W 2012 roku Pagani zaprezentowało najlżejszego supersamochoda w swojej klasie. Właściwie, nazywanie Huayry supersamochodem to niedopowiedzenie, ponieważ jej osiągi kwalifikują ją raczej do kategorii hypercarów. Moc 700 KM i moment obrotowy 1000 Nm (737 lb-ft) pozwala na przyspieszenie do 100 km/h (62 mph) w mniej niż 3,5 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 360 km/h (224 mph). Jednak nie tylko przyspieszenie i maksymalna prędkość definiują, czym jest hypercar. To historia, która się za tym kryje, oraz zastosowane technologie.
Huayra została zaprojektowana w ciągu 5 lat. Karoseria wymagała niezliczonych projektów CAD, ośmiu modeli w skali oraz dwóch modeli w rzeczywistej wielkości, a także pięciu prototypów do testów. Cały samochód był rysowany i poprawiany, a nowe elementy i materiały wysokotekstowe wprowadzały innowacje. Włókno węglowe okazało się niewystarczające, więc stworzono elementy z włókna węglowego i tytanu. Przednie i tylne subramy wykonane są ze stali CrMo (chromowo-molibdenowej).
Wewnątrz zaawansowanej technologicznie karoserii, w kokpicie, centralna konsola frezowana z jednego bloku aluminium mieści wiele przycisków, w tym do ogrzewania i klimatyzacji. Wysoki centralny ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego kontroluje funkcje audio i nawigację satelitarną. Dodatkowy ekran zarządza funkcjami pojazdu i telefonem Bluