Opel twierdzi, że kombi z najlepszym współczynnikiem oporu powietrza na świecie to nic innego jak wydłużona wersja hatchbacka Opel Astra. To przynosi ze sobą wiele dobrych wiadomości. Po pierwsze, oznacza to, że zawsze można wziąć Sports Tourera i udawać, że to zwykły hatchback, ale z większym bagażnikiem. Jak dużo większym? Cóż, Sports Tourer ma 540 litrów (19 cu-ft) pojemności bagażnika przy wszystkich siedzeniach w użyciu, a po złożeniu tylnych siedzeń jego objętość wzrasta aż do 1630 litrów (57,5 cu-ft), co jest porównywalne z małym furgonetką.
Dostępna gama silników obejmuje 1,2-litrowy silnik benzynowy o mocy 75 KM, aż po 1,6-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy 200 KM.
Jeśli chodzi o silniki Diesla, Astra Sports Tourer oferuje również jednostki 1,5-litrowe o mocy 110 KM i 122 KM. Oba są połączone z manualnymi skrzyniami biegów.
Astra Sports Tourer wprowadza nowość w swoim segmencie – matrycowe światła LED InteliLux do reflektorów.
W środku jest miejsce dla pięciu osób, a pasażerowie z tyłu mają więcej miejsca na głowę niż w hatchbacku Astra. Komfort jazdy zapewnia ta sama tylna zawieszenie z wahaczem Wata. Dla kierowcy najważniejszymi elementami są cyfrowy zestaw wskaźników oraz system infotainment, który umożliwia duplikację ekranu i obsługuje Apple CarPlay oraz Android Auto.
Dzięki doskonałej aerodynamice oraz nowoczesnym, wydajnym silnikom i skrzyniom biegów, nowa generacja Opla Astry wyznacza standardy w zakresie efektywności i niskich emisji. W porównaniu do poprzedniego modelu, emisja CO2 została zmniejszona o nawet 19 procent, co stawia Astrę na czołowej pozycji w klasie samochodów kompaktowych. Obecna generacja Astry już przy premierze zainaugurowała nową erę i została ogłoszona Europejskim Samochodem Roku 2016. Dzięki lekkiej konstrukcji (o 200 kg lżejsza niż poprzednik) oraz nowoczesnym technologiom z wyższych klas, Astra ustanowiła nowe standardy. Opel kontynuuje tę strategię, wprowadzając ultra-nowoczesne generacje wydajnych i lekkich silników benzynowych oraz diesla. Trzycylindrowe jednostki napędowe o pojemności 1.2-1.5 litra generują moc od 77 kW (105 hp) do 107 kW (145 hp), czyniąc zarówno Opla Astrę w wersji pięcio-drzwiowej, jak i Sports Tourer prawdziwymi mistrzami oszczędności paliwa i niskiej emisji CO2. Przeciwwaga w silnikach trzycylindrowych redukuje drgania. Podstawowe jednostki napędowe mają już w standardzie sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Opcjonalnie dostępna jest płynnie działająca dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów.
Skrupulatny rozwój w tunelu aerodynamicznym również znacznie przyczynił się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2. W rezultacie nowa Astra jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów kompaktowych na rynku.
Z wartością współczynnika oporu powietrza wynoszącą 0.25 Cd, Sports Tourer należy do samochodów dostawczych o najniższym oporze powietrza na świecie, podczas gdy pięcio-drzwiowa wersja prowadzi w klasie hatchbacków z wynikiem 0.26 Cd.
Osiągnięcie tych wyników aerodynamicznych było możliwe dzięki wielu rozwiązaniom, w tym pokrywie komory silnika, tylnym wahaczom w kształcie deflektorów oraz pełnoekranowej osłonie. Górna i dolna część grilla nowej Astry automatycznie otwierają się i zamykają niezależnie od siebie, co dodatkowo poprawia przepływ powietrza z przodu. Optymalizacja podwozia poprawia współczynnik oporu powietrza, redukując turbulencje.
Dynamiczne podwozie Opla Astry zostało dalej rozwinięte. Nowe amortyzatory zwiększają komfort jazdy. Opcjonalne podwozie sportowe charakteryzuje się sztywniejszymi amortyzatorami, bardziej bezpośrednim układem kierowniczym oraz wahaczem Watts na tylnym moście.
