Nowa generacja Astry może być ostatnią, która powstała bez udziału PSA. Nowy Opel Astra jest w rzeczywistości bezpośrednim konkurentem dla swoich „braci”, Citroena C4 i Peugeota 308 z PSA.
Głównym celem było obniżenie zużycia paliwa i rezultaty są naprawdę dobre. Udało im się znacznie poprawić wyniki, obniżając zużycie średnio o 19% w porównaniu do poprzedniej generacji.
Choć wygląd jest dość podobny do swojego poprzednika, różnice są dość znaczące. Po pierwsze, współczynnik aerodynamiczny jest najniższy na rynku, szczególnie w wariancie nadwozia kombi. Wartość Cx dla wersji hatchback wynosi 0,26, co jest tym samym wynikiem, jaki wcześniej osiągał Opel Calibra w latach 90-tych, ale był to sportowy coupe. Nowa wartość to rekord świata dla hatchbacka. Wartość Cx kombi (nazywanego Astra Sports Tourer) jest jeszcze lepsza i wynosi 0,25.
Platforma techniczna została opracowana przez Opla i wykorzystuje jedno z najlepszych półniezależnych zawieszeń tylnych na rynku, tzw. zawieszenie Watta. W komorze silnikowej Opel zainstalował dwa turbo doładowane silniki benzynowe 3-cylindrowe o pojemności 1,2 i 1,4 litra, oferujące odpowiednio 110 i 145 KM. Oferowane są także dwa turbodiesle, warianty tego samego silnika 1,5 litra, o mocy 105 i 122 KM.
Jeśli chodzi o skrzynię biegów, Opel oferuje 6-biegową manualną oraz CVT z siedmioma wstępnie ustawionymi biegami, która podobno działa nawet płynniej niż zwykła skrzynia automatyczna.
Wnętrze wzbogacono o technologię LCD, która znalazła się zarówno w zestawie wskaźników, jak i na wyświetlaczu multimedialnym. Podobnie jak w poprzedniej generacji, odświeżona Astra wspiera Android Auto i Apple CarPlay.
Dzięki doskonałej aerodynamice oraz nowoczesnym, wysoce efektywnym silnikom i skrzyniom biegów, nowa generacja Opla Astry wyznacza standardy w zakresie efektywności i niskich emisji. W porównaniu do poprzedniego modelu emisja CO2 została zmniejszona o nawet 19 procent, co stawia Astrę na czołowej pozycji w klasie aut kompaktowych. Obecna generacja Astry zainaugurowała nową erę podczas swojej premiery i została wybrana Europejskim Samochodem Roku 2016. Dzięki lekkiej konstrukcji (o 200 kg lżejsza od poprzednika) oraz nowoczesnym technologiom z wyższych klas, Astra ustanawia nowe benchmarki. Opel kontynuuje tę strategię, wprowadzając nowoczesne generacje wysoce efektywnych i lekkich silników benzynowych oraz diesla. Silniki trzycylindrowe o pojemności 1.2-1.5 litra generują moc od 77 kW (105 KM) do 107 kW (145 KM), czyniąc zarówno Astrę pięciodrzwiową, jak i wersję Sports Tourer prawdziwymi mistrzami oszczędności paliwa i niskiej emisji CO2. Wałek wyrównawczy w silniku trzycylindrowym kompensuje drgania. Podstawowe jednostki napędowe mają już w standardzie sześciobiegową skrzynię manualną. Opcjonalnie dostępna jest płynnie działająca dziewięciobiegowa skrzynia automatyczna.
Staranna praca w tunelu aerodynamicznym również znacząco przyczyniła się do redukcji zużycia paliwa oraz emisji CO2. W efekcie nowa Opel Astra jest jednym z najbardziej aerodynamicznych aut kompaktowych na rynku.
Przy współczynniku oporu powietrza 0.25 Cd, wersja Sports Tourer należy do samochodów dostawczych z najniższym współczynnikiem oporu na świecie, podczas gdy pięciodrzwiowa wersja prowadzi w klasie hatchback z wynikiem 0.26 Cd.
Te wyniki osiągnięto dzięki wielu działaniom, w tym zastosowaniu pokrywy komory silnika, wahaczy w kształcie deflektorów oraz pełnozakrytej osłony. Górna i dolna część grilla nowej Astry automatycznie otwierają się i zamykają niezależnie od siebie, co dodatkowo poprawia przepływ powietrza z przodu. Optymalizacja podwozia poprawia współczynnik oporu powietrza, redukując turbulencje.
