Opel wprowadził Astra H na rynek w 2004 roku w kilku wersjach, ale nie zdecydował się na oferowanie jej jako czterodrzwiowego sedana aż do 2007 roku, kiedy to zaprezentował ją na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Stambule.
Światowy kryzys finansowy mocno uderzył w przemysł motoryzacyjny, a Opel był jedną z marek, które najbardziej ucierpiały. Co więcej, jego oferta nie była kompletna, ponieważ brakowało mu wersji sedan, aby móc konkurować w segmencie kompaktów z innymi europejskimi producentami. Ten błąd został naprawiony w 2007 roku, choć przyszło to zbyt późno. Opel miał już duże zadłużenie, a GM próbował sprzedać markę.
Oferując ten sam przedni pas co odświeżona wersja pozostałych modeli Astry, czterodrzwiowe auto skierowane było do właścicieli flot samochodowych oraz skromnych rodzin, które nie mogły sobie pozwolić na średniej wielkości sedana, ale marzyły o takim. Trzy lampy dzielące tę samą szybę reflektora były bardziej odpowiednie dla sportowego pojazdu niż dla rodzinnego sedana, ale Opel celował w młodszych klientów. Profil samochodu był podobny do innych modeli z tej serii do słupka C, który opadał w dół, łącząc się z krótkim i wysokim bagażnikiem. Z tyłu producent zamontował parę świateł tylnych przypominających te z większego brata, modelu Vectra, a na klapie bagażnika znajdował się ten sam chromowany znaczek.
W środku zamontowano parę foteli kubełkowych dla pasażerów z przodu, podczas gdy z tyłu znajdowała się dzielona kanapa, która była wystarczająco komfortowa dla dwóch osób. Możliwe było pomieszczenie trzech osób, ale kosztem wygody.
Pod maską niemiecki producent postawił na udoskonalone silniki turbo-diesla i benzynowe. Wyróżniał się w konkursie zużycia paliwa dzięki silnikowi wysokoprężnemu o pojemności 1,3 litra, pochodzącym od Fiata. Najmocniejsza wersja Astry Sedana dysponowała silnikiem benzynowym o mocy 140 KM (139 HP).
Opel Astra Sedan zachwyca nowoczesnym, proporcjonalnie zbalansowanym designem oraz dynamicznymi liniami. Dzięki najnowszej aktualizacji rodziny Astra, która miała miejsce na początku tego roku, projektanci jeszcze bardziej dopracowali charakterystyczny wygląd marki, po raz pierwszy zaprezentowany w tej linii modelowej, jednocześnie zapewniając, że samochód jest nadal łatwo rozpoznawalny jako członek rodziny Astra. Elementy takie jak ostro zarysowane „brwi” nad światłami przeciwmgielnymi stanowią wzór dla przyszłych modeli Opel, a dynamiczny przód w kształcie litery V również przyciąga wzrok. Obudowy lamp w stylowym chromie dodatkowo podkreślają poczucie jakości.
Dobrze zbalansowane proporcje stanowią podstawę harmonijnych linii nadwozia Opela Astry Sedana. Bazuje on na długim rozstawie osi kombi, co zapewnia przestronność – 2703 milimetry (90 mm więcej niż w wersji hatchback) między osiami oraz wystarczającą ilość miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Nowa linia dachu elegancko przechodzi w klapę bagażnika, która lekko unosi się ku górze na końcu, tworząc zintegrowany spojler dla optymalnej aerodynamiki. Opel Astra Sedan osiąga współczynnik oporu powietrza cD = 0,3, co skutkuje powierzchnią oporu (cD x A) wynoszącą 0,68 m².
Przy długości 4,59 metra, szerokości 1,75 metra i wysokości 1,46 metra, Opel Astra Sedan to w pełni dojrzały sedan rodzinny z odpowiadającym mu bagażnikiem. Oferuje objętość bagażnika wynoszącą 490 litrów (wg standardu VDA), która zwiększa się do maksymalnie 870 litrów (mierzone do górnej krawędzi przednich siedzeń przy złożonych oparciach tylnej kanapy). Maksymalna szerokość ładunku wynosi 907 milimetrów, a bagażnik oferuje maksymalną szerokość 1170 mm i maksymalną długość 995 mm, którą można zwiększyć do 1721 mm.
