Opel zaprezentował drugą generację modelu Insignia Sports Tourer w 2017 roku podczas Targów Motoryzacyjnych w Belgradzie, co było nietypową lokalizacją do pokazania swojego pojazdu.
Niemiecki producent samochodów był gotowy na podbój sieci dealerskiej z modelem Insignia, a Sports Tourer był jedną z najważniejszych wersji w ofercie. Na rynku pozostało niewiele samochodów typu kombi, a Opel próbował przekonać swoich klientów, że auto to więcej niż tylko Insignia z większym bagażnikiem.
Insignia Sports Tourer miała taki sam przód jak wersja sedan, z szeroką atrapa grilla, która podtrzymywała parę skrzydeł i okrągły emblemat. Na dolnej części zderzaka producent zamontował chromowane akcenty nad światłami przeciwmgielnymi oraz dolny trapezoidalny grill pod tablicą rejestracyjną. Z boku, aerodynamicznie ukształtowane progi i wyrzeźbiona linia, która przechodziła przez drzwi aż na błotniki, podkreślały dynamiczny charakter samochodu. Pochylona do przodu klapa bagażnika i spojler na dachu sugerowały chęć do długich podróży i sportowej jazdy.
W środku, wysoko podparte fotele obiecywały dobre wsparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów, a ich design „zero-grawitacyjny” starał się utrzymać pasażerów w komfortowej pozycji nawet po długich godzinach podróży. Dzielona tylna kanapa przekształcała bagażnik w ogromną przestrzeń do przechowywania, jedną z największych w segmencie średniej wielkości.
Opel oferował Insignia Sports Tourer w wyborze trzech silników benzynowych oraz jednego turbodiesla pod maską.
Nowa Opel Insignia Sports Tourer jest w znakomitej formie. Wzoruje się na sportowym przykładzie dużego coupé, oferując przestronność bez kompromisów i wzorcowe bezpieczeństwo, jak przystało na prawdziwego flagowca. Druga generacja Insignii zachwyca oszałamiającymi liniami, zwiększoną pojemnością bagażnika do 1640 litrów – o ponad 100 litrów więcej niż w modelu poprzednim – oraz nowoczesnymi rozwiązaniami, od przełomowych matrixowych świateł LED Opel IntelliLux® po ultranowoczesne systemy wspomagania kierowcy, aż po efektowny wyświetlacz przezierny. Ponadto Insignia oferuje typową dla Opla, najwyższej klasy łączność ze smartfonami, która teraz wzbogacona została o nową funkcję Opel OnStar – Osobisty Asystent, pozwalający pasażerom rezerwować pokoje hotelowe i szukać miejsc parkingowych za pośrednictwem doradcy OnStar. Nowy flagowiec to także pierwszy samochód z Rüsselsheim, który dostępny jest z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, kamerą 360° oraz inteligentnym napędem na cztery koła z wektoryzacją momentu obrotowego. Nowa Opel Insignia Sports Tourer zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2017 roku, a zapisy na zamówienia rozpoczną się w lutym 2017 roku.
Nowa Opel Insignia Sports Tourer jest o 200 kilogramów lżejsza od modelu poprzedniego – w zależności od układu napędowego i wersji wyposażeniowej. Umożliwiło to przede wszystkim zastosowanie lekkich materiałów i efektywnego projektowania. W połączeniu z obniżoną pozycją siedzenia kierowcy skutkuje to zauważalnym zwiększeniem dynamiki jazdy – nigdy wcześniej duży kombi z Rüsselsheim nie był tak zwrotny.
„Nasz nowy flagowiec jest pełen technologii 'high-tech’ dla każdego, z przystępnymi technologiami, które czynią jazdę bezpieczniejszą i bardziej komfortową. A wnętrze! Niezależnie od tego, czy na potrzeby biznesowe, czy rekreacyjne, nowa Insignia Sports Tourer spełnia prawie wszystkie wymagania transportowe. Można powiedzieć, że to statek kosmiczny z Rüsselsheim! A doświadczenie prowadzenia – naprawdę dynamiczne! Samochód jest znacznie szczuplejszy niż wcześniej i posiada nowej generacji zawieszenie FlexRide,” powiedział dyrektor generalny Opla, dr Karl-Thomas Neumann.
Systemy wspomagania wysokiej technologii: Dla większego komfortu i bezpieczeństwa
Nowa Opel Insignia Sports Tourer jest wyposażona w te same wiodące technologie, które zostały już zapowiedziane dla sedana Grand Sport. Najważniejszą z nich jest nowa generacja adaptacyjnego systemu świateł matrixowych Opel IntelliLux LED®, który jest jeszcze szybszy i precyzyjniejszy niż wcześniej. Funkcje takie jak asystent utrzymania pasa ruchu z automatyczną korekcją kierunku zwiększają bezpieczeństwo jeszcze bardziej. Co więcej, nowa Insignia to pierwszy Opel z aktywną maską. W przypadku kolizji maska unosi się w milisekundach, zwiększając odległość od silnika i zapewniając lepszą ochronę pieszych.
Wewnątrz, opcjonalne fotele ergonomiczne o jakości premium, certyfikowane przez AGR (Akcja Zdrowy Kręgosłup e.V.), z masażem, wentylacją i funkcją pamięci zapewniają jeszcze bardziej komfortową jazdę. Ponadto dwa zewnętrzne tylne fotele są podgrzewane – podobnie jak szyba przednia. Duży panoramiczny dach słoneczny umożliwia niezakłócony widok w stronę nieba. Oczywiście Opel zadbał o komfortowe i czyste załadunki. Klapa bagażnika nowej Insignii Sports Tourer może być otwierana i zamykana dzięki prostemu ruchowi nogi pod tylnym zderzakiem.
Emocjonalny element przyciągający wzrok: Insignia Sports Tourer w wersji Monza Concept
Nowa Opel Insignia Grand Sport już teraz czerpie wiele inspiracji z atletycznego Monza Concept, co zostało jeszcze bardziej uwydatnione w nowej generacji Insignii Sports Tourer. Choć wymiary zewnętrzne nieznacznie się zwiększyły do 4986 milimetrów, nowy model wygląda znacznie bardziej atletycznie i zwinnie. Powiększony rozstaw kół o 11 milimetrów, wyraźny grill i reflektory inspirowane Monza Concept przyczyniają się do tego wrażenia. Pozycja samochodu jest również podkreślona przez wydłużony rozstaw osi, który zwiększono o 92 milimetry do 2829 milimetrów oraz zmniejszony o 30 milimetrów zwis przedni. Linia Opla zaczynająca się od przednich drzwi i zgrabnie przechodząca do tyłu prowadzi wzrok od przodu do tyłu. Chromowa listwa okienna dynamicznie płynie w LED-owe tylne lampy, nadając niskiej, mającej tylko 1483 milimetry wysokości Insignii Sports Tourer jeszcze bardziej atletyczny wygląd. Srebrne relingi dachowe (standard w każdej wersji wyposażeniowej) pomagają wydłużyć samochód, sprawiając, że wygląda na niższy, i podkreślają jakość designu.
Pokrewieństwo Opel Insignia Sports Tourer z Monza Concept jest szczególnie widoczne z tyłu: Kształt wygląda znacznie lżej niż przedtem, a nowy model zdefiniowany jest przez wyraźne linie. Wraz z wąskimi, lekko wystającymi LED-owymi tylnymi światłami w podwójnym stylu, tworzą one mocne wrażenie tyłu flagowca Opla. Wygląd wysokiej technologii Monza Concept staje się rzeczywistością.
Łatwe ładowanie: Klapa bagażnika z dodatkowym kickiem
Nowa generacja Sports Tourer nie tylko wygląda bardziej elegancko i sportowo, ale jest również bardziej praktyczna. Zwis między zderzakiem a bagażnikiem został zmniejszony, dzięki starannie zaprojektowanej klapie bagażnika, co ułatwia załadunek. Ponadto zwiększyła się szerokość między nadkolami, co ułatwia umieszczanie dużych przedmiotów, takich jak klatka dla psa. To samo dotyczy długości bagażnika, która zwiększyła się o 97 milimetrów do 2005 milimetrów przy złożonych oparciach tylnych siedzeń. Nowa Insignia Sports Tourer oferuje w ten sposób maksymalną pojemność bagażnika wynoszącą 1640 litrów, o ponad 100 litrów więcej niż jego poprzednik.
