Trzecia generacja Zafiry zadebiutowała w 2011 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. W 2016 roku przeszła facelifting.
Rynek MPV kurczył się coraz bardziej, ustępując miejsca rosnącemu w siłę rynkowi SUV-ów. Mimo to, GM nadal wierzył w minivany, dlatego kontynuował oferowanie przestronnego pojazdu, który pomieścił siedmiu pasażerów. Opierał się na tej samej platformie co Astra J i w momencie wprowadzenia na rynek był najpopularniejszym w Wielkiej Brytanii pojazdem siedmioosobowym.
Facelifting przyniósł nowe reflektory, które pozbyły się światła w kształcie boomeranga, a nowy grill przypominał ten z modelu Insignia. Przedni zderzak również został przeprojektowany i zyskał sportowy wygląd, mimo że mówimy o minivanie, co jest całkowitym przeciwieństwem sportowego samochodu.
Wewnątrz kilka opcji zaczęło być oferowanych w standardzie. System infotainment z ekranem dotykowym umieszczonym na górze konsoli centralnej zainstalowano już w wersji podstawowej. Zgromadził on kilka wcześniej używanych przycisków, które zaśmiecały tę przestrzeń. W Zafirze znajdowały się 13 schowków, ale schowek na rękawiczki był dość mały.
Opel oferował Zafirę z jednym silnikiem benzynowym oraz dwoma dieslami, połączonymi z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Niestety, nie była dostępna w wersji hybrydowej.
Unikalna mieszanka wyjątkowej wszechstronności i optymalnego komfortu charakteryzuje Opla Zafirę od momentu, gdy firma z Rüsselsheim zaprezentowała w 1999 roku rewolucyjny, zintegrowany system siedmiu miejsc w segmencie kompaktowych vanów. Od tamtej pory Opel sprzedał około 2,7 miliona egzemplarzy Zafiry, głównie rodzinom i profesjonalistom potrzebującym przestronnego i elastycznego pojazdu do długich podróży w wysokim komforcie. Nowa Zafira, która będzie dostępna na sprzedaż i dostarczana od września, nie tylko zachwyci znanymi zaletami swoich poprzedników, takimi jak system siedzeń Flex7®, ergonomicznie certyfikowane siedzenia AGR z przodu, uchwyt na rowery FlexFix® czy adaptacyjne zawieszenie FlexRide – oferuje także atrakcyjny nowy design zewnętrzny i wewnętrzny, podkreślający przestronność oraz doskonałą łączność. Najnowsze systemy infotainment Opel IntelliLink z kompatybilnością z Apple CarPlay i Android Auto oraz Opel OnStar (w tym hotspot 4G/LTE, gdzie to możliwe) zapewniają, że Zafira oferuje optymalną łączność dla Ciebie, Twoich przyjaciół lub rodziny w drodze. Co więcej, Opel wprowadzi pełne LED-owe reflektory adaptacyjne do tego segmentu – by nowa Zafira stała się wygodnym salonem podróżnym zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.
Sportowy wygląd, luksusowe wnętrze
Dynamiczny nowy design reflektorów, w połączeniu z zupełnie nową, bardziej sportową górną i dolną kratką, nadaje ton projektowi nowej Zafiry. Reflektory z przodu stapiają się z kratką chłodnicy, tworząc graficzną jedność. Rzeźbiona chromowana belka z logo optycznie wkomponowuje się w reflektory, co potęguje wrażenie szerokości. Dodatkowo, typowe precyzyjnie wyrzeźbione dzienne światła 'Opel double wing’ charakteryzują nowy projekt zespołu świateł. Koła są umieszczone w muskularnych nadkolach. Wszystko to sprawia, że przód nowej Zafiry ma solidny, sportowy i dynamiczny wygląd.
„Przód nowej Zafiry przejmuje główne cechy nagradzanej nowej Astry i wprowadza je do nowego portfolio Opla. Ostro zarysowane, precyzyjne, podwójne dzienne światła wprowadzają nowy poziom wyrafinowania, co znajduje również odzwierciedlenie we wnętrzu w postaci całkowicie przeprojektowanego panelu instrumentów. Jest on czystszy, jaśniejszy i łatwiejszy w obsłudze,” powiedział Mark Adams, wiceprezydent ds. designu GM Europe.
W środku nowa Zafira oferuje całkowicie przeprojektowane kokpit, teraz z prostszym, bardziej eleganckim układem. Nowy design nie tylko optymalizuje widoczność do przodu, ale także zapewnia, że wyświetlacz i elementy sterujące znajdują się w optymalnej strefie zasięgu. Ekran systemu infotainment, który wcześniej znajdował się na górze konsoli centralnej, został zastąpiony nowym, niżej umieszczonym i zintegrowanym ekranem dotykowym, co pozwoliło na eliminację wielu przycisków. Przełączniki są teraz dokładnie wkomponowane w ogólny design. Ramka z galwanizowanego dekoru w kształcie litery U otacza nowe 7-calowe systemy dotykowe na wyższym poziomie, które wykonane są z jakością inspirowaną najwyższej klasy tabletami. Nowa, trójwymiarowo rzeźbiona kierownica z małą i efektywnie zapakowaną osłoną poduszki powietrznej nie tylko świetnie wygląda, ale także stawia ergonomię na pierwszym miejscu.
