Opel Zafira z 2011 roku, znany również jako Tourer C, był oparty na tej samej platformie co Opel/Vauxhall Astra J. Został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie.
Pierwsza generacja Zafiry zadebiutowała w 1999 roku jako MPV bazujące na udanym kompakcie Astra. Dzięki możliwości pomieszczenia siedmiu pasażerów oraz wygodnemu prowadzeniu, stała się bestsellerem na rynku. To był czas, gdy rynek minivanów przeżywał swoje apogeum.
Trzecia generacja Zafiry poszła o krok dalej, czerpiąc inspirację z designu Insignii. Wydłużone reflektory stanowiły część boomerangowego modułu świetlnego, z lampami przeciwmgielnymi na dole. Chromowana listwa na wąskiej kratce stała się znakiem rozpoznawczym niemieckiego minivana. Pochylone słupki A były uzupełnione dodatkowymi słupkami B, tworzącymi trójkątne okno boczne z przodu. Dach delikatnie opadał ku tyłowi, a duża, płaska klapa bagażnika kończyła sylwetkę pojazdu. Rzeźbione panele boczne i drzwi nadawały samochodowi opływowe linie.
W środku było miejsce dla siedmiu pasażerów. Wysokie siedzenia i wygodny układ sprawiały, że Zafira Tourer C była doskonałym autem do długich podróży, szczególnie gdy była wyposażona w odpowiednie silniki. Wskaźniki i zestaw wskaźników przypominały te znane z Astry J. System infotainment był zamontowany w centralnym panelu i oferował łączność z Android Auto oraz Apple CarPlay.
Pod maską, Zafira C była dostępna z wyborem silników benzynowych, diesla oraz dwóch silników gazowych. Te ostatnie były bardzo przydatne dla pojazdów flotowych i były połączone wyłącznie z 6-biegową skrzynią manualną. Pozostałe modele były dostępne z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
Nowy Opel Zafira Tourer oferuje doskonałe połączenie funkcjonalności i komfortu, przenosząc wartości modelu Insignia do segmentu vanów jednoczęściowych – cechy premium, innowacyjne technologie oraz rzeźbiarski, dynamiczny design. Opel ustanowił segment kompaktowych vanów siedmiomiejscowych w 1999 roku. Dzięki w pełni przeprojektowanemu systemowi Flex7 nowy Zafira Tourer wyznacza nowe standardy w elastyczności wnętrza i atmosferze.
Jednak innowacje trzeciej generacji Zafiry wykraczają znacznie poza nowo opracowaną, elastyczną konfigurację siedzeń. Opel Zafira Tourer jako całość pokazuje duży krok naprzód i wyraża nowe ambicje. Jest idealnym elastycznym towarzyszem, nie tylko dla rodzin. Jego elegancki design, przestronna atmosfera, ulepszona konstrukcja podwozia i nowe technologie umożliwiają relaksującą jazdę z maksymalnym komfortem i bezpieczeństwem. Druga generacja przedniej kamery Opel Eye stanowi podstawę dla szeregu innowacyjnych systemów wsparcia, a Opel jest pierwszym producentem samochodów, który oferuje kompaktowy van z adaptacyjnym, radarowym systemem kontroli prędkości.
Oferta silnikowa nowego Opla Zafira Tourer początkowo będzie składać się z wysoko efektywnych silników diesla i benzynowych o mocy od 81 kW/110 hp do 121 kW/165 hp. Niedługo po rozpoczęciu sprzedaży do rodziny Zafira Tourer dołączy szczególnie niskonakładowy model ecoFLEX z silnikiem 2.0 CDTI turbo diesla z technologią Start/Stop. Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX ma jedną z najniższych wartości w klasie kompaktowych vanów, wynoszącą zaledwie 119 g/km CO2. Oferuje przy tym żywiołowe osiągi: 96 kW/130 hp oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm.
Dostępna jest także zwłaszcza oszczędna wersja na gaz ziemny nowego Zafira Tourer. Opel Zafira Tourer 1.6 CNG turbo ecoFLEX (110kW/150hp) będzie dostępny na rynku na początku 2012 roku.
Wrazenie pierwszego kontaktu ma znaczenie: Sportowy i dynamiczny wygląd
Nowy Opel Zafira Tourer robi bardzo mocne pierwsze wrażenie. Nowy rzeźbiarski język designu poprawił i tak już funkcjonalnego oraz niezwykle udanego poprzednika Zafira Tourer, co zaowocowało jeszcze bardziej wyrafinowanym produktem o cechach premium. Każdy detal w wnętrzu kabiny został starannie przemyślany. Zafira Tourer udanie łączy praktyczne myślenie z pasją do samochodów. Wartości zwrotności i komfortu, które urzeczywistniają się w niezwykle udanej Insignii, zostały przeniesione do Opla Zafira Tourer. To przeniosło nowy pojazd na wyższy poziom.
