OPEL Zafira 2008-2014

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

OPEL Zafira 2008-2014

Przejdź do galerii zdjęćOPEL Zafira 2008-2014

Opel znalazł się w trudnej sytuacji, gdy w 2008 roku wprowadził na rynek Zafirę. Firma matka, GM, już zdawała sobie sprawę, że światowy kryzys gospodarczy mocno uderzy w przemysł motoryzacyjny. Mimo to, mimo że nowa generacja miała zaledwie dwa lata, postanowiono zaryzykować i wprowadzić jej facelifting.

Minivany niemal przestały być opcją dla większości producentów samochodów. Z drugiej strony, Opel był zdecydowany kontynuować ich produkcję w dwóch rozmiarach: Meriva oparta na Corsie oraz Zafira bazująca na Astrze. Jednak klienci zaczęli sięgać głęboko do kieszeni, ale nie na samochody. W rezultacie przemysł motoryzacyjny ucierpiał, a Opel znalazł się na skraju upadku. Rosyjska firma próbowała kupić Opla od GM, ale amerykański producent samochodów odrzucił tę ofertę w ostatniej chwili.

W zmodernizowanej wersji Zafiry dodano nową parę reflektorów oraz zmodyfikowaną kratkę, która miała chromowaną emblemat w środku. Nad nim, chromowana pozioma listwa zdobiła i dopełniała wygląd przedniej części. Dodatkowe chromowane wykończenia zdobiły zewnętrzną część samochodu, w zależności od poziomu wyposażenia. Jednocześnie, tylne światła z przejrzystymi soczewkami zapewniały lepszy wygląd minivana z tyłu.

Zgodnie z oczekiwaniami, Zafira z 2008 roku oferowała więcej niż wystarczająco miejsca dla pięciu pasażerów wewnątrz. Podwyższona pozycja siedzenia dla wszystkich pięciu pasażerów dawała im więcej miejsca na nogi, a dzięki wysokiemu dachowi, przestrzeń nad głowami również nie stanowiła problemu. Niemniej jednak, deska rozdzielcza i panel instrumentów były w pewnym sensie przeniesione z Astry.

Pod maską, producent musiał dostosować się do nowych norm emisji spalin w Europie. Oznaczało to, że większość z nich była bardzo oszczędna pod względem zużycia paliwa. Dodatkowo na liście specyfikacji znalazł się silnik turbo o pojemności 2.0 litra, który dostarczał 200 koni mechanicznych dla tych, którzy się spieszyli.

Nowy Opel Zafira zyskał świeży design oraz trzy dodatkowe silniki i będzie dostępny w salonach od lutego 2008 roku. Oszałamiający wygląd Zafiry emanuje dynamiką i pewnością siebie. Silniki benzynowe o pojemności 1.6 litra oraz dwa silniki diesla 1.7 CDTI odzwierciedlają obecne trendy: są mocne, ekonomiczne i przystępne cenowo. To wszystko sprawia, że Opel Zafira znajduje się w doskonałej pozycji, by kontynuować swoją sukcesywną historię jako pierwszy na świecie w pełni wszechstronny siedmiomiejscowy van, który na początku przyszłego roku zjedzie z taśmy produkcyjnej w swoim drugim milionie. Po wprowadzeniu drugiej generacji w połowie 2005 roku, Zafira sprzedała się w liczbie ponad 450 000 egzemplarzy, osiągając około dziesięciu procent udziału w rynku w Europie. Nowa edycja bestsellera zadebiutuje na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Bolonii (7 – 16 grudnia 2007).

Alain Visser, dyrektor marketingu GM Europe, opisuje nową Zafirę jako „odpowiednią ofertę w odpowiednim czasie. Wiemy, że klienci są bardzo zadowoleni z jej jakości, niezawodności, funkcjonalności i wszechstronności. A teraz zrobiliśmy Zafirę jeszcze bardziej sportową, wyposażając ją w bardziej efektywne silniki. To wszystko utrzymuje Zafirę w pozycji wzorcowej w europejskiej klasie kompaktowych vanów.”

Dynamika V-stylu definiuje wygląd

Nowa Zafira charakteryzuje się wyrazistymi elementami designu z przodu i z tyłu, które nadają samochodowi sportowy charakter. Pewny, szeroki przedni chromowany pas z wbudowanym logo Opla prowadzi ku zwężającej się masce i wprowadza go w dwuczęściowe żebra grilla, które teraz są w pełni chromowane. Charakterystyczne linie wokół wnęk na światła przeciwmgielne integrują zderzak w dynamiczny V-styl; obudowy reflektorów również mają chromowany wygląd. Zafira Sport ma jeszcze bardziej imponujący wygląd z odważnym, pełnym przednim zderzakiem. Powstały kontur biegnie od rozszerzonych nadkoli, przez listwy boczne, aż do wyraźnego tylnego zderzaka. Inne nowe, przyciągające wzrok cechy to dwa przezroczyste komory 3D w czerwonych lampach tylnych. Ulepszony design kończą srebrno-białe paski w lampach tylnych, które przechodzą w tylny chromowany pas.

