Opel Insignia z 2008 roku został zaprezentowany na londyńskim salonie samochodowym w 2008 roku i stanowił istotną zmianę w porównaniu do starzejącego się modelu Vectra. Producent nie tylko zmienił nazwę, ale także kierunek, w jakim podążał.
Opel potrzebował większego samochodu niż Vectra, aby zapewnić więcej miejsca we wnętrzu. Jednakże, nie chciał już dłużej korzystać z Vectry. Pr nadszedł czas na zmiany, a nowa Insignia miała to umożliwić. Samochód, który oferował więcej niż Vectra i miał nowoczesny design, znacznie odbiegający od dotychczasowych średniej wielkości modeli Opla.
W momencie premiery, Insignia była dostępna w dwóch wersjach nadwozia: hatchback i klasyczny sedan w układzie trzybryłowym. Opadająca tylnia część sedana sprawiała wrażenie hatchbacka, ale klapa bagażnika otwierała się niezależnie od tylnej szyby. Rzeźbione panele boczne oraz drzwi wizualnie wydłużały sylwetkę samochodu. Aggresywne reflektory z dziennymi światłami sprawiły, że auto wyróżniało się na drodze. Wysiłki projektantów w kierunku aerodynamiki przyniosły efekty w postaci znakomitego współczynnika oporu powietrza Cd wynoszącego 0.27.
Wnętrze zostało zaprojektowane od podstaw, a dotychczas używane materiały nie zostały wykorzystane. Oparcia przednich siedzeń były grubsze o 2 cm, co zapewniało większy komfort pasażerom. Przestrzeń na kolana z tyłu była większa o 3 cm w porównaniu do poprzedniej Vectry. Nowa generacja systemu infotainment zawierała siedmiocalowy kolorowy monitor, z widokiem mapy w 3D, cyfrowym przewodnikiem podróży oraz ulepszonymi funkcjami przewijania i powiększania.