Futurystyczny i dynamiczny design podwozia
Wyraźny przód Opla Zafira Tourer definiują odważne grafiki w kształcie boomeranga w jednostkach oświetleniowych, które przechodzą od reflektorów do lamp przeciwmgielnych. Wszystkie funkcje oświetleniowe są połączone w płynny i spójny sposób. Grille w kształcie trapezu i charakterystyczne wgłębienie w masce, konsekwentnie stosowane w marce Opel, stworzyły bardzo dynamiczny i progresywny wygląd. Dalsze typowe cechy designu Opla to skrzydłowe światła do jazdy dziennej z przodu i z tyłu.
Pole widzenia kierowcy zostało znacznie poprawione dzięki nowemu zestawowi smukłych „hydroformowanych” słupków A oraz stosunkowo smukłym słupkom B we wnętrzu, a także obszernym oknom bocznym z przodu. Widoczność została również znacznie zwiększona dzięki lusterkom bocznym po obu stronach. Lusterka są dostępne w dwutonowej kombinacji: błyszczącej czarnej na górze, aby być harmonijnymi z bocznymi szybami i kolorem nadwozia. Sprawia to, że wydają się mniejsze niż w rzeczywistości. Ogólny wygląd premium jest dodatkowo podkreślony przez system drzwi Insignii, znany z „ram drzwiowych pod szkłem”. Wszystkie panele zewnętrzne zostały zaprojektowane aerodynamcznie i akustycznie, aby zredukować poziom hałasu.
Sylwetka Opla Zafira Tourer czerpie wskazówki projektowe z aerodynamicznego i smukłego kształtu pociągu dużych prędkości. Ostrza na bokach samochodu tworzą silny ruch do przodu. Sportowy wygląd jest wzmocniony przez wyraźne i opadające linie. Wygląd monokabiny jest dodatkowo wzbogacony przez gładką linię, która biegnie od przodu dachu do spojlera dachowego. Dzięki temu samochód wygląda na niżej położony. Zafira Tourer wygląda bardzo muskularnie w opcjonalnym stylu OPC, dostępnym dla wariantów Edition (EU: Enjoy), Sport i Innovation (EU: Cosmo). Przedni spojler, tylni dolny zderzak, boczne zderzaki i powiększony spojler dachowy nadają monokabinie sportowy charakter.
Smukłe tylne światła, ponownie z funkcjami świateł o kształcie skrzydła, mogą być wyposażone w technologię LED, jeśli zajdzie taka potrzeba. Pozioma chromowana belka między lampami ma wyraźne logo Opla i jest szeroka oraz charakterystyczna. Nadaje pojazdowi sportowy, ale elegancki wygląd. Lampy przeciwmgielne zostały wmontowane w tylny zderzak, co pozwala na uzyskanie smuklejszego wyglądu tylnych świateł.
Cinematic feel with panoramic windscreen and sunroof
Wnętrze samochodu ma filmowy charakter i jest zalane światłem dzięki dużemu panoramicznemu przedniemu szybki. To, co zaczęło się jako opcjonalny dodatek w 2006 roku w Astrze GTC, jest teraz również dostępne na życzenie w nowym Oplu Zafira Tourer. Kierowca i pasażerowie mogą dzięki opcjonalnemu dodatkowemu cieszyć się przestronnością kabiny oraz szerokimi widokami na zewnątrz, dzięki ułożeniu szkła sięgającemu aż do tylnej części pierwszego rzędu. Ponadto, dostępny jest panoramiczny dach, który sięga aż do tyłu pojazdu. To zwiększa przestronność atmosfery w całym wnętrzu.
Stylowa elegancja podnosi komfort podróży
Wysokiej jakości tkaniny wewnętrzne pomagają stworzyć atmosferę salonu. Nowy system siedzeń Flex7 plus został dodatkowo wzbogacony o innowacyjną konsolę środkową FlexRail. Skórzana dźwignia zmiany biegów i kierownica przyczyniają się do stworzenia atmosfery stylowej elegancji i sportowego charakteru. Te cechy są standardem w wariantach Edition (EU: Enjoy), Sport i Innovations (EU: Cosmo). Modele te są również wyposażone w czarne panele instrumentów z mocno wypolerowanymi chromowanymi obręczami. W modelach Sport i Innovation (EU: Cosmo) znajduje się dodatkowe przezroczyste podświetlenie. Ponadto, wariant Innovation jest kompletny z centralną konsolą FlexRail. Wszystkie warianty zawierają subtelne czerwone oświetlenie ambientowe, nadając wnętrzu kabiny przyjemny blask, gdy jest ciemno. Doskonała ergonomia umiejscowienia kontroli na centralnej konsoli sprawia, że jest to dobrze zorganizowane i relaksujące miejsce na spędzanie czasu.
Trzydzieści miejsc do przechowywania
Po szczegółowych badaniach klientów i analizach rynku, zespół projektowy Opla podjął działania w celu znacznego zwiększenia przestrzeni do przechowywania. Kabina nowego Zafira Tourer nadal pozostaje bardzo zadbana i dobrze zorganizowana, dzięki lepszemu rozkładowi przestrzeni siedzącej i trzydziestu nowym miejscom do przechowywania.