Opel zaoferuje dwa najnowsze systemy infotainment IntelliLink dla nowej Zafiry. R4.0 IntelliLink przyniesie świat smartfonów do salonu podróżnego, oferując zarówno kompatybilność z Apple CarPlay, jak i Android Auto. Dodatkowo, Opel zaoferuje Navi 950 IntelliLink dla klientów poszukujących systemu infotainment z nawigacją pokładową. Oczywiście, dostępny jest także Opel OnStar w nowej Zafirze z automatyczną reakcją na wypadki i wieloma innymi funkcjami, w tym pobieraniem miejsca docelowego (z Navi 950) oraz hotspotem Wi-Fi 4G LTE, gdzie to możliwe (umożliwia połączenie do siedmiu urządzeń, po jednym dla każdej z siedmiu osób na pokładzie). To prawdziwy atut dla rodzinnych podróży lub profesjonalistów, którzy chcą być jak najlepiej połączeni podczas podróży.
Wzorowa wszechstronność połączona z przestrzenną atmosferą salonu
Tak jak w poprzednich generacjach Zafiry, kierowca i pasażer mogą liczyć na relaksującą jazdę dzięki opcjonalnym, 6-kierunkowo regulowanym ergonomicznie certyfikowanym siedzeniom sportowym AGR oraz wielofunkcyjnemu systemowi konsoli FlexRail®. Ten modułowy system przechowywania zawiera dużą skrzynkę na przechowywanie i uchwyty na kubki, które przesuwają się na aluminiowych szynach do żądanej pozycji, umożliwiając elastyczne wykorzystanie przestronnej przestrzeni do przechowywania między przednimi siedzeniami – dokładnie tam, gdzie jest najbardziej dostępna i użyteczna. Pasażerowie w drugim rzędzie mogą cieszyć się unikalnym, opcjonalnym systemem Lounge Seating. Dzięki sprytnemu mechanizmowi składania, oparcie środkowego siedzenia w drugim rzędzie chowa się i obraca, oferując wygodne podłokietniki dla pasażerów w zewnętrznych siedzeniach. Te również przesuwają się do tyłu i w kierunku środka pojazdu, zapewniając szczególnie przestronność miejsca na nogi i ramiona oraz wygodne siedzisko klasy premium. Co więcej, siedzenia w trzecim rzędzie można złożyć na równi z podłogą bagażnika, tworząc tym samym równą powierzchnię ładunkową. To nacisk na osobisty komfort sprawia, że Zafira staje się czymś więcej niż tylko pojazdem rodzinnym – projektanci Opla przekształcili elastyczne wnętrze w miejsce do relaksu i cieszenia się przestronną atmosferą, niezależnie od tego, czy jest to podróż służbowa, czy wakacyjna.
Odczucie komfortu i przestrzeni, które proponuje nowa Zafira, staje się jeszcze bardziej imponujące, gdy połączy się z opcjonalną panoramiczną szybą i dachem. Szyba rozciąga się od maski silnika aż do blisko słupka B. Widok do góry dla pasażerów z przodu jest możliwie jak najbardziej nieograniczony. Dodatkowo, panoramiczny dach płynnie przechodzi z szyby i rozciąga się aż do tylnej części pojazdu. To zwiększa jasną, przestronną atmosferę salonu w całym wnętrzu.
Sprytne rozwiązania do przechowywania
Nowy Opel Zafira oferuje jednak znacznie więcej niż „tylko” niezwykle komfortowy sposób podróżowania. Salon podróżny może łatwo podwójnie pełnić rolę małego transportera. W konfiguracji 5-osobowej Zafira może pomieścić według ISO 3832 minimalny ładunek o objętości 710 litrów (wzrastającej do 1 860 litrów po złożeniu siedzeń w drugim rzędzie).
Ponadto, posiada ponad 30 możliwości przechowywania, w tym wspomnianą konsolę centralną FlexRail®. Dodatkowo, system uchwytu FlexFix® na tylnym końcu oferuje łatwe w użyciu i praktyczne rozwiązanie dla entuzjastów kolarstwa. Zintegrowany system wysuwa się z tylniego zderzaka jak szuflada i może pomieścić do czterech rowerów. Ponieważ załadowany uchwyt na rowery można przechylić, pokrywę bagażnika można nadal otworzyć, nawet gdy FlexFix jest w pełni załadowany.
Innowacyjny, bezpieczny, dostosowujący się, dynamiczny
W innych obszarach inżynierowie Opla ponownie podążali za strategią Opla, aby wprowadzić innowacyjną technologię dostępną dla szerokiej grupy nabywców, wprowadzając nowe reflektory LED Adaptive Forward Lighting. Nowy system AFL LED automatycznie dostosowuje wzory oświetlenia reflektorów do sytuacji jazdy, zapewniając optymalną wydajność światła bez oślepiania innych kierowców. Posiada dziewięć różnych funkcji/wzorów oświetlenia, takich jak światło miejskie, wiejskie, funkcja zakrętu i skrętu, oświetlenie manewrów przy cofaniu, światło w trybie stop (eco) oraz tryb turystyczny.
Ponadto nowa generacja kamery przedniej Opel Eye pozytywnie wpływa na wszystkie funkcje asystujące, które wspiera, w tym asystenta świateł drogowych systemu AFL LED oraz asystenta znaków drogowych. Wskaźnik odległości od pojazdu (FDI) również wykorzystuje kamerę przednią do wykrywania poruszających się pojazdów z przodu, podczas gdy ostrzeżenie przed kolizją do przodu zapewnia widoczne i dźwiękowe ostrzeżenia, gdy odległość między autem a pojazdem z przodu zbytnio się zmniejsza. Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa jest aktywowane automatycznie przy prędkościach przekraczających 60 km/h i ostrzega kierowcę w przypadku, gdy pas zostaje opuszczony niezamierzenie, z sygnalizacją na panelu instrumentów oraz dźwiękowym ostrzeżeniem.