Aby ułatwić załadunek, klapa bagażnika może być otwierana kopnięciem, bez dotykania samochodu. W połączeniu z funkcją „Keyless Open” wystarczy wykonać prosty ruch nogą pod tylnym zderzakiem, aby otworzyć klapę bagażnika (sylwetka pojazdu wyświetlana na ziemi wskazuje właściwy obszar). Kolejny ruch nogą pod zderzakiem zamknie klapę. Inteligentny system potrafi wykrywać przeszkody i zatrzymuje mechanizm w sytuacji awaryjnej. Dodatkowo, dla praktyczności, wysokość otwarcia może być zaprogramowana, w przypadku gdy samochód znajduje się w garażu. Klapa bagażnika może być również otwierana za pomocą przycisku po stronie kierowcy, przycisku z tyłu lub za pomocą pilota zdalnego sterowania.
Aby zwiększyć przestrzeń ładunkową, nowa Insignia Sports Tourer może być wyposażona w opcjonalne tylne siedzenia składane w układzie 40/20/40, co umożliwia jeszcze bardziej elastyczne konfiguracje przestrzeni ładunkowej. Tylną kanapę można złożyć za pomocą prostego naciśnięcia przycisku znajdującego się w bagażniku. Co więcej, dostępny jest także pakiet FlexOrganizer z szynami bocznymi, siatkami dzielącymi i różnymi opcjami mocowania, aby wszystkie załadowane materiały były bezpiecznie i schludnie przechowywane. Klapa bagażnika otwierana do góry umożliwia jeszcze łatwiejszy dostęp do wnętrza bagażnika.
Wellness: Komfort i łączność dla kierowcy i pasażerów
Dbałość o szczegóły widoczna jest także w wnętrzu. Wysokość wnętrza zwiększyła się o 31 milimetrów, szerokość ramion o 25 milimetrów, a przestrzeń na biodra o 27 milimetrów. Dodatkowy luksus zapewnia opcjonalny panoramiczny dach o wymiarach 1400 x 860 milimetrów, który sięga w głąb nad głowami pasażerów tylnej kanapy. Po raz pierwszy oba zewnętrzne tylne fotele w Insignii są również podgrzewane.
Kokpit został dostosowany do osoby siedzącej za kierownicą. Kierowca nowej Insignii Sports Tourer siedzi niżej w samochodzie niż wcześniej i jest otoczony przyrządami oraz konsolą centralną, jakby siedział w centrum dowodzenia. Wyraźne linie i rzeźbiarskie powierzchnie, zgodne z filozofią designu Opla, dodatkowo przyczyniają się do eleganckiego wyglądu. Bezramkowy ekran dotykowy systemu IntelliLink, skierowany w stronę kierowcy, nadaje mu wysokiej klasy charakter. Oprócz ekranu dotykowego, sterowanie można wykonywać intuicyjnie za pomocą trzech rzędów przycisków. Górny rząd jest zarezerwowany dla systemu infotainment, środkowy rząd dla ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, a dolny rząd dla systemów wspomagania kierowcy.
Świetna rozrywka i wyjątkowa łączność zapewnione są dzięki najnowszym systemom IntelliLink, które są kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto. A podczas gdy smartfon jest bezproblemowo zintegrowany z infotainment pojazdu, może być również ładowany bezprzewodowo, bez użycia kabla. Oczywiście, przełomowy asystent łączności i usług Opel OnStar jest także na pokładzie, oferując usługi od automatycznej reakcji na wypadki po pomoc w przypadku kradzieży pojazdu. Nowa usługa Personal Assistant będzie uruchomiona wraz z Insignią, umożliwiając pasażerom zwrócenie się do doradców OnStar, na przykład w celu wyboru hotelu i dokonania rezerwacji, a także w poszukiwaniu dostępnych miejsc parkingowych. Co więcej, hotspot Wi-Fi 4G LTE dostępny w systemie OnStar pozwala wszystkim pasażerom Insignii podłączyć swoje urządzenia do sieci.
Ponadto, premium, certyfikowane przez AGR ergonomiczne fotele przednie w Insignii oferują unikalne połączenie elektrycznych ustawień bocznych, masażu, funkcji pamięci i wentylacji, podczas gdy podgrzewana szyba przednia gwarantuje dobrą widoczność w zimne dni.