Bardzo wysoki poziom funkcjonalności, elastyczności oraz przyjemnej atmosfery w połączeniu z wysokiej jakości wykończeniem przyczyniają się do unikalnego odczucia wewnątrz kabiny.
Przestronność jest dodatkowo zwiększana przez dużą pojemność ładunkową Zafira Tourer.
Konfiguracja pięcioosobowa zapewnia 710 litrów przestrzeni bagażowej – o 65 litrów więcej niż poprzednik. Maksymalna pojemność ładunkowa wynosi 1.860 litrów (40 litrów więcej) i może być osiągnięta przez złożenie trzech pojedynczych siedzeń w drugim rzędzie.
Dalsze szczegóły dotyczące rozwiązań elastyczności można znaleźć w rozdziale „Elastyczność”, w tym systemie siedzeń Flex7Plus, dodatkowymi miejscami do przechowywania oraz panoramiczną szybą.
Ustala nowe standardy elastyczności
Innowacyjny, elastyczny, wysokiej jakości i ergonomiczny: dzięki dalszemu rozwinięciu systemu siedzeń Flex7 oraz szeregowi innych typowych dla Opla cech Flex, Opel Zafira Tourer definiuje nowe standardy w zakresie wszechstronności wnętrza i atmosfery.
Już w 1999 roku Opel ustanowił segment kompaktowych monokabin siedmiomiejscowych, wprowadzając pierwszą generację Zafira. Z trzecią generacją Opel zamierza kontynuować tę sukcesywną historię. Zasada jest dziś taka sama jak wtedy: maksymalna elastyczność na pokładzie bez demontażu siedzeń. Nowy Opel Zafira Tourer przynosi wartości Insignii do kompaktowego monokabinu – cechy premium, innowacyjne technologie oraz rzeźbiarski, dynamiczny design.
Razem z Merivą, europejskim numerem jeden w kategorii małych monokabin, Zafira Tourer czyni Opla wzorem w elastyczności. Podczas gdy druga generacja Merivy wprowadzona w 2010 roku oferuje niezrównaną elastyczność w mniejszym formacie, szczególnie dla młodych rodzin, nowy Zafira Tourer łączy jeszcze wyższą wszechstronność z dodatkowymi cechami premium w zakresie komfortu wnętrza i atmosfery. To czyni go idealnym wyborem dla rodzin z dorosłymi dziećmi lub dla osób prowadzących działalność, takich jak fotografowie czy architekci, którzy muszą również transportować duże przedmioty do swojej pracy. Wszystko to jest łatwiejsze niż kiedykolwiek z nowym Oplem Zafira Tourer.
Wszechstronność: Indywidualne siedzenia w tylnej części dla maksymalnej elastyczności i komfortu
Podobnie jak w pierwszych dwóch generacjach Zafiry, maksymalna elastyczność z licznymi konfiguracjami wnętrza bez demontażu siedzeń jest zasadą Zafira Tourer; imponuje też przestronnym, jasnym i wysokiej jakości wnętrzem. Dodatkowo, inżynierowie Opla znacznie ulepszyli sprytny koncept siedzeń Flex7.
Choć oba siedzenia w trzecim rzędzie wciąż można złożyć równo z podłogą bagażnika, jak w poprzednich generacjach, inżynierowie Opla całkowicie przeprojektowali drugi rząd. Nie jest już ławką, teraz składa się z trzech indywidualnych siedzeń, które mogą przesuwać się wzdłuż o 210 mm (100 mm do przodu, 110 mm do tyłu) niezależnie od siebie i można je złożyć płasko, tworząc równą podłogę ładunkową. Ponadto, oparcia trzech siedzeń można odchylić w czterech różnych pozycjach (0, 16, 20 i 24 stopnie).
Wszystkie cechy Flex Opla muszą spełniać kluczowy wymóg Opla, jakim jest optymalne użytkowanie: Dzięki łatwo dostępnym uchwytom w pętli, które są kolorowe dla lepszego rozróżnienia (czerwony do złożenia i czarny do podniesienia), oparcia siedzeń można złożyć całkowicie jednym ruchem dla maksymalnej wszechstronności bez konieczności usuwania siedzeń lub zagłówków.
System siedzeń Lounge: Pasażerowie drugiego rzędu cieszą się komfortem klasy premium
Hitem nowego Opla Zafira Tourer jest system siedzeń Lounge, który zapewnia pasażerom drugiego rzędu przestrzeń jak w samochodzie klasy wyższej. Ta nowa konfiguracja wnętrza jest standardem dla najwyższej wersji wyposażenia Cosmo i opcjonalna dla Enjoy.
