Opel odświeżył trzecią i ostatnią generację modelu Vectra w 2005 roku, wprowadzając znaczące ulepszenia w stylizacji, jednak przyszło to trochę za późno dla europejskiego sedana.
Niemiecki producent samochodów zbudował trzecią generację Vectry na platformie Epsilon GM i wprowadził ją na rynek w 2002 roku. Model był dostępny w trzech wersjach nadwozia: sedan z trzema komorami, hatchback o pięciu drzwiach oraz kombi.
Na zewnątrz najbardziej widoczną zmianą były reflektory, w których parę zaokrąglonych, łzowatych lamp zastąpiło wcześniejsze, kwadratowe. Vectra w końcu zyskała wygląd, na który zasługiwała. Dzięki wyższemu grillowi i szerokiemu, chromowanemu wykończeniu w kształcie litery V, auto zyskało lepszy wygląd na drodze. Producent zmienił również tylne światła, wprowadzając przezroczyste soczewki kierunkowskazów na górnej stronie lamp.
Górna część kokpitu oraz wykończenia drzwi zostały zaprojektowane z wykorzystaniem materiału o skórzanym wyglądzie. Przednie fotele kubełkowe zapewniały lepsze wsparcie. W modelu Vectra C zainstalowano także jednostkę infotainment z łącznością Bluetooth. Nowa kierownica z pokrętłami i przyciskami poprawiła sterowanie systemem rozrywki.
Opel ulepszył gamę silników, dostosowując je do norm emisji Euro 5. W wersjach benzynowych Vectra oferowana była w pięciu opcjach, które generowały od 100 do 230 KM. Silniki turbo-diesel dostarczały Fiat i Isuzu. Producent poprawił niezależne zawieszenie na wszystkich kołach, wprowadzając adaptacyjne amortyzatory, które można było usztywnić za pomocą przycisku na desce rozdzielczej.
Opel Vectra
+ Uderzający przód w nowym języku designu Opla, wysokiej jakości wnętrze
+ Nowy, najwyższej klasy aluminiowy silnik V6 turbo o mocy 230 KM
+ Wszystkie silniki Diesla z filtrem cząstek stałych jako standard, nowa wersja 1.9 CDTI o mocy 100 KM
+ Udoskonalone podwozie IDS zapewnia optymalną obsługę i wyższy komfort
+ Unikalne: Kontrola ciągłego tłumienia, bi-ksenonowe światła zakrętowe i doświetlenie zakrętów
Nowe modele Vectra i Signum są gotowe do wprowadzenia na rynek: sprzedaż nowych wersji udanych modeli Opla klasy średniej rozpocznie się 17 września, tuż po ich premierze na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym (IAA) we Frankfurcie. Najważniejsze cechy to całkowicie nowy, uderzający przód w dynamicznym stylu Opla, znacznie zmodyfikowana gama silników z zupełnie nową, najwyższej jakości jednostką 2.8 V6 turbo o mocy 230 KM oraz szereg unikalnych cech technicznych. Nowe modele Vectra i Signum posiadają również nowe ustawienia podwozia, które obejmują zoptymalizowaną precyzję kierowania dla bardziej wyrazistych właściwości jezdnych przy poprawionym komforcie. Podwozie IDSPlus (Interaktywne Systemy Jezdne) z elektroniczną CDC (Ciągła Kontrola Tłumienia) jest wciąż unikalne w tej klasie i dostępne również z silnikiem 2.2 Direct. Także najlepsze w swoim segmencie: bi-ksenonowe lampy z doświetlaniem zakrętów (AFL – Adaptacyjne Oświetlenie Przednie), a także system filtrów cząstek stałych dla silników Diesla, który jest montowany w standardzie we wszystkich wariantach Diesla, w tym nowym silniku 1.9 CDTI o mocy 100 KM. Dodatkowe funkcje to nowoczesna konsola telefoniczna z technologią Bluetooth oraz innowacyjny system Trailer Stability Assist, który zapobiega niebezpiecznemu kołysaniu się zestawu samochód-przyczepa.
