub głosowo za pomocą Siri. Aplikacje wspierane przez Apple CarPlay obejmują Telefon, Wiadomości, Mapy, Muzykę i kompatybilne aplikacje stron trzecich. Pełna lista tych aplikacji znajduje się na Apple.com/ios/carplay. Funkcje można kontrolować za pomocą dużego, dotykowego ekranu o przekątnej do ośmiu cali umiejscowionego wysoko w centralnym panelu, za pomocą pilota na kierownicy (głośność) lub za pomocą kontroli głosowej.
Premium technologie dla klasy kompaktowej: IntelliLux LED® i inne
To absolutna nowość i najważniejszy element bezpieczeństwa w nowej Astrze. Rewolucyjne, opatentowane przez Opla pełne światła LED matrix nowej generacji umożliwiają jazdę z pełnym światłem drogowym bez oślepiania i będą dostępne po raz pierwszy w klasie kompaktowej w Astrze.
Składający się z 16 segmentów LED – po osiem po każdej stronie pojazdu – nowy system LED matrix automatycznie i nieprzerwanie dostosowuje długość i rozkład strumienia świetlnego do każdej sytuacji drogowej. W tym procesie współpracuje z kamerą przednią Opel Eye. Gdy pojazd opuszcza obszary miejskie, automatycznie włącza się oświetlenie drogowe – i zawsze pozostaje włączone. Przy prędkości jazdy 80 km/h kierowcy dostrzegają obiekty przy krawędzi drogi o około 30 do 40 metrów wcześniej niż przy konwencjonalnym oświetleniu halogenowym lub ksenonowym. Daje to około 1,5 sekundy więcej czasu na reakcję. Oślepianie innych użytkowników drogi również nie stanowi problemu. Gdy kamera wykryje źródła światła z nadjeżdżającego lub poprzedzającego ruchu, poszczególne diody LED w danej strefie są dezaktywowane, po prostu „wycinając” obszar wokół pojazdów. Reszta drogi i jej otoczenie pozostają intensywnie oświetlone. Dzięki takiemu poziomowi precyzji i adaptacji, światła matrix LED podnoszą technologię oświetleniową na nowy poziom.
System nie tylko oświetla otoczenie jaśniej niż konwencjonalne systemy oświetleniowe, ale ma również znacznie dłuższą żywotność niż reflektory z lampami halogenowymi lub ksenonowymi. Kolejną zaletą jest to, że w reflektorze nie są już potrzebne ruchy mechaniczne – poszczególne segmenty LED włączają się lub wyłączają zgodnie z sytuacją, co również przyczynia się do trwałości.
Oprócz Opel OnStar i IntelliLux LED®, przyszli właściciele Astry mogą liczyć na szereg dalszych systemów bezpieczeństwa, wspomagania kierowcy i komfortu – wiele z nich nie ma sobie równych w tym segmencie. Asystent znaków drogowych oraz asystent utrzymania pasa z ostrzeżeniem o opuszczeniu pasa, wraz z wskaźnikiem odległości do pojazdu z przodu oraz ostrzeżeniem o kolizji z automatycznym hamowaniem w razie zagrożenia, nie tylko sprawiają, że jazda nową Astrą jest bardziej komfortowa, ale również bezpieczniejsza. Tempomat z ogranicznikiem prędkości zapewnia, że prędkość zawsze pozostaje w legalnych granicach. Zaawansowany asystent parkowania zwiększa komfort i może automatycznie zaparkować samochód za naciśnięciem przycisku. Kamera tylna aktywuje się po włączeniu biegu wstecznego. A ostrzegacz martwego pola rozpoznaje przeszkody w promieniu trzech metrów po obu stronach i z tyłu samochodu, które są ukryte poza widokiem kierowcy.
Fotele ergonomiczne, testowane i certyfikowane przez AGR (Kampania na rzecz Zdrowych Pleców), także robią wrażenie. Kontynuują tradycję Opla w zakresie doskonałych, ergonomicznych siedzeń i teraz oferują dodatkowe funkcje komfortowe. Nowa Astra Opla będzie oferować fotele z regulacją w 18 kierunkach dla kierowcy. Posiadają one funkcję masażu, wentylację i regulację szerokości siedzenia. A pasażerowie z tyłu także mogą liczyć na większy komfort niż wcześniej dzięki dwóm podgrzewanym zewnętrznym fotelom tylnym dostępnym opcjonalnie.