Za naciśnięciem przycisku, trzy siedzenia w drugim rzędzie przekształcają się w dwa wyjątkowo komfortowe fotele z dużą ilością dodatkowej przestrzeni na nogi i ramiona: zewnętrzne siedzenia przesuwają się do tyłu o 280 mm – najlepsza wartość w klasie, o 70 mm więcej niż w standardowej wersji – a następnie przesuwają się o 50 mm w stronę środka kabiny, co jest prawdziwą nowością w segmencie.
Następnie sprytny i łatwy w obsłudze mechanizm składania/obracania przekształca plecy środkowego siedzenia w wygodne podłokietniki dla pasażerów w zewnętrznych siedzeniach. Opel wystąpił o patent na ten system, który jest unikalny w branży.
W tej konfiguracji dwóch miejsc z tyłu Zafira Tourer oferuje komfort klasy premium i daje specjalne poczucie podróżowania w „salonie na kołach”. Pasażerowie drugiego rzędu cieszą się maksymalną przestrzenią i komfortem oraz wyjątkowo ergonomicznym doświadczeniem siedzenia.
To podkreślenie osobistego komfortu sprawia, że Zafira Tourer to znacznie więcej niż tylko pojazd rodzinny. Projektanci Opla przekształcili elastyczne wnętrze w miejsce do relaksu i cieszenia się przestronną atmosferą – zarówno podczas podróży służbowej, jak i z rodziną lub przyjaciółmi.
Innowacyjne siedzenia przednie: najwyższy komfort i ergonomia
Przedni kokpit jest przejrzysty i oferuje najwyższy komfort zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Całkowicie przeprojektowany przód z smukłymi słupkami A, dużymi bocznymi oknami i lusterkami bocznymi zamontowanymi na drzwiach znacznie poprawia widoczność kierowcy.
Opel Zafira Tourer standardowo wyposażony jest w innowacyjne, duże i anatomicznie zaprojektowane siedzenia przednie, które można konfigurować na wiele sposobów i są wyposażone w aktywne zagłówki. Siedzenia przednie opracowane przez inżynierów Opla oferują komfort wyjątkowy w segmencie oraz najlepszy w klasie zakres regulacji. Oba siedzenia mogą przesuwać się do tyłu o 180 mm, a wysokość siedzenia kierowcy również można regulować o 65 mm. Dodatkowo, dostępna jest specjalna wersja siedzenia pasażera przedniego, którą można złożyć, aby transportować dłuższe przedmioty. Stabilna, składana i oszczędzająca miejsce pokrywa bagażnika FlexCover, która może być przechowywana z tyłu, tworzy równą powierzchnię ładunkową i chroni tyły siedzeń przed zabrudzeniem. Dwa zewnętrzne siedzenia w drugim rzędzie mają mocowania ISOFIX i oczka do mocowania dla fotelików dziecięcych.
FlexRail: Innowacyjny system przechowywania dla konsoli środkowej
Elastyczna konsola środkowa FlexRail (standard w wersji Cosmo i opcjonalna w wersji Enjoy) została w porównaniu do systemu dostępnego w Merivie jeszcze bardziej dopracowana. Składa się z modułowego systemu przechowywania na trzech poziomach:
Dwa tory wykonane z wysokiej jakości polerowanego aluminium biegną między przednimi siedzeniami. Moduły FlexRail poruszają się po nich w przód i w tył.
Górny tor ma pojemny podłokietnik, który otwiera się, aby zaoferować dwa schowki, na przykład na płyty CD.
Pod spodem znajduje się kolejna komora z dwoma uchwytami na napoje.
Na najniższym poziomie jest głęboki schowek, w którym można przechować osobiste rzeczy z dala od wzroku, przykryty podłokietnikiem i uchwytami na napoje. Z powodu bliskości gniazd AUX i USB oraz gniazda 12-woltowego, to idealne miejsce, aby przechować odtwarzacz MP3 lub przenośne urządzenie nawigacyjne.
Szczególnie praktyczne jest to, że wszystkie elementy FlexRail można usunąć, zarówno oddzielnie, jak i razem, np. w celu czyszczenia. Nowy system jest kolejnym przykładem wysokiego poziomu elastyczności w Oplu Zafira Tourer – łatwy do uchwycenia i w dokładnie odpowiednim miejscu. FlexRail jest w połączeniu z oszczędzającym miejsce elektrycznym hamulcem ręcznym.
FlexRail i kieszenie w przednich drzwiach są pośrednio oświetlone czerwonymi promieniami (oświetlenie ambientowe). Dzięki temu, oprócz poprawy widoczności w ciemności, tworzy się również przytulna atmosfera.
Idealnie rozmieszczone: Ponad 30 miejsc do przechowywania dokładnie tam, gdzie potrzeba
FlexRail jest doskonałym przykładem, jak eksperci ergonomiczni Opla wykorzystują wyniki badań rynkowych i ankiety klientów do opracowania wnętrza, które jest bardzo postępowe pod względem funkcjonalności. Ponieważ wszystkie przedmioty zwykle zabierane na pokład mają swoje miejsce, łatwo dostępne, wnętrze pozostaje zadbane i zorganizowane.
