Czwarta generacja Corsy zadebiutowała w 2006 roku.
Premiera miała miejsce w Londynie, a sprzedaż rozpoczęła się od razu z dużym sukcesem na rynku.
Corsa była wspólnym projektem General Motors i Fiata. W czasie, gdy Włosi produkowali Fiata Punto i Alfę Romeo MiTo, Opel zajął się Corsą. Niektóre silniki pochodziły z Włoch, ale design był autorstwa Opla.
W porównaniu do swojego poprzednika, nowa generacja była większa, a opadające światła na błotnikach nadawały jej wrażenie kompaktowego samochodu. Lekko łukowate, trójkątne tylne okna sugerowały sportowy coupe. To było to samo motyw projektowy co w Astrze GTC, co skutkowało grubszym słupkiem C u góry oraz pochyloną klapą bagażnika. Z tyłu, owalne światła tylnie zamontowano nad zderzakiem, aby były chronione przed uszkodzeniami podczas parkowania i niskiej prędkości.
Wnętrze Corsy oferowało przyzwoitą przestrzeń dla czterech dorosłych osób. Z przodu, dwa fotele były umieszczone wyżej, co zapewniało kierowcy lepszą widoczność drogi. Niestety, dość nudna deska rozdzielcza, z centralnym panelem wyglądającym jak smutny robot z okrągłymi nawiewami pośrodku, nie była tak przyjemna jak reszta samochodu.
Z przednim zawieszeniem typu McPherson i pół-niezależnym w tylnej części, Corsa była typowym pojazdem miejskim. Oferowano ją z wyborem silników benzynowych i diesla od obu producentów. Była dostępna z 5- lub 6-biegową skrzynią manualną, w zależności od silnika. Istniała również opcja 4-biegowej automatycznej lub 6-biegowej zautomatyzowanej skrzyni biegów, z elektronicznie sterowanym sprzęgłem.
Po spektakularnej światowej premierze w Londynie, czwarta generacja popularnego Opla Corsy wyrusza na drogi. W nowym modelu Opel pozostaje wierny swojej roli trendsettera. Bazując na udanym przykładzie Astry i Astry GTC, różniące się od siebie modele Corsy: sportowy trzydrzwiowy i przyjazny rodzinie pięciodrzwiowy, są dopasowane do różnych typów klientów. Od 1982 roku sprzedano w Europie ponad 9,4 miliona jednostek poprzednich modeli. Nowa Corsa ponownie będzie produkowana w Saragossie (Hiszpania) i Eisenach (Niemcy). Obie wersje – trzy- i pięciodrzwiowa – będą dostępne w salonach w październiku 2006 roku i spodziewane są ponownie wysokie wyniki sprzedaży.
Nowa Corsa ma wszystko, co potrzeba, aby osiągnąć sukces: ekscytujący design z sportowymi, atletycznymi konturami, nowo opracowane zawieszenie zapewniające bezpieczeństwo i zwinność w zakrętach, nowoczesne wnętrze z dużą ilością przestrzeni i przyjemną atmosferą, a także zaawansowane technologicznie funkcje, jak podgrzewana kierownica i światło zakrętowe. Zintegrowany system nośny „Flex-Fix” ma swoją światową premierę w samochodzie produkcyjnym, a nowo opracowane zmienne progresywne wspomaganie kierownicy Corsa Sport jest nowością w tym segmencie.
Już podczas jazdy na wprost reakcja kierownicy jest bardzo bezpośrednia i wzrasta do kąta skrętu 90 stopni, przypominając precyzję kierownicy sportowego auta. Krzywa sprzężenia zwrotnego umożliwia ponowne zwiększenie współczynnika reakcji przy większych kątach skrętu, co zmniejsza wysiłek potrzebny do manewrowania.
Zachwycający design, w którym można się zakochać
Nadwozie trzydrzwiowej Corsy jest napięte niczym koszulka na ciele kulturysty, z atletycznymi konturami, muskularnymi ramionami i coupé-kształtą linią dachu. Ten wygląd podkreślają grafiki okien bocznych przypominające Astrę GTC, tworzące dużą, rozciągniętą łuk od słupka A do tyłu. Wyraźne nadkola nad tylnymi kołami uwydatniają mocny, sportowy charakter Corsy. Trzydrzwiowa Corsa dzieli tylko przednie nadkola, zderzak, reflektory, maskę i słupek A z pięciodrzwiową wersją.
W pięciodrzwiowym modelu przyjaznym rodzinie, długa linia dachu i hojne powierzchnie okienne oznaczają dodatkową przestrzeń na głowę i widoczność dla pasażerów z tyłu. Linia okna bocznego przypomina tę z pięciodrzwiowej Astry, ale ma inną przejrzystość słupka C do tylnego okna, co nadaje jej unikalny wygląd.
Oba modele mają tę samą długość i wysokość (3999 / 1488 mm), ale różnią się nieznacznie szerokością (3-drzwiowa: 1713 mm, 5-drzwiowa: 1737 mm). Dzięki długiemu rozstawowi osi (2511 mm) oraz szerokiemu rozstawowi kół (przód / tył: 1485 / 1478 mm), obie wersje Corsy mają wyraźne sportowe proporcje. Koła do 17 cali rozmieszczone są na rogach nadwozia, pozostawiając bardzo krótkie tylne zwisy. Projektanci skutecznie stworzyli dobrze proporcjonalny samochód, zachowując kompaktową bazę. To podkreśla krótki przód, który, mimo starannych działań na rzecz ochrony pieszych, sprawia wrażenie niezwykle krótkiego.
Stylowe wnętrze z wysokiej jakości materiałów i inteligentnymi nowymi funkcjami tworzy ciepłą i przytulną atmosferę. Przyciski do kontroli klimatu, radia i oświetlenia są podświetlane. Wykończenie w fortepianowym lakierze użyte w wybranych wersjach wyposażeniowych na konsoli centralnej, z dopasowanym wykończeniem na szprychach kierownicy i pierścieniach wentylacji klimatyzacyjnej, jest znacznie wyższej jakości niż to, co zazwyczaj występuje w tej klasie. Liczne duże i małe schowki oferują dużo miejsca na przechowywanie różnych przedmiotów.
Wyraziste samochody dla różnych nabywców
Opel ma na celu powrót na szczyt segmentu małych samochodów, który jest drugim co do wielkości w Europie, stanowiącym ponad 20 procent wszystkich sprzedaży samochodów osobowych. Klienci mogą już liczyć na najwyższej jakości linie wyposażeniowe, które również przekazują radość z jazdy dzięki kolorom i ekskluzywnym wykończeniom.
Na przykład, wersja Edition: świeże kolory tapicerki siedzeń i paneli drzwiowych harmonizują doskonale z kolorową powierzchnią deski rozdzielczej w subtelnym odcieniu szarości, ekscytującym czerwonym lub eleganckim niebieskim. Bez względu na to, czy to podstawowa Corsa, wersja Edition, Sport czy Cosmo, gama Corsy ma idealne połączenie dla każdego gustu i budżetu. Nowy model można jeszcze bardziej spersonalizować dzięki specjalnym pakietom wyposażeniowym, innowacyjnym opcjom i wielu funkcjom, które klienci mogą wybierać według swoich preferencji.
Ekskluzywna sportowość
Corsa Sport zajmuje szczególną pozycję w gamie modeli. Dla maksymalnej zwinności oferuje ekskluzywne wspomaganie kierownicy z zmienną progresywną krzywą reakcji po raz pierwszy. Sportowe zawieszenie zostało obniżone o 18 mm z przodu i 15 mm z tyłu, a bliższe przełożenia biegów dodają dodatkowego przyspieszenia. Ponadto wnętrze Corsy Sport zawiera wysokiej jakości elementy, takie jak matowa konsola z chromowanymi akcentami i perforowana skórzana kierownica. Zewnętrznie wyróżniają się detale, takie jak przyciemnione reflektory, 16-calowe felgi aluminiowe z oponami 195/55 R 16 oraz chromowany sportowy wydech.
Osobiste ustawienia zapisane na kluczyku samochodowym
Niezależnie od tego, czy to nowoczesne, czy klasyczne: niezależnie od ich muzycznych gustów, nowa Corsa Opla jest w stanie zapamiętać ulubioną stację radiową każdego kierowcy. I to jest tylko jeden z przykładów, jak nowy model można dostosować. Do pięciu różnych kierowców może zapisać swoje indywidualne ustawienia dla systemu informacyjno-rozrywkowego, elektronicznej klimatyzacji i elektroniki pokładowej, aktywując je za pomocą kluczyka samochodowego. Nowe opcje komfortu również zapewniają, że pasażerowie Corsy czują się jak w domu.
Należy do nich panoramiczny dach z elektrycznie otwieraną szybą, który również wpuszcza dużo światła, nawet gdy jest zamknięty, a w zimowe miesiące podgrzewana kierownica – nowość w tej klasie – oraz opcjonalne Quickheat, które ogrzewa powietrze wewnętrzne za pomocą elementów grzejnych po zimnym uruchomieniu, aż układ wodny silnika ogrzeje kabinę.
Opel ponownie wyprzedza w elastycznych innowacjach
Corsa jest uniwersalnym samochodem, zarówno do rekreacji, sportu, jak i rodzinnego użytku, zawsze osiągającym doskonałe wyniki. Dzięki inteligentnym innowacjom, lepiej dostosowuje się do potrzeb transportowych i komfortowych swoich właścicieli niż większość innych pojazdów. Jedną z tych innowacji jest nowatorski, elastyczny zintegrowany system nośny „Flex-Fix”. Wsuwa się prawie niewidocznie w tylny zderzak, można go łatwo wyciągnąć w razie potrzeby i pomieścić do dwóch rowerów. W typowy sposób Opla – jak w zmiennym systemie siedzeń „Flex7” Zafiry – zintegrowany system nośny „Flex-Fix” oferuje również pełną funkcjonalność, eliminując konieczność kłopotliwego montażu, demontażu czy przechowywania części.
Inne praktyczne funkcje to regulowana wysokość „DualFloor” oraz pokrywa bagażnika, którą można łatwo schować. Stabilna podłoga bagażnika może być ustawiona w dwóch wysokościach, co pozwala na poziome podział bagażnika, a także na płaską podłogę ładunkową w stronę oparć przednich siedzeń, gdy tylne oparcia są złożone do przodu, a podłoga ładunkowa jest w wyższej pozycji. Wyższa pozycja ułatwia także załadunek i rozładunek. Pojemność bagażnika do pokrywy, którą można przechować pionowo za tylnymi siedzeniami, wynosi 285 litrów, a 300 litrów do szczytu oparcia tylnego siedzenia. Jeśli oparcie tylnej kanapy o proporcjach 60:40 jest złożone, pojemność bagażnika wzrasta do 700 litrów, a do 1100 litrów, jeśli samochód jest załadowany do dachu. Oparcia tylnej kanapy można również odchylić o 7,5 stopnia, co zapewnia kilka centymetrów miejsca, które często brakuje, by pomieścić dużą torbę, np. złożony wózek dziecięcy.
Niskie zużycie paliwa silników benzynowych, mocne i efektywne jednostki diesla
Na rynku, Corsa będzie dostępna z trzema silnikami benzynowymi i dwoma silnikami wysokoprężnymi ze wspomnianą technologią ECOTEC z czterema zaworami. Obejmują one zakres mocy od 60 do 90 KM. Wkrótce po rozpoczęciu sprzedaży pojawi się nowy silnik 1.7 CDTI o mocy 125 KM z filtrem cząstek stałych jako standardowy topowy model.
Przy 2300 obr./min ten silnik osiąga moment obrotowy 280 Nm, co zapewnia Corsie imponującą moc napędową.
Niskie zużycie paliwa to również znak rozpoznawczy nowoczesnych silników diesla Opla. Nowa Corsa z silnikiem 1.3 CDTI o mocy 90 KM potrzebuje tylko 4.6 litra paliwa na 100 kilometrów (cykl testowy MVEG). Nowoczesna technologia, taka jak system TWINPORT, również zapewnia wyższą efektywność paliwową w silnikach benzynowych. 1.2-litrowa Corsa o mocy 80 KM z Easytronic potrzebuje tylko 5.8 litra paliwa na 100 kilometrów (cykl testowy MVEG).
Oprócz pięcio- i sześciobiegowych skrzyń biegów (w połączeniu z dwoma bardziej mocnymi silnikami diesla), Corsa 1.4 jest również dostępna z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Nowo opracowane zawieszenie dla dynamiki z dużymi rezerwami
Doskonała dynamika jazdy, znakomite prowadzenie – tak łatwo opisać cel, który inżynierowie Opla/GM postawili sobie przy projektowaniu czwartej generacji Corsy. Dzięki całkowicie nowej architekturze, udało im się stworzyć najlepsze warunki do tego już od samego początku. Oprócz sztywniejszej konstrukcji, Corsa ma nową krótką przednią ramę, co pozwala na optymalną geometrię zawieszenia, a także oś tylna na belce skrętnej z trzema poziomami twardości. W zależności od silnika zapewniają one idealne dopasowanie do różnych obciążeń przedniej osi.
Najnowsza generacja systemów ABS i ESP posiada dodatkowe funkcje. Standardowy system ABS Corsy ma elektroniczną dystrybucję siły hamowania, kontrolę hamowania w zakrętach (CBC) i stabilizację w linii prostej (SLS). System ESP, który hamuje do czterech kół indywidualnie w razie potrzeby, został dostrojony tak, aby pierwotnie dawał pełną kontrolę kierowcy, nawet przy bardzo wysokich prędkościach zakrętu, i tylko stopniowo uruchamiał, gdy istnieje ryzyko utraty bezpiecznej kontroli nad samochodem.
Inżynierowie skoncentrowali się również na poprawie układu kierowniczego nowej Corsy, nadając mu znacznie sztywniejszy kolumnę kierowniczą z regulowanym w zakresie wysokości i głębokości kołem kierownicy oraz bardziej wydajnym wspomaganiem elektrycznym o zmiennej prędkości (EPS). Wspomaganie zostało zwiększone do 40-55 Nm (w zależności od silnika), aby jeszcze bardziej zredukować wysiłek potrzebny, na przykład podczas parkowania. Wszystkie Corsy z silnikami o pojemności od 1.3 litra mają kierownicę ze zmienną krzywą sprzężenia zwrotnego. Corsa Sport oferuje również nowość w segmencie: nowo opracowane kierownicę ze zmienną progresywną krzywą reakcji. Przy stosunku 13:1 system już dostarcza bezpośredniej reakcji podczas jazdy na wprost. W miarę jak kąt skrętu wzrasta, kierownica staje się jeszcze bardziej bezpośrednia – 12:1 przy 90 stopniach – co tworzy uczucie prowadzenia samochodu sportowego. Zmienna progresja zapewnia, że współczynnik reakcji ponownie wzrasta przy większych kątach skrętu, co umożliwia łatwe manewrowanie i parkowanie.
SAFETEC, kompleksowy system bezpieczeństwa
Opel ma integralne podejście do bezpieczeństwa. Wszystkie systemy aktywne i pasywne, które przyczyniają się do zmniejszenia niebezpieczeństw podczas jazdy, są klasyfikowane pod jednym nagłówkiem: SAFETEC. Obejmuje to wspieranie kierowcy innowacyjnymi funkcjami, takimi jak adaptacyjne oświetlenie do przodu (AFL), unikanie wypadków dzięki zaawansowanemu zawieszeniu i wysoko rozwiniętym funkcjom wsparcia, takim jak ABS i ESP, zmniejszanie skutków wypadku dzięki rozbudowanym systemom zabezpieczeń oraz ochrona innych uczestników ruchu drogowego dzięki funkcjom, takim jak adaptacyjne światła hamowania.
W przypadku wypadku pasażerowie Corsy są chronieni przez zoptymalizowane strefy zgniotu i systemy zabezpieczeń, które są specjalnie dostosowane do tych stref, w tym dwa poduszki powietrzne z dwoma stopniami napełnienia z przodu, poduszki boczne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz – od wersji Edition – poduszki kurtynowe, które rozwijają się jak zasłony, obejmując całą długość wnętrza. Poduszkę powietrzną pasażera z przodu można łatwo dezaktywować za pomocą przycisku na desce rozdzielczej.
Chronione są nie tylko pasażerowie, ale także piesi, dzięki szeregowi nowoczesnych środków bezpieczeństwa. Funkcje obejmują specjalny materiał z niską gęstością z przodu zderzaka, który zmniejsza intensywność uderzenia w dolne partie ciała, a usztywnienie dolnej części zderzaka rozkłada obciążenie na większej powierzchni, ograniczając siłę uderzenia na kolana. Materiał maski, który został specjalnie zaprojektowany do efektywnego pochłaniania energii, zmniejsza ciężkość uderzeń w głowę, a duża przestrzeń między maską a silnikiem zapewnia odpowiednią odległość do deformacji. Wloty nadkoli także ulegają deformacji przy uderzeniu.
Opcjonalne światło zakrętowe i oświetlenie w zakręcie, jako pierwsze w klasie Corsy, to prawdziwa korzyść dla bezpieczeństwa aktywnego. System AFL Corsy łączy się z halogenowym światłem, aby utrzymać cenę na możliwie umiarkowanym poziomie, zachowując jednocześnie wszystkie funkcje. Dynamiczne światło zakrętowe reaguje na kąt skrętu i prędkość samochodu, obracając reflektory dalekosiężne lub krótkie do 15 stopni na zewnątrz i osiem stopni do wewnątrz. Przy prędkościach poniżej 40 km/h aktywowane jest statyczne światło w zakręcie. W zależności od sygnalizacji kierunkowskazem i pozycji kierownicy, reflektory oświetlają skrzyżowania i wjazdy do garażu.