Wprowadzona w 2010 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, druga generacja małego minivana od Opla przyniosła nowe pomysły do segmentu, w którym nie było zbyt wielu konkurentów.
General Motors nie zamierzał rezygnować z europejskich minivanów, mimo że rynek tych pojazdów był niewielki. Co więcej, Europa i Wielka Brytania wciąż mierzyły się z konsekwencjami światowego kryzysu finansowego, a gospodarka powoli się odbudowywała. Rodziny potrzebowały samochodów, a niemiecki producent chciał zaoferować szerszą gamę produktów, zwłaszcza że znajdował się w poważnych kłopotach finansowych. Tak więc, druga generacja modelu Meriva zaskoczyła rynek swoimi innowacyjnymi pomysłami.
Zewnętrzny wygląd przypominał klientom, że Meriva była powiązana z małym modelem Corsą, a MPV wyposażona była w duże reflektory i kratkę chłodnicy z chromowaną listwą na górze. Dolna kratka zderzaka, w połączeniu z bocznymi wlotami powietrza, tworzyła uśmiechniętą twarz. Najbardziej niezwykłym elementem samochodu był jego profil. Linia dachu wznosiła się aż do słupków B, a następnie nagle opadała, by znów wzrosnąć do słupków C. Co najważniejsze, pojazd miał tylne drzwi otwierane na zawiasach tylnych, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie.
Wnętrze, z wysoko umieszczonymi siedzeniami z przodu, pozwalało projektantom stworzyć więcej miejsca dla pasażerów z tyłu. Wygląda na to, że ten pojazd został głównie zaprojektowany z myślą o osobach siedzących z tyłu. Pomysł polegał na ułatwieniu montażu fotelika dziecięcego. Z przodu zespół projektowy GM oddzielił strefę kierowcy od strefy pasażera, instalując wysoką konsolę centralną rozciągającą się między nimi.
Ten mały minivan oferował wybór pomiędzy silnikami benzynowymi a turbodieslami pod swoją maską. Niestety, tylko kilka wersji było dostępnych z automatyczną skrzynią biegów. Większość wersji była połączona z pięcio- lub sześciobiegową skrzynią manualną.
Innowacyjny, wszechstronny i elegancki: Nowa generacja Opla Merivy, której premiera odbędzie się na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2010 roku, ustali nowy standard wszechstronności motoryzacyjnej, oferując szereg innowacyjnych rozwiązań zaprojektowanych z myślą o optymalizacji elastycznego wykorzystania przestrzeni. A wszystko to w unikalnym, współczesnym designie.
Po wprowadzeniu na rynek w 1999 roku modelu Zafira, który zrewolucjonizował wszechstronność samochodów osobowych, Opel w 2003 roku stworzył nową kategorię małych, przystępnych cenowo monocabów, wprowadzając pierwszą generację Opla Merivy. Dzięki rewolucyjnemu konceptowi tylnej kanapy FlexSpace, wysokiemu położeniu siedzeń oraz przestronnej kabinie, Opel Meriva łączył dużą elastyczność z kompaktowymi wymiarami. Ta popularna formuła pozwoliła mu nieprzerwanie prowadzić rynek małych monocabów, z całkowitą sprzedażą w Europie przekraczającą 1 milion sztuk.
Teraz nowa generacja Opla Merivy po raz kolejny podnosi poprzeczkę w zakresie przystępnej elastyczności. System FlexSpace został jeszcze bardziej rozwinięty, aby stał się jeszcze bardziej intuicyjny i łatwiejszy w użyciu. Wprowadza również FlexDoors, innowacyjne tylne drzwi zawiasowe, które ułatwiają dostęp do wnętrza – to pierwsza taka innowacja u producenta masowego. Dodatkowo, nowa Meriva oferuje dużą przestrzeń do przechowywania wewnątrz, wzbogaconą o rewolucyjny, elastyczny środkowy konsol, a także ekskluzywny dla Opla system FlexFix – zintegrowany bagażnik rowerowy, który chowa się jak szuflada pod przestrzenią bagażową.
Elastyczność Opla Merivy jest podkreślona przez wyrazisty styl zewnętrzny i wewnętrzny, który kontynuuje nagradzaną nową język projektowania Opla. Jej sylwetka monocaba jest płynna, elegancka i dynamiczna. Grafika tylnej szyby posiada charakterystyczną falę, podkreślającą tylne drzwi FlexDoors, co poprawia widok pasażerów siedzących z tyłu, szczególnie dzieci.
Nowy wzór wszechstronności w samochodach
„Dzięki systemowi Flex 7 w Oplu Zafirze oraz koncepcjom siedzeń FlexSpace w Merivie, wynaleźliśmy nowy rodzaj w pełni zintegrowanej elastyczności,” mówi Alain Visser, wiceprezydent ds. sprzedaży, marketingu i posprzedaży Opel/Vauxhall. „Z nową Merivą chcieliśmy stworzyć nowego mistrza wszechstronności w branży motoryzacyjnej. Nie widzę innego samochodu, który oferowałby tak wiele pomysłów ułatwiających codzienne życie.”
Zwiększona elastyczność dotyczy wszystkich obszarów nowego Opla Merivy. W kabinie innowacyjny system tylnego siedzenia FlexSpace, wprowadzony w pierwszej Merivie, został jeszcze bardziej rozwinięty: wymaga jeszcze mniej wysiłku, aby przesunąć siedzenia w różne pozycje lub je złożyć.