W nowym Zafira Tourer zapewniono to poprzez system z ponad 30 schowkami. Butelki napojów o pojemności 1,5 litra można bezpiecznie przechowywać w kieszeniach w przednich drzwiach, a te w tylnych drzwiach mogą pomieścić butelki o pojemności 1,0 litra. W innym miejscu do przechowywania powyżej, jest miejsce na telefon komórkowy. Pasażerowie w trzecim rzędzie również mają praktyczne miejsca do przechowywania po bokach, a także konsolę z dwoma uchwytami na napoje między siedzeniami.
W desce rozdzielczej po stronie pasażera znajdują się dwa duże schowki. Oba mają pokrywę, aby utrzymać zawartość z dala od wzroku publicznego. Dolny schowek ma również dodatkową przestrzeń na instrukcję obsługi samochodu oraz uchwyty na monety i długopisy. Otwarta przestrzeń przechowywania między dwoma schowkami ma gumowe wyłożenie, aby zapobiec przesuwaniu się przedmiotów.
Centralna konsola w kokpicie ma dalsze praktyczne miejsca do przechowywania: komorę z pokrywą przed wyświetlaczem centralnym oraz otwartą, głęboką przestrzeń bezpośrednio pod gniazdem 12-woltowym, USB i portami AUX, które znajdują się pod kontrolami infotainment/klimatu.
Po stronie kierowcy znajduje się kompaktowa, wysuwana skrzynia do przechowywania, która jest idealna do małych przedmiotów, takich jak okulary przeciwsłoneczne, portfele i telefony komórkowe. Dodatkowo dostępne są opcjonalne skrzynki do przechowywania pod siedzeniem kierowcy i pasażera.
Przestronny bagażnik: Do 1,860 litrów pojemności, sprytny pakiet FlexOrganizer
W konfiguracji pięcioosobowej Opel Zafira Tourer zapewnia 710 litrów objętości bagażnika, 65 litrów więcej niż aktualna Zafira. Maksymalna pojemność ładunkowa wynosząca 1,860 litrów (plus 40 litrów) jest dostępna po złożeniu trzech siedzeń w drugim rzędzie.
Uporządkowanie obszaru ładunkowego jest bardzo łatwe dzięki pakietowi FlexOrganizer Opla, który składa się z siatki bagażowej z dwoma prętami, innej mniejszej siatki bagażowej, czterech adapterów i szyn zamontowanych po bokach bagażnika. System składający się z elementów transportowych i przechowywania umożliwia klientom podział obszaru ładunkowego według własnych potrzeb. Cztery oczka do mocowania umożliwiają bezpieczne i łatwe zabezpieczenie towarów. Pokrywa bagażnika idealnie pasuje do wgłębienia za trzecim rzędem, gdzie można ją przechować, gdy nie jest używana.
Nowa generacja systemu nośnika rowerowego FlexFix: Teraz do czterech rowerów
Zwykle wymaga dużego wysiłku, aby rozszerzyć możliwości transportowe samochodu. Nie w przypadku Zafira Tourer. Druga generacja ekskluzywnego, w pełni zintegrowanego systemu nośnika rowerowego FlexFix, który po raz pierwszy zadebiutuje w nowej Zafirze Tourer, jest teraz łatwiejsza w użyciu i oferuje dodatkową funkcjonalność.
Podobnie jak w poprzednim systemie nośnika FlexFix, druga generacja jest gotowa do użycia w kilka sekund i znika prawie niewidocznie w tylnym zderzaku, gdy nie jest używana. Jak w przypadku wszystkich cech Flex Opla, priorytetem była łatwość obsługi bez specjalnych narzędzi.
Nowy system FlexFix – który teraz po raz pierwszy pojawia się również w Astrze Sports Tourer – jest, podobnie jak wersja poprzednia, zaprojektowany do transportu dwóch rowerów. Te dwa rowery mogą teraz ważyć do 30 kg każdy (wcześniej 20 kg). Nową nowością jest dostępny jako akcesorium adapter, który umożliwia transport dwóch dodatkowych rowerów ważących do 20 kg każdy.
FlexFix jest zaprojektowany do przenoszenia całkowitej wagi 100 kg, dzięki czemu coraz bardziej popularne rowery elektryczne również mogą być transportowane. Dzięki niskiej wysokości systemu nośnika rowerowego FlexFix, rowery można łatwo zamontować na torach bez dużego wysiłku. Nowy uchwyt nośnika ma gumowe wkładki w klipsach mocujących, zapewniając stabilne mocowanie każdego ramy roweru. Rowery można teraz również zablokować w uchwycie.
Kolejną nowością: możliwe jest teraz również przechylanie załadowanego systemu nośnika rowerowego – który jest teraz zamykany – pod takim kątem, że klapa bagażnika może być otwarta, umożliwiając dostęp do bagażnika Opla Zafira Tourer z zewnątrz.