Dodatkowo dopracowane wnętrze podkreślają błyszczące chromowane pierścienie wokół elementów sterujących klimatyzacją i radiem, a także nowe dekoracyjne wykończenia na desce rozdzielczej i drzwiach. Wersja Cosmo oferuje eleganckie wykończenie w fortepianowym lakierze na konsoli środkowej oraz dekoracyjne elementy na kierownicy. Systemy multimedialne z funkcjami nawigacji, CD, DVD i MP3 mają również stereo połączenia dla zewnętrznych urządzeń audio, takich jak iPod.

Zafira zawsze ma na pokładzie swój „znak rozpoznawczy”, system siedzeń Flex7. Niezrównanie wszechstronny system zapewnia szybkie przekształcanie wnętrza bez uciążliwego demontażu siedzeń.

Nowe silniki

Motto dotyczące nowych silników to wyższa ekonomia i moc. Dzięki nowemu silnikowi benzynowemu 1.6 litra oraz dwóm silnikom diesla 1.7 CDTI z wtryskiem common-rail, gama modeli zyskała dodatkowe efektywne opcje napędu. W przyszłości klienci Zafiry będą mogli wybierać spośród dziewięciu różnych silników. Ich moc waha się od 94 koni mechanicznych (CNG) wyjątkowo oszczędnej i przyjaznej dla środowiska Zafiry 1.6 CNG do 240 koni turbodoładowanego modelu sportowego Zafira OPC. Te dwa silniki wzbogacają segment o dwie innowacyjne wersje: Zafira na gaz ziemny, emitująca tylko 138 g CO2, oraz OPC z mocą 240 koni, która przejęła rolę pioniera dla sportowych vanów.

Korzystne koszty eksploatacji Zafiry wynikają z wielu czynników, w tym niskiego zużycia paliwa, niskich wymagań konserwacyjnych, długich interwałów serwisowych i, co najważniejsze, wysokiej wartości rezydualnej. To wszystko pomogło Oplemu zdobyć pierwsze miejsce w kategorii „Najlepsza Wartość 2006” w magazynie branżowym „Auto Bild”.

Nowy, optymalizowany pod względem wagi silnik 1.6 TWINPORT ECOTEC z płynnie sterowanymi wałkami rozrządu pobiera moc 85 kW/115 KM. Czterocylindrowa jednostka czterozaworowa zastępuje silnik 1.6 o mocy 77 kW/105 KM i zużywa zaledwie 7,0 litrów paliwa na 100 km. To oszczędność na poziomie 4.3 procent w porównaniu do poprzednika. Jednocześnie lepsze osiągi są możliwe dzięki zwiększonej mocy, co objawia się w maksymalnej prędkości wyższej o 9 km/h oraz czasie przyspieszenia od zera do 100 km/h wynoszącym 13,4 sekundy.

Nowe silniki 1.7 CDTI o mocach 81 kW/110 KM i 92 kW/125 KM mają w standardzie sześciobiegową skrzynię biegów i charakteryzują się wtryskiem common-rail, technologią czterozaworową z kontrolą wiru, a także bezobsługowym filtrem cząstek stałych. Zastępują silniki 1.9 CDTI o mocy 74 kW/100 KM oraz wersję z manualną skrzynią biegów 1.9 o mocy 88 kW/120 KM. Dzięki zwiększonemu momentowi obrotowemu o 20 i 40 Nm, jednostki 1.7 CDTI zapewniają wyraźnie większą moc, a jednocześnie zmniejszają zużycie paliwa i emisję. Efektywność wzrasta o aż 5 procent. Obie jednostki wymagają 5,7 litrów paliwa na 100 km i emitują tylko 152 g CO2 na km.

Technologiczne innowacje

Nowa edycja Zafiry oferuje także innowacyjne rozwiązania technologiczne, które są unikalne w tej klasie pojazdów. Należy do nich opcjonalny system zawieszenia IDSPlus z elektroniczną kontrolą tłumienia CDC (Continuous Damping Control), który zapewnia wyjątkowy komfort jazdy i bezpieczeństwo. W tym zintegrowanym systemie kontrolnym, jednostki sterujące i czujniki ESPPlus, ABS i CDC wymieniają się danymi na bieżąco, co skutkuje natychmiastową optymalizacją tuningu zawieszenia. Dodatkowo, znacznie poprawiona kontrola stabilności przyczepy w nowej edycji nie jest standardem w innych markach. Wymogi systemu monitorują intensywność ruchów obrotowych w połączeniu samochód-przyczepa. Tego typu ruchy są stabilizowane przez elektronikę sterującą poprzez regulowane hamowanie.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.