W miarę jak świat coraz bardziej docenia pojazdy typu coupe-cabriolet, Opel postanowił spróbować wprowadzić ten sam system w otwartym Astra.
Opel podjął próbę z pojazdami typu coupe-cabriolet w modelu Astra Twin-Top. To nie był tylko modny gadżet, ale bardziej praktyczne rozwiązanie dla klientów. Niestety, samochód zadebiutował w złym momencie, ponieważ nikt nie wiedział o nadchodzącej światowej kryzysie finansowym, który miał rozpocząć się zaledwie dwa lata po premierze Astra TT i doprowadzić Opla na skraj bankructwa.
Astra TT zachowała ten sam przód, co generacja Astra J. Nachylone słupki A były podobne do tych w wersji GTC, ale grubsze, ponieważ pełniły rolę systemu ochrony przy przewróceniu. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, Astra TT została wzmocniona i osiągnęła o 30% wyższą sztywność niż standardowy kabriolet. Z tyłu bagażnik był łatwo dostępny dzięki inteligentnemu systemowi, który umożliwiał podniesienie dachu i umożliwiał przechowywanie bagażu.
W środku było miejsce dla czterech dorosłych pasażerów, jednak z ograniczoną przestrzenią na nogi dla tych z tyłu. Fotele przednie pochodziły z modelu GTC.
Pod maską, Astra TT miała do dyspozycji tylko kilka silników z oferty Astra, na szczęście były to mocniejsze jednostki. Podstawowa wersja dysponowała silnikiem o mocy 115 KM z wtryskiem atmosferycznym, podczas gdy najwyższa wersja oferowała 200 KM. Dostępna była również wersja dieslowska.
Astra TwinTop to dynamiczne, eleganckie coupé wśród kabrioletów. Wprowadzony na rynek w maju 2006 roku, jest jednym z pierwszych samochodów w tej klasie, które oferuje innowacyjny, trzyczęściowy system dachu. Otwiera się i zamyka za naciśnięciem przycisku w mniej niż 30 sekund i można nim sterować podczas jazdy (do 30 km/h). Dzięki inteligentnemu i oszczędzającemu miejsce designowi, Astra TwinTop zapewnia pasażerom więcej przestrzeni oraz bagażnik o pojemności do 440 litrów. Unikalnym rozwiązaniem w tym segmencie pojazdów jest zasilany elektrycznie system „Easy Load”, który umożliwia łatwe załadunek i rozładunek dużego bagażu, nawet przy otwartym dachu. Oprócz ESPPlus, jednym z standardowych elementów bezpieczeństwa Astra TwinTop jest aktywny system ochrony przed przewróceniem. Samochód w wersji czteroosobowej jest dostępny z pięcioma silnikami benzynowymi (o mocy od 77 kW/105 hp do 147 kW/200 hp) oraz wyjątkowo mocnym silnikiem wysokoprężnym 1.9 CDTI (110 kW/150 hp) z filtrem cząstek stałych w standardzie.
Nowości w roku modelowym 2007
Astra TwinTop może pochwalić się dwoma nowymi, bardzo wydajnymi jednostkami benzynowymi o pojemności 1.6 litra w roku modelowym 2007: silnikiem o mocy 85 kW/115 hp oraz 132 kW/180 hp. Oba zapewniają równowagę między większą mocą a niższym zużyciem paliwa. W wyglądzie zewnętrznym obudowy reflektorów w stylowym chromowanym wykończeniu również przekazują dodatkowe poczucie jakości. Astra TwinTop Edition oraz wersje z reflektorami ksenonowymi lub światłami skrętnymi są rozpoznawalne po ciemnych obudowach reflektorów. Charakterystyczne elementy designu w kokpicie kabrioletu-coupé obejmują dodatkowe chromowane obręcze wokół sterowania klimatyzacją i radiem. Najbardziej ekskluzywna wersja Cosmo ma dekoracyjne wykończenie i wstawki z luksusowych powierzchni lakieru fortepianowego.
Design i pakowanie
Astra TwinTop to smukły czteroosobowy kabriolet-coupé o długości prawie 4.5 metra z rozstawem osi wynoszącym 2.61 metra. Te wymiary tworzą przestronne wnętrze i zapewniają najlepszą w klasie przestrzeń na ramiona i kolana. Inżynierowie umożliwili to dzięki realizacji innowacyjnego systemu składanego dachu w trzech częściach. To również wpływa na objętość bagażnika, oferując 440 litrów w wersji coupé i 205 litrów przy otwartym dachu. Wynalazczy, zasilany elektrycznie system załadunku „Easy Load” sprawia, że bagażnik jest łatwo dostępny. Po naciśnięciu przycisku, poziomo ułożone części dachu w bagażniku są unoszone o około 25 centymetrów. Opcjonalna skórzana tapicerka w stylowym odcieniu brązu idealnie pasuje do sportowo-eleganckiego klimatu i jest dostępna w wersji Cosmo.