Wnętrze nowej Astry wyróżnia się powierzchniami o jeszcze wyższej jakości. Charakterystyczne elementy w kokpicie obejmują wyraźnie zarysowaną konsolę centralną, dodatkowe chromowane pierścienie do sterowania klimatyzacją i radiem oraz nową tapicerkę drzwi i deski rozdzielczej, która również wyróżnia się trójwymiarowymi wskaźnikami. Najwyższa wersja Cosmo oferuje standardowo dekoracyjne wykończenia i wstawki wykonane z luksusowych powierzchni pokrytych lakierem fortepianowym na konsoli centralnej i kierownicy.
Szeroki wybór: cztery silniki i cztery skrzynie biegów dostępne
Dla czterodrzwiowej Astry dostępne są cztery nowoczesne silniki ECOTEC: dwa benzynowe (1.6 ECOTEC/115 KM, 1.8 ECOTEC/140 KM) oraz dwa diesle (1.3 CDTI/90 KM, 1.7 CDTI/100 KM). W ofercie skrzyń biegów znajdują się pięciobiegowe i sześciobiegowe manualne skrzynie biegów, czterobiegowa automatyczna oraz udoskonalona zautomatyzowana skrzynia Easytronic.
Silnik benzynowy 1.6 ECOTEC o mocy maksymalnej 85 kW/115 KM przy 6000 obrotach na minutę w połączeniu z pięciobiegową skrzynią manualną przyspiesza od zera do 100 km/h w 11.7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 191 km/h. Nowoczesna, zoptymalizowana pod kątem wagi jednostka silnikowa charakteryzuje się technologią fazowania wałków rozrządu, która dostosowuje oba wałki rozrządu do sytuacji prowadzenia za pomocą hydraulicznego regulatora w rodzaju wirnika. Dzięki temu dynamicznie dostosowuje się do zmiennych czasów otwarcia zaworów dolotowych i wydechowych w każdym stanie pracy, a to skutkuje dalszym zmniejszeniem zużycia paliwa oraz emisji. Maksymalny moment obrotowy wynosi 155 Nm przy 4000 obrotach na minutę. Średnie zużycie paliwa w przypadku manualnej skrzyni biegów wynosi 6.6 litra na 100 kilometrów. Opcjonalna pięciobiegowa automatyczna skrzynia Easytronic, która wyposażona jest w asystent startu pod górę (HSA), dodatkowo obniża zużycie paliwa do 6.4 litra. System HSA oparty na ESPPlus ułatwia uruchamianie samochodu na wzniesieniu, zapobiegając przetaczaniu się samochodu do tyłu bez użycia hamulca ręcznego. Po zwolnieniu pedału hamulca ciśnienie w systemie utrzymywane jest przez 1,5 sekundy, co daje kierowcy wystarczająco dużo czasu na wrzucenie biegu i naciśnięcie pedału gazu. Zapobiega także przesuwaniu się samochodu do przodu podczas próby jazdy do tyłu na wzniesieniu.
Silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra i mocy 103 kW/140 KM zapewnia wiele przyjemności z jazdy. W celu optymalizacji zużycia i wydajności ten zaawansowany technologicznie silnik także działa z dwoma zmiennymi wałkami rozrządu, podobnie jak jego mniejszy brat.
Z mocą na litr wynoszącą 57 kW, silnik 1.8 ECOTEC jest jednym z najpotężniejszych w tej klasie pojemności. Dziewięćdziesiąt procent maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 175 Nm dostępne jest w szerokim zakresie od 2200 do 6200 obrotów na minutę, co zapewnia żywiołowe osiągi nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika dla komfortowej jazdy.
W połączeniu z pięciobiegową skrzynią manualną, Astra 1.8 przyspiesza od zera do 100 km/h w 10.2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 207 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 7.4 litra na 100 kilometrów. Przy opcjonalnej czterobiegowej automatycznej skrzyni biegów maksymalna prędkość wynosi 188 km/h, a przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje 11.4 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 7.8 litra na 100 kilometrów.
Niskie zużycie paliwa to znak rozpoznawczy nowoczesnych silników diesla Opel. W chwili wprowadzenia na rynek nowy Opel Astra Sedan był dostępny z bardzo kompaktowym silnikiem 1.3 CDTI ECOTEC o mocy 66 kW/90 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 200 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obrotów na minutę. Jednostka wieloiniekcyjna charakteryzuje się turbodoładowaniem o zmiennej geometrii i chłodzeniem międzystopniowym. Opel Astra Sedan z silnikiem 1.3 CDTI o mocy 90 KM potrzebuje tylko 5.1 litra paliwa na 100 kilometrów (średnio). Przy standardowej sześciobiegowej skrzyni biegów Astra 1.3 CDTI osiąga prędkość 172 km/h i przyspiesza od zera do 100 km/h w 13.7 sekundy.
Zasilanie systemu wieloiniekcyjnego z pięcioma wtryskiwaczami jest kontrolowane przez zawór elektromagnetyczny. System wtryskowy charakteryzuje się minimalnym czasem reakcji (max. ciśnienie 1600 bar), co skutkuje niezwykle drobną atomizacją paliwa i do pięciu wtrysków na cykl. To zapewnia nie tylko wyjątkowo niskie zużycie paliwa i korzystne wartości emisji, ale także wyrafinowaną i cichą pracę. Na przykład wtrysk wstępny podczas rozgrzewania redukuje klekot przy zimnym starcie do ledwie słyszalnego poziomu. Ten silnik, najkompaktowsza na świecie czterocylindrowa jednostka common-rail z turbodoładowaniem, został uznany przez media za „Silnik Roku 2005” (długość/szerokość/wysokość: 460/500/650 mm) i wyposażony jest w lekką aluminiową głowicę cylindrów oraz zoptymalizowany pod względem wagi blok silnika z żeliwa szarego. Silnik czterozaworowy ma dwa wałki rozrządu górnozaworowego napędzane paskiem zębatym i aktywującymi zawory przez rolkowe dźwignie zaworowe.
Niedługo po wprowadzeniu na rynek Opel Astra Sedan zyskała mocniejszą wersję z nowym silnikiem diesla common-rail o pojemności 1.7 litra i mocy 74 kW/100 KM. Silnik 1.7 CDTI ma turbodoładowanie o zmiennej geometrii i rozwija maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm. Silnik 1.7 CDTI dostępny jest z sześciobiegową skrzynią biegów.
Bezpieczeństwo
Astra oferuje doskonałą zwrotność i precyzyjne prowadzenie przy wysokim poziomie bezpieczeństwa jazdy. Zawieszenie IDS (Interactive Driving System) w Opel Astra Sedan zostało zaprojektowane i dostrojone dla wyjątkowej zwrotności oraz wysokiego poziomu aktywnego bezpieczeństwa.
Ważny wkład w to mają system ESPPlus (Elektroniczny Program Stabilizacji) oraz udoskonalone przednie zawieszenie McPhersona z hydroformowanym podwoziem. To ostatnie zapewnia większy komfort jazdy dzięki odizolowanym łożyskom wsparcia i zależnym od wagi współczynnikom sprężyn. Tylne koła znajdują się na specjalnie dostosowanej osi sztywnej o podwójnej ściance w kształcie litery U. Ta konstrukcja łączy zalety konwencjonalnych osi wahaczowych, takie jak zmniejszone wymagania przestrzenne, niższa masa i wysoka siła nacisku, z możliwością precyzyjnego dostosowania do bardzo specyficznych wymagań różnych modeli w gamie. W produkcji osi sztywnej stosowana jest opatentowana technika spawania Magnetarc.
Dzięki temu możliwe jest uzyskanie różnych grubości ścianek dla profilu skręcającego (stabilizujący efekt przeciwko tendencjom bocznym) oraz różnych tendencji kątowych w przekroju profilu (efekty kontrolne i samokierujące).
Standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa Opela Astry Sedana obejmuje przednie i tylne hamulce tarczowe (wentylowane z przodu), ABS, Cornering Brake Control (CBC), wspomaganie hamulców oraz oszczędzającą paliwo Elektro-Hydraulic Power Steering (EHPS). Ta oszczędzająca energię pompa hydrauliczna, aktywowana przez silnik elektryczny, używana jest tylko w razie potrzeby, co redukuje zużycie paliwa.
Cornering Brake Control (CBC) optymalizuje drogę hamowania oraz stabilność jazdy, także podczas hamowania w zakrętach. Gdy czujniki kół rejestrują różnice w obrotach kół z prawej i lewej strony w zakręcie, siła hamowania na wewnętrznych kołach jest redukowana, podczas gdy ciśnienie hamulca jest stosowane poniżej limitu ABS. Tworzy to moment obrotowy stabilizujący pojazd. Wspomaganie hamulców jest podfunkcjonalnością wzmacniacza hamulca. Generuje stopniowo maksymalne ciśnienie hamowania, jeśli pedał hamulca jest wciskany szczególnie szybko, co skraca drogę hamowania.