Oparty na koncepcie Vauxhall VX Lightning zaprezentowanej w 2003 roku, Opel GT był dwuosobowym samochodem sportowym, który przyciągał wiele spojrzeń.
Opracowany w Stanach Zjednoczonych, Opel GT dzielił swoją platformę z Pontiaciem Solstice i Saturnem Sky. Dość niespodziewanie, dwumiejscowy samochód był wyposażony w umieszczony wzdłuż, nieco amerykański silnik turbo o pojemności 2.0 litra, generujący około 260 KM.
Klasyczny Opel GT z napędem na tylne koła charakteryzował się szerokim staniem, smukłą sylwetką i długą maską, a także krótkimi zwisami, typowymi dla roadsterów.
Pod względem estetycznym, dynamiczny wygląd uzyskano dzięki ostrym liniom i napiętym powierzchniom. Przednia część pojazdu była zdominowana przez kontur błotników, a także wentylacje wykończone chromem oraz odważne reflektory 3D.
Sportowe cechy Opla GT były łatwo zauważalne dzięki długim wlotom powietrza, podwójnemu układowi wydechowemu i podwójnym wlotom powietrza za zagłówkami.
Pod względem bezpieczeństwa, roadster był wyposażony w ABS, kontrolę trakcji oraz elektroniczny program stabilizacji. Zarówno ESP, jak i TC mogły być całkowicie dezaktywowane, podczas gdy naciśnięcie przycisku ESP oznaczało dezaktywację TC, a ESP interweniowałby w przypadku przekroczenia określonych limitów.
Pomimo świetnych osiągów i stylu, Opel GT nie był praktycznym samochodem. Z pewnością, każdy, kto zdecydował się na jego zakup, nie kupił go ze względu na przestrzeń bagażową.
Jednak wyjazd w dłuższą trasę z tym roadsterem zazwyczaj oznaczał cieszenie się jazdą z osłoną dachu, ponieważ bagaże nie mieściłyby się w bagażniku przy otwartym dachu.
Miejsca nad głową było niewiele, a fotele nie przesuwały się wystarczająco daleko do tyłu.
Nowa definicja sportowego dwuosobowego pojazdu przybiera formę w nowym modelu Opel GT. Jako klasyczny roadster, ma mocny silnik z przodu, napęd na tylne koła, kokpit z sportowymi wskaźnikami oraz dopasowany materiałowy dach. Szeroki rozstaw kół, smukła sylwetka, długa maska z zawiasami z przodu i krótkie zwisy to typowe proporcje dla tej klasy. Opel GT wprowadza również nowy urok do tego gatunku dzięki swojej niepowtarzalnej osobowości, która kontrastuje ostre krawędzie z zaokrąglonymi powierzchniami, tworząc dynamiczny wygląd, a jego konfiguracja zapewnia wyrafinowane doświadczenie podczas jazdy, nawet w długiej trasie. Ceny modelu GT są również atrakcyjne. Za 30 675 euro (zalecana cena detaliczna w Niemczech, w tym VAT) klienci otrzymują nie mniej niż 264 KM z nowoczesnego silnika turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa mniej niż sześć sekund. Nowy dwuosobowy model nosi swoją legendarną nazwę, kontynuując tradycję pierwszego Opla GT (1968 – 1973) i, podobnie jak jego poprzednik, rywalizuje w jednej z najbardziej ekscytujących klas pojazdów.
Nowy Opel GT również podkreśla pasję marki do dynamicznych samochodów, podkreślając przekonanie, że „Opel nigdy nie był tak młody jak dziś”. To podkreślają modele niszowe z wysokim współczynnikiem zabawy, takie jak Astra GTC z panoramiczną szybą, Tigra TwinTop oraz kabriolety Astra TwinTop, a także wysokowydajna rodzina OPC. Wzbogacają one portfolio modeli i emocjonalizują markę.