W całej kabinie znacznie zwiększono przestrzeń do przechowywania, z wygodnymi miejscami na przedmioty, które zazwyczaj przewozi się w samochodzie. Rewolucyjny system konsoli FlexRail składający się z wymiennych jednostek do przechowywania, które mogą poruszać się na szynach pomiędzy przednimi siedzeniami, zapewnia wygodne i elastyczne przechowywanie do każdego rodzaju zastosowania.
Z przodu, proporcjonalne siedzenia są podobne do tych w nowym Oplu Astrze i Insignii. Oferują klasę w zakresie regulacji – 240 mm do przodu/tyłu i 65 mm w wysokości – umożliwiając osobom w każdym rozmiarze i w każdym wieku znalezienie optymalnego komfortu podczas podróży. Nowością w Oplu Merivie jest również dostępność unikalnego zintegrowanego bagażnika rowerowego FlexFix.
Nowa era drzwi
Opel Meriva otwiera nowy wymiar dostępu do tylnych siedzeń dzięki unikalnym tylnym drzwiom zawiasowym. Koncepcja FlexDoors to pierwsza taka innowacja od producenta masowego w branży. W przeciwieństwie do niewielu znanych systemów drzwi tylnych z zawiasami, FlexDoors mają pełnowymiarowe drzwi, które otwierają się niezależnie, bez potrzeby nachodzenia drzwi przednich. Konwencjonalny słupek B umożliwia to niezależne otwieranie, zapewniając jednocześnie dobrą sztywność nadwozia i ochronę przed uderzeniami bocznymi. Dodatkowo, drzwi mają uchwyt, który ułatwia wejście i wyjście.
FlexDoors zapewniają dużą funkcjonalność, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie z tylnych siedzeń. Umiejscowienie zawiasów drzwi na słupku C umożliwia większy luz dla nóg pasażerów, aby mogły swobodnie przechodzić obok słupka B. FlexDoors otwierają się również do 84 stopni, znacznie szerzej niż konwencjonalne drzwi, dla których standardem jest 68-70 stopni. Pasażerowie z przodu również korzystają z tego samego kąta otwarcia 84 stopni. FlexDoors są również bardziej ergonomiczne i wygodne dla pasażerów z przodu, gdy chcą włożyć kurtkę, teczkę lub parasol za przednim siedzeniem.
FlexDoors zwiększają również bezpieczeństwo, szczególnie dla młodych rodzin. Rodzice mogą łatwiej sięgać do tylnych siedzeń, aby pomóc w zapięciu pasów, a dzieci mogą być bezpieczniej kierowane podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu. Na przykład, gdy zarówno drzwi przednie, jak i tylne są otwarte w tym samym czasie, tworzy się strefa bezpieczeństwa, ponieważ zarówno dziecko, jak i rodzic mogą wydostać się z samochodu bez oddzielających ich drzwi, co zmniejsza ryzyko, że dzieci wejdą na ruchliwą ulicę.
FlexDoors dodają stylu do zwiększonej funkcjonalności. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu nie tylko wydaje się znacznie bardziej naturalne, ale także wygląda elegancko. Nie ma już potrzeby skręcania się lub przesuwania z tylnego siedzenia.
Koncepcja FlexDoors została z powodzeniem przetestowana rynkowo i oceniona przez klientów Opla Merivy od 2006 roku. Jest wspierana przez szereg opatentowanych systemów zamków zaprojektowanych w celu optymalizacji bezpieczeństwa.
Monokab jako wyraz nowego designu Opla
Wewnątrz i na zewnątrz, Opel Meriva wprowadza nowy, wyrazisty język projektowania Opla – rzeźbiarska sztuka spotyka niemiecką precyzję – i zachowuje ten sam nacisk na jakość, który już widać w modelach Insignia i nowej Astry.
Projektanci Opla stworzyli dynamiczny i elegancki monocab. Niższa, opadająca linia dachu w połączeniu z charakterystycznym motywem noża Opla oraz falistą linią tylnej szyby nadają Oplowi Meriva świeży, wyróżniający się charakter i wygląd.
FlexDoors zapraszają do wnętrza, gdzie harmonijnie płyną linie i powierzchnie. Owiewająca deska rozdzielcza podkreśla poczucie szerokości i przestronności. Przykłonowa centralna część konsoli dodaje sportowego charakteru i rzeźbiarskiego wyrazu.
Wnętrze wykończone jest na sześciu różnych poziomach kolorystycznych i wykończeniowych. To najszerszy wybór, jaki kiedykolwiek oferowano w Oplach. Wysoki standard spasowania i wykończenia zastosowanych tekstur i materiałów, a także układ i dekoracja elementów sterujących, jest typowy dla droższych samochodów.
Opel Meriva zadebiutuje z sześcioma ekologicznymi silnikami
Nowa Meriva korzysta z dłuższego rozstawu osi, szerszych torów przednich i tylnych, co przyczynia się do poprawy prowadzenia i większego komfortu jazdy.
Oferta jednostek napędowych obejmuje oszczędne i wydajne silniki turbo, oferujące moc od 75 do 140 KM. Dostępna będzie również szczególnie oszczędna wersja ecoFLEX. Opel Meriva zaoferuje wybór przekładni manualnych 5- i 6-biegowych oraz 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów.