Fourth generation model Corsa zadebiutował w 2006 roku. Miał swoją światową premierę w Londynie, a sprzedaż rozpoczęła się natychmiast z dużym sukcesem na rynku.
Corsa była wynikiem wspólnego rozwoju General Motors i Fiata. W czasie, gdy Włosi produkowali Fiata Punto i Alfy Romeo MiTo, Opel zajął się Corsą. Miała nawet kilka silników z Włoch, ale nie jej design. Wygląd zewnętrzny był projektem Opla.
W porównaniu do swojego poprzednika, nowa generacja była większa, a reflektory, które były cofnięte w błotnikach, sprawiały wrażenie małego samochodu. Silhouette z boku przypominała większego brata, Astrę. Tylne drzwi miały charakterystyczne wycięcie przy słupku C, co dawało podobny efekt. Z tyłu, eliptyczne światła tylnie zamontowano nad zderzakiem, aby chronić je przed uszkodzeniami podczas parkowania oraz niskich prędkości.
Wnętrze Corsy oferowało wygodne miejsce dla czterech dorosłych osób. Tylne drzwi ułatwiały dostęp do tylnej kanapy. Z przodu fotele były umieszczone wyżej, co pozwalało kierowcy lepiej widzieć drogę. Jednak dość nudna deska rozdzielcza, z centralnym panelem przypominającym smutnego robota z okrągłymi nawiewami pośrodku, nie była tak przyjemna jak reszta pojazdu.
Dzięki zawieszeniu typu McPherson z przodu i półniezależnemu z tyłu, Corsa była typowym pojazdem miejskim. Oferowano ją z wyborem silników benzynowych i diesla od obu producentów. Była dostępna z 5- lub 6-biegową manualną skrzynią biegów, w zależności od silnika. Istniała również opcja 4-biegowej automatycznej lub 6-biegowej z automatycznym sterowaniem sprzęgłem.
Po spektakularnej premierze na świecie w Londynie, czwarta generacja popularnego Opla Corsy wyrusza na drogi. Dzięki temu nowemu modelowi, Opel pozostaje wierny roli trendsettera. Opierając się na udanym przykładzie Astry i Astry GTC, charakterystycznie różne modele Corsy – trzydrzwiowy o sportowym wyglądzie oraz pięciodrzwiowy przyjazny rodzinie – są idealnie dopasowane do różnych typów klientów. Od 1982 roku sprzedano w Europie ponad 9,4 miliona sztuk poprzednich modeli. Nowa Corsa będzie produkowana w Saragossie (Hiszpania) i Eisenach (Niemcy). Zarówno wersje trzy-, jak i pięciodrzwiowa będą dostępne w salonach w październiku 2006 roku i spodziewane są znów rekordowe wyniki sprzedaży.
Nowa Corsa ma wszystko, czego potrzeba, aby to osiągnąć: ekscytujący design z sportowymi, atletycznymi liniami, nowo opracowane zawieszenie zapewniające bezpieczeństwo i zwinne pokonywanie zakrętów, nowoczesne wnętrze o wysokiej jakości z dużą ilością przestrzeni i przyjemną atmosferą oraz zaawansowane technologie, takie jak podgrzewana kierownica i światło zakrętowe. Zintegrowany system nośny „Flex-Fix” ma swoją światową premierę w samochodzie produkcyjnym, a nowa, opracowana na nowo zmienna progresywna wspomaganie kierownicy Corsa Sport jest nowością w tej klasie.
Już przy jeździe na wprost, reakcja kierownicy jest bardzo bezpośrednia, a do kąta kierownicy wynoszącego 90 stopni przypomina precyzję kierownicy sportowego samochodu. Krzywa informacji zwrotnej pozwala na ponowne zwiększenie stosunku reakcji przy większych kątach skrętu, co zmniejsza wysiłek potrzebny do manewrowania.
Opel Corsa (2007)
2007 Opel Corsa
Oszałamiający Design, w Którym Można Się Zakochać
Nadwozie trzydrzwiowej Corsy jest napięte jak koszulka na ciele kulturysty, z atletycznymi liniami, muskularnymi barkami i linią dachu przypominającą coupé. Ten wygląd podkreślają grafiki okien bocznych przypominające Astrę GTC, tworzące dużą, rozciągniętą łuk od słupka A do tyłu. Wyraźne nadkola nad tylnymi kołami podkreślają potężną, sportową postawę Corsy. Trzydrzwiowa Corsa dzieli jedynie przednie nadkola, zderzak, reflektory, maskę i słupek A z wersją pięciodrzwiową.
W pięciodrzwiowym modelu przyjaznym dla rodzin, długa linia dachu i przestronne powierzchnie okienne wskazują na dodatkową przestrzeń na głowę i widoczność dla pasażerów z tyłu. Linia okna bocznego przypomina pięciodrzwiową Astrę, ale ma inny przejście słupka C do tylnego okna, co nadaje jej całkowicie unikalny wygląd.
Obie wersje nadwozia mają tę samą długość i wysokość (3999 / 1488 mm), ale istnieje mała różnica w szerokości (3-drzwiowa: 1713 mm, 5-drzwiowa: 1737 mm). Dzięki długiemu rozstawowi osi (2511 mm) i szerokiemu rozstawowi kół (przód / tył: 1485 / 1478 mm), obie wersje Corsy mają wyraźnie sportowe proporcje. Oferowane koła o średnicy do 17 cali umieszczono w rogach nadwozia, co pozostawia bardzo krótki zwis tylny. Projektanci z powodzeniem stworzyli dobrze proporcjonalny samochód, zachowując jednocześnie kompaktowy obszar podstawowy. To zostało wzmocnione przez przedni zwis, który pomimo skomplikowanych środków ochrony pieszych ma niezwykle krótki wygląd.
Stylowe wnętrze zaprojektowane z wysokiej jakości materiałów i sprytnych nowych funkcji tworzy ciepłą i przytulną atmosferę. Pokrętła do sterowania klimatyzacją, radiem i oświetleniem są podświetlane. Wykończenie fortepianowym lakierem stosowane w wybranych wariantach wyposażenia na konsoli centralnej z pasującym wykończeniem na ramionach kierownicy i obręczach nawiewów klimatyzacji jest znacznie wyższej jakości niż przeciętnie w tej klasie. Liczne duże i małe schowki oferują wiele miejsca na przechowywanie różnych przedmiotów.
Wyraziste samochody dla różnych nabywców
Opel ma na celu powrót na szczyt segmentu małych samochodów, który jest drugą co do wielkości kategorią w Europie, stanowiącą ponad 20 procent wszystkich sprzedaży samochodów osobowych. Klienci mogą już cieszyć się najwyszej jakości liniami wyposażenia, które również przekazują radość z jazdy dzięki kolorom i ekskluzywnym wykończeniom.
Na przykład wyposażenie Edition: Świeże kolory tapicerki siedzeń i paneli drzwiowych harmonizują doskonale z kolorową powierzchnią deski rozdzielczej w subtelnej szarości, ekscytującej czerwieni lub eleganckim niebieskim. Niezależnie od tego, czy to podstawowa Corsa, Edition, Sport czy Cosmo, gama Corsy ma idealne połączenie dla każdego gustu i budżetu. Nowy model można dodatkowo spersonalizować dzięki specjalnym pakietom wyposażenia, innowacyjnym opcjom i wielu funkcjom, które klienci mogą wybrać zgodnie z własnymi upodobaniami i preferencjami.
Ekskluzywna sportowość
Corsa Sport zajmuje szczególną pozycję w gamie modeli. Dla maksymalnej zwinności, po raz pierwszy oferuje ekskluzywne wspomaganie kierownicy z zmienną progresywną krzywą informacji zwrotnej. Sportowe zawieszenie jest obniżone o 18 mm z przodu i 15 mm z tyłu, a bliższe przełożenia dodają dodatkowego przyspieszenia. Ponadto wnętrze Corsy Sport wyróżnia się wysokiej jakości elementami, w tym matowo-chromowaną konsolą oraz perforowaną skórzaną kierownicą. Zewnętrznie wyróżnia się szczegółami, takimi jak przyciemnione reflektory, 16-calowe obręcze ze oponami 195/55 R16 oraz chromowany rurę wydechową sportową.
Indywidualne ustawienia zapisywane na kluczyku samochodowym
Bez względu na to, czy są nowoczesne, czy klasyczne: bez względu na ich gusta muzyczne, nowa Opel Corsa może łatwo zapamiętać ulubioną stację radiową każdego kierowcy. I to tylko jeden z przykładów, jak nowy model można spersonalizować. Do pięciu różnych kierowców może zapisać swoje indywidualne ustawienia dla systemu infotainment, elektronicznej klimatyzacji i elektroniki pokładowej, aktywując je za pomocą kluczyka samochodowego. Nowe opcje komfortu również zapewniają, że pasażerowie Corsy czują się jak w domu.
Należą do nich panoramiczny dach, który wpuszcza dużo światła, nawet gdy jest zamknięty, a na zimniejsze miesiące – podgrzewana kierownica – nowość w tej klasie – oraz opcjonalne Quickheat, które ogrzewa powietrze wewnętrzne za pomocą elementów grzewczych po zimnym uruchomieniu, aż obieg wody silnika zacznie ogrzewać kabinę.
Opel znów wyznacza trendy w elastycznych innowacjach
Corsa to samochód wszechstronny, zarówno na wypoczynek, sport, jak i użytek rodzinny, i zawsze jest gwiazdą w swojej klasie. Dzięki sprytnym innowacjom, może znacznie lepiej dopasować się do potrzeb transportowych i komfortowych swoich właścicieli niż większość innych pojazdów. Jedną z tych innowacji jest nowatorski zintegrowany system nośny „Flex-Fix”. Chowa się prawie niewidocznie w tylnej zderzaku, łatwo można go wysunąć w razie potrzeby i pomieścić do dwóch rowerów. W typowym stylu Opla – podobnie jak w systemie siedzeń wielofunkcyjnych „Flex7” Zafiry – zintegrowany system nośny „Flex-Fix” zapewnia pełną funkcjonalność na pokładzie, eliminując potrzebę uciążliwego montażu, demontażu czy przechowywania części.
Inne praktyczne cechy to regulowane na wysokość „DualFloor” oraz pokrywa bagażnika, którą można łatwo schować. Stabilna podłoga ładunkowa może być ustawiona w dwóch pozycjach wysokości, co pozwala na poziome podział bagażnika, a także na płaską podłogę ładunkową do oparć przednich siedzeń, gdy oparcia tylnych siedzeń są złożone do przodu, a podłoga ładunkowa znajduje się w wyższej pozycji. Wyższa pozycja ułatwia również załadunek i rozładunek. Pojemność storageu do pokrywy bagażnika, która może być przechowywana pionowo za tylnymi siedzeniami, wynosi 285 litrów, a 300 litrów do górnej części oparcia tylnego siedzenia. Po złożeniu oparcia tylnego siedzenia w proporcji 60:40 pojemność storageu wzrasta do 700 litrów, a do 1100 litrów, jeśli samochód jest załadowany do dachu. Oparcia tylnego siedzenia można również przechylić o 7,5 stopnia, co zapewnia kilka centymetrów przestrzeni, które są często brakujące do pomieszczenia dużego bagażu, takiego jak złożony wózek dziecięcy.
Niskie zużycie paliwa silników benzynowych, mocne i efektywne jednostki diesla
Na starcie sprzedaży Corsa jest dostępna z trzema silnikami benzynowymi oraz dwoma silnikami turbo-diesla common-rail, które wszystkie wyposażone są w technologię ECOTEC z czterema zaworami. Oferują moc w zakresie od 60 do 90 KM. Wkrótce po rozpoczęciu sprzedaży dostępny będzie nowy silnik 1.7 CDTI o mocy 125 KM z filtrem cząstek stałych jako standardowa jednostka szczytowa.
Przy 2300 obr./min ten silnik generuje moment obrotowy wynoszący 280 Nm, co zapewnia Corsie imponującą moc napędową.
Niskie zużycie paliwa to także znak rozpoznawczy nowoczesnych silników diesla Opla. Nowa Corsa z silnikiem 1.3 CDTI o mocy 90 KM potrzebuje jedynie 4,6 litra paliwa na 100 kilometrów (cykl testowy MVEG). Nowoczesna technologia, taka jak system TWINPORT, zapewnia również wyższą efektywność paliwową w silnikach benzynowych. 1.2-litrowa Corsa o mocy 80 KM z Easytronic potrzebuje zaledwie 5,8 litra paliwa na 100 kilometrów (cykl testowy MVEG).
Oprócz skrzyń biegów pięcio- i sześcio-biegowych (w połączeniu z dwoma mocniejszymi silnikami diesla), Corsa 1.4 dostępna jest również z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Nowo opracowane zawieszenie dla dynamiki z dużymi rezerwami
Doskonała dynamika jazdy, wyjątkowe prowadzenie – tak łatwo można opisać cel, jaki postawili sobie inżynierowie Opla/GM podczas projektowania czwartej generacji Corsy. Dzięki całkowicie nowej architekturze udało im się stworzyć najlepsze warunki dla tego od samego początku. Oprócz sztywniejszej budowy nadwozia, Corsa ma nową krótką ramę przednią, co pozwala na optymalną geometrię zawieszenia, oraz tylną oś z belką skrętną z trzema poziomami twardości. W zależności od silnika zapewniają one idealne dopasowanie do różnych obciążeń przedniej osi.
Najnowsza generacja systemów ABS i ESP ma dodatkowe funkcje. Standardowy system ABS Corsy wyposażony jest w elektroniczną dystrybucję siły hamowania, kontrolę hamowania na zakręcie (CBC) oraz kontrolę stabilności w prostym biegu (SLS). System ESP, który hamuje do czterech kół indywidualnie w razie potrzeby, był dostrojony tak, aby w pierwszej kolejności dawał pełną kontrolę kierowcy nawet przy bardzo dużych prędkościach zakrętu, a dopiero później stosował hamowanie, gdy istnieje niebezpieczeństwo utraty kontroli nad samochodem.
Inżynierowie skoncentrowali się także na poprawie układu kierowniczego nowej Corsy, nadając mu znacznie sztywniejszą kolumnę kierowniczą z regulowaną wysokością i zasięgiem oraz wydajniejsze, zależne od prędkości wspomaganie elektryczne (EPS). Wspomaganie zwiększono do 40 do 55 Nm (w zależności od silnika), aby dodatkowo zmniejszyć wysiłek potrzebny na przykład podczas parkowania. Wszystkie Corsy z silnikami od 1.3 litrów wyposażone są w układ kierowniczy z zmienną krzywą informacji zwrotnej. Corsa Sport oferuje również nowość w segmencie: nowo opracowane wspomaganie kierownicy z zmienną progresywną krzywą informacji zwrotnej. Przy proporcji 13:1, system już dostarcza bezpośrednią reakcję podczas jazdy na wprost. W miarę zwiększania kąta kierownicy, kierownica staje się jeszcze bardziej bezpośrednia – 12:1 przy 90 stopniach – co stwarza uczucie samochodu sportowego. Zmienna progresja zapewnia, że stosunek reakcji ponownie rośnie przy większych kątach kierownicy, co umożliwia łatwe manewrowanie i parkowanie.
SAFETEC, kompleksowy system bezpieczeństwa
Opel przyjmuje całościowe podejście do bezpieczeństwa. Wszystkie aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa, które przyczyniają się do zmniejszenia zagrożeń podczas jazdy, są klasyfikowane pod jedną nazwą: SAFETEC. Obejmuje to wspomaganie kierowcy innowacyjnymi funkcjami, takimi jak adaptacyjne oświetlenie przednie (AFL), unikanie wypadków dzięki zaawansowanemu zawieszeniu i wysoko rozwiniętym funkcjom wsparcia, takim jak ABS i ESP, ograniczanie skutków wypadków dzięki rozbudowanym systemom ochrony oraz chronienie innych użytkowników dróg za pomocą takich funkcji jak adaptacyjne światła stopu.
W razie wypadku pasażerowie Corsy są chronieni przez zoptymalizowane strefy zgniotu i systemy zabezpieczeń specjalnie dostosowane do tych stref, w tym przez dwie poduszki powietrzne o dwóch stopniach działania, poduszki boczne dla kierowcy i pasażera z przodu, oraz – od wersji Edition – poduszki powietrzne kurtynowe, które rozkładają się jak zasłony, pokrywając całą długość wnętrza. Poduszkę powietrzną pasażera z przodu można łatwo dezaktywować za pomocą przycisku na desce rozdzielczej.
Nie tylko pasażerowie, ale także piesi są chronieni przez szereg nowoczesnych środków bezpieczeństwa. W skład nich wchodzą specjalny materiał z niskiej gęstości znajdujący się przed belką zderzaka w celu zmniejszenia intensywności uderzenia w dolne partie ciała oraz wzmocnienie dolnej części zderzaka, które rozkłada obciążenie na większy obszar, co ogranicza siłę działającą na kolana. Materiał maski, który został specjalnie zaprojektowany do efektywnego wchłaniania energii, zmniejsza powagę uderzeń w głowę, a przestrzeń między maską a silnikiem zapewnia odpowiednią odległość na deformacje. Slotowe mocowania błotników również deformują się podczas uderzenia.
Po raz pierwszy w klasie Corsy, opcjonalne światło zakrętowe i krawędziowe to prawdziwa korzyść dla bezpieczeństwa czynnego. System AFL Corsy łączy halogenowe światło, aby utrzymać cenę na możliwie umiarkowanym poziomie, zachowując wszystkie funkcje. Dynamiczne światło zakrętowe reaguje na kąt skrętu i prędkość samochodu, obracając reflektory drogowe lub mijania o 15 stopni na zewnątrz i o osiem stopni do wewnątrz. Przy prędkościach poniżej 40 km/h aktywuje się statyczne światło krawędziowe. W zależności od sygnalizacji kierunkowskazów i pozycji kierownicy, reflektory oświetlają skrzyżowania i wjazdy do garażu.