Opel postawił na coś nowego, instalując mocny silnik pod maską swojego najmniejszego MPV z europejskiego rynku, Merivy.
Po dwóch latach obecności na rynku, w 2005 roku Meriva przeszła lifting na rok modelowy 2006. Producent dostosował więc swój mały minivan do norm emisji Euro4, a dodatkowo wprowadził wersję OPC (Opel Performance Center), która miała sporo do zaoferowania. Choć nie wołała „wydajność” na każdy możliwy sposób, nie ukrywała swojego sportowego charakteru.
Podobnie jak pozostałe modele, Meriva OPC z 2005 roku miała lakierowaną w kolorze nadwozia listwę na grillu zamiast starszej, chromowanej używanej w modelu z 2003 roku. W przeciwieństwie do swoich rodzeństw, ta wersja sportowa zyskała również inny zderzak z dużym wlotem powietrza na środku, który był flankowany przez wloty dla świateł przeciwmgielnych. Z boku znajdowały się 17-calowe koła z lekkich stopów, które były niezwykle duże jak na samochód tej wielkości. Dodatkowo były one obute w niskoprofilowe opony 205/45. Aby dopełnić sportowy wizerunek tego minivana, OPC dodało spojler dachowy na tylnej klapie oraz chromowany, trapezoidalny wydech.
W środku producent dodał parę kubełkowych foteli z wysokimi bokami, które pomagały pasażerom pozostać na miejscu podczas szybkich zakrętów. Kanapa była standardowa, ale w różnych kolorach niż w wersjach nie-OPC. Kierowca mógł cieszyć się odnowioną deską rozdzielczą, z tarczami otoczonymi srebrem oraz oznaczeniem OPC na prędkościomierzu.
Jednak prawdziwa magia działa się pod maską, gdzie turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra, przeniesiony z Corsy OPC, poprawił osiągi minivana. Był on połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która przekazywała moc na przednie koła. Co więcej, prześwit został obniżony o 0,4 cala (10 mm) z przodu i 0,6 cala (15 mm) z tyłu, zastosowano sztywniejsze zawieszenie kołyskowe. Na koniec, samochód wyposażono w hamulce tarczowe na wszystkich kołach.
Opel Meriva wprowadził nowy wymiar do segmentu minivanów, gdy zadebiutował w maju 2003 roku, i od tego czasu jest liderem rynku w Europie. W 2006 roku Meriva zyskała nowy design oraz nowe silniki, a także rozszerzoną gamę funkcji technologicznych. Nowa edycja kompaktowego minivana jest już dostępna w salonach, podobnie jak zupełnie nowa wersja wysokowydajna, Meriva OPC z 180 turbo KM. Ceny przestronnego i wszechstronnego modelu dla pięciu osób, który sprzedał się w liczbie ponad 500 000 egzemplarzy od swojego debiutu, zaczynają się od 14 520 euro w Niemczech (zalecana cena detaliczna bez VAT).
Nowy design Merivy – z wyraźnymi akcentami, takimi jak logo Opla na szerokim chromowanym pasku grilla i dynamiczna linia stylizacyjna – wyraźnie odzwierciedla pakiet ekskluzywnej technologii dla tego segmentu. Do najważniejszych cech należy unikalna wszechstronność wnętrza dzięki systemowi FlexSpace, adaptacyjne halogenowe oświetlenie zakrętów oraz nowoczesne funkcje instalacji telefonu komórkowego, opcjonalnie z interfejsem Bluetooth i obsługą głosową. Nowe jednostki napędowe, w tym nowy silnik 1.3 CDTI oraz silnik 1.6 z technologią oszczędzającą paliwo TWINPORT, wzbogacają ofertę tego zdobywcy testów porównawczych. Wnętrze zyskało nową tapicerkę w nowoczesnych kolorach, dekoracyjne listwy wykończeniowe i chromowane akcenty; tapicerka z tkaniny/skóry lub w całości skórzana jest dostępna na życzenie.