Bezpieczeństwo pasywne
Astra TwinTop standardowo wyposażona jest w solidną ramę przedniej szyby i aktywny system ochrony przed przewróceniem. Specjalny czujnik w systemie kontroli poduszek powietrznych rozpoznaje nagłe ruchy skrętu pojazdu. W przypadku zbliżającego się przewrócenia, system aktywuje napinacze pasów bezpieczeństwa. Jednocześnie dwa solidne aluminiowe belki bezpieczeństwa za tylnymi siedzeniami wysuwają się w górę i blokują w ciągu 0.2 sekundy. Mechanizm działa zarówno przy otwartym, jak i zamkniętym dachu.
Karoseria i podwozie Astra TwinTop zostały wzmocnione, aby spełnić szczególne wymagania kabrioletu. Inżynierowie Opla byli w stanie zwiększyć sztywność skrętną, co jest istotne dla precyzyjnego strojenia podwozia. W porównaniu do podobnego kabrioletu o konwencjonalnej konstrukcji, osiągnięto poprawę o 30 procent.
Inne elementy pasywnego bezpieczeństwa w ramach rozbudowanego systemu Opel SAFETEC obejmują poduszki powietrzne z dwustopniowym działaniem dla kierowcy i pasażera z przodu, a także boczne poduszki powietrzne w okolicy klatki piersiowej/pelvis, które chronią również obszar bioder, oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich czterech pasażerów.
Aktywne zagłówki z przodu są standardem, podobnie jak automatyczna funkcja świateł awaryjnych, system zwalniania pedałów (PRS) oraz odblokowywanie drzwi po uruchomieniu poduszek powietrznych lub napinaczy pasów bezpieczeństwa.
Podwozie i bezpieczeństwo aktywne
Astra TwinTop oferuje doskonałą zwinność i precyzyjne prowadzenie z wysokim poziomem bezpieczeństwa jazdy, którego podstawą jest podwozie IDS (Interactive Driving System) z przednim osią McPherson i opatentowanym tylnym osią skrętnym. Standardowe elementy bezpieczeństwa we wszystkich wariantach obejmują ESPPlus (Elektroniczny program stabilizacji), Kontrolę trakcji (TCPlus), hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, ABS, Kontrolę hamulca w zakręcie (CBC), wspomaganie hamulców oraz elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy (EHPS). Nowy wymiar równowagi między komfortem jazdy a bezpieczeństwem zapewnia opcjonalne adaptacyjne podwozie IDSPlus z elektroniczną kontrolą tłumienia (CDC). System ten zapewnia optymalne właściwości prowadzenia w każdej sytuacji drogowej. Właściciele czerpią również korzyści z IDSPlus, jeśli chodzi o przyjemność z jazdy: naciśnięcie przełącznika SportSwitch aktywuje tryb sportowy, co skutkuje bardziej bezpośrednią reakcją zawieszenia, kierownicy i pedału gazu.
Silniki i skrzynie biegów
Dynamiczny wygląd Astra TwinTop dopełnia znakomita wydajność jazdy. Zapewnia to gama pięciu silników benzynowych (105 do 200 hp) o pojemnościach między 1.6 a 2.0 litra oraz szczególnie wysokot momentowy (320 Nm) silnik wysokoprężny 1.9-litra z filtrem cząstek stałych w standardzie. Najmocniejszym silnikiem jest 147 kW/200 hp 2.0 turbo, który osiąga prędkość maksymalną 237 km/h − co jest zasługą znakomitej aerodynamiki TwinTop (cD=0.31). Równie imponujący jest nowy silnik 132 kW/180 hp 1.6 turbo z funkcją overboost. Ta jednostka przyspiesza Astrę TwinTop od 0 do 100 km/h w 9.2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 228 km/h, przy średnim zużyciu zaledwie 7.9 litrów paliwa na 100 kilometrów. Czterozaworowa wersja 85 kW/115 hp z ciągłą zmiennością faz rozrządu (cam-phase) jest jeszcze bardziej oszczędna, poprawiając wynik 180 hp o litr na 100 kilometrów.
Silniki turbo są sprzężone z sześciobiegową skrzynią manualną. Wersje 1.6 dostępne są z pięciobiegową skrzynią manualną, podobnie jak najpopularniejszy silnik 1.8 o mocy 103 kW/140 hp, który jest również dostępny z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Jakość i efektywność ekonomiczna