„Nowy przód wyraźnie oddaje doskonałe właściwości jezdne nowych modeli Vectra i Signum. W połączeniu z licznymi innowacjami technicznymi w swojej klasie, nowa generacja jest gotowa na dalszy sukces w segmencie klasy średniej”, mówi Hans H. Demant, wiceprezydent ds. inżynierii w General Motors Europe. Jak ich poprzednicy, nowe modele Vectra i Signum będą produkowane w nowoczesnej fabryce w Rüsselsheim.
Krótko po premierze w 2002 roku, Vectra stała się jednym z najbardziej udanych sedanów w europejskim segmencie klasy średniej i utrzymała tę pozycję w pierwszej połowie 2005 roku, uzyskując ponad 10 procent udziału w segmencie w bardzo konkurencyjnym otoczeniu. Do tej pory sprzedano na całym świecie ponad 600 000 modeli trzeciej generacji Vectra. Ta gama modeli odegrała również kluczową rolę w osiągnięciu przez Opla 30 pozycji w czołówce w licznych testach przeprowadzonych przez niemiecką i europejską prasę motoryzacyjną od 2004 roku. Model Signum również osiągnął doskonałe wyniki w zakresie satysfakcji klientów w najnowszym raporcie J.D. Power w Niemczech: Signum został uznany za najlepszy niemiecki samochód w tym badaniu, które ocenia również niezawodność.
Nabywcy nowych modeli Vectra i Signum korzystają nie tylko z odświeżonego designu, poprawionych właściwości jezdnych i wielu udoskonalonych detali, ale także z tych samych konkurencyjnych cen początkowych, co ich odpowiednicy, z ceną Vectry zaczynającą się od 20 350 euro oraz ceną Signum od 23 680 euro (sugerowane ceny detaliczne netto w Niemczech włącznie z VAT).
Design: Dynamiczny przód w nowym języku designu Opla i wysokiej jakości wnętrze
Najbardziej charakterystyczną cechą nowego czterodrzwiowego sedana Vectra, kombi Vectra oraz Opla Signum jest nowo zaprojektowany przód – dalszy rozwój nowego języka designu Opla. Razem z charakterystyczną linią ramion, przód wyraża dynamikę i sportowość. Dalsze charakterystyczne elementy to typowy dla Opla załamanie na pokrywie silnika, ostrzejsze zwężenie przedniego zderzaka oraz, co najważniejsze, nowe reflektory, które wciągają się w nowo uformowane błotniki i pokrywę silnika. Dzięki cylindrycznym, chromowanym jednostkom lamp za przezroczystą szybą, reflektory są przyciągającym wzrok akcentem w przodzie Vectry i Signum. Szeroki chromowany pasek z dużym emblematem Opla dominuje na grillu. Czarne siatkowe struktury oraz duże boczne wloty powietrza z wbudowanymi światłami przeciwmgielnymi podkreślają dynamiczny wygląd przodu Vectry. Aby wizualnie podkreślić wyjątkową pozycję modelu Signum jako wzór dynamiki i elegancji połączonej z wyjątkową elastycznością wnętrza, projektanci dodali dodatkowe akcenty w przednim designie nowej wersji. Centralny wlot powietrza otoczony U-kształtną chromowaną ramą i światła przeciwmgielne z chromowanym pierścieniem podkreślają pionowe linie i komunikują dyskretną elegancję.
Wnętrze Signum i Vectra zostało zdefiniowane przez wysoką jakość zarówno pod względem wyglądu, jak i odczucia. Górne sekcje deski rozdzielczej i wykończenia drzwi mają nową, skórzaną fakturę.
Kokpit sprawia wrażenie lżejszego i bardziej eleganckiego dzięki nowym konturom deski rozdzielczej, zaokrąglonym narożnikom nawiewów powietrza oraz chromowanym elementom sterującym (od wersji Edition). Całość uzupełniają nowo zaprojektowane listwy dekoracyjne z wkładkami w drewnie, aluminium lub w wyglądzie węglowym „Silver Line” (od wersji Edition w dwóch kolorach) oraz łukowaty daszek nad wskaźnikami. Wszystkie wersje nowej Vectry i Signum mają sportową, trójramienną kierownicę.
