W 2012 roku Opel wprowadził na rynek swoje pierwsze subkompaktowe SUV-y, Mokkę. Jej krótkie zwisy i wysoka sylwetka sprawiły, że idealnie nadawała się do miejskich warunków, ułatwiając parkowanie i manewrowanie. Wnętrze było wystarczająco przestronne, aby pomieścić pięciu pasażerów.
Mokka była najkrótszym crossoverem SUV. Z długością 4275 mm (168.3 cali) i rozstawem osi wynoszącym 2555 mm (100.6 cali), inżynierowie musieli się postarać, aby pomieścić pięciu pasażerów wewnątrz. Przestrzeń bagażowa była mała, gdy tylna kanapa była podniesiona, ale po jej złożeniu mogła osiągnąć 1372 litry (48.8 stóp sześciennych), co nie było złym wynikiem jak na mały miejski samochód.
W 2016 roku Mokka przeszła odświeżenie w połowie cyklu życia, które wprowadziło nowy system Adaptacyjnego Oświetlenia Przód (AFL) z pełnymi reflektorami LED, zastępując starszą jednostkę BiXenon. Nowy zestaw systemów bezpieczeństwa był dostępny, z czerwonymi diodami LED, które zapalały się w przypadku zbliżającego się wypadku. Zmodyfikowana zewnętrzna stylistyka sprawiła, że mały crossover zyskał na atrakcyjności.
Wewnątrz, Mokka z 2016 roku została ulepszona pod względem wykończenia i funkcji. Zestaw wskaźników, z dwoma okrągłymi wskaźnikami i wyświetlaczem LCD pomiędzy nimi, oraz nowy system infotainment poprawiły komfort podróży. Jego nawigacja satelitarna i system audio stanowiły doskonałe wsparcie podczas długich podróży.
Pod maską, Mokka była oferowana z wyborem silników diesla i benzynowych, które były połączone z 6-biegową manualną skrzynią biegów montowaną w standardzie lub 6-biegową automatyczną dla wybranych wersji.
Opel Mokka X może być niewielki (ma zaledwie 4,28 metra długości), ale z pewnością zyskał ogromną popularność. Jego poprzednik, pierwsza generacja Mokka, zyskał już ponad 600 000 zamówień od klientów od momentu wprowadzenia na rynek w 2012 roku. Stylowy design, dynamiczna oferta silnikowa oraz odważna osobowość, nieporównywalna oferta łączności i szereg nowoczesnych technologii sprawiły, że stał się jednym z najpopularniejszych modeli w swoim segmencie w Europie. Opel postanowił zachować wszystkie mocne strony poprzedniej Mokka podczas opracowywania nowego modelu Mokka X, jednocześnie wprowadzając istotne zmiany, aby uczynić bestsellera jeszcze bardziej pożądanym.
Design: Odważny, przygodowy, dopracowany
Nowy design zewnętrzny Opla Mokka X prezentuje odważną postawę. Nowy przód jest zgodny z nową stylistyką Opla, w tym z grillem o kształcie skrzydła oraz dominującym, ostrym podwójnym znakiem LED dziennych świateł. Przód zyskał bardziej precyzyjnie i elegancko wyrzeźbione powierzchnie. Wizualnie nadaje to szerszy, bardziej solidny i męski wygląd. Na tyle znajduje się kolejny podwójny znak, również obecny w opcjonalnych lampach tylnych LED. Bok nadwozia zachowuje swoje rzeźbione i eleganckie cechy oraz sportowy charakter z muskulaturnymi liniami dolnymi, podkreślonymi charakterystycznym dla Opla 'ostrza’, które przechodzi w stronę tyłu. Nowe, żywe kolory, takie jak 'Amber Orange’ czy 'Absolute Red’, wraz z opcjonalnym pakietem sportowym OPC Line, z przednimi i tylnymi wargami oraz bocznymi rockerami, dodatkowo podkreślają sportowy i ekskluzywny wygląd.
Wnętrze Opla Mokka X zostało całkowicie przekształcone. Nowy panel instrumentów jest zorganizowany wokół bardziej poziomych elementów. Wygląda jednocześnie prościej i bardziej przejrzyście, a także ostrzej i precyzyjniej w wykonaniu. Centralny panel został opracowany na nowo wokół 7- i 8-calowych kolorowych ekranów dotykowych nowej generacji systemów infotainment. Teraz zachwyca wyrafinowaną elegancją i czystszym designem z mniejszą liczbą przycisków – wiele funkcji jest teraz dostępnych za pośrednictwem pojemnościowych ekranów dotykowych. Dodatkowo centralny wyświetlacz informacyjny ma lepszą czytelność dzięki nowym, wyraźnym 3,5-calowym mono oraz 4,2-calowym kolorowym ekranom z białym podświetleniem LCD.
4×4: Adaptacyjny napęd na wszystkie koła z nową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów
Subkompaktowy SUV jest dostępny opcjonalnie z inteligentnym, adaptacyjnym systemem napędu na wszystkie koła, który pomógł jego poprzednikowi zdobyć dwie nagrody Samochodu Roku w Niemczech w kategorii napędu na wszystkie koła. System z elektronicznym, wielopłytkowym sprzęgłem może w płynny sposób rozdzielać moc pomiędzy przednią a tylną osią w proporcjach od 100:0 do 50:50, podczas codziennego użytkowania funkcjonuje jako oszczędny samochód z napędem na przednią oś. Aktywuje się, gdy Opel Mokka X stoi w miejscu, aby zapobiec poślizgowi kół podczas ruszania. Działa również niespodziewanie w mgnieniu oka, gdy kierowca naciśnie pedał sprzęgła („system aktywny na żądanie”). Gdy samochód już ruszy, cała moc jest przekazywana na przednie koła, a napęd na wszystkie koła angażuje się tylko wtedy, gdy sytuacja drogowa wymaga poprawy trakcji, szczególnie na mokrej i śliskiej nawierzchni. Na mokrych i deszczowych drogach, od czasu do czasu dostępna jest redystrybucja mocy napędu. W zależności od stanu pojazdu i warunków drogowych, moment obrotowy może być przekazywany na tylną oś. Tak więc nawet w krótkich sytuacjach, na przykład podczas trafienia w dziurę lub na plamę lodu, dodatkowy moment na tylnych kołach zapewnia maksymalną trakcję i stabilność, zwiększając tym samym poczucie bezpieczeństwa oraz przyjemność z jazdy.
System napędu na wszystkie koła jest dostępny w połączeniu ze znanym silnikiem benzynowym 1,4 l o mocy 103 kW/140 KM (zużycie paliwa w cyklu NEDC: miejski 8,3-8,21 l/100 km, pozamiejski 5,6-5,51 l/100 km, średnio 6,5-6,41 l/100 km; 152-1491 g/km CO2) oraz uznawanym za doskonały silnikiem 1,6 CDTI 'whisper diesel’ o mocy 100 kW/136 KM (zużycie paliwa w cyklu NEDC: miejski 5,2-5,01 l/100 km, pozamiejski 4,4-4,21 l/100 km, średnio 4,7-4,51 l/100 km; 124-1191 g/km CO2). W obu przypadkach oferowany jest sześciobiegowy manualna skrzynia biegów.
Opel zaspokoi również potrzeby klientów poszukujących wersji z napędem na wszystkie koła z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, łącząc inteligentny system z nową generacją, topowym silnikiem 112 kW/152 KM 1,4 l ECOTEC® z bezpośrednim wtryskiem turbo (zużycie paliwa w cyklu NEDC: miejski 7,9-7,81 l/100 km, pozamiejski 5,7-5,61 l/100 km, średnio 6,5-6,41 l/100 km; 150-1481 g/km CO2), który zadebiutował w nowym Oplu Astrze.
Bezpieczeństwo: Reflektor AFL LED i nowoczesna kamera przednia Opel Eye
Podczas opracowywania Opla Mokka X inżynierowie Opla ponownie kierowali się strategią udostępnienia innowacyjnej technologii szerokiemu gronu nabywców, wprowadzając Adaptacyjne Oświetlenie Przednie z pełnymi reflektorami LED. Nowy system AFL LED automatycznie dostosowuje funkcje oświetlenia reflektorów do sytuacji drogowej, aby zapewnić najlepszą możliwą wydajność oświetlenia bez oślepiania innych kierowców. Oferuje dziewięć różnych funkcji, takich jak światło miejskie, wiejskie i tryb turystyczny. Ten pełny system LED zastępuje poprzedni BiXenon AFL+. Z jednej strony, LED charakteryzuje się jakością światła, która pozwala dostrzegać „prawdziwe” kolory rzeczy, co wpływa na komfort wizualny. Ponadto, ponieważ w module lampy nie ma mechanicznych operacji, działa szybciej i precyzyjniej, a także jest niezwykle niezawodny w czasie. Nowe reflektory zużywają również mniej energii, co czyni je bardziej ekonomicznymi.
Ponadto nowoczesna kamera przednia Opel Eye o wyższej rozdzielczości i większej mocy przetwarzania obrazu pozytywnie wpływa na wszystkie funkcje, które wspiera, w tym na Asystenta Świateł Drogowych w systemie oświetlenia AFL LED. Dzięki ulepszonej kamerze i opcjonalnemu wsparciu nawigacyjnemu, który przesyła znaki drogowe do systemu pokładowego, rozszerzony Asystent Znaków Drogowych Opla Mokka X ma zwiększony wskaźnik wykrywania. Wskaźnik Odległości do Pojazdów Przednich (FDI) wykorzystuje kamerę przednią do wykrywania poruszających się pojazdów, a Ostrzeżenie o Kolizji Czołowej jest teraz wzbogacone o refleksyjne wyświetlacze LED. Gdy odległość między samochodem a pojazdem z przodu zmniejsza się zbyt szybko, czerwone diody LED odbijają się na szybie. Dodatkowo, dźwiękowe ostrzeżenie informuje kierowcę o konieczności hamowania. Ostrzeżenie o Zjeździe z Pasu włącza się automatycznie przy prędkości powyżej 60 km/h i ostrzega kierowcę, gdy niezamierzenie opuszcza pas, sygnalizując to zarówno na desce rozdzielczej, jak i dźwiękowo.
Łączność i komfort: Od najnowszej generacji IntelliLink po ergonomiczne siedzenia
Podobnie jak nowy Opel Astra, Opel Mokka X będzie dostępny ze wszystkimi usługami Opel OnStar od momentu wprowadzenia na rynek (w zależności od rynku). Ponadto dwie wersje nowej generacji systemu infotainment IntelliLink zadebiutują w SUV-ach. IntelliLink przeniesie świat smartfonów do samochodu za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto (gdzie dostępne).
Oprócz bycia jednym z najlepiej skomunikowanych samochodów w swoim segmencie, nowy Opel Mokka X może również poszczycić się wyjątkowym komfortem. Jak w większości modeli Opla, ergonomiczne fotele, przetestowane i certyfikowane przez AGR (Akcja Zdrowsze Plecy, prowadzona przez niezależnych ekspertów ds. zdrowia pleców), unikatowe w swoim segmencie, sprawiają, że długie trasy autostradowe są tak samo przyjemne jak wypady w trudny teren. Wszechstronny SUV otrzymuje także dodatkową funkcję komfortową: Keyless Open and Start. Kierowca nie musi aktywnie naciskać przycisku na kluczyku, aby otworzyć lub zablokować samochód. Wystarczy, że trzyma klucz w kieszeni lub torbie i naciśnie mały przycisk na dowolnej klamce, aby umożliwić lub zablokować dostęp do pasażerów i bagażu. Interfejs uruchamiania/klucza pojazdu również działa bezkluczykowo.