Najlepsze technologie: IntelliLux LED®, kamera 360°, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu
Jednym z najbardziej godnych uwagi elementów jest (już) druga generacja innowacyjnego i nagradzanego adaptacyjnego oświetlenia matrixowego Opel IntelliLux LED®, stworzonego dzięki nowej generacji technologii LED oraz dalszym udoskonaleniom inżynierów Opla. Oświetlenie matrixowe Opel LED® ma teraz 16 segmentów LED zintegrowanych w każdym z bardzo smukłych reflektorów Insignii. Zwiększona liczba segmentów LED pozwala na jeszcze dokładniejsze dostosowanie różnych wzorów oświetlenia do aktualnych warunków drogowych, a przejścia między wieloma wzorami oświetlenia są szybsze i bardziej płynne. Aby poprawić widoczność podczas jazdy przez zakręty z włączonym pełnym światłem, inżynierowie Opla dodali nową funkcję aktywnego oświetlenia zakrętów do świateł matrixowych IntelliLux LED® w nowej Insignii. W zależności od kąta skrętu, intensywność światła emitowanego przez segmenty LED oświetlające wnętrze zakrętu wzrasta, aby lepiej oświetlić linię do naśladowania. Na koniec, dodatkowy spot LED umieszczony w module drogowy zapewnia dodatkowe oświetlenie na pełnym wysokim świetle na odległość do 400 metrów.
Dodatkowe systemy wspomagania kierowcy obejmują:
Wyświetlacz przezierny: Informacje o prędkości, znakach drogowych, ustawionej prędkości ogranicznika prędkości lub kierunku nawigacji są wyświetlane na szybie przedniej i w bezpośredniej linii wzroku kierowcy, co zapewnia, że oczy pozostają na drodze.
Kamera 360°, która składa się z czterech indywidualnych kamer po każdej stronie samochodu. Umożliwia widok z góry 360 stopni, co ułatwia każdy manewr parkowania.
Adaptacyjny tempomat (ACC), który mierzy odległość do pojazdu z przodu i dostosowuje prędkość odpowiednio. ACC zainicjuje automatyczne hamowanie awaryjne, jeśli odległość nagle się zmniejszy.
Asystent utrzymania pasa ruchu z automatyczną korekcją kierunku i ostrzeżeniem o opuszczeniu pasa ruchu (LDW). Zapewnia delikatne ruchy kierownicy (i ostrzeżenia LDW, jeśli to konieczne), aby pomóc kierowcom uniknąć niezamierzonego zjechania z pasa.
Ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu. System używa czujników radarowych w tylnym zderzaku, aby wykrywać obiekty z odległości do 20 metrów pod kątem 90 stopni z lewej lub prawej strony za pojazdem, co jest bardzo przydatną funkcją przy wyjeżdżaniu z parkingu o ograniczonej widoczności.
Czysta przyjemność z jazdy: Napęd na cztery koła z wektoryzacją momentu obrotowego i szeroki zakres silników
Przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo, niezależnie od warunków, zapewnia nowy inteligentny system napędu na cztery koła z wektoryzacją momentu obrotowego – najbardziej zaawansowany w swojej klasie. Dwa elektrycznie sterowane sprzęgła wielopłytkowe w systemie napędu na cztery koła zastępują tradycyjną różnicową oś tylną, co zapewnia precyzyjniejsze przeniesienie mocy do każdego koła indywidualnie, niezależnie od tego, czy drogi są żwirowe, mokre, oblodzone czy zaśnieżone. Przy pokonywaniu zakrętów dodatkowy moment obrotowy jest przekazywany na zewnętrzne tylne koło, co sensownie ogranicza podsterowność i umożliwia bardziej precyzyjną kontrolę. System reaguje w ułamku sekundy po naciśnięciu pedału gazu, co zapewnia, że samochód pozostaje bardziej stabilny i łatwiejszy do prowadzenia w każdej sytuacji. Dodatkowo, jeszcze bardziej ulepszone zawieszenie FlexRide stanowi podstawę doskonałego, sytuacyjnego zachowania pojazdu. FlexRide dostosowuje amortyzatory, kierowanie, reakcję na gaz i punkty zmiany biegów (w automatach) niezależnie lub na podstawie trybów 'Standard’, 'Sport’ lub 'Tour’, które może wybrać kierowca. Nowe centralne oprogramowanie 'Drive Mode Control’ jest sercem adaptacyjnego zawieszenia, które nieustannie analizuje informacje dostarczane przez czujniki i ustawienia oraz rozpoznaje indywidualny styl jazdy.