W 1977 roku Opel wprowadził ostatnią generację modelu Rekord, oznaczoną literą E, oferując ją jako sedan, kombi o nazwie Caravan oraz trzydrzwiowe kombi.
Opel stworzył Rekord Caravan jako pojazd idealny na rodzinne wakacje oraz do codziennych dojazdów dzieci do szkoły, a model ten był jednym z najpopularniejszych samochodów na niemieckim rynku. Mimo że przeniesiono napęd i zawieszenie z poprzednika, jego wygląd był znacznie bardziej nowoczesny, co przyczyniło się do dużej sprzedaży.
Model E1, który był przed liftingiem w 1982 roku, miał kwadratowe lampy i czarny grill z poziomymi żebrami pomiędzy nimi. Pochylona, zaokrąglona szyba czołowa oraz gładkie krawędzie w połączeniu z długimi, prostymi liniami nadwozia nadawały mu bardziej elegancki charakter, porównywalny z segmentem BMW serii 5. W przeciwieństwie do sedana, wersja kombi miała dwie lub cztery drzwi oraz wydłużony dach za tylnymi pasażerami. Dodatkowo, z boku dodano trzeci rząd okien obok przestrzeni bagażowej. Na końcu, z tyłu, Caravan miał wąskie, wysokie światła tylne, które flankowały klapę bagażnika.
Wnętrze wypełniono fotelami kubełkowymi z przodu oraz kanapą z tyłu, co pozwalało na przewóz pięciu dorosłych pasażerów. Kwadratowy zegar rozdzielczy miał duże wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza oraz dwa dodatkowe wskaźniki dla poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Zespół projektowy dodał jeszcze sześć pasków świetlnych w środkowej części deski rozdzielczej, aby ostrzegać kierowcę o niskim ciśnieniu oleju, niskim poziomie naładowania akumulatora itd. Szyby elektryczne i szyberdach były dostępne w opcjach. Z tyłu, płaska kanapa mogła zwiększać przestrzeń bagażową w razie potrzeby.