Panoramiczna szyba i dach słoneczny: elastyczny, naturalny duży ekran dla wszystkich pasażerów
Kolejnym atutem nowego Zafira Tourer jest lekko domknięta panoramiczna szyba, która zalewa wnętrze światłem. Ta opatentowana przez Opla innowacyjna opcja miała swoją premierę w seriowym modelu Astra GTC w 2006 roku i jest teraz również dostępna dla nowego monokabiny Opla.
Panoramiczny dach słoneczny w połączeniu z tym, płynie bezpośrednio z długiej, łukowatej szyby przedniej i rozciąga się aż do tylnej części pojazdu, wzmacniając efekt i oferując pasażerom miejsca tylnego zwłaszcza przyjemną, przewiewną atmosferę.
Panoramiczna szyba, która ciągnie się bezszwowo od tylnej części maski do dalekiej przed pasażerów z przodu, ma specjalne szkło, które oferuje zupełnie nowe poczucie przestrzeni, widoczności i doświadczenia jazdy zarówno w słoneczne, jak i pochmurne dni. W przeciwieństwie do konwencjonalnych szyb przednich/szyb dachowych, nie ma poprzecznego wspornika, który psuje widok, więc „pilot” i „co-pilot”, a także „pasażerowie” z tyłu mogą cieszyć się niezakłóconym widokiem, jak z kokpitu samolotu odrzutowego. Łatwy w obsłudze system zaciemniający przekształca naturalny duży ekran w normalny kokpit, umożliwiając tym samym elastyczne zmiany perspektywy zgodnie z życzeniem pasażerów.
Zarówno panoramiczna szyba, jak i dach panoramiczny wyposażone są w specjalną folię pochłaniającą ciepło. System elektrycznego zaciemnienia pod panoramicznym dachem blokuje silne promienie słoneczne i utrzymuje wnętrze w miłej i komfortowej temperaturze. Ciemnoszare szkło Solar Protect pochłaniające ciepło w tylnych bocznych oknach również zapobiega przegrzewaniu wnętrza.
Idealne połączenie komfortu i dynamicznego prowadzenia pojazdu
Zafira Tourer, mistrz elastyczności w ofercie Opla, może pochwalić się podwoziem, które zapewnia kierowcom i pasażerom wysoki poziom zwinności i bezpieczeństwa. ABS i ESP są standardowymi funkcjami we wszystkich modelach. Zespół przedni w pełni wyposażono w izolowaną ramę pomocniczą i kolumny zawieszenia McPhersona, które inspirowane są modelem Insignia. Zespół tylny z linką Watta został przejęty z modelu Astra i szczególnie dostosowany do potrzeb Zafira Tourer. W efekcie dla Opla Zafira Tourer oraz szerszego segmentu jednoczęściowego uzyskuje się unikalne i relaksujące doświadczenie jazdy, nadając mu charakter „salonu na kołach”.
Dodatkowo, nowy Zafira Tourer został wyposażony w znacznie dłuższy rozstaw osi i szerszy rozstaw kół. To poprawia zarówno doświadczenie jazdy, jak i stabilność pojazdu. Rozstaw osi został zwiększony o 57 milimetrów i wynosi obecnie 2.760 mm. Rozstaw kół z przodu wzrósł o 96 mm i wynosi teraz 1.584 mm. Tymczasem z tyłu zwiększył się o kolejne 78 mm i obecnie wynosi 1.588 mm.
Oś przednia zwiększa prowadzenie i komfort
Oś przednia, która pochodzi z Insignii, została szczególnie dostosowana do Opla Zafira Tourer.
Górne strony kolumn McPhersona mają podwójnie działające łożyska, dzięki czemu siły działające na sprężyny i amortyzatory są oddzielane. Maszyny niesprężone są zredukowane, a rozkład masy jest poprawiony przy pomocy wzwbu, ramy A oraz osłony komfortowej z aluminium. Stabilizator przedni wykonany jest ze stalowego profilu pustego.
Poprzeczny odnośnik, który wygląda jak L, jest połączony z przednią ramą pomocniczą z pomocą dwóch rękawów. Zapewnia to maksymalną stabilność. Geometria zawieszenia oraz rękawy są dopasowane w taki sposób, że są sztywne w poziomie, ale elastyczne w pionie. Ta sprzeczność zapewnia większą stabilność oraz lepsze prowadzenie i ogólny komfort. Dodatkowo, hydrauliczne amortyzatory, które znajdują się za rękawem poprzecznego odnośnika, zapewniają wysoki poziom komfortu. Wibracje z podwozia są w ten sposób zablokowane.
Lekka, kompaktowa i efektywna: oś tylna z linką Watta
Zafira Tourer otrzymał specjalnie dostosowaną kombinację tylnych osi twist-beam i linki Watta. Taki mix już sprawdził się w modelu Astra. Precyzja prowadzenia i stabilność pojazdu w zakrętach są znacznie poprawione dzięki unikalnej kombinacji sztywności bocznej i sztywności kątowej. Poziom komfortu i stopień tłumienia wstrząsów również zostały poprawione dzięki redukcji tarcia w zawieszeniu, jak również większej elastyczności w kierunku do przodu.