Silniki: Nowy, najwyższej klasy silnik 2.8 V6 turbo, rozszerzona gama silników diesla, DPF w standardzie
Nowa Vectra i Signum oferują szeroką gamę nowoczesnych silników ECOTEC – pięć silników benzynowych (1.6 – 2.8 litra, 100 – 230 KM) oraz cztery silniki Diesla CDTI o wspólnym zasilaniu (1.9 – 3.0 litra, 100 – 184 KM), które są standardowo wyposażone w bezobsługowy filtr cząstek stałych. Wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro 4.
Najpotężniejszym silnikiem dla wszystkich wersji Vectry i Signum jest całkowicie nowa, aluminiowa jednostka sześciocylindrowa 2.8 litra z podwójną turbosprężarką, zapewniająca dużą moc we wszystkich sytuacjach jazdy. Trzydziestostopniowy V6 z zmiennym sterowaniem zaworami dostarcza 90% swojego maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 330 Nm przy 1500 rpm. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest w szerokim zakresie od 1800 do 4500 rpm. Wydajność jazdy z tym silnikiem jest równie imponująca: od 0 do 100 km/h przyspiesza w jedynie 7.3 sekundy, a prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) wynosi 250 km/h – nowy rekord dla Vectry.
Najwyższej klasy silnik Diesla to 3.0 V6 CDTI o mocy 135 kW/184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm dostępnych od 1900 rpm. Sedan Vectra charakteryzuje się zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 6.9 litra na 100 km z tym silnikiem. Nowością w gamie silników Diesla jest wersja o mocy 100 KM – obok jednostek o mocy 120 KM i 150 KM – silnika 1.9 CDTI. Jednostki 1.9 litra charakteryzują się najnowszą generacją wielopunktowego wtrysku i wysokimi wartościami momentu obrotowego (260 do 320 Nm) przy niskim średnim zużyciu paliwa MVEG (5.7 do 5.9 litra na 100 km).
W zależności od silnika dostępna jest pięciobiegowa lub sześciobiegowa skrzynia manualna lub automatyczna dla Vectry i Signum z napędem na przednie koła. Poza jednostkami benzynowymi 1.6 i 1.8 litra, wszystkie silniki są fabrycznie wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną, podczas gdy adaptacyjna sześciobiegowa skrzynia automatyczna z ActiveSelect jest dostępna dla 2.8 V6 Turbo, 150 KM 1.9 CDTI i 3.0 V6 CDTI. Przy tej skrzyni można również zmieniać biegi ręcznie w drugim kanale zmiany biegów. Dodatkowo silnik dostosowuje się do panującego stylu jazdy i warunków.
Podwozie: Udoskonalone prowadzenie i wyższy komfort
Udoskonalone podwozie IDS (Interaktywne Systemy Jezdne) zapewnia jeszcze lepszą kontrolę nad pojazdem, oferując zauważalny wzrost komfortu. Nowe ustawienia przedniego i tylnego zawieszenia, a także kierownicy, poprawiają stabilność podczas jazdy na wprost i umożliwiają bardziej wrażliwą odpowiedź kierownicy w pozycji na wprost. Oprócz drobnych poprawek w podwoziu, zoptymalizowane tuleje przedniej i tylnej osi odpowiadają przede wszystkim za zwiększenie komfortu.
Podwozie IDSPlus z elektroniczną Ciągłą Kontrolą Tłumienia (CDC) i połączeniem wszystkich systemów dynamiki jazdy wciąż jest unikalne w segmencie klasy średniej, co daje Oplowi wiodącą pozycję w systemach podwozia adaptacyjnego. W ramach modyfikacji podwozia nowych modeli Vectra i Signum, specjaliści z Międzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego (ITDC) w Rüsselsheim udoskonalili również oprogramowanie CDC, co skutkuje jeszcze lepszą dynamiką jazdy i zwiększonym komfortem.