Rozwój Opla GT jest doskonałym przykładem transkontynentalnej współpracy w ramach GM. Wynika on z decyzji o rozszerzeniu portfolio koncernu o kompaktową, sportową architekturę z napędem na tylne koła, która może być wdrażana globalnie. Pierwszym krokiem w realizacji tej idei był koncept Solstice w 2002 roku, a rok później koncept Vauxhall VX Lightning, który powstał w GM Advanced Design Studio w Coventry, Anglia. Silnie inspirowany VX, Opel GT został dostosowany do aktualnego języka projektowania Opla w GM Design Studio w Detroit oraz w GM Europe Design Studios w Rüsselsheim pod kierownictwem Bryana Nesbitta. Roadster Opel będzie produkowany w zakładzie w Wilmington/Delaware w USA, gdzie również wytwarzane są jego amerykańskie siostrzane modele GM, Pontiac Solstice i Saturn Sky.
Historia nowego GT przypomina historię jego klasycznego poprzednika. W 1968 roku oryginalny Opel GT ustanowił precedens w europejskiej produkcji samochodów, gdy stał się pierwszym autem, które weszło do produkcji po premierze jako studium koncepcyjne. Legendarny amerykański samochód sportowy, Corvette, również zainaugurował produkcję w 1953 roku w USA. Nowy Opel GT dzieli niektóre cechy inżynieryjne z aktualną Corvette, takie jak część architektury.
Wyrazisty, dynamiczny wygląd z mocnym przodem
Ostro zarysowane linie w połączeniu z napiętymi powierzchniami nadają nowemu Oplowi GT wyrazisty, dynamiczny wygląd. Jego mocny przód dominuje wyrazista linia nadkola, odważny chromowany poprzeczny pasek z wbudowanym logo Opla, wydłużona maska z typowym dla marki środkiem, wentylacja wykończona chromem oraz odważne reflektory 3D, które głęboko wkomponowane są w boczne panele. Szczególnie sportowe cechy GT obejmują długie wloty powietrza w masce, żłobienia w przednich nadkolach o dynamicznych, typowo Opelowskich poziomych konturach – jak w Antara – podwójny układ wydechowy i podwójne wloty powietrza za zagłówkami, które przypominają wzory z historii roadsterów i sportów motorowych. 18-calowe aluminiowe koła w nowym pięcioramiennym wzorze wypełniają nadkola i podkreślają roadsterowy charakter pojazdu, podobnie jak materiałowy dach, który całkowicie znika pod pokrywą, by zapewnić przyjemność z jazdy bez dachu.
Instrumenty otoczone chromem w kokpicie wyraźnie pokazują wszystkie ważne informacje, podczas gdy czarna powłoka piano i chromowe wykończenia podkreślają nowoczesny charakter struktury powierzchni. W połączeniu z opcjonalnymi skórzanymi siedzeniami z widocznymi przeszyciami tworzą sportową atmosferę. Krótka dźwignia zmiany biegów znacząco wpływa na przyjemność z jazdy: bezpośrednio połączona z pięciobiegową skrzynią biegów roadstera, jej krótki skok umożliwia szybkie zmiany biegów z typowej dla roadsterów pozycji siedzącej.
Silnik turbo z bezpośrednim wtryskiem i zmienną fazą wałków rozrządu
Nowy Opel GT nie tylko wygląda na szybki, ale jest szybki! Jego silnik o mocy 264 KM z turbo doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa przyspiesza roadstera do 100 km/h z miejsca w zaledwie 5,7 sekundy, osiągając maksymalną prędkość około 230 km/h. „Jeśli chodzi o sportowe roadstery, nie ma lepszego balansu między ceną, przyjemnością z jazdy i zabawą,” mówi Alain Visser, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w Oplu. Nie ma wątpliwości: żaden inny Opel nigdy nie osiągnął 132 KM mocy na litr. Silnik nowego Opla GT nie tylko doskonale uzupełnia dynamiczny wygląd auta, ale także znacznie przewyższa dzisiejsze inne roadstery oraz większość sportowych aut dwuosobowych.
Nowoczesne technologie, takie jak bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie twin-scroll z intercoolerem, podwójna faza wałków rozrządu oraz podwójne przeciwnie obracające się wałki wyrównawcze stanowią podstawę imponujących danych wydajności silnika o pojemności 1998 cm3 i czterech cylindrach. Maksymalna moc 194 kW/264 KM przy 5300 obr./min oraz wysoki moment obrotowy wynoszący 353 Nm w zakresie 2500-5000 obr./min zapewniają dużo mocy w każdej sytuacji. GT zużywa średnio 9,2 litra super bezołowiowej benzyny na 100 kilometrów. Silnik stworzony wspólnie przez inżynierów GM Powertrain po obu stronach Atlantyku, całkowicie aluminiowy silnik ECOTEC, bazuje na jednostce 2.2 litra dostępnej w gamie modelowej Vectra od 2004 roku oraz na jednostce turbo 2.0 litra, która zadebiutowała w Vectra GTS na wiosnę 2003 roku.
Zawieszenie o klasycznej, sportowej konfiguracji
Dla Opla GT inżynierowie zaprojektowali klasyczną, sportową konfigurację opartą na sztywnej ramie, szerokim rozstawie kół (przód/tył: 1543/1561 mm) oraz długim rozstawie osi wynoszącym 2415 mm: wszystkie cztery koła są zawieszone na podwójnych wahaczach wykonanych z aluminium, środek ciężkości jest niski, a rozkład masy wynosi 51:49 procent (przód/tył), co zapewnia dobrą równowagę.
Ręczna pięciobiegowa skrzynia biegów z sportowym, krótkim skokiem oraz ograniczonym poślizgiem zapewniają moc napędu. Belka momentu między skrzynią a osią tylną tłumi reakcje na efekty przyspieszania/hamowania.
Podczas gdy hamulce tarczowe na wszystkich kołach, ABS, kontrola trakcji (TC) oraz elektroniczny program stabilizacji (ESP) monitorują bezpieczeństwo, kierowca może samodzielnie kontrolować poziom ESP oraz użycie TC. Oba systemy są w pełni aktywne po włączeniu zapłonu, a ich ustawienie zapewnia przyjemność z jazdy, ale także utrzymuje pojazd w stabilności w granicach fizycznych. Naciśnięcie przycisku ESP na desce rozdzielczej wyłącza kontrolę trakcji (TC), ale ESP pozostaje aktywne i interweniuje, gdy kąt przechyłu przekroczy określone wartości graniczne. Dwa krótkie naciśnięcia zmieniają kalibrację ESP na sportowy tryb i utrzymują kontrolę trakcji (TC) w wyłączonym stanie. Przytrzymanie ESP przez około dziesięć sekund, aż symbol „ESP Off” się podświetli, całkowicie dezaktywuje ESP i TC. Krótkie naciśnięcie przycisku w dowolnym trybie przywraca oba systemy do stanów normalnych, co również następuje automatycznie przy każdym nowym uruchomieniu silnika. Wyświetlacz i kontrolka na desce rozdzielczej informują kierowcę o bieżącym stanie obu systemów.
Sztywna struktura pojazdu z centralnym tunelem i członami bocznymi
Typowa architektura roadstera została od samego początku zaprojektowana, aby spełnić specjalne wymagania otwartego dwuosobowego samochodu sportowego bez kompromisów. Struktura pojazdu, składająca się z hydroformowanych członów bocznych oraz wspierającego centralnego tunelu wykonanego ze stali blaszanej, zapewnia solidną podstawę dla precyzyjnego prowadzenia pojazdu i bezpieczeństwa biernego. Technika hydroformowania, w której komponenty produkowane są ze stali przy użyciu wysokiego ciśnienia wody, jest już stosowana w produkcji samochodów w elementach zawieszenia w modelach Opel Vectra i Astra.