Najmniejszy na świecie turbo-diesel z czterema cylindrami i common-rail
Nowa jednostka napędowa Opla w technologii diesla zastępuje silnik 1.7 o mocy 55 kW/75 KM. Nowy silnik 1.3 CDTI z wtryskiem common-rail, technologią czterech zaworów oraz kontrolą obrotów generuje moc 55 kW/75 KM. Standardowo wyposażony jest w bezobsługowy filtr cząstek stałych (DPF). Silnik 1.3 CDTI, znany z Corsy, Tigry i Astry, został uznany za „Silnik Roku 2005” w kategorii pojemności od 1.0 do 1.4 litra przez dziennikarzy motoryzacyjnych z 26 krajów, dzięki swojej kulturze pracy, reaktywności, wysokiemu momentowi obrotowemu (170 Nm) oraz niskiemu zużyciu paliwa. Najmniejszy na świecie turbo-diesel z czterema cylindrami osiąga maksymalną prędkość Merivy wynoszącą 157 km/h i średnio zużywa zaledwie 5.0 litrów paliwa na 100 kilometrów.
Drugim nowym silnikiem w ofercie Merivy jest 1.6 TWINPORT ECOTEC, stosowany również w Astrze i Zafirze. O mocy 77 kW/105 KM dostarcza o pięć koni mechanicznych więcej niż poprzedni silnik benzynowy 1.6; ale przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 6.7 litrów na 100 kilometrów jest o ponad osiem procent bardziej oszczędny od swojego poprzednika. Meriva 1.6 TWINPORT osiąga maksymalną prędkość 181 km/h.
Nowa, pewna twarz
Oprócz nowego grilla z szerokim chromowanym paskiem, front Merivy definiuje zderzak z dużym centralnym wlotem powietrza, bocznymi wlotami powietrza oraz zintegrowanymi okrągłymi lampami przeciwmgielnymi. Tył nowej edycji zdobi chromowana listwa oraz ciemne lampy tylne. Wnętrze zyskało nową tapicerkę w nowoczesnych wzorach i kolorach, nowe dekoracyjne listwy wykończeniowe na desce rozdzielczej i drzwiach, dźwignię zmiany biegów z chromowanym pierścieniem, chromowane akcenty na klamkach drzwi oraz dźwigni hamulca ręcznego, a także nowe grafiki wskaźników.
Światło powitalne: Oświetla drogę do samochodu w ciemności
Wszystkie warianty Merivy oferują szerszą gamę funkcji technologicznych. Jako pierwszy samochód w swojej klasie, minivan Opel jest teraz dostępny z halogenowym oświetleniem zakrętów, co sprawia, że nocna jazda jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Opcjonalna instalacja telefonu komórkowego jest teraz dostępna z interfejsem Bluetooth i obsługą głosową.
Nowe standardowe wyposażenie obejmuje bagażnik z funkcją otwierania bezdotykowego i światłem powitalnym – reflektory i oświetlenie wnętrza mogą być włączane zdalnie na 30 sekund, oświetlając drogę do pojazdu w ciemności. Unikalną cechą w tej klasie, szczególnie komfortową w zimnym sezonie, jest opcja Szybkiego Podgrzewania. Po zimnym starcie, elektryczny dmuchawa gorącego powietrza ogrzewa wnętrze, aż krążenie wody w silniku osiągnie temperaturę, która pozwala na utrzymanie ciepłoty wnętrza.
Benchmark: Optymalna wszechstronność wnętrza dzięki FlexSpace
W maju 2003 roku Opel otworzył nowy rozdział w klasie kompaktowej dzięki Merivie. Dzięki koncepcji FlexSpace, pięcioosobowy model wciąż wyznacza standardy pod względem wszechstronności wnętrza. FlexSpace zapewnia optymalną swobodę konfiguracji wnętrza, umożliwiając szybkie i łatwe przekształcenie Merivy z pięcioosobowego pojazdu w przestrzenny model dla czterech, trzech, dwóch lub jednego pasażera z obszernym miejscem na bagaż, bez uciążliwego demontażu siedzeń. Dzięki przestronnemu wnętrzu i kompaktowym wymiarom (długość: 4.05 metra), Meriva jest idealna nie tylko do jazdy po mieście, ale również zapewnia wygodę podczas dłuższych podróży.
Nowość: Wersja OPC o wysokiej wydajności z 180 turbo KM