General Motors uznało, że 3-drzwiowa Astra nie jest wystarczająco przekonująca dla swoich klientów. Po premierze pierwszej generacji wersji GTC zdecydowano się kontynuować tę historię.
Astra GTC zyskała uznanie w 2011 roku, gdy trafiła na rynek europejski. Podążała śladami swojego poprzednika, który zadebiutował w 2005 roku na platformie Astra H. Z wynikami, które przerosły oczekiwania, Opel odważył się wprowadzić drugą generację trzydrzwiowego kompaktowego hatchbacka w 2011 roku.
Z przodu, ostre światła przypominające kształtem orla, wraz z szeroką atrapą chłodnicy, tworzyły agresywny wygląd. Szyba czołowa była bardziej pochylona niż w standardowej Astrze, a krótki dach opadał ku tyłowi. Długi tylny słupek z dużą szybą zakrywał część bagażnika. Z profilu, wysokie ramiona nad tylnymi kołami i małe boczne okna podkreślały sportowy charakter.
Wnętrze utrzymane było w stylu standardowej Astry. Zegary składały się z czterech wskaźników, a między obrotomierzem a prędkościomierzem znajdował się wyświetlacz LCD. W podstawowej wersji fotele były zwyczajne, ale na liście opcji dostępne były fotele kubełkowe. Z tyłu ledwie było wystarczająco miejsca dla dwóch dorosłych, ale oparcie tylnej kanapy można było złożyć, aby zwiększyć przestrzeń bagażową.
W ofercie napędów Opel oferował Astrę GTC z wyborem silników benzynowych i diesla, połączonych z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów.
Nowy Opel Astra GTC wyróżnia się rzeźbiarskimi kształtami, precyzyjnymi akcentami i dramatycznymi proporcjami, co czyni go doskonałym wyrazem języka designu Opla. Na drodze wszystkie wersje Opla Astra GTC korzystają z zaawansowanego układu osi przedniej z HiPerStrut – High Performance Strut, który idealnie współpracuje z opatentowanym przez Opla tylno-osiowym układem Watt’s link, zapewniając niezrównaną stabilność i precyzję prowadzenia. Inne innowacje w nowej Astrze GTC obejmują systemy wspomagania kierowcy oparte na drugiej generacji kamery przedniej Opel Eye z rozszerzoną funkcjonalnością oraz nowym, czwartym pokoleniu oświetlenia drogowego Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL+).
W przeciwieństwie do wielu trójdrzwiowych wersji istniejących kompaktowych hatchbacków, GTC będzie samodzielnym modelem w ofercie Opla oraz szczytowym wcieleniem Astry pod względem designu i dynamiki jazdy. Nie dzieli żadnego elementu zewnętrznego z innymi członkami rodziny Astry, z wyjątkiem obudowy zewnętrznego lusterka wstecznego i anteny prętowej. Sześć z siedmiu projektów felg o średnicy od 17 do 20 cali jest również wyłącznie cechą GTC.
Wyłącznie dla nowego Opla Astra GTC dostępna jest panoramiczna szyba. Za ten unikalny element, który debiutował w produkcji w 2006 roku w poprzedniej generacji Astry GTC, inżynierowie Opla złożyli łącznie 11 patentów podczas jego opracowywania. Duża panoramiczna szyba płynnie rozciąga się od maski do dachu aż do słupka B. Bez poprzecznego wspornika, który mógłby zasłaniać widok, oferuje kierowcy i pasażerom unikalne doświadczenie jazdy oraz zupełnie nowe poczucie przestrzeni i widoczności z niemal nieograniczonym polem widzenia, podobnie jak widok z kabiny pilotów samolotów odrzutowych.
Ostre linie wzmacniają język designu Opla
Opel Astra GTC łączy w sobie to, co najlepsze z obu światów: z jednej strony pasję i emocje, z drugiej wysoki poziom użyteczności w codziennym użytkowaniu. Jej smukłe kształty są bardzo wyraziste i stanowią istotę języka designu Opla. Atmosfera przestronnego wnętrza jest sportowa i elegancka. Pojemność bagażnika (1165 litrów) jest znacznie większa niż u bezpośrednich konkurentów. „Astra GTC wyraża naszą pasję do samochodów,” tłumaczy Mark Adams, wiceprezydent Opla/Vauxhalla ds. designu. „To nasze najbardziej emocjonalne auto do tej pory, ale nie rezygnuje z funkcjonalności na rzecz emocji.”
W przeciwieństwie do wielu innych coupé, które są często jedynie hatchbackami wersji sedan, Opel Astra GTC jest samodzielnym samochodem w ofercie Opla. To najostrzej wyglądająca Astra pod względem designu i istoty tego, czym powinno być coupé, ze względu na swoją niezwykłą użyteczność w codziennych sytuacjach. Żaden z komponentów Astry GTC nie został przejęty z innych Astr, z wyjątkiem mocowania lusterka wstecznego i anteny.
Zespół projektowy miał za zadanie nadać nowy i dynamiczny wyraz swojej misji „artystyczne rzeźbiarstwo spotyka niemiecką precyzję”. Stworzyli samochód, który jest tak bezkompromisowy jak dziki kot, czający się na ulicy, gotowy do skoku. Jednak jednocześnie może być delikatny i zabawny. „Istota nowego języka designu Opla sprowadza się do maksymalnego uproszczenia. A Opel Astra GTC to nasza najbardziej radykalna interpretacja tego,” mówi Malcolm Ward, dyrektor ds. designu zewnętrznego Opla. „Chcieliśmy stworzyć naprawdę atrakcyjny samochód składający się z zaledwie kilku kluczowych dynamicznych linii.”
Istnieją tylko trzy linie, które tworzą napięcie i definiują kontur sylwetki.
Finezyjna, wyraźna linia opada od przednich drzwi do dolnej części tylnego błotnika, nadając energii bokowi nadwozia. Druga linia otacza klamkę drzwi i rozciąga się ku tyłowi, podkreślając dramatyczną postawę GTC poprzez rozszerzenie powierzchni w delikatne podcięcie i szerokie ramiona. Trzecia linia podąża za czystą, sportową sylwetką dachu.
Bez kompromisów w designie
Niechęć projektantów do kompromisów, szczególnie podczas projektowania areału ramion GTC, postawiła całą ekipę inżynierską przed wyzwaniem. Elementy blacharskie musiały być wytłaczane w niezwykle głębokim procesie, aby umożliwić realizację szerokiego ramienia i dominujących nadkoli z projektu i modelu glinianego. Jeszcze kilka lat temu byłoby to technicznie niemożliwe. „Prawdziwe” drzwi wykonane ze stali zbudowano wcześniej niż zwykle, aby przetestować nowe metody produkcji – oraz aby ustalić, czy końcowy samochód jest w stanie oddać początkową wizję. I udało się.
„To naprawdę wymagało teamworku. Byliśmy w stałym kontakcie z grupą pakietów i inżynierami produkcji,” przypomina sobie Andrew Dyson. „Musieliśmy przełożyć emocjonalną stronę szkiców na poziom ulicy.” Dyson pamięta, jak podczas projektu GTC eksperci z różnych dziedzin angażowali się w walkę o stworzenie najlepszego możliwego samochodu.
Panoramiczna szyba oferuje unikalne widoki
Opel Astra GTC to samodzielny samochód, którego wyrazisty design wzmacnia to wrażenie. Mark Adams, wiceprezydent ds. designu, chce uniknąć efektu „rosyjskich matrioszek”, gdzie wszystkie modele wyglądają tak samo, a różnią się jedynie rozmiarem. Podkreśla, że „ważne jest, aby każdy pojazd w naszym portfolio miał swoją osobowość, ponieważ każdy odgrywa unikalną rolę w naszym portfolio i przyciąga różnych klientów.”
Dlatego panoramiczna szyba została zarezerwowana wyłącznie dla Opla Astra GTC w rodzinie Astry. Szyba nadaje sportowemu kompaktowemu coupé dynamiczny wygląd i luksusowy akcent. Duża przednia szyba rozciąga się aż do środka dachu samochodu, oferując kierowcy i pasażerom niezwykłe wrażenia wizualne, przestrzenne i z jazdy. W przeciwieństwie do innych rozwiązań z szklanym dachem, w tym przypadku nie ma poprzecznego wspornika, który ograniczałby widoczność. Wręcz przeciwnie, dach zwiększa przestronność wnętrza, co poprawia doświadczenie jazdy. Kierowca, jego współpilot i pasażerowie z tyłu mogą cieszyć się widokiem, podobnym do tego, co przeżywają piloci pod osłonami samolotów lekkich.
Z zewnątrz panoramiczna szyba w połączeniu z czarnym stalowym dachem wygląda jak jednorodna powierzchnia. Słupki A i B również zostały pokryte na czarno, podobnie jak podsufitka, co wzmacnia wrażenie jednolitej powierzchni. W przypadku bardzo silnych promieni słonecznych, w kabinie można opuścić roletę, która znajduje się pod panoramiczną szybą. To pomaga w stworzeniu przyjemnej atmosfery. Urządzenie, które można łatwo regulować i mocować za pomocą obrotowej rączki, działa w sposób ciągły. Osłona przeciwsłoneczna jest dostarczana z zintegrowanym wizjerem, który nawet w stanie otwartym znika za tylnym elementem dachu.
Atrakcyjny samochód o praktycznych mocach
W przeciwieństwie do swoich konkurentów, Opel Astra GTC nie jest ograniczona przez swoje coupé, aby radzić sobie w każdej sytuacji na drodze. Elastyczny bagażnik o pojemności od 380 do 1165 litrów dodatkowo dostarcza miejsca dla pięciu pasażerów. Przestrzeń do przechowywania w kabinie została zwiększona o 50 procent w porównaniu do poprzednika. W wariancie Cosmo elektryczna hamulec ręczny (EPB) jest standardowym elementem i przyczynia się do efektywnego rozkładu przestrzeni w Oplu Astrze GTC. Szczególnie w konsoli centralnej, gdzie pojemność do przechowywania jest zazwyczaj bardzo pożądana, EPB okazuje się korzystna. To oznacza, że w zależności od dodanych funkcji, na pokładzie może być do 19 miejsc do przechowywania.
Płynny i rzeźbiarski kształt nadwozia zewnętrznego kontynuowany jest we wnętrzu za pomocą krzywych powierzchni i okrągłych elementów. Instrumentalny panel w kształcie skrzydła obejmuje przednie fotele w szerokim łuku. Podobnie jak końcówki skrzydeł, górne segmenty paneli drzwiowych dają wrażenie szerokiego rozpięcia, które zapewnia ochronę. Kształt sierpa, związany z Oplem, również odzwierciedla się w cechach designu, na przykład w kształcie błyszczących, chromowanych gałek drzwiowych i pokrywy dźwigni zmiany biegów. Elegancka konsola centralna została dopasowana do rytmu, co stwarza harmonijne, płynne połączenie od deski rozdzielczej do skrzyni biegów.
To z kolei zwiększa przestronność wnętrza. Ogólna atmosfera jest bardzo przyjemna dzięki detalom wykończenia, takim jak chromowane elementy instrumentów i pokrętła lub zestawienie przyjaznych użytkownikowi powierzchni z przyjemnym podświetleniem.
Nowe materiały, kolory i wzory dodatkowo podkreślają bardzo sportowy charakter Opla Astry GTC. Na przykład, kombinacje kolorystyczne obejmują Imolę, czerwień/Morrocana, czerń lub Imolę, czerń/Morrocana, czerń dla środkowych segmentów siedzeń i paneli bocznych. Są one idealnym połączeniem z panelami dekoracyjnymi malowanymi w stylu fortepianowym. Dodatkowe akcesoria ze skóry są również dostępne, w tym elegancka skóra welurowa „Dinamica-Czarna”. Sportowa kierownica, łatwa do uchwycenia, jest częścią wyposażenia standardowego i idealnie współgra z charakterem Opla Astry GTC. Przednie fotele mają najwyższy stopień elastyczności w segmencie, aby sprostać różnym stylom jazdy. Innym opcjonalnym elementem jest ergonomiczne sportowe siedzenie, które można regulować w ośmiu różnych pozycjach. Fotel nosi znak jakości niemieckiego stowarzyszenia zdrowych pleców „Aktion Gesunder Rücken e.V.”
Specjalny układ dla ostatecznego doświadczenia jazdy
Podobnie jak jego poprzednik, nowa Astra GTC jest samodzielnym modelem w swoim prawie w spektrum produktów Opla. Jej oszałamiający wygląd i dynamiczne prowadzenie były głównymi punktami podczas fazy rozwoju. Indywidualny układ podwozia sportowego kompaktowego samochodu dostarcza radości i precyzyjnego prowadzenia. Podwozie nowego GTC jest o 15 milimetrów niższe niż w pięciodrzwiowej Astrze, podczas gdy rozstaw osi wzrósł o 10 mm, z 2685 mm do 2695 mm. Oba tory są również szersze, wynoszą 1584 mm (+40 mm) z przodu i 1588 mm (+30 mm) z tyłu. Efektem końcowym jest to, że Opel Astra GTC ma mocną obecność na drodze.
Wysokotecnologiczne zawieszenie przednie dla miłośników sportu
Już od początku programu rozwoju GTC celem było dostarczenie kierowcy odpowiednich emocji związanych z prowadzeniem samochodu. Precyzyjna reakcja układu kierowniczego i amortyzatorów nie powinna ograniczać komfortu i wydajności w codziennym ruchu drogowym. Rozwiązaniem jest HiPerStrut (High-Performance Strut). W każdej wersji Opel Astra GTC posiada ten ekskluzywny wysokowydajny amortyzator. Opiera się on na systemie, który obecnie można zobaczyć w modelu Insignia OPC o mocy 239 kW/325 hp. W nowo dostosowanej formie do kompaktowego coupé, nowe zawieszenie przednie zapewnia lepsze prowadzenie i bardziej responsywne sterowanie – dokładnie to, czego szukają kierowcy samochodów sportowych. HiPerStrut wykorzystuje te same punkty mocowania, ale osiąga redukcję kąta nachylenia o 44 procent i skraca długość osi (przesunięcie ośki zwrotnicy) o 46 procent przy zmniejszonej dźwigni. Pomaga to zapobiegać efektowi skrętu – cechy wielu potężnych samochodów z napędem na przednie koła – umożliwiając kierowcom lepsze wykorzystanie możliwości GTC bez zaburzania kierowania.