Dynamiczne zawieszenie Opla Astry zostało jeszcze bardziej rozwinięte. Nowe amortyzatory zwiększają komfort jazdy. Opcjonalne zawieszenie sportowe charakteryzuje się sztywniejszymi tłumikami, bardziej bezpośrednim układem kierowniczym oraz zawieszeniem Wattsa na tylnej osi.
„Skupiliśmy się na redukcji zużycia paliwa i emisji podczas opracowywania nowej Astry” – powiedział Christian Müller, dyrektor zarządzający ds. inżynierii. „Dzięki doskonałej aerodynamice oraz silnikom i skrzyniom biegów nowej generacji, zredukowaliśmy emisję CO2 o nawet 19 procent. To ogromny krok na korzyść naszych klientów, którzy mogą również skorzystać z niższych kosztów eksploatacji. To wszystko stawia nową Astrę na czołowej pozycji w swojej klasie.”
Dzięki nowoczesnym technologiom redukcji emisji, takim jak filtr cząstek stałych do silników benzynowych (GPF) oraz selektywna redukcja katalityczna dla silników diesla (SCR), wszystkie nowe napędy Opla Astry spełniają już normę Euro 6d. Surowa norma emisji wejdzie w życie od 2021 roku dla wszystkich nowych rejestracji. Silniki benzynowe i diesla wykonane są w całości z aluminium i standardowo wyposażone w oszczędzającą paliwo technologię start/stop.
Jednak nowa Opel Astra, którą będzie można zamawiać już w ciągu kilku tygodni, nie tylko może poszczycić się wzorową aerodynamiką i technologią silników. Oferuje również wiele innych nowoczesnych technologii, od nowej kamery przedniej i tylnej, po cyfrowy prędkościomierz i nową generację systemu infotainment. W systemie dostępny jest także system eCall. Opcjonalnie dostępna jest bezprzewodowa ładowarka w konsoli środkowej do smartfonów.
Nowy przód Astry imponuje grillem w technologii 3D. A podczas gdy wnętrze zmienia się w salę koncertową z opcjonalnym systemem audio Bose najwyższej klasy, Astra przyciąga spojrzenia dzięki opcjonalnemu pakietowi High Gloss Black.
Mistrzowie efektywności: emisja CO2 niższa o 19 procent
Nowe turbodoładowane silniki benzynowe i diesla, które są ekonomiczne i dynamiczne, są głównie odpowiedzialne za wzorową efektywność. Niskie wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są również możliwe dzięki nowoczesnym sześciobiegowym skrzyniom manualnym, siedmiobiegowej skrzyni bezstopniowej oraz – po raz pierwszy w Oplu – nowej dziewięciobiegowej skrzyni automatycznej.
Kompaktowe, trzycylindrowe silniki benzynowe są dostępne w pojemności 1.2 i 1.4 litra. Ich moc wynosi od 81 kW (110 KM) do 107 kW (145 KM), a maksymalny moment obrotowy waha się od 195 do 236 Nm, co zapewnia doskonałą równowagę między osiągami a efektywnością. Opel Astra 1.2 łączony jest z płynnie działającą sześciobiegową skrzynią manualną, natomiast Astra 1.4 jest dostępna wyłącznie z nową siedmiobiegową skrzynią bezstopniową. Z pomocą CVT kierowcy Astry mogą skorzystać z wygody automatycznej zmiany biegów lub sami wybrać biegi za pomocą dźwigni zmiany.
Integracja chłodzonego wodą kolektora wydechowego w głowicy cylindrów przyczynia się do szybszego nagrzewania silnika, co obniża emisje po zimnym starcie.
W porównaniu do poprzedniego modelu, zużycie paliwa i emisja CO2 81 kW (110 KM), 96 kW (130 KM) i 107 kW (145 KM) Astry zostały redukowane o ponad pięć procent, około 19 procent oraz więcej niż 15 procent odpowiednio.
Typowe dla Opla jest doskonałe, dynamiczne reagowanie silników benzynowych na pedał gazu – przy 1 500 obr./min. 90 procent maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już w ciągu 1,5 sekundy od wciśnięcia pedału gazu.
Wysoka efektywność: mniej niż 100 g/km CO2 z nowego turbodiesla Astry
Trzycylindrowe silniki diesla Opla Astry o pojemności 1.5 litra oferują moc 77 kW (105 KM) oraz 90 kW (122 KM), a także moment obrotowy od 260 do 300 Nm. System wtrysku paliwa common rail działa pod ciśnieniem do 2 000 bar.
W porównaniu do poprzedniego modelu, zużycie paliwa i emisja CO2 77 kW (105 KM) i 90 kW (122 KM) silników diesla Astry zmniejszyły się odpowiednio o nawet 17 procent i około 10 procent.