Linka Watta znajduje się tuż za centralną osią na podłodze pojazdu i składa się z ruchomej jednostki kierowania rekompensacyjnego oraz stawów kulowych, które są zamocowane do poprzecznych prętów z kołami. Linka Watta absorbuje siły skrętne, które występują w zakrętach, i rozdziela je na małą jednostkę osi na podłodze pojazdu. Ten system zapobiega jakimkolwiek bocznym ruchom osi. Kierowanie rekompensacyjne absorbuje i przekazuje około 80% poziomych sił, które działają na tylne koła.
Dodatkową zaletą jest to, że łożyska głównej osi są poddawane mniejszym siłom. Oznacza to, że wkłady łożysk są wykonane z miękkiego materiału. Z kolei zakłócenia zewnętrzne, na przykład z powierzchni drogi, są blokowane. To prowadzi do mniejszego hałasu we wnętrzu pojazdu.
Kolejną zaletą nowego systemu tylnej osi w Zafira Tourer jest system nośnikiem rowerowym FlexFix. FlexFix umożliwia transport Zafira Tourer do czterech rowerów jednocześnie oraz obciążenie do 100 kilogramów.
Podwozie FlexRide poprawia bezpieczeństwo i prowadzenie
Systemy mechatroniczne i elektryczne zdolne do dostosowywania krawędzi, które są częścią podwozia FlexRide, to kolejna cecha, która zapewnia precyzyjne prowadzenie pojazdu. Podwozie automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych, prędkości, ruchu oraz indywidualnego stylu jazdy osoby za kierownicą. Wysoki poziom stabilności oraz responsywna jednostka kierownicza zapewniają większą równowagę i bezpieczeństwo w potencjalnych sytuacjach awaryjnych.
Czujniki umieszczone w karoserii pojazdu przekazują informacje do jednostki kontrolnej trybu jazdy (DMC), która z kolei dostosowuje podwozie do aktualnych warunków. FlexRide posiada trzy różne tryby: ustawienie domyślne do codziennego użytku, ustawienie „Tour” dla zwiększonego komfortu oraz tryb „Sport” dla bardziej dynamicznej jazdy.
Ustawienie standardowe jest dobrym uniwersalnym rozwiązaniem. Z drugiej strony tryb „Sport” dostarcza bardziej wyczuwalnych wrażeń. Silnik, podwozie oraz kierowanie stają się bardziej responsywne. To samo dotyczy automatycznej skrzyni biegów oraz systemu oświetlenia AFL-Plus. Tryb „Tour” natomiast jest zaprojektowany w celu zapewnienia płynnych, niemal ślizgowych odczuć na drodze.
Elektryczne wspomaganie kierownicy zwiększa efektywność
Nowo opracowane elektryczne wspomaganie kierownicy Rack Assist Electric Power Steering (REPS) dostarcza bardziej dynamicznych wrażeń z jazdy. Przy niższych prędkościach wspomaganie kierownicy jest łatwe w obsłudze, a przy wyższych prędkościach zapewnia bliski kontakt z drogą, zmniejszając stopień wspomagania.
Znaczną zaletą systemu REPS jest jego potencjał do zmniejszenia zużycia paliwa, a tym samym zmniejszenia emisji CO2. Elektryczne wspomaganie kierownicy włącza się tylko wtedy, gdy jest potrzebne, dzięki czemu nie potrzebna jest hydrauliczna pompa.
Innowacyjne technologie maksymalizujące komfort i bezpieczeństwo
Dzięki ulepszonym podwoziu z dłuższym rozstawem osi i szerszym rozstawem kół, nowy Opel Zafira Tourer zapewnia wyjątkowy komfort i rezerwy bezpieczeństwa. Te można dodatkowo zwiększyć dzięki w pełni adaptacyjnemu mechatronicznemu systemowi sterowania FlexRide oraz szeregowi systemów wsparcia kierowcy będących liderami w klasie, opartych na różnych rodzajach technologii czujnikowej – takich jak kamery, radar i czujniki ultradźwiękowe. Szczególnym wyróżnieniem jest radarowy system adaptacyjnego tempomatu Zafira Tourer – premiera w segmencie kompaktowych jednoczęściowych.
Najważniejszym technologicznym czynnikiem umożliwiającym komfort premium i bezpieczeństwo Opla Zafira Tourer jest bardziej wydajna, druga generacja systemu kamer przednich „Opel Eye”. W wyniku dwuletniego dalszego rozwoju, jest teraz znacznie bardziej kompaktowy – z redukcją objętości o 35 procent, co korzystnie wpływa na widoczność kierowcy – i zapewnia lepsze przetwarzanie obrazu dzięki rozszerzonemu widokowi obiektywu i silniejszemu komputerowi wielozadaniowemu. To przyczynia się do precyzyjności ostrzeżenia o niezamierzonym opuszczeniu pasa (LDW), zwiększa możliwości rozpoznawania znaków drogowych (TSR) i teraz pozwala na rozszerzenie funkcji systemu adaptacyjnego oświetlenia Opla (AFL+) o nową funkcję inteligentnego regulowania oświetlenia (ILR).