Tylna oś z układem Watt’s link optymalizuje komfort i prowadzenie samochodu
Kombinacja osie skrętno-kolumnowej i Watt’s link, która sprawdziła się w pięciodrzwiowej Astrze, jest również stosowana w Oplu Astrze GTC. Ten system tylnej osi jest lżejszy i bardziej kompaktowy niż zawieszenie wielowahaczowe i zapewnia lepszą stabilność boczną. Układ Watt’s link jest zamocowany do małego wspornika przymocowanego do spodu samochodu, tuż za osią kół tylnych. Składa się z krótkiego, wahadłowego łącznika środkowego z przegubem kulowym na każdym końcu, do którego są przymocowane boczne łączniki z kół. Na prostym odcinku zapewnia doskonałą stabilność, ale podczas pokonywania zakrętów minimalizuje boczne odkształcenia w ten sam sposób, jak nowoczesny system wielowahaczowy. Inżynierowie Opla szacują, że układ pochłania około 80 procent wszystkich obciążeń bocznych na tylnym zawieszeniu. Dodatkowo, układ Watt’s link pozwala na stosowanie miększych tulei, które nie muszą już kompensować zmian kąta z tyłu pojazdu, co prowadzi do redukcji uciążliwych czynników, takich jak wibracje z nawierzchni drogi i poziom hałasu.
Podsumowując: unikalne połączenie sztywności bocznej i kąta nachylenia, szczególnie podczas jazdy w zakrętach, zapewnia Oplowi Astrze GTC precyzję kierowania i stabilność. Tarcie w zawieszeniu jest zredukowane, podczas gdy elastyczność w kierunku jazdy sprawia, że pojazd jest dobrze sprężony i zapewnia dobrą amortyzację.
Mechatroniczny FlexRide zwiększa bezpieczeństwo i radość z jazdy
Układ podwozia Astry GTC został zaprojektowany w celu idealnej integracji inteligentnego, w pełni adaptacyjnego systemu kontroli podwozia FlexRide. FlexRide łączy ze sobą oddzielne elektroniczne komponenty wspomagania kierowcy, w tym system stabilizacji ESC oraz adaptacyjne amortyzatory CDC. W ten sposób zawieszenie automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych, prędkości pokonywania zakrętów, ruchów pojazdu i indywidualnego stylu jazdy. Lepsze prowadzenie i równowaga pojazdu zwiększają również bezpieczeństwo jazdy w sytuacjach awaryjnych. Dodatkowo kierowca może wybierać spośród trzech różnych ustawień FlexRide za naciśnięciem przycisku: może wybrać kiedykolwiek pomiędzy zrównoważonym trybem standardowym, komfortowym trybem „Tour” lub bardziej aktywnym trybem „Sport”.
Precyzyjne kierowanie z elektrycznym wspomaganiem
Precyzja, informacja zwrotna i pewność siebie: to były trzy docelowe elementy dla dostosowanego programu kierowniczego GTC. Wyzwanie polegało na optymalizacji elektrycznego wspomagania kierownicy REPS, aby wydawało się lżejsze przy niższych prędkościach, a jednocześnie oferowało bliższy kontakt z nawierzchnią przy wyższych prędkościach. Opel Astra GTC wykorzystuje system kierowniczy z przekładnią zębatą i wspomaganiem czułym na prędkość. Ale aby zapewnić kierowcom bardziej precyzyjną reakcję kierownicy, elektryczny silnik systemu został zamocowany bezpośrednio na listwie kierowniczej, a nie u podstawy kolumny kierowniczej. Przy wyższych prędkościach wspomaganie kierownicy jest automatycznie redukowane, dzięki czemu kierowca może kierować bardziej precyzyjnie niż z konwencjonalnym wspomaganiem. Drugą ważną korzyścią jest to, że ponieważ nie wymaga energetycznie chłonnej pompy hydraulicznej i reaguje bezpośrednio na zapotrzebowanie mocy w dowolnej prędkości, zużycie paliwa jest również zmniejszone.
Szeroka gama silników dla nowego kompaktowego coupé
Od rozpoczęcia przyjmowania zamówień, nowy Opel Astra GTC dostępny jest z pięcioma silnikami – potężnym silnikiem wysokoprężnym 2.0 litra o mocy 121 kW/165 hp oraz czterema zwinnymi silnikami benzynowymi o mocach od 74 kW/100 hp do 1.6 turbo o mocy 132 kW/180 hp. Wszystkie silniki spełniają normy Euro-5. Oprócz podstawowej wersji benzynowej, wszystkie silniki są połączone z sześciobiegowymi manualnymi skrzyniami. Kolejne wysokowydajne silniki zostaną wprowadzone w przyszłym roku, w tym wariant 206 kW/280 hp OPC. Spektrum silników wysokoprężnych zostanie następnie rozszerzone na początku 2012 roku o dwa kolejne silniki: oba to warianty 1.7 litra CDTI, jeden o mocy 81 kW/110 hp, a drugi o mocy 96 kW/130 hp. Są one wyposażone w oszczędzającą paliwo technologię Start/Stop. Wkrótce Opel wprowadzi nową jednostkę wysokoprężną o mocy 121/165 hp z przyjazną użytkownikowi sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Dynamiczny 1.6 turbo
Miłośnicy sportowych samochodów docenią ogromną przyjemność, jaką oferuje silnik 1.6 litra, o mocy 132 kW/180 hp. Dynamiczny turbo zapewnia, że GTC osiąga prędkość maksymalną 220 km/h. Może przyspieszyć od zera do 100 km/h w zaledwie 8,3 sekundy. Silnik ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 230 niutonometrów i jedynie 168 g/km emisji CO2. Aby poradzić sobie z wyższymi temperaturami pracy typowymi dla turbosprężarek, zawory wylotowe silnika zostały wypełnione sodem. Dodatkowo tłok został wyposażony w chłodzenie olejowe. Co więcej, termostat sterowany mapą zwiększa temperaturę płynu chłodzącego przy niższych obrotach. To poprawia płynność oleju silnikowego, zmniejszając tarcie i ograniczając zużycie paliwa.
Mocny i sportowy silnik wysokoprężny 2.0
Silnik turbo wysokoprężny Common-Rail 2.0 CDTI ma 121 kW/165 hp i maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 niutonmetrów. Dzięki funkcji Overboost, sportowy kompaktowy samochód może nagle osiągnąć 380 Nm momentu. Wydajność silnika pozwala na przyspieszenie od zera do 100 km/h w zaledwie 8,9 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Silnik łączy w sobie silną wydajność przy wysokiej ekonomii. W rzeczywistości średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,8 litra na 100 kilometrów. To odpowiada 127 g/km emisji CO2. Ten silnik 2.0 CDTI w Oplu Astrze GTC może przejechać więcej niż 1.100 km na jednym tankowaniu 56 litrów. System Start/Stop Opla, który ma największy potencjał oszczędności paliwa w ruchu miejskim, jest elementem standardowym.
Optymalizacja zarządzania silnikiem zapewnia, że silnik 2.0 CDTI może działać efektywnie w każdych warunkach. Czujniki ciśnienia cylindrów zamontowane na świecach zapłonowych to umożliwiają (technologia czystego spalania) i zapewniają dokładniejszą kontrolę spalania. Nowy system wielokrotnego wtrysku działa pod ciśnieniem 1.600 bar i dostarcza do pięciu wtrysków na cykl. Udoskonala to proces spalania i obniża zużycie paliwa. Łożyska używane przez podwójne górne wałki rozrządu zostały poprawione przez inżynierów Opla, co z kolei zmniejsza tarcie i oszczędza paliwo.
Dwa nowe modele 1.7 CDTI rozszerzają ofertę w 2012 roku
Oferta silników wysokoprężnych w segmencie kompaktowych coupé zostanie wzbogacona o dwa nowe silniki 1.7 CDTI na początku 2012 roku. Silniki Common-Rail z bezpośrednim wtryskiem dostarczają moc 81 kW/110 hp lub 96 kW/130 hp i oferują moment obrotowy wynoszący odpowiednio 280 i 300 Nm. Technologia Start/Stop jest standardowym elementem w wersji Opla Astry GTC 1.7 CDTI. Oznacza to, że emisja dwutlenku węgla wynosi zaledwie 119 g/km, a zużycie paliwa wynosi tylko 4,5 litra na 100 km. Nowe zarządzanie silnikiem, które zostało opracowane od podstaw przez inżynierów Opla, zapewnia najwyższy poziom efektywności i mocy w obu modelach silników.
Zredukowane ciśnienie robocze i ciśnienia na poziomie 1.800 bar zapewniają, że nowy system wtrysku może dostarczać do pięciu wtrysków na cykl. Podobnie jak w przypadku silnika 2.0 CDTI, nowa turbosprężarka z regulowaną geometrią łopatek pomaga utrzymać niskie zużycie paliwa. Turbosprężarka ma bardzo precyzyjne sterowanie doładowaniem dzięki dodatkowym czujnikom siłowników.
Silnik benzynowy 1.4 turbo: mała pojemność, dużo mocy
Oba silniki 1.4 litra turbo dostępne są w wersjach 88 kW/120 hp oraz 103 kW/140 hp. Silniki osiągają maksymalny moment obrotowy między 1850 a 4200-1 (88 kW) lub 4900-1 (103 kW) odpowiednio. Na tym poziomie momentu dostarczają wielkie zapasy mocy i zużywają jedynie 5.9 litra paliwa na 100 kilometrów, przy emisji CO2 wynoszącej 139 g/km. Silnik turbo z czterema cylindrami został wyposażony w technologię Start/Stop jako element standardowy. Posiada również nowy system sterowania silnikiem, aby zapewnić jeszcze dokładniejsze spalanie. Dwa górne zmienne wałki rozrządu wychodzą w kierunku wlotu i wylotu, co kontroluje cztery zawory na cylinder. Zmienne czasy otwarcia i zamknięcia, uzależnione od obciążenia, zapewniają, że moment jest pełny nawet przy niższych do średnich obrotach. To oznacza, że dostarczanie mocy jest poprawione, jednocześnie pomagając oszczędzać paliwo. Sterowany mapą termostat poprawiający zarządzanie temperaturą silnika również pomaga zmniejszać zużycie paliwa. To samo można powiedzieć o szerszej przekładni z większym odstępem. Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów będzie dostępna dla wersji 140 hp, zaczynając od stycznia 2012 roku. Jednostka benzynowa o mocy 74 kW/100 hp to silnik ssący o pojemności 1.4 litra z manualną pięciobiegową skrzynią biegów. Zużywa jedynie 5,9 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 139 g/km emisji CO2.
Systemy wspomagania dla bezpiecznego i komfortowego doświadczenia jazdy
Kompaktowy i sportowy Opel Astra GTC nie tylko imponuje swoimi dynamicznymi i wyrazistymi kształtami: został zaprojektowany z myślą o umożliwieniu sportowej jazdy i wyposażony w szereg innowacyjnych technologii premium, aby wspierać kierowcę. Systemy wspomagania zapewniają, że Astra GTC dostarcza radości z jazdy, jednocześnie oferując wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu, nawet w przypadku, gdy kierowca traci koncentrację lub focus.
Podstawą systemów wspomagania kierowcy w Oplu Astrze GTC jest potężniejsza, druga generacja systemu kamery przedniej „Opel Eye”. Po dwóch latach dalszego rozwoju, obecnie oferuje ulepszone przetwarzanie obrazu dzięki szerszemu kątowi widzenia i bardziej wydajnemu komputerowi wielozadaniowemu. Obudowa kamery, która znajduje się u podstawy lusterka wstecznego, została zmniejszona o 35 procent, co zwiększa widoczność kierowcy.
Inżynierowie poprawili system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDW), który ostrzega kierowcę zarówno akustycznie, jak i wizualnie, wykrywając oznaczenia pasa, oraz zoptymalizowali Asystenta Znaków Drogowych (TSA Gen II), który może identyfikować jeszcze więcej znaków drogowych niż poprzednia generacja, w tym prostokątne znaki i znaki dynamiczne, takie jak sygnały LED.
Dodatkowo nowy system kamery przedniej „Opel Eye” wzbogaca system Oświetlenia Przedniego (AFL+) o funkcję Inteligentnego Rangingu Światła. Automatycznie dostosowuje zasięg świateł mijania, aby zapewnić optymalne oświetlenie drogi w każdych warunkach bez oślepiania innych użytkowników drogi. Informacja o Dystansie Bezpiecznym, oparta na systemie kamery przedniej, pomaga kierowcy unikać kolizji i mandatów za nieutrzymywanie odpowiedniego dystansu bezpieczeństwa do pojazdu z przodu.
Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa (LDW)
W przypadku niezamierzonych zjazdów z pasa, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa (LDW) ostrzega kierowcę zarówno akustycznie, jak i wizualnie, wykrywając oznaczenia pasa. Inżynierowie Opla jeszcze bardziej udoskonalili system, aby zminimalizować irytację klientów spowodowaną fałszywymi ostrzeżeniami. Na podstawie danych z ruchów kierownicy, hamulca i przyspieszenia, system automatycznie rozpoznaje bezpośrednią komendę kierowcy. Żadne ostrzeżenia nie są wydawane, gdy używany jest sygnał kierunkowskazu lub przy prędkości pojazdu poniżej 55 km/h, czyli w typowym ruchu miejskim, gdzie kierowcy często dotykają lub przekraczają oznaczenia pasa.
Asystent Znaków Drogowych (TSA Gen II)
Nowa generacja kamery przedniej „Opel Eye” z ulepszonym Asystentem Znaków Drogowych drugiej generacji może identyfikować jeszcze więcej znaków drogowych niż poprzednia generacja. Oprócz typowych europejskich okrągłych znaków ograniczenia prędkości, nowa kamera przednia teraz także rozpoznaje prostokątne znaki, takie jak autostrady, strefy ograniczonego ruchu i znaki dotyczące ograniczenia prędkości z symbolami graficznymi z odległości do 60 metrów. Dzięki technologii wielokrotnego ekspozycji nowy „Opel Eye” zwiększa swoją moc przetwarzania obrazu i może teraz także wykrywać znaki dynamiczne – na przykład sygnały LED znajdujące się na mostach lub w miejscach niebezpiecznych – które często są trudne do dostrzegania nawet dla ludzkiego oka.
Zaawansowane Oświetlenie Przednie (AFL+)
System Zaawansowanego Oświetlenia Przedniego AFL+ teraz także łączy się z nową generacją kamery przedniej Opel Eye, oferując funkcję Inteligentnego Rangingu Światła (ILR), która automatycznie aktywuje się przy prędkościach od 50 km/h. Kamera przednia mierzy odległość do pojazdu z przodu lub nadjeżdżających pojazdów i dostosowuje zasięg świateł mijania, aby zapewnić optymalne oświetlenie drogi w każdych warunkach bez oślepiania innych użytkowników drogi.
Informacja o Dystansie Bezpiecznym (FDI)
Informacja o Dystansie Bezpiecznym, aktywowana automatycznie przy prędkościach od 40 km/h, pomaga zapobiegać kolizjom i unikać możliwych mandatów za nieutrzymywanie odpowiedniego dystansu bezpieczeństwa do pojazdu z przodu. System kamery przedniej bezpośrednio mierzy odległość do pojazdu z przodu na odległość do 90 metrów. Centralny wyświetlacz kierowcy wyświetla odpowiadającą wartość odległości w sekundach: jest to zgodne z regulacjami w większości europejskich krajów, które definiują dystans bezpieczeństwa w kategoriach czasowych, a nie metrowych. W Niemczech minimalny dystans wynosi na przykład 1.8 sekundy – co odpowiada połowie odległości aktualnego wskazania prędkościomierza w metrach, np. 50 m przy prędkości 100 km/h.
Dynamiczne i radosne doświadczenie jazdy
W nowej Astrze GTC dostępne są dwie różne konfiguracje: Enjoy i Sport. Wszystkie typowe elementy, które zapewniają dynamiczne prowadzenie pojazdu, są standardem w każdym modelu. Należą do nich obniżone o 15 milimetrów sportowe podwozie, ekskluzywne zawieszenie przednie HiPerStrut oraz system tylnej osi z układem Watt’s link.
Podstawowy pakiet bezpieczeństwa obejmuje elektroniczny program stabilizacyjny ESPPlus, kontrolę trakcji TCPlus związaną z silnikiem i hamulcami oraz system ABS z funkcją kontroli hamowania zakrętowego i asystenta hamulca. Dodatkowe funkcje obejmują rozbudowany system poduszek powietrznych, aktywne podparcia głowy dla przednich siedzeń, adaptacyjne światło hamowania oraz system zwalniania pedała (PRS).
System klimatyzacji zawiera filtr cząstek i filtr węgla aktywnego. Radio CD 300 jest standardowym wyposażeniem, tak samo jak regulowana wysokość i długość kolumny kierowniczej oraz regulowane fotele przednie, wyposażone w funkcję łatwego dostępu i pamięci. Oparcia tylnych siedzeń mogą być składane do przodu w proporcji 60:40.
Kompaktowe coupé to lider w klasie pod względem przyjazności dla środowiska. Silnik wysokoprężny o pojemności dwóch litrów ma filtr cząstek, który nie wymaga konserwacji. Warianty z manualną skrzynią biegów zawierają standardowy wskaźnik zmiany biegów, przypominający kierowcy o zmianie biegów.
Dobrze wyposażona edycja Sport
Konfiguracja Sport zawiera atrakcyjny zestaw 18-calowych aluminiowych kół. Inne cechy obejmują asystenta jazdy pod górę oraz komputer pokładowy i kontrolę prędkości. Centralny podłokietnik, regulowany przez przesuwanie, oraz ambientowe oświetlenie przednich drzwi są praktyczne i tworzą przyjemną atmosferę. Kierownica wygląda zarówno na wysoką jakość, jak i sportową, dzięki częściowo perforowanemu skórzanemu wykończeniu i chromowanym elementom. Na pokładzie znajduje się również dwustrefowy system klimatyzacji, dzięki któremu kierowca i współpilot mogą dostosować temperaturę według własnych preferencji.
Opcje umożliwiają jeszcze większą indywidualizację
Klienci mogą śledzić swoje indywidualne gusty i pragnienia, korzystając z szerokiej gamy opcjonalnych dodatków dla Opla Astry GTC. Konfiguracje zostały przekształcone w jasne i sensowne pakiety, aby ułatwić klientowi wybór i uczynić go bardziej przystępnym. Na przykład pakiet design obejmuje lekkie koła metalowe, światła przeciwmgielne i inne konwencjonalne oprawy oświetleniowe. Pakiet OPC Line zawiera zderzak z wlotem powietrza, tylną listwę zderzaka i boczny fartuch. Pakiet wnętrza OPC Line jest wyposażony w sportową kierownicę, skórzaną manetkę biegów, stalowe pedały i czarny podsufitkę.
System zawieszenia FlexRide został dostosowany do nowego kompaktowego coupé Opla. Zawiera adaptacyjny system kontroli Trybu Jazdy oraz trzy opcjonalne tryby jazdy: Standard, Sport (indywidualnie regulowany) i Tour. Przednie siedzenia mają najwyższy stopień elastyczności w segmencie, aby dopasować się do różnych stylów jazdy. Maksymalny komfort i wsparcie boczne są zapewnione dzięki ergonomicznemu sportowemu fotelowi, który można regulować w ośmiu różnych pozycjach. Fotel dostępny jest dla kierowcy i współpilota i nosi znak jakości od niemieckiego stowarzyszenia zdrowych pleców „Aktion Gesunder Rücken e.V.”
Jednym z dużych innowacyjnych dodatków nowego Opla Astry GTC jest przednia kamera drugiej generacji Opel Eye z rozszerzoną funkcjonalnością. Ulepszone ostrzeżenie o opuszczeniu pasa zostało dodane do zaawansowanej rozpoznawania znaków drogowych, która teraz może identyfikować jeszcze więcej znaków drogowych używanych w UE i rozpoznawać prostokątne znaki. Dodatkowo, najnowsza wersja Zaawansowanego Oświetlenia Przedniego (AFL) może być wzmocniona systemem Inteligentnego Rangingu Światła (ILR), który wykorzystuje kamerę przednią z Opel Eye do pomiaru odległości od pojazdu z przodu i dostosowywania wzoru świateł mijania. To pomaga kierowcy unikać kolizji i mandatów, jeśli nie utrzymuje obowiązkowego dystansu bezpieczeństwa od pojazdów z przodu.
Oferta infotainment obejmuje nowy system nawigacji „Navi 900 Europe” z pamięcią opartą na technologii SC card, w tym danymi nawigacyjnymi i POI (punktami zainteresowania) dla ponad 30 krajów europejskich. Umożliwia szybki dostęp i pozwala na uniwersalne łączenie z urządzeniami mobilnymi i mediami cyfrowymi. Dodatkowe funkcje obejmują funkcję dziennika podróży z możliwością pobrania przez USB, automatyczne ogłoszenia POI oraz rozpoznawanie głosu dla nawigacji, telefonu, radia i kontroli CD/USB.
Aby zapewnić wyjątkową jakość dźwięku, nowy Opel Astra GTC oferuje opcję specjalnego systemu dźwiękowego Infinity z siedmioma głośnikami premium i subwooferem.
Nowe perspektywy dzięki panoramicznej szybie
Klienci, którzy zdecydują się na panoramiczną szybę, zapewnią swoim pasażerom kinowe widoki. Duża przednia szyba rozciąga się aż do środka dachu samochodu, oferując kierowcy i pasażerom niezwykłe wrażenia wizualne, przestrzenne i z jazdy. W przeciwieństwie do innych rozwiązań ze szklanym dachem, w tym przypadku brak jest poprzecznego wspornika, który ograniczałby widoczność. Wręcz przeciwnie, dach zwiększa przestronność wnętrza, co poprawia doświadczenia z jazdy. Szyba umożliwia osobom wewnątrz cieszenie się nie tylko promieniami słońca, ale także dramatycznymi wzorami chmur czy oświetleniem ulicznym w nocy. W odróżnieniu od innych popularnych rozwiązań ze szklanym dachem, w Oplu Astrze GTC kierowca, współpilot i pasażerowie z tyłu mogą cieszyć się widokiem, podobnym do tego, co przeżywają piloci pod osłonami samolotów lekkich. Opel był pierwszym producentem samochodów na świecie, który zaoferował tę innowacyjną technologię szklaną w pojeździe produkcyjnym. W 2006 roku w poprzedniej Astrze GTC ta cecha miała swój światowy debiut.
Nowy Opel Astra GTC ma wnieść jeszcze więcej pasji i dynamiki do marki
Opel Astra jest bestselerem rodziny produktów Opla. Dziesiąty milion Astry zjechał z taśmy w Bochum w 2008 roku. Od momentu wprowadzenia na rynek najnowszej pięciodrzwiowej Astry pod koniec 2009 roku, model ten stanowi około jedną trzecią wszystkich sprzedaży Opla/Vauxhalla. Kompaktowa wersja kombi, Astra Sports Tourer, jest liderem swojego segmentu w Europie, według danych z pierwszych ośmiu miesięcy 2011 roku. W kilku krajach, w tym w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Włoszech, zajmuje pierwszą pozycję w kategorii kompaktowych wagonów (styczeń-wrzesień 2011). Nowa Astra GTC to ostateczna Astra pod względem dynamiki jazdy i najbardziej dynamiczny wyraz nowego języka designu Opla. Oczekuje się, że wniesie jeszcze więcej pasji do marki i uczyni ofertę Astry jeszcze bardziej pożądaną. Od listopada 2011 roku nowy sportowy kompaktowe coupé będzie dostępny u dealerów samochodowych. Już od czerwca 2011 roku przyjęto ponad 15 000 zamówień.
Samodzielny członek rodziny produktów Opla
Historia sukcesu Opla Astry GTC zaczęła się od studiów projektowych GTC Genève, które zaprezentowano na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2003 roku. Już na etapie projektowania był wyjątkowo podobny do późniejszego pojazdu produkcyjnego, który został zaprezentowany publiczności w Paryżu rok później. Miało swoje rynkowe debiut wiosną 2005 roku.