„Skupiliśmy się na zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji podczas rozwoju nowej Astry”, powiedział Christian Müller, dyrektor zarządzający ds. inżynierii. „Dzięki doskonałej aerodynamice oraz silnikom i skrzyniom biegów nowej generacji, zmniejszyliśmy emisję CO2 o nawet 19 procent. To ogromny krok na korzyść naszych klientów, którzy mogą cieszyć się niższymi kosztami eksploatacji. To wszystko stawia nową Astrę na czołowej pozycji w swojej klasie.”
Dzięki nowoczesnym technologiom redukcji emisji, takim jak filtr cząstek stałych benzyny (GPF) oraz selektywna redukcja katalityczna (SCR) dla diesla, wszystkie nowe jednostki napędowe Opla Astry już spełniają normę Euro 6d. Surowe standardy emisji wejdą w życie dla wszystkich nowych rejestracji w 2021 roku. Silniki diesla i benzynowe wykonane w całości z aluminium są standardowo wyposażone w technologię oszczędzania paliwa Stop/Start.
Nowa Astra, którą już wkrótce będzie można zamówić, nie tylko wyróżnia się wzorową aerodynamiką i technologią silników. Oferuje również wiele innych nowoczesnych technologii, od nowej kamery przedniej i tylnej po cyfrowy prędkościomierz i nową generację systemu infotainment. System awaryjnego wezwania E-Call jest również w komplecie. Opcjonalnie dostępna jest bezprzewodowa ładowarka w konsoli środkowej do smartfonów.
Nowy przód Astry zachwyca grillem o wyglądzie 3D. A wnętrze zamienia się w salę koncertową dzięki opcjonalnemu systemowi audio Bose. Astra przyciąga wzrok również dzięki opcjonalnemu pakietowi High Gloss Black.
Mistrzowie efektywności: o 19 procent niższe emisje CO2
Nowe turbodoładowane silniki benzynowe i diesla, które są tak samo oszczędne, jak i dynamiczne, są głównym powodem wzorowej efektywności. Niskie wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są także możliwe dzięki nowoczesnym sześciobiegowym skrzyniom biegów manualnych, siedmiobiegowej skrzyni biegów CVT oraz – po raz pierwszy w Oplu – nowej dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Kompaktowe, trzycylindrowe jednostki napędowe z turbodoładowaniem dostępne są w wariantach o pojemności 1.2 i 1.4 litra. Z mocą od 81 kW (110 hp) do 107 kW (145 hp) oraz maksymalnym momentem obrotowym od 195 do 236 Nm osiągają doskonałą równowagę pomiędzy osiągami a efektywnością. Opel Astra 1.2 jest połączona z płynnie działającą sześciobiegową skrzynią biegów manualnych, podczas gdy Astra 1.4 dostępna jest wyłącznie z nową siedmiobiegową skrzynią biegów CVT. Dzięki CVT kierowcy Astry mogą cieszyć się wygodą automatycznej zmiany biegów lub wybierać biegi samodzielnie za pomocą dźwigni zmiany biegów.
Integracja chłodzonej wodą kolektora wydechowego w głowicy cylindrów przyczynia się do szybkiego nagrzewania silnika, co zmniejsza emisję po zimnym uruchomieniu.
W porównaniu do poprzedniego modelu, zużycie paliwa i wartości CO2 dla Astry o mocy 81 kW (110 hp), 96 kW (130 hp) i 107 kW (145 hp) zostały zmniejszone o ponad pięć procent, około 19 procent i ponad 15 procent odpowiednio.
Typowe dla Opla jest doskonałe reakcja na gaz silników benzynowych – przy 1,500 obr./min. 90 procent maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już w ciągu 1.5 sekundy od wciśnięcia pedału przyspieszenia.
Wysoka efektywność: mniej niż 100 g/km CO2 z nowego turbodiesla Astry
Trzycylindrowe silniki diesla Opla Astry o pojemności 1.5 litra oferują moc 77 kW (105 hp) i 90 kW (122 hp), a także moment obrotowy od 260 do 300 Nm. System wtrysku paliwa typu common rail działa pod ciśnieniem do 2000 barów.
W porównaniu do poprzedniego modelu, zużycie paliwa i wartości CO2 dla Astry diesla o mocy 77 kW (105 hp) i 90 kW (122 hp) zostały zmniejszone o odpowiednio do 17 procent i około 10 procent.
Zamiast precyzyjnej, sześciobiegowej skrzyni biegów manualnych, najpotężniejszy diesel dostępny jest opcjonalnie z nową dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która debiutuje w Oplu w Astrze.
Silniki diesla są wyposażone w elektrycznie aktywowaną turbosprężarkę z turbiną o zmiennej geometrii (VGT) i, podobnie jak ich benzynowe odpowiedniki, mają wałek wyrównawczy w bloku dla dodatkowej wygody. Kolektor wydechowy również jest zintegrowany w głowicy cylindrów.
Optymalne oczyszczanie spalin w Oplu Astrze 1.5 diesel zapewnia system redukcji emisji składający się z pasywnego katalizatora utleniającego, wtryskiwacza AdBlue, katalizatora SCR oraz filtra cząstek stałych diesla (DPF).
W pełni cyfrowy: nowa kamera przednia i tylna, cyfrowy prędkościomierz
Opel Astra oferuje już gamę nowoczesnych technologii i systemów wsparcia, które są bezkonkurencyjne w tej klasie pojazdów – w pierwszej kolejności inteligentne, nieoślepiające światła matrycowe IntelliLux LED®. Szeroka oferta obejmuje również systemy takie jak tempomat adaptacyjny, wskaźnik odległości, ostrzeżenie o kolizji z automatycznym hamowaniem, rozpoznawanie znaków drogowych i asystent pasa ruchu, żeby wymienić tylko kilka. Dostępne są też fotele ergonomiczne z certyfikatem AGR (Akcja Zdrowy Kręgosłup e.V.) z funkcją wentylacji i masażu. Astra jest również mocno zdigitalizowana, z nową opcjonalną wysokotekstową kamerą przednią oraz tylną.
Nowa kamera przednia jest mniejsza, ale bardziej wydajna dzięki szybszemu procesorowi. Teraz nie tylko rozpoznaje pojazdy, ale także pieszych – ważny bonus w zakresie bezpieczeństwa. Dodatkowo, dzięki wysokiej rozdzielczości, rozpoznawanie znaków drogowych może teraz przetwarzać jeszcze więcej znaków i wyświetlać je jako symbole na wyświetlaczu. Cyfrowa kamera tylna, dostępna wraz z nowym systemem infotainment Multimedia Navi Pro, jest także bardziej wydajna. Widok ruchu za pojazdem na monitorze jest bardziej wyraźny i precyzyjny; kontrasty są lepiej widoczne w ciemności.
Klienci Opla Astry cieszą się doskonałą łącznością z systemami Multimedia Radio, Multimedia Navi i Multimedia Navi Pro, które są kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto. Należą one do najnowszej generacji infotainmentu – mądrzejszej, szybszej i bardziej intuicyjnej. Flagowy Multimedia Navi Pro – jak w Oplu Insignia – ma ośmiocalowy wyświetlacz dotykowy w kolorze i można go obsługiwać także głosowo. Połączone usługi nawigacyjne z informacjami o ruchu w czasie rzeczywistym oraz aktualizacjami map online sprawiają, że podróż jest bardziej relaksująca. Wyświetlacz nawigacji sam w sobie pojawia się z przeprojektowanymi symbolami w świeższym, nowoczesnym stylu. To samo dotyczy zestawu wskaźników: kierowcy w nowym Oplu Astrze jako pierwsi mają cyfrowy prędkościomierz.
Opcjonalnie dostępna jest funkcja E-Call, awaryjnego wezwania. W razie potrzeby pomoc jest na wyciągnięcie ręki – wystarczy nacisnąć czerwony przycisk. Jeśli napięcie pasów bezpieczeństwa lub poduszki powietrzne zostaną uruchomione, system automatycznie wykonuje połączenie awaryjne.
Przyjemność z jazdy: ładowanie bezprzewodowe i system audio Bose
Komfort jest priorytetem w nowej Astrze. Praktyczną funkcją w czasie podróży jest możliwość indukcyjnego ładowania kompatybilnych smartfonów. Wystarczy włożyć smartfona do otworu w konsoli środkowej – rozładowana bateria to już przeszłość.
Nowy Opel Astra zamienia się w salę koncertową z opcjonalnym systemem audio wysokiej klasy Bose. W sumie siedem głośników, w tym subwoofer RichBass pod bagażnikiem, zapewnia optymalne doznania dźwiękowe. Kierowca i pasażerowie są otoczeni bogatym dźwiękiem – niezależnie od tego, gdzie znajdują się w pojeździe. Dodatkowo, za pomocą cyfrowego wzmacniacza można zapisać do ośmiu różnych profili dźwiękowych – w zależności od gustu i preferencji miłośnika muzyki.