Po zakończeniu produkcji modelu Opel Omega w 2003 roku, niemiecki producent potrzebował nowej oferty na rynku samochodów klasy średniej, którą zaprezentował w postaci modelu Signum, odświeżonego w 2005 roku wraz z całą gamą Vectry.
Opel Signum okazał się dużym niepowodzeniem w ofercie niemieckiego producenta. Zbudowany na wydłużonej platformie Vectry kombi, z przodem identycznym z jego „młodszym bratem”, różnił się tyłem, który przypominał model Opel/Vauxhall Astra, kompaktowego hatchbacka. Odświeżenie z 2005 roku przyniosło nowy wygląd zewnętrzny, nowe elementy wnętrza oraz nowy silnik.
Na zewnątrz, najbardziej zauważalną zmianą były reflektory. Nowe części były większe i rozciągały się w kierunku słupka A. Zmieniono również maskę oraz przednie błotniki. Dominującym elementem grilla była szeroka, chromowana listwa z dużym znakiem Opla.
Wewnątrz Signum zachował czterosobową architekturę z dwoma oddzielnymi miejscami dla pasażerów z tyłu. Dzięki długiej linii dachu i rozstawowi osi wynoszącemu 2,83 m, oferował dużo miejsca na nogi i głowę. Wprowadzono nową, trójramienną kierownicę, nowe wykończenia w drewnie, aluminium oraz stylizacje przypominające węgiel.
Oferta silnikowa składała się z pięciu silników benzynowych (od 1.6 do 2.8 litra, 100 – 230 KM) oraz czterech silników wysokoprężnych CDTI z common-rail (od 1.9 do 3.0 litra, 100 – 184 KM). Najwyższy model był wyposażony w doładowany silnik V6. Poza podstawowym silnikiem o mocy 100 KM, który miał 5-biegową skrzynię manualną, wszystkie pozostałe były standardowo wyposażone w 6-biegową skrzynię. Silnik 2.8 V6 Turbo, 150 KM 1.9 CDTI oraz 3.0 V6 CDTI były dostępne z 6-biegową skrzynią automatyczną.
Opel Signum
+ Efektowny przód w nowym języku designu Opla oraz wysokiej jakości wnętrze
+ Nowy, topowy silnik aluminiowy V6 turbo o mocy 230 KM
+ Wszystkie silniki diesla z filtrem cząstek stałych w standardzie, nowa wersja 1.9 CDTI o mocy 100 KM
+ Ulepszona konstrukcja nadwozia IDS zapewnia lepsze prowadzenie i zwiększony komfort
+ Unikalny: System Ciągłej Kontroli Tłumienia, bi-ksenonowe światła skrętne i do jazdy w zakrętach
Nowe modele Vectra i Signum wkrótce trafią na rynek: sprzedaż nowych wersji udanych modeli Opla w klasie średniej rozpocznie się 17 września, tuż po premierze na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym (IAA) we Frankfurcie. Wśród nowości znajduje się całkowicie nowa, efektowna twarz w dynamicznym języku designu Opla, znacznie zmodyfikowana gama silników z zupełnie nową, topową jednostką 2.8-litrową V6 turbo o mocy 230 KM oraz szereg unikalnych funkcji technicznych. Nowe modele Vectra i Signum oferują również nową tuning zawieszenia, w tym optymalizację precyzji kierowania dla bardziej wyrazistej dynamiki jazdy przy poprawionym komforcie. Zawieszenie IDSPlus (Interaktywnego Systemu Jazdy) z elektroniczną kontrolą ciągłego tłumienia (CDC) pozostaje unikalne w tej klasie i jest teraz dostępne również z silnikiem 2.2 Direct. Także najlepsze w swojej klasie: bi-ksenonowe reflektory z doświetlaniem zakrętów (AFL – Adaptive Forward Lighting) oraz bezobsługowy system filtracji cząstek stałych w standardzie w przypadku wszystkich wariantów diesla, w tym nowego silnika 1.9 CDTI o mocy 100 KM. Dodatkowe funkcje obejmują nowoczesną konsolę telefoniczną z technologią Bluetooth oraz innowacyjny system wspomagania stabilności przyczepy, który zapobiega niebezpiecznemu bujaniu kombinacji samochód-przyczepa.
„Nowy przód wyraźnie odzwierciedla doskonałą dynamikę jazdy nowych modeli Vectra i Signum. W połączeniu z licznymi nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi, stawiamy na dalszy sukces w segmencie średniej klasy,” mówi Hans H. Demant, wiceprezydent ds. inżynierii w General Motors Europe. Podobnie jak ich poprzednicy, nowe modele Vectra i Signum będą produkowane w nowoczesnej fabryce w Rüsselsheim.
