OPEL Mokka 2012-2016

Opel Mokka z 2012 roku to najmniejszy pojazd 4×4, który wprowadził niemiecki producent samochodów. To crossover, swoisty hybryda między Opel Corsą a Antara, średniej wielkości SUV-em. Jego długość wynosząca 4,3 metra (14 stóp) sprawia, że znajduje się w samym środku segmentu subkompaktowego. Dzięki zdolności do poruszania się po zatłoczonych ulicach i łatwego parkowania na krawężnikach, stał się natychmiastowym hitem. Przed faceliftingiem w 2016 roku Opel sprzedał pół miliona egzemplarzy.

Wewnątrz Mokka nie ma więcej miejsca niż w Chevrolet Spark, z którym dzieli platformę. Pojazd sprzedawany jest w USA pod marką Buick Encore oraz Chevrolet Traxx. W Europie sprzedaż została wstrzymana w ramach przejęcia przez francuską grupę PSA.

Przed faceliftingiem w 2016 roku oferował trzy jednostki benzynowe i jedną diesla. Standardowa skrzynia biegów to 5-biegowa manualna, a jedynie turbodoładowany silnik 1.4 oraz silnik diesla 1.7 otrzymały 6-biegową automatyczną skrzynię biegów.

Wnętrze, w zależności od poziomu wyposażenia, mogło być wyposażone w systemy nawigacyjne, przyzwoite jednostki multimedialne, a nawet skórzane siedzenia. Standardowe, podstawowe silniki miały jedynie elektryczne szyby i klimatyzację. Niektóre wersje były dostępne tylko z napędem na 2 koła, w których tylna zawieszenie miało półsztywny typ. Jednak większość sprzedaży dotyczyła systemów napędu na wszystkie koła.

Nowy Opel Mokka zdobył serca swoich klientów. W ciągu pierwszych 4 miesięcy dostępności przyjęto ponad 40 000 zamówień na SUV-a w całej Europie. Popyt był szczególnie silny w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji i Rosji. Z Mokką Opel jako pierwszy niemiecki producent wkracza na szybko rosnący segment subkompaktowych SUV-ów. Bazowa wersja Opla Mokka z silnikiem 1.6 ecoFLEX o mocy 85 kW/115 KM jest dostępna od 18 990 euro (Niemcy, w tym VAT). Oprócz tego dostępne są także turbo doładowany silnik benzynowy o mocy 103 kW/140 KM oraz silnik diesla o pojemności 1.7 litra i mocy 96 kW/130 KM.

„Teraz, gdy mamy Mokkę, zaczyna się nowy rozdział w naszej ofensywie produktowej. Nasze udane zamówienia pokazują, że Mokka jest strzałem w dziesiątkę. Jej technologie, dynamiczny oraz odważny design trafiają w gusta naszych klientów. Wyznacza nowe standardy w swoim segmencie,” powiedział Alfred E. Rieck, wiceprezydent Opla ds. sprzedaży, marketingu i posprzedaży.

Mimo długości 4,28 metra, Opel Mokka przestronnie pomieści pięć osób w dominującej pozycji. Spełnia także obietnicę Opla o połączeniu atrakcyjnego designu z innowacyjnymi technologiami oraz funkcjonalnościami premium, czyniąc je dostępnymi dla szerszej grupy klientów. Ponadto, Mokka wprowadza ergonomiczną tapicerkę po raz pierwszy na rynek subkompaktowych SUV-ów, a także adaptacyjne oświetlenie przednie (AFL+) oraz zintegrowany system nośnika rowerowego FlexFix. Funkcje i technologie poprawiające komfort jazdy obejmują Elektroniczną Kontrolę Stabilności (ESC), a we wszystkich wersjach Mokka pojawia się także Kontrola Trakcji (TC) oraz systemy Asystenta Startu Pod Górę (HSA) i Kontroli Zjazdu ze Wzniesień (HDC). Oprócz napędu na przednie koła (FWD), Mokka może być wyposażona w inteligentny napęd na cztery koła (AWD). Opcjonalna technologia AWD automatycznie rozpoznaje, kiedy potrzebna jest przyczepność na wszystkich czterech kołach i zapewnia jej maksymalny poziom w razie potrzeby.

Napęd na przednie lub wszystkie koła: dynamiczna jazda dla aktywnego stylu życia

Opel Mokka łączy funkcjonalność i wygodną, wysoką pozycję siedzącą z odrobiną przygody. Jednym z głównych punktów rozwoju Mokka było podwozie, które zostało zaprojektowane i dostosowane w Niemczech. Podwozie Mokka zostało dopasowane do codziennych potrzeb europejskich klientów i jest również bardzo odpowiednie do warunków terenowych.

Oprócz napędu na przednie koła (FWD), Opel Mokka może być wyposażona w technologię napędu na wszystkie koła (AWD) dla lepszej przyczepności i prowadzenia. Technologia AWD jest wydajna, inteligentna oraz przystępna cenowo. Główne komponenty systemu AWD to przedni dyferencjał, wał napędowy, napęd tylnej osi 4×4 oraz moduł sterujący, a także elektromagnetyczne sprzęgło wielopłaszczyznowe. Dodatkowo czujniki nieustannie dostarczają dane do modułów sterujących. Gdy nawierzchnia drogi jest sucha, przednie koła napędzają pojazd w przód, co oznacza, że zużycie paliwa jest utrzymywane na niskim poziomie. W zależności od warunków drogowych zakres wynosi od 100% napędu na przednie koła do maksymalnego rozkładu momentu obrotowego 50% na przedniej i tylnej osi, na przykład gdy drogi są pokryte grubą warstwą wody. Gdy zajdzie taka potrzeba, elektroniczne urządzenie do transferu momentu obrotowego (TTD) automatycznie i bezproblemowo przekazuje moment obrotowy na tylne koła. System AWD dodatkowo wyostrza już zwinne właściwości jezdne Mokka. Jest to szczególnie zauważalne, gdy samochód musi szybko ruszyć lub pokonuje zakręty przy większych prędkościach. Aktywacja odbywa się automatycznie w ułamku sekundy, gdy tylko wystąpi poślizg koła spowodowany brakiem przyczepności. System również wykrywa sytuacje, w których nie jest wymagany napęd AWD. Dzięki temu oferuje jeszcze lepsze osiągi w zakrętach oraz zapewnia maksymalną przyczepność w takich sytuacjach. System AWD z wszystkimi swoimi komponentami waży tylko 65 kilogramów, co sprawia, że pojazd pozostaje wydajny i przyjazny dla środowiska.

Podwozie Mokka zapewnia maksymalny komfort jazdy i osiągi, nawet w trudnych warunkach drogowych. Aby to osiągnąć, inżynierowie Opla opracowali na nowo sprawdzone amortyzatory MacPhersona na przedniej osi. Dodano sprężyny boczne, aby zrekompensować siły boczne. Zastosowano również podwójne uchwyty amortyzatorów, mocne stabilizatory i gumowe osłony, co poprawia prowadzenie i osiągi na drodze oraz redukuje hałas i wibracje. W tylnej zawieszeniu zespół inżynierów Opla wprowadził belkę skrętną w kształcie U przed kołami.

Dodatkowo, aby jak najlepiej wykorzystać podwozie pojazdu, inżynierowie Opla postawili na nowoczesny elektryczny układ kierowniczy (EPS), który jest standardem w całej Europie i zapewnia bardziej czułą pomoc w kierowaniu z doskonałą responsywnością.

Zwinne i wydajne – dwa silniki benzynowe i jeden diesel

Moc zapewniają trzy wydajne silniki. Wszystkie manualne skrzynie biegów wyposażone są w system Start/Stop, oszczędzający paliwo. Oferta silników benzynowych obejmuje 1.6 litrowy silnik wolnossący o mocy 85 kW/115 KM z momentem obrotowym 155 Nm, który zużywa 6.5 litra paliwa na 100 kilometrów i emituje 153 g/km CO2 oraz silnik 1.4 l Turbo o mocy 103 kW/140 KM z momentem obrotowym 200 Nm. Silnik 1.4 Turbo początkowo będzie dostępny z taką samą manualną skrzynią biegów, a później także z automatyczną. Manualny, sześciobiegowy turbo Mokka z napędem na wszystkie koła osiąga prędkość maksymalną 190 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h można osiągnąć w 9.9 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6.4 l/100 km, co przekłada się na 149 g/km CO2.

Klienci preferujący silniki diesla mogą zamówić Mokkę z silnikiem CDTI o pojemności 1.7 litra z turbo doładowaniem o mocy 96 kW/130 KM i maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm. Jednostka ta jest dostępna z sześciobiegową manualną skrzynią biegów oraz z napędem na przednie lub wszystkie koła, lub jako sześciobiegowa automatyczna z napędem na przednie koła. Jako FWD z manualną skrzynią biegów, jednostka diesel potrzebuje tylko 4.5 litra paliwa w cyklu mieszanym na 100 kilometrów. To odpowiada 120 g/km CO2. Silnik 1.7 CDTI jest więc jednym z najbardziej oszczędnych pojazdów w swoim segmencie. Wyniki osiągów mówią same za siebie: przy sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów i napędzie na przednie koła, Mokka osiąga prędkość maksymalną 187 km/h. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 10.5 sekundy.

Kluczowe systemy asystujące w ruchu z ekskluzywnymi funkcjami bezpieczeństwa i komfortu

Dzięki nowemu SUV-owi Opel Mokka, Opel po raz pierwszy wprowadza swoje unikalne, niemieckie systemy asystujące w ruchu do segmentu subkompaktowych SUV-ów. Technologie, które podnoszą zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort, są teraz dostępne dla szerszej grupy klientów. Obejmują one zaawansowany program stabilizacji elektronicznej (ESP®Plus) z Asystentem Startu Pod Górę (HSA) i systemem Kontroli Zjazdu ze Wzniesień (HDC) dla bardziej komfortowej jazdy w terenie górzystym. Kontrola trakcji, która jest standardem w wszystkich wersjach Mokki, działa jak ogranicznik poślizgu. Zapobiega to ślizganiu się kół i wspiera system napędu na wszystkie koła Mokki za pomocą specjalnych algorytmów, aby poprawić jej prowadzenie.

Kolejny kluczowy system asystujący dostępny w Mokkce to adaptacyjne oświetlenie przednie Opel (AFL+), które opiera się na trzeciej generacji reflektorów bi-ksenonowych. Dostosowuje swoje natężenie i zasięg w celu jak najlepszego oświetlenia dróg miejskich, wiejskich oraz autostrad. Jego funkcje obejmują światło w trudnych warunkach, zwiększone wysokie światło, statyczne światło skrętne, dynamiczne światło skrętne, dzienne światło LED oraz asystent świateł drogowych. Ostatni z nich automatycznie dostosowuje światła drogowe, by nie oślepiać nadjeżdżających lub zbiegających kierowców.

Druga generacja kamery przedniej Opel Eye stanowi podstawę dla powiadomienia o kolizji (FCA), rozpoznawania znaków drogowych i ostrzeżenia o opuszczeniu pasa ruchu (LDW). Powiadomienie o kolizji (FCA) ostrzega kierowcę głośnym alarmem oraz wizualnym sygnałem w przypadku zbliżającej się kolizji z poprzedzającym pojazdem. Oprócz ostrzeżenia o opuszczeniu pasa, które informuje kierowców, gdy nieumyślnie zjeżdżają z pasa ruchu, inżynierowie jeszcze bardziej rozwinęli system rozpoznawania znaków drogowych. Oprócz okrągłych znaków drogowych nowa kamera przednia rozpoznaje także prostokątne znaki dla autostrad lub placów zabaw, a także inne ograniczenia prędkości. Kamera może również dostrzegać dynamiczne wyświetlacze LED. W tym zakresie pomaga zapobiegać naruszeniom przepisów ruchu drogowego czy wypadkom spowodowanym zmęczeniem. Parkowanie jest teraz łatwiejsze dzięki tylnemu widokowi z kamerą oraz czujnikom parkowania z przodu i z tyłu.

Zdrowe i komfortowe: ergonomiczne siedzenia AGR i system nośnika rowerowego FlexFix

Opel Mokka może być wyposażona w ergonomiczne siedzenia, które zostały certyfikowane przez niezależnych ekspertów zdrowego kręgosłupa AGR („Aktion Gesunder Rücken e.V.”). Siedzenie kierowcy z 8-krotną regulacją jest pierwszym, które AGR zatwierdziło w segmencie SUV-B. Siedzenie musiało spełniać listę dziesięciu kryteriów, w tym wsparcie lędźwiowe w czterech kierunkach oraz dopasowanie konturów oparcia do naturalnej krzywizny kręgosłupa. Dodatkowo, ergonomiczne siedzenie oferuje wiele dodatkowych regulacji, takich jak pochylanie, dodatkowe wsparcie lędźwiowe i przedłużenie uda. Podłokietniki są regulowane w czterech kierunkach.

Ładowność Opla Mokka można powiększyć dzięki drugiej generacji systemu nośnika rowerowego FlexFix. Dostępny opcjonalnie ulepszony system przechowywania, zintegrowany w tylnym zderzaku pojazdu, zawsze jest na pokładzie. Standardowa wersja systemu FlexFix po zamontowaniu na Mokkce została zaprojektowana do przewożenia jednego roweru o wadze do 30 kg. Dzięki adapterowi można przewieźć jeszcze dwa rowery, co zwiększa całkowitą ładowność do 60 kilogramów. Nawet przy pełnym obciążeniu system FlexFix można przechylić, co ułatwia otwarcie tylnej klapy, zapewniając szybki dostęp do bagażnika Mokki. Ponadto tylną kanapę Opla Mokka można złożyć w proporcji 60:40, co tworzy dodatkową płaską przestrzeń ładunkową. Dzięki wszystkim tym elementom Mokka jest idealnym rozwiązaniem dla osób z aktywnym stylem życia i wysokimi standardami.

Odważny design SUV z wyrafinowaną funkcjonalnością

Nowy SUV Opela odzwierciedla tradycyjne mocne strony marki: dynamikę jazdy, elastyczność w codziennym życiu i emocjonalny design. Z Mokką filozofia projektowania Opla, łącząca „artystyczny rzeźbiarsko z niemiecką precyzją”, znajduje nowe wyrażenie w kompaktowym SUV-ie. Opel Mokka prezentuje odważną postawę z rzeźbionymi i eleganckimi cechami, zachowując jednocześnie sportowy charakter z muskularnymi i atletycznymi liniami nadwozia. Wyraźna atrapach, ochronne osłony wokół zderzaków i nadkoli są podkreślone typowym dla Opla „ostrze” na boku, które wznosi się ku tyłowi. Sportowa i muskularna budowa Mokki jest również wzmocniona przez większy prześwit, co sprawia, że nadaje się również do brukowanych dróg, a także szerokość opon wynoszącą 1540 mm.

Wnętrze nowego Opla Mokka jest również typowe dla Opla. Rzeźbiarskie akcenty designu uwidaczniają się poprzez charakterystyczną skrzydłową deskę rozdzielczą oraz artystycznie rzeźbione powierzchnie w drzwiach. Charakterystyczne wartości Opla, takie jak wszechstronność i przyjazna użytkownikowi funkcjonalność, są również widoczne: od podwójnej konfiguracji schowka w desce rozdzielczej, przez zamknięte przestrzenie w konsoli środkowej po głębokie dolne kieszenie w przednich i tylnych drzwiach. Z miejscem ładunkowym do 1 372 litrów oraz do 19 miejsc do przechowywania, w tym bocznych kieszeni z przodu, które mogą pomieścić butelki o pojemności 1,5 litra, potrzeby funkcjonalne rodzin zostały wyraźnie uwzględnione.

Tak więc Opel Mokka spełnia wszystkie wymagania codziennego życia i jest równie odpowiednia do weekendowych aktywności. Jako subkompaktowy SUV czuje się doskonale zarówno w środowisku miejskim, jak i podmiejskim. Badania pokazują, że typowy klient Mokki jest w średnim wieku i prowadzi bardzo aktywny tryb życia, w którym aktywności rekreacyjne odgrywają kluczową rolę. Dlatego Mokka, z wieloma opcjonalnymi dodatkami i technologiami ekskluzywnymi dla Opla, takimi jak kamera przednia Opel Eye czy nośnik rowerowy FlexFix, jest doskonałym wyborem dla osób, które chcą pogodzić intensywną codzienność z aktywnościami rekreacyjnymi. Dzięki tym wszystkim cechom i przełomowemu wyglądowi SUV, Opel Mokka jest bardzo atrakcyjna dla nowych klientów.

Odważny wygląd SUV z silnym DNA projektowania Opla

Nowy SUV Mokka, łączący „artystyczne rzeźbienie z niemiecką precyzją”, znajduje nowe wyrażenie w segmencie subkompaktowych SUV-ów. Opel Mokka prezentuje odważną postawę w zwartej konfiguracji z rzeźbionymi i eleganckimi cechami, jednocześnie zachowując sportowy charakter z dobrze zdefiniowanymi liniami nadwozia. Ogólnie SUV ma bardzo solidny wygląd i utrzymuje dobrze zarysowaną sylwetkę na drodze. Te elementy połączono z ikonicznymi akcentami typowymi dla Opla.

Z przodu, Mokka emanuje pewnością siebie, nie będąc jednocześnie agresywna. Wyraźna, dominująca atrapa z ładnie wyprofilowaną chromowaną belką z logo błyskawicy Opla na środku jest otoczona przez parę ikonicznych reflektorów Opla. Zawierają one typowe dla Opla skrzydło w kształcie LED, oznaczające światła dzienne.

Maskę Opla Mokka zdobi kilka wybrzuszeń oraz centralna cecha przypominająca domek. To kolejny akcent designu, który podkreśla odważny wygląd SUV-a. Z przodu, obramowania wokół zderzaków oraz solidnie wyglądające światła przeciwmgielne podkreślają cechy SUV Mokki. Ochronne osłony wokół zderzaków i nadkoli są podkreślone przez typowy dla Opla „ostrze” na boku, które wznosi się ku tyłowi. Płynna konstrukcja nadaje dynamiczny i estetyczny wygląd. Wyższe wersje wyposażenia korzystają z chromowanych wkładek w oknach oraz klamkach drzwi, co daje dodatkowy luksusowy akcent.

Z tyłu, Mokka ma osłonę w polerowanym aluminium, co stylowo podkreśla jej SUV-owe walory. Tylne okno o zaokrąglonym kształcie jest połączone ze spoilerem na końcu dachu i wyraźnie zarysowanymi światłami tylnymi, które mają wyraźne krawędzie. Wszystkie te elementy podkreślają sportowy i dynamiczny charakter Mokki. Pomagają również w poprawie aerodynamiki pojazdu. Panele bagażnika akcentują prawie coupé-owatą linię dachu Mokki, co dodaje jej wyjątkowego wyglądu. Kolejnym niezwykłym elementem w swoim segmencie jest ekskluzywny dla Opla system nośnika rowerowego FlexFix, który jest w pełni zintegrowany i zawsze na pokładzie. Gdy nie jest używany, jest przechowywany w tylnym zderzaku, aby w pełni docenić projekt Mokki.

„Mokka jest bardzo różna od swoich konkurentów: jest mała, ale wielka pod względem postawy,” mówi Malcolm Ward, dyrektor ds. projektowania Opla. „Jesteśmy dumni, że udało nam się stworzyć samochód idealnie zaprojektowany do środowiska miejskiego, zachowując jednocześnie typowe cechy SUV-a.”

Oferowane są różne kolory nadwozia, w tym solidne, metaliczne i premium w trzech warstwach. Wśród kolorów solidnych klienci mogą wybierać między białym Summit i niebieskim Royal. Kolory metaliczne obejmują srebrny Sovereign, Flash Carbon, niebieski Borocay, czerwony Velvet, szary Satin Steel, Misty Lake i głęboki brąz Espresso. Klienci, którzy chcą wybrać kolor premium w trzech warstwach, mogą zamówić kolor Snowflake White.

Solidny design kół dla odważnego SUV-a

Silny charakter Opla Mokka jest również podkreślony przez jej zdolności terenowe, a jej szerokość 1540 mm potęguje muskularną postawę. Wygląd ten jest dodatkowo wzmocniony przez 18-calowe felgi aluminiowe (typ 215/55 R 18), które są standardem w poziomach wyposażenia Enjoy i Cosmo. W tej wielkości koła robią mocne wrażenie i podkreślają solidny wygląd Mokki. Żaden inny producent w segmencie SUV-B nie oferuje 18-calowych kół jako standardu w wyższych poziomach wyposażenia. Klasyczny pięcioramienny design kół, który jest sportowy i ma solidny charakter, przekazuje wartości SUV-a. W przyszłości na liście opcji zostaną dodane 19-calowe koła.

Przestronny układ wnętrza

Wnętrze nowej Mokki również odzwierciedla typowe dla Opla rzeźbiarskie DNA designu, które uwidacznia się w charakterystycznej skrzydłowej desce rozdzielczej, otaczającej wkładki drzwiowe oraz artystycznie rzeźbionych powierzchniach w drzwiach.

Mimo że Mokka jest mała na zewnątrz, wnętrze sprawia wrażenie znacznie większego pojazdu klasy premium. Takie komponenty i wykończenie, subtelne chromowane akcenty, które są starannie wykończone, podnoszą wrażenie wysokiej jakości. Na przykład centralne chromowane pierścienie i dzielniki chromowe dają techniczny, nowoczesny efekt.

Typowe wartości Opla, takie jak wszechstronność i funkcjonalność, są również widoczne: od podwójnej konfiguracji schowka w desce rozdzielczej, przez zamkniętą przestrzeń w konsoli środkowej, po głębokie dolne kieszenie w przednich i tylnych drzwiach. Wiele z 19 przestrzeni do przechowywania zostało zaprojektowanych z myślą o aktywnych rodzinach, takich jak sprytnie ukryty podłokietnik w tylnej kanapie, który zawiera uchwyt na kubek oraz przestrzenie do przechowywania przed i za dźwignią zmiany biegów. Z miejscem ładunkowym do 1 372 litrów oraz sprytnie zaprojektowanym półki w bagażniku, którą można łatwo regulować ręcznie, Mokka oferuje wiele użytecznych rozwiązań do przechowywania. Ponadto tylną kanapę można dzielić i składać w proporcji 60:40, co zapewnia jeszcze większą elastyczność w załadunku i transporcie.

Mokka to prawdziwy samochód dla kierowców z doskonałą ergonomią i komfortem. Odzwierciedla to wysoka pozycja siedząca, doskonały widok na drogę oraz opcjonalne fotele certyfikowane przez AGR („Aktion Gesunder Rücken e.V.”). Kolejną przyjazną dla kierowcy cechą są proste i precyzyjne grafiki w stylu chronografu w desce rozdzielczej.

Szczyptę stylu i elegancji wnosi do Opla Mokki wyższy poziom wyposażenia „Cosmo”, gdzie znajdziemy tłoczone tkaniny siedzeń i wysokiej jakości dwukolorowe przeszycia w całym wnętrzu, podkreślające jego wyrafinowanie. Podłokietniki w skórze „Moroccana” są dostępne w kombinacjach Jet Black/Dark Galvanized lub nowej brązowej Cocoa/Saddle Up. Deska rozdzielcza i dekoracja drzwi są pokryte wyrazistym tungstenowym szczotkowanym (fotele Jet Black) lub bronzowym sephia (fotele Cocoa). Dla jeszcze bardziej luksusowej atmosfery klienci mogą wybrać czarne lub brązowe fotele skórzane Cocoa/Saddle Up.

W poziomach wyposażenia podstawowego i średniego „Essentia” i „Enjoy”, klienci korzystają z wysokiej jakości tkanin wewnętrznych Jet Black lub Cocoa/Dark Adriatic (w zależności od poziomu wyposażenia), miękkich wkładek siedzeń, deski rozdzielczej w płynnej platynie oraz chromowanych klamek drzwi. Wszystkie te cechy oferują Mokce funkcjonalne i komfortowe środowisko.

Wydajne silniki, inteligentna technologia napędu na wszystkie koła i dynamiczne prowadzenie

Inteligentny system podwozia w połączeniu z napędem na przednie lub adaptacyjnym napędem na wszystkie koła oraz elektronicznymi funkcjami bezpieczeństwa, głównie dostępnymi w wyższych segmentach pojazdów, zapewniają, że prowadzenie nowego Opla Mokka pozostaje dynamiczne, a komfort jazdy jest wysoki. SUV wyznacza nowe standardy w swoim segmencie dzięki połączeniu nowoczesnych silników benzynowych i diesla oraz automatycznych i manualnych skrzyń biegów. Z Mokką Opel poszerza swoją ofertę i jako pierwszy niemiecki producent wkracza do rosnącego segmentu subkompaktowych SUV-ów.

Podwozie „Made in Germany”

Jednym z głównych punktów rozwoju Mokki było podwozie, które zostało opracowane w Niemczech. Podwozie Opla Mokka zostało dostosowane do codziennych potrzeb europejskich klientów do używania w obszarach miejskich i poza nimi. Ponadto, podwozie Mokka jest również dostosowane do warunków terenowych. Nowy SUV oferowany jest również z systemem napędu na cztery koła (AWD) dla możliwego najlepszego prowadzenia i przyczepności, nawet w trudnych warunkach drogowych. Obie wersje spełniają wysokie standardy, jakich oczekują klienci Opla. Aby zapewnić, że te standardy są spełniane, zoptymalizowano i przeprowadzono walidację jazd dla poszczególnych rynków zbytu Mokki. Mokka osiągnęła poziom dynamiki jazdy, który jest bezprecedensowy w swoim segmencie. Podwozie Mokki dostosowuje się do panujących warunków jazdy, zawsze dostarczając precyzyjnego i responsywnego układu kierowniczego. Dzięki szczególnie sztywnej architekturze podwozia oraz solidnym płytom ochronnym, rozstaw osi wynoszący 2,555 milimetra oraz szerokość kół z przodu i z tyłu wynosząca 1,540 milimetrów, Opel Mokka ma solidną postawę na drodze.

maksymalny komfort jazdy i prowadzenia dzięki inteligentnej konstrukcji podwozia

Podwozie Mokka zapewnia maksymalny komfort jazdy i osiągi, nawet w trudnych warunkach drogowych. Aby to osiągnąć, inżynierowie Opla udoskonalili sprawdzone amortyzatory MacPhersona na przedniej osi. Dodano sprężyny boczne, aby zrekompensować siły boczne. Zastosowano również podwójne uchwyty amortyzatorów, mocne stabilizatory i gumowe osłony, co poprawia prowadzenie i osiągi na drodze oraz redukuje hałas i wibracje. Współczynniki tłumienia i sprężyn zostały dostosowane do charakterystyki podwozia Mokka. Standardem Mokki Enjoy i Cosmo są 18-calowe felgi aluminiowe z oponami 215/55 R 18.

W tylnej zawieszeniu zespół inżynierów Opla wprowadził belkę skrętną w kształcie U przed kołami. Ta złożona oś wahacza jest opracowana w dwóch różnych konstrukcjach, aby pasować do wariantów AWD i FWD. To pozwala kierowcom na doświadczanie najlepszego prowadzenia i kontroli nad nadwoziem dla każdego napędu. Amortyzatory umieszczone za tylnymi kołami zapewniają dobrą sztywność tłumienia oraz skuteczną wydajność tłumienia. Ostatecznie oznacza to lepsze prowadzenie i jeszcze precyzyjniejszy układ kierowniczy. Daje to kierowcy najlepsze możliwe właściwości jezdne i kontrolę nad pojazdem. Dzięki kompaktowej konstrukcji tylnej osi, Opel Mokka wydaje się szczególnie zwinna. Mini-sprężyny dla wariantu z napędem na wszystkie koła zapewniają, że amortyzatory mogą działać prawidłowo, nawet gdy są w pełni załadowane. We wszystkich wariantach napędu Mokka może ciągnąć ładunek do 1,200 kilogramów.

Adaptacyjna technologia AWD z zmiennym rozkładem momentu obrotowego dla maksymalnej przyczepności

System napędu na wszystkie koła (AWD) Mokki jest wydajny, inteligentny i przystępny cenowo dla szerokiej grupy klientów. Główne komponenty systemu AWD to przedni dyferencjał, wał napędowy, napęd tylnej osi 4×4 oraz moduł sterujący, a także elektromagnetyczne sprzęgło wielopłaszczyznowe. Dodatkowo czujniki nieustannie dostarczają dane do modułów sterujących, takie jak kąt skrętu, przyspieszenie boczne i podłużne, prędkość kół, pozycja pedału gazu, obroty silnika i moment obrotowy. W normalnych warunkach, na przykład gdy nawierzchnia drogi jest sucha, przednie koła napędzają pojazd w przód, co oznacza, że zużycie paliwa jest utrzymywane na niskim poziomie. W zależności od warunków drogowych, zakres wynosi od 100% napędu na przednie koła do maksymalnego rozkładu momentu obrotowego wynoszącego 50% na przedniej i tylnej osi, na przykład gdy drogi są pokryte grubą warstwą wody lub śniegu. Gdy zajdzie taka potrzeba, elektroniczne urządzenie do transferu momentu obrotowego (TTD) automatycznie i bezproblemowo przekazuje moment obrotowy do tylnych kół. System AWD dodatkowo wyostrza już zwinne właściwości jezdne Mokka. Jest to szczególnie zauważalne, gdy samochód musi szybko ruszyć lub pokonuje zakręty przy większych prędkościach. Aktywacja odbywa się automatycznie w ułamku sekundy, gdy tylko wystąpi poślizg koła spowodowany brakiem przyczepności. System również wykrywa, gdy napęd AWD nie jest wymagany. Oferuje jeszcze lepsze osiągi w zakrętach oraz zapewnia maksymalną przyczepność w takich sytuacjach. System AWD z wszystkimi swoimi komponentami waży tylko 65 kilogramów, co sprawia, że pojazd pozostaje wydajny i przyjazny dla środowiska.

Wyłączne technologie bezpieczeństwa

Wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 300 mm z przodu i 268 mm z tyłu zapewniają wysoką odporność na ciepło i wysoką wydajność hamowania w każdej sytuacji jazdy. Zostało to przetestowane w ekstremalnych warunkach na północnej pętli toru wyścigowego Nürburgring, w Alpach i na innych torach próbnych oraz drogach konwencjonalnych. Tarcze hamulcowe wspierane są przez system ABS z kontrolą hamulców na zakręcie i systemem wsparcia hamulca oraz elektroniczną dystrybucją siły hamowania. Program Stabilizacji Elektronicznej (ESP®Plus) obejmuje kontrolę trakcji, a także Asystenta Startu Pod Górę (HSA) oraz Kontrolę Zjazdu ze Wzniesień (HDC). Ten ostatni zapewnia utrzymanie prędkości podczas zjazdu z wymagających wzniesień o niskiej przyczepności, żwirze lub innych trudnych nawierzchniach. Umożliwia kierowcy wybór odpowiedniego zakresu prędkości od 5 km/h do 20 km/h. Asystent Startu Pod Górę umożliwia łatwiejsze ruszanie i parkowanie na wzgórzu bez cofania się pojazdu. Dodatkowo, aby jak najlepiej wykorzystać podwozie pojazdu, inżynierowie Opla postawili na nowoczesny elektryczny układ kierowniczy (EPS), który jest standardem we wszystkich SUV-ach Mokki w całej Europie. System EPS korzysta z precyzyjnego systemu regulacji zużycia, który został zoptymalizowany do dostosowania do układu kierowniczego i zmniejsza tarcie. System EPS Opla Mokka zapewnia bardziej czułą pomoc w kierowaniu przy jednoczesnym niższym zużyciu paliwa niż system hydrauliczny. Kolumna kierownicza może być regulowana pod względem wysokości i długości, co pozwala kierowcy znaleźć idealną pozycję siedzącą.

Zwrotne i wydajne silniki benzynowe i diesla

Moc zapewniają trzy wydajne silniki. Wszystkie manualne skrzynie biegów są wyposażone w oszczędzający paliwo system Start/Stop Opla. Do wyboru są dwa silniki benzynowe. Pierwszy to 1.6 litrowy silnik wolnossący z pięciobiegową skrzynią manualną, 85 kW/115 KM (6.5 l/100 km, CO2 153 g/km) i 155 Nm momentu obrotowego (przy 4 000 obr./min). Drugi to 1.4 l Turbo o mocy 103 kW/140 KM (6.4 l/100 km, CO2 149 g/km), z napędem AWD jako standard, który dostarcza 200 Nm momentu obrotowego (w zakresie od 1 850 do 4 900 obr./min). Silnik turbo 1.4 litra z aluminiową głowicą cylindrów i bezobsługową pracą zaworów początkowo oferowany będzie z sześciobiegową skrzynią manualną. Później dostępna będzie również sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Manualny, sześciobiegowy turbo Mokki z napędem na wszystkie koła osiąga prędkość maksymalną 190 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h można osiągnąć w 9.9 sekundy.

Turbo czterocylindrowy silnik posiada elektroniczny moduł sterujący silnik, co pozwala na jeszcze precyzyjniejszą kontrolę spalania oraz komponenty zoptymalizowane pod kątem tarcia. Podwójne wały rozrządu z zmiennym czasowaniem zaworów napędzają cztery zawory na cylinder. Zmienno-przepływowa pompa olejowa dostarcza silnikowi niezbędne smarowanie. Innym elementem oszczędzającym paliwo jest elektronicznie sterowany termostat, który zapewnia jak najlepsze zarządzanie termalne jednostki silnikowej. Podczas pełnej mocy chłodzi silnik, a w trakcie pracy przy częściowym obciążeniu utrzymuje podwyższoną temperaturę.

Klienci, którzy preferują silniki diesla, mogą zamówić Mokkę z silnikiem CDTI o pojemności 1.7 litra z turbo doładowaniem o mocy 96 kW/130 KM i maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm (w zakresie od 2 000 do 2 500 obr./min). Jednostka ta jest dostępna z sześciobiegową manualną skrzynią biegów oraz z napędem na przednie lub wszystkie koła, lub jako sześciobiegowa automatyczna z napędem na przednie koła. Jako FWD z manualną skrzynią biegów jednostka diesel potrzebuje tylko 4.5 litra paliwa w cyklu mieszanym na 100 kilometrów. To odpowiada 120 g/km CO2. Silnik 1.7 CDTI jest zatem jednym z najbardziej oszczędnych pojazdów w swoim segmencie. Wyniki osiągów mówią same za siebie: przy sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów i napędzie na przednie koła Mokka osiąga maksymalną prędkość 187 km/h. Sprint od stanu spoczynku do 100 km/h zajmuje zaledwie 10.5 sekundy.

System common rail trzeciej generacji działa przy ciśnieniach wtrysku do 1 800 bar. Wtryskiwacze sterowane elektrozaworami zapewniają bardzo precyzyjną kontrolę spalania.

Orientacja na komfort i oszczędność – nowa generacja skrzyń biegów

Głównym celem rozwoju drugiej generacji sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów jest, poza zwiększoną wydajnością (zużycie paliwa zmniejszono o sześć procent w porównaniu do poprzednika), redukcja czasów zmiany biegów oraz hałasu/wibracji. Dzięki małemu konwerterowi momentu obrotowego, inżynierowie Opla zdołali zmniejszyć bezwładność. Optymalizowane łożyska, pierścienie i elementy tarcia również zapewniają wyższy stopień efektywności. Kolejną kluczową cechą jest sprężyna spiralna wewnątrz konwertera momentu obrotowego. Współczynnik sprężystości został zmniejszony o połowę, co poprawiło tłumienie wibracji.

Ręczne zmiany biegów można wykonywać w sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów dzięki funkcji ActiveSelect. Zmiany biegów można więc dokonać za dotknięciem przycisku na dźwigni. Adaptacyjne elektroniczne sterowanie skrzyni biegów obejmuje szereg inteligentnych funkcji: automatyczne jałowe pozwala zaoszczędzić paliwo. Funkcja ta utrzymuje ciśnienie oleju na odpowiednim poziomie podczas pierwszego ruchu sprzęgła do jazdy do przodu. Jest to możliwe dzięki czujnikom i urządzeniom regulacyjnym, które są zmienne w zależności od obrotów silnika i innych danych. Niższe obciążenia dla wałów przegubowych i podpór silnika zmniejszają poziom hałasu. Program wzniesienia zmienia elektroniczne parametry zmiany biegów w zależności od stopnia nachylenia.

Najnowsza generacja manualnych skrzyń biegów Opla umożliwia jeszcze bardziej precyzyjną i płynniejszą zmianę biegów. Inżynierowie osiągnęli krótsze ścieżki zmiany biegów, jednocześnie zmniejszając siły zmiany biegów. Aby to osiągnąć, sześciobiegowa manualna skrzynia biegów została szczegółowo opracowana z modyfikacjami w mechanizmie zmiany biegów. Te działania skoncentrowały się na zwiększeniu wydajności oraz dalszym poprawieniu precyzji, siły zmiany biegów i komfortu, zarówno w warunkach zimnych, jak i gorących. Rekomendacja zmiany na wyższy bieg, przedstawiona w formie czerwonej strzałki w centralnym wyświetlaczu, pomaga w jeździe przy niskich obrotach, co również pomaga w oszczędności paliwa i minimalizuje emisję CO2.

Opel Mokka zdobędzie najszybciej rosnący segment samochodów w Europie

Dzięki premierze nowej Mokki, Opel jest pierwszym niemieckim producentem samochodów, który wkracza do najszybciej rosnącej kategorii pojazdów w Europie – segmentu subkompaktowych SUV-ów (segment SUV-B). Podczas gdy wiele innych segmentów w branży motoryzacyjnej wykazuje ograniczony wzrost, wolumen tego segmentu wzrósł o imponujące 7% (1. półrocze 2011 w porównaniu do 1. półrocza 2012), mimo że cały europejski rynek motoryzacyjny skurczył się. Oprócz dużego potencjału sprzedażowego, jaki ten rosnący rynek stwarza dla Opla, jest to również naturalne środowisko dla marki. Kluczowe cechy Mokki, takie jak emocjonalny design, codzienna wszechstronność i dynamika jazdy, to tradycyjne filary marki Opel. Z ponad 40 000 zamówień już złożonych, Opel jest pewien, że Mokka stanie się jednym z najlepiej sprzedających się modeli w tym szybko rosnącym segmencie. Cena wejściowa wynosząca 18 990 euro (Niemcy, w tym VAT) czyni ją bardzo konkurencyjnym graczem.

„Oczekujemy, że Mokka będzie się doskonale sprzedawać w tym wysoko potencjalnym segmencie. To tylko jeden z komponentów w zaktualizowanej i rozszerzonej ofercie produktowej, która obejmie także modny model ADAM oraz elegancki kabriolet Cascada,” mówi Alfred E. Rieck, wiceprezydent Opla ds. sprzedaży, marketingu i posprzedaży. „Potężny design Mokki oraz jej emocjonalne oddziaływanie na wielu klientów, którzy dążą do prestiżu, jaki oferuje SUV, uczyni ją bardzo popularnym wyborem wśród klientów.”

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.