Zamiast precyzyjnej, sześciobiegowej skrzyni manualnej, najsilniejszy silnik diesla jest opcjonalnie dostępny z bezszwową zmianą biegów nowej dziewięciobiegowej skrzyni automatycznej, która debiutuje w Oplu w Astrze.
Silniki diesla wyposażone są w elektrycznie napędzaną turbosprężarkę z regulowanymi łopatkami turbinowymi (VGT) i, podobnie jak ich benzynowe odpowiedniki, w wałek wyrównawczy w bloku dla dodatkowego wygłuszenia. Kolektor wydechowy również został zintegrowany w głowicy cylindrów.
Optymalne oczyszczanie spalin Opla Astry 1.5 diesel zapewnia system redukcji emisji składający się z pasywnego katalizatora utleniającego, wtryskiwacza AdBlue, katalizatora SCR i filtra cząstek stałych (DPF).
Całkowicie cyfrowy: nowa kamera przednia i tylna, cyfrowy prędkościomierz
Opel Astra już teraz oferuje zestaw nowoczesnych technologii i systemów wsparcia, które nie mają sobie równych w tej klasie pojazdów – przede wszystkim inteligentne, nieoślepiające światło matrycowe IntelliLux LED®. Szeroka oferta obejmuje również takie systemy jak adaptacyjny tempomat, wskaźnik odległości, ostrzeżenie o kolizji z automatycznym hamowaniem, rozpoznawanie znaków drogowych oraz asystent pasa ruchu, żeby wymienić tylko kilka. Dostępne są także fotele ergonomiczne certyfikowane przez AGR (Akcja Zdrowych Pleców e.V.) z wentylacją i funkcją masażu. Astra jest również wysoko zdigitalizowana, oferując nową, opcjonalną kamerę przednią oraz tylną.
Nowa kamera przednia jest mniejsza, ale potężniejsza niż wcześniej dzięki szybszemu procesorowi. Teraz nie tylko rozpoznaje pojazdy, ale również pieszych – to ważny bonus bezpieczeństwa. Ponadto dzięki kamerze o wysokiej rozdzielczości, rozpoznawanie znaków drogowych może przetwarzać jeszcze więcej znaków i wyświetlać je jako symbole na wyświetlaczu. Cyfrowa kamera tylna dostępna w połączeniu z nowym systemem infotainment Multimedia Navi Pro jest również bardziej wydajna. Widok ruchu za pojazdem na monitorze jest bardziej wyraźny i precyzyjny; kontrasty są lepiej widoczne w ciemności.
Klienci Opla Astry korzystają z doskonałej łączności z systemami Multimedia Radio, Multimedia Navi i Multimedia Navi Pro zgodnymi z Apple CarPlay i Android Auto. Należą do najnowszej generacji systemów infotainment – mądrzejszych, szybszych i bardziej intuicyjnych. Najwyższej klasy Multimedia Navi Pro – jak w flagowym Oplu Insignia – ma ośmiocalowy kolorowy ekran dotykowy i można nim obsługiwać głosowo. Usługi nawigacji połączonej z informacjami o ruchu w czasie rzeczywistym i aktualizacjami map online sprawiają, że podróż jest bardziej komfortowa. Wyświetlacz nawigacji pojawia się z przeprojektowanymi symbolami w świeżym, nowoczesnym wyglądzie. To samo dotyczy zestawu wskaźników: kierowcy nowej Opla Astry jako pierwsi mają cyfrowy prędkościomierz.
Opcjonalna jest funkcja E-Call, która w razie potrzeby szybko wzywa pomoc za pomocą naciśnięcia czerwonego przycisku. Jeśli napinacze pasów bezpieczeństwa lub poduszki powietrzne zostaną aktywowane, system automatycznie dzwoni po pomoc.
Przyjemność z jazdy: bezprzewodowe ładowanie i system audio Bose
Komfort jest priorytetem w nowej Astrze. Praktyczną funkcją w podróży jest możliwość ładowania kompatybilnych smartfonów indukcyjnie poprzez ładowanie bezprzewodowe. Wystarczy włożyć smartfon do przegródki w konsoli środkowej – rozładowana bateria to już przeszłość.
Nowa Opel Astra zamienia się w salę koncertową z opcjonalnym, najwyższej jakości systemem audio Bose. Siedem głośników, w tym subwoofer RichBass zlokalizowany pod bagażnikiem, zapewnia optymalne doznania akustyczne. Kierowca i pasażerowie otoczeni są bogatym dźwiękiem – niezależnie od miejsca, w którym znajdują się w pojeździe. Dodatkowo, za pomocą cyfrowego wzmacniacza można zapisać do ośmiu różnych profili dźwiękowych – w zależności od gustu i preferencji miłośnika muzyki.