Krótko po premierze w 2002 roku, Vectra stała się jednym z najbardziej udanych sedanów w Europie w klasycznym segmencie średniej klasy, utrzymując tę pozycję w pierwszej połowie 2005 roku z udziałem w rynku przekraczającym 10 procent w silnie konkurencyjnym środowisku. Do tej pory sprzedano na całym świecie ponad 600 000 modeli Vectra trzeciej generacji. Ta gama modeli odegrała także dużą rolę w licznych testach przeprowadzonych przez niemiecką i europejską prasę motoryzacyjną od 2004 roku, które zapewniły Oplowi 30 najlepszych wyników. Signum również uzyskał znakomite wyniki w satysfakcji klientów w najnowszym raporcie J.D. Power w Niemczech: Signum został uznany za najlepszy niemiecki samochód w badaniu, które ocenia także niezawodność.
Nabywcy nowych modeli Vectra i Signum korzystają nie tylko z nowego designu, poprawionej dynamiki jazdy i wielu dopracowanych detali, ale także z tych samych konkurencyjnych cen wyjściowych swoich poprzedników, przy cenach Vectry rozpoczynających się od 20 350 euro oraz Signum od 23 680 euro (sugerowane ceny detaliczne w Niemczech, cena netto).
Design: Dynamiczny przód w nowym języku designu Opla i wysokiej jakości wnętrze
Najbardziej rozpoznawalną cechą nowego, cztero- i pięciodrzwiowego sedana Vectra, kombi Vectra oraz Opla Signum jest nowo zaprojektowany przód – dalszy rozwój nowego języka designu Opla. Razem z charakterystyczną linią barkową, przód wyraża dynamikę i sportowość. Dodatkowymi charakterystycznymi elementami są typowe dla Opla przetłoczenie na masce silnika, ostrzejsze zakończenie przedniego zderzaka, a przede wszystkim nowe reflektory, które sięgają do nowo uformowanego błotnika i maski. Dzięki cylindrycznym, chromowanym jednostkom świetlnym za przezroczystymi szkłami, reflektory stanowią wyróżniający element przodu Vectry i Signum. Szeroki, chromowany poprzeczny pas z dużym emblematem Opla dominuje w grillu. Czarna struktura siatkowa oraz duże boczne wloty powietrza z zintegrowanymi lampami przeciwmgielnymi podkreślają dynamiczny wygląd przodu Vectry. Aby wizualnie podkreślić specjalne miejsce Signum jako znakomitego przykładu dynamiki i elegancji, połączonej z unikalną elastycznością wnętrza, projektanci dodali dodatkowe akcenty w przednim designie nowej wersji. Centralny wlot powietrza otoczony jest chromowanym, U-kształtnym ramieniem, a lampy przeciwmgielne z chromowaną obwódką podkreślają pionowe linie i komunikują dyskretną elegancję.
Wnętrze Signum i Vectra jest bardziej niż kiedykolwiek definiowane przez wysoką jakość w wyglądzie i dotyku. Górne sekcje deski rozdzielczej i wykończenia drzwi mają nową, skórzopodobną strukturę.
Kokpit sprawia lżejsze, bardziej eleganckie wrażenie, dzięki nowym konturom deski rozdzielczej, zaokrąglonym krawędziom nawiewów oraz chromowanym elementom sterującym (od wersji Edition). Całość dopełnia nowo zaprojektowane wykończenie dekoracyjne z wstawkami z drewna, aluminium lub wzoru „Carbon Look” (od wersji Edition w dwóch kolorach) oraz łukowaty daszek nad wskaźnikami. Wszystkie wersje nowej Vectry i Signum mają sportowe, trójramienne kierownice.
Silniki: Nowy, topowy silnik 2.8 V6 turbo, rozszerzona gama diesli, DPF w standardzie
Szeroka gama nowoczesnych silników ECOTEC jest dostępna dla nowej Vectry i Signum – pięć silników benzynowych (1.6 – 2.8 litra, 100 – 230 KM) oraz cztery silniki CDTI z wtryskiem common-rail (1.9 – 3.0 litra, 100 – 184 KM), które są standardowo wyposażone w bezobsługowy filtr cząstek stałych. Wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro 4.
Najpotężniejszym silnikiem dla wszystkich wersji Vectry i Signum jest nowy, 2.8-litrowy aluminiowy silnik benzynowy V6 z turbosprężarką twin-scroll, zapewniający dużą moc w każdej sytuacji podczas jazdy. Sześćdziesięcio stopniowy V6 z zmiennym sterowaniem zaworami dostarcza 90% swojego maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 330 Nm przy 1500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest w szerokim zakresie od 1800 do 4500 obr./min. Osiągi tego silnika również robią wrażenie: tylko 7.3 sekundy potrzebne jest na przyspieszenie od 0 do 100 km/h, a maksymalna prędkość (elektronicznie ograniczona) wynosi 250 km/h – nowy rekord dla Vectry.