Wysokie noty techniczne: Klasa wiodących możliwości jeszcze bardziej rozszerzona
Wśród innowacji technicznych znajdują się IDSPlus z CDC oraz reflektory AFL (Adaptacyjne Oświetlenie Przednie) związane z kierowaniem. Ten adaptacyjny system bi-ksenonowy dla Vectry i Signum jest jedyną aplikacją na świecie, która oferuje dynamiczne światło zakrętowe z statycznym doświetleniem zakrętów oraz adaptacyjnym światłem drogowym w jednej jednostce. Dodatkowe atrakcje to kontrolowane klimatyzacyjnie, ortopedycznie zalecane siedzenie MultiContour dla kierowcy, które można precyzyjnie dostosować do indywidualnych potrzeb kierowcy, a także trzy nowe innowacyjne funkcje: Trailer Stability Assist, który zapobiega niebezpiecznemu kołysaniu się zestawu samochód-przyczepa, system szybkiego podgrzewania oraz konsolę telefoniczną z interfejsem Bluetooth i kontrolą głosową.
Różnorodność: Szeroka gama modeli dostosowanych do potrzeb klientów
Czterodrzwiowa Vectra sedan jest oferowana w liniach wyposażeniowych Vectra, Edition i Cosmo. Pięciodrzwiowy hatchback, kombi i Signum są dodatkowo dostępne w wariancie Sport, który można rozpoznać po znaczku „GTS” na hatchbacku (od silnika 1.8 litra ECOTEC). Wszystkie modele, nawet wersje podstawowe, są wyposażone w kompleksowy pakiet komfortowy w standardzie.
Obejmuje to klimatyzację, zdalnie sterowane centralne zamki do wszystkich drzwi i bagażnika, regulowane wysokościowo siedzenie kierowcy, elektryczne szyby z przodu, regulowaną wysokościowo i w zakresie odległości kierownicę oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne.
Podczas gdy sedany już oferują przestronność dla pasażerów i bagażu (modele czterodrzwiowe/pięciodrzwiowe: od 500 do 1050/1360 litrów), Vectra kombi nadal ustanawia wyznacznik w segmencie klasy średniej z maksymalną pojemnością ładunkową wynoszącą 1850 litrów (norma VDA). Dodatkowo, Vectra kombi jest dostępna z licznymi praktycznymi dodatkowymi funkcjami, takimi jak wszechstronny system FlexOrganizer do bagażnika, zdalnie sterowana elektryczna klapa bagażnika i obrotowy hak holowniczy.
Innowacyjne: Koncepcja Signum łączy zalety kombi z sportowymi liniami coupé
Innowacyjna koncepcja nadwozia, która łączy przestronność kombi z sportowymi liniami coupé oraz niezrównaną wszechstronność wnętrza zapewnia Signum specjalne miejsce w gamie modeli oraz w całym segmencie klasy średniej. Opel Signum ma tę samą długość rozstawu osi (2830 mm) co Vectra kombi, która jest o 130 mm dłuższa niż sedan. Dzięki unikalnej, innowacyjnej koncepcji FlexSpace, Signum zapewnia optymalną elastyczność przy dynamicznym i eleganckim wyglądzie. Zaledwie kilka szybkich i łatwych regulacji wystarczy, aby przekształcić pięcioosobowy układ w czteroosobowy z wyjątkowym komfortem, który zazwyczaj występuje tylko w samochodach luksusowych. Każde zewnętrzne tylne siedzenie przesuwa się o 130 mm, aby zapewnić maksymalną przestronność dla nóg lub więcej miejsca na bagaż. Po złożeniu wszystkich trzech tylnych oparć do przodu powstaje całkowicie płaska przestrzeń ładunkowa. W tej konfiguracji dostępne jest do 1410 litrów przestrzeni bagażowej.