W systemie kamery przedniej możliwe jest połączenie czujnika radarowego. Ta innowacja w Zafira Tourer jest również nowością w segmencie kompaktowego vanu. Najważniejszym elementem, unikalnym w tym segmencie, jest radarowy adaptacyjny tempomat, który utrzymuje wybraną prędkość podczas jazdy, a jednocześnie automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu do warunków drogowych, aby zapewnić wcześniej ustaloną odległość bezpieczeństwa od pojazdów z przodu.
Dalsze funkcje – wszystkie nowe w portfolio Opla – są dostępne razem z adaptacyjnym tempomatem: Wskazanie odległości (FDI), które wizualnie informuje kierowcę o odległości do pojazdu z przodu; Ostrzeżenie o możliwym zderzeniu (FCA), które wydaje wizualny i dźwiękowy sygnał ostrzegawczy informujący kierowcę o nadchodzącym zderzeniu z pojazdem z przodu; i Automatyczne hamowanie w przypadku zderzenia (CIB), które automatycznie spowolni pojazd, jeśli zidentyfikowany zostanie ryzyko kolizji. W samochodach bez radaru funkcje FDI i FCA są również dostępne za pomocą samej kamery przedniej.
Oprócz czujnika radarowego z przodu, nowy Opel Zafira Tourer wyposażony jest także w wiele czujników ultradźwiękowych, co pozwala na maksymalizację bezpieczeństwa i komfortu poprzez dalsze nowatorskie funkcje technologiczne, takie jak Ostrzeżenie o martwym polu (SBSA), które ostrzega kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie kolizji podczas zmiany pasa oraz Zaawansowany asystent parkowania (APA), który automatycznie wykrywa odpowiednie miejsca do parkowania i prowadzi kierowcę w manewrach parkowania.
Na koniec, nowy system kamery tylnej ułatwia manewry parkowania.
Silniki i skrzynie biegów
Nowy Zafira Tourer, gotowy do rozpoczęcia sprzedaży jesienią, jest oferowany jako zoptymalizowany 2.0 CDTI Common-Rail Turbodiesel w trzech kategoriach wydajności: 81kW/110hp, 96kW/130hp i wreszcie 121kW/165hp na szczycie gamy. Opel Zafira Tourer, nowy mistrz wszechstronności, jest również dostępny z dwoma wysoko efektywnymi silnikami benzynowymi turbo o pojemności 1.4 litra, o mocy od 88kW/120hp do 103kW/140hp. Są one zgodne z strategią downsizingu silników Opla. Portfolio uzupełnia silnik benzynowy 1.8 litra o mocy 85kW/115hp.
Niedługo po premierze sprzedaży Opel zaoferuje również wersję ecoFLEX o szczególnie niskiej emisji CO2. Wyposażona w system Start/Stop i inne technologie ecoFLEX, nowa wersja Opla Zafira Tourer 2.0 CDTI 130hp emituje zaledwie 119 g/km CO2, przy zużyciu paliwa wynoszącym 4,5 litra na 100 kilometrów. Czyni to z niej jeden z najniżej emitujących i najbardziej efektywnych silników kompaktowych vanów w historii.
Na początku 2012 roku zostanie wydana Zafira Tourer na sprężony gaz ziemny (CNG) 1.6 litra Turbo ecoFLEX o mocy 110kW/150hp. Na jesień następnego roku dodany zostanie silnik na skroplony gaz naftowy (LPG) o mocy 103kW/140hp, a później w 2012 roku zostaną wydane inne mocne silniki.
Silniki diesla łączą moc z efektywnością
Podobnie jak inne modele w portfolio ecoFLEX, nowe, trzeciej generacji silniki Zafira Tourer ecoFLEX obalają stare uprzedzenia, że niskie wyniki emisji oznaczają niską wydajność. Silnik 2.0 CDTI o mocy 81kW/110hp zużywa zaledwie 5,2 litra diesla na 100 km (137g/km CO2). Osiąga prędkość do 183 km/h i przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 12,5 sekundy. Wersja 96kW/130hp przy zachowaniu tych samych parametrów (zużycie paliwa i CO2) osiąga prędkość maksymalną 191 km/h. Może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 11,4 sekundy. Najmocniejszy silnik diesla, wersja 121kW/165hp z systemem Start/Stop jako standard, ma prędkość maksymalną 208km/h, przyspieszając do 100 km/h w zaledwie 9,8 sekundy. Te parametry pokazują moc i zwinność silnika. Wartości emisji i zużycia pozostają takie same jak wcześniej, wynosząc 5,2 litra diesla i 137 g/km CO2.