Najsilniejszym silnikiem diesla jest 3.0 V6 CDTI o mocy 135 kW/184 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm dostępny od 1900 obr./min. Sedan Vectra charakteryzuje się zużyciem paliwa wynoszącym tylko 6.9 litra na 100 km z tym silnikiem. Nowością w gamie silników diesla jest wersja 100 KM – obok jednostek 120 KM i 150 KM – silnika 1.9 CDTI. Jednostki 1.9-litrowe mają najnowszą generację wielopunktowego wtrysku i wysokie wartości momentu obrotowego (260 do 320 Nm) przy niskim średnim zużyciu paliwa MVEG (5.7 do 5.9 litrów na 100 km).
W zależności od silnika, dostępna jest pięcio- lub sześciobiegowa skrzynia manualna lub automatyczna dla Vectry i Signum z napędem na przednie koła. Poza silnikami benzynowymi 1.6 i 1.8-litrowymi, wszystkie silniki są standardowo wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną, podczas gdy adaptacyjna sześciobiegowa automatyczna skrzynia z ActiveSelect jest dostępna dla silnika 2.8 V6 Turbo, 150 KM 1.9 CDTI oraz 3.0 V6 CDTI. Dzięki tej skrzyni biegów możliwe jest również ręczne zmienianie biegów w drugiej dźwigni. Ponadto, silnik dostosowuje się do panującego stylu jazdy i warunków.
Zawieszenie: Ulepszone prowadzenie i większy komfort
Ulepszona konstrukcja zawieszenia IDS (Interaktywny System Jazdy) zapewnia jeszcze lepszą kontrolę nad pojazdem, oferując zauważalny wzrost komfortu. Nowe strojenie przedniego i tylnego zawieszenia, jak również układu kierowniczego, poprawia stabilność jazdy na wprost i umożliwia bardziej wrażliwą reakcję kierownicy w pozycji na wprost. Oprócz dostrojenia zawieszenia, optymalizowane poduszki przedniej i tylnej osi są głównym odpowiedzialnym za zwiększony komfort.
Zawieszenie IDSPlus z elektroniczną kontrolą ciągłego tłumienia (CDC) i siecią wszystkich systemów dynamiki jazdy pozostaje unikalne w segmencie średniej klasy, co zapewnia Oplowi wiodącą pozycję w systemach zawieszenia adaptacyjnego. W ramach modyfikacji zawieszenia nowej Vectry i Signum, specjaliści z Międzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego (ITDC) w Rüsselsheim także dopracowali oprogramowanie CDC, co zapewnia jeszcze lepszą dynamikę jazdy i zwiększony komfort.
Innowacje techniczne: Klasa wiodąca oferta jeszcze rozszerzona
Nowości w innowacjach technicznych obejmują IDSPlus z CDC i reflektorami AFL (Adaptacyjne Światła Do Przodu) połączonymi z układem kierowniczym. Ten adaptacyjny system bi-ksenonowy dla Vectry i Signum jest jedyną aplikacją na świecie, która oferuje dynamiczne doświetlanie zakrętów z statycznym doświetlaniem i adaptacyjnym doświetlaniem autostrad w jednej jednostce. Dodatkowymi atrakcjami są klimatyzowane, ortopedycznie zalecane fotele MultiContour dla kierowcy, które można precyzyjnie dostosować do indywidualnych potrzeb kierowcy, a także trzy nowe innowacyjne funkcje: system wspomagania stabilności przyczepy, który zapobiega niebezpiecznemu bujaniu kombinacji samochód-przyczepa, system szybkiego ogrzewania oraz konsola telefoniczna z interfejsem Bluetooth i sterowaniem głosowym.
Różnorodność: Szeroka gama modeli dostosowanych do potrzeb klientów
Czterodrzwiowy sedan Vectra jest oferowany w liniach wyposażeniowych Vectra, Edition i Cosmo. Pięciodrzwiowy hatchback, kombi oraz Signum są dostępne dodatkowo w wersji Sport, którą można rozpoznać po znaczku „GTS” na hatchbacku (od 1.8-litrowego ECOTEC). Wszystkie modele, w tym wersje podstawowe, są standardowo wyposażone w kompleksowy pakiet komfortowy.
Obejmuje on klimatyzację, zdalnie sterowane centralne zamki dla wszystkich drzwi i bagażnika, regulowane na wysokość siedzenie kierowcy, elektryczne szyby z przodu, regulowaną na wysokość i odległość kierownicę oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne.
Podczas gdy sedany już oferują dużą przestrzeń dla pasażerów i bagażu (modele cztero- / pięcio-drzwiowe: 500 do 1050/1360 litrów), kombi Vectra nadal ustanawia standard w segmencie średniej klasy z maksymalną pojemnością ładunkową wynoszącą 1850 litrów (zgodnie z normą VDA). Dodatkowo, kombi Vectra jest dostępne z licznymi sprytnymi i praktycznymi dodatkowymi funkcjami, takimi jak wszechstronny system FlexOrganizer dla bagażnika, zdalnie sterowana elektryczna klapa bagażnika oraz obrotowy hak holowniczy.
Innowacyjny: Koncept Signum łączy zalety kombi ze sportowymi liniami coupé