Opel Astra Sedan został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Moskwie w 2012 roku. Jego wersje z trzema i pięcioma drzwiami były już dostępne na rynku od 2009 roku.
Chociaż rynek samochodów kompaktowych był zdominowany przez pojazdy typu hatchback, Opel zauważył duże zainteresowanie segmentem sedan na rynku Europy Wschodniej. Po pozytywnych doświadczeniach z modelem Opel Astra Sedan H, wprowadził wersję z trzema boksami na rynek rosyjski, a później, w tym samym roku, rozszerzył ją na inne rynki, gdzie tego rodzaju nadwozie było atrakcyjne dla klientów.
Astra J, czyli czwarta generacja kompaktowego modelu Opla, była podobna do pięciodrzwiowego hatchbacka aż do słupka B. Linia dachu opadała za tylnymi siedzeniami, prowadząc do pokrywy bagażnika. Tylne światła miały ten sam język wzorniczy co reflektory i różniły się od tych zamontowanych w wersji pięciodrzwiowej.
Wnętrze, chociaż przednie siedzenia i deska rozdzielcza były takie same jak w linii Astra z 2009 roku, różniło się tylnymi siedzeniami, które oferowały trochę więcej miejsca dla pasażerów z tyłu. Bagażnik można było otworzyć za pomocą pilota lub dedykowanego przycisku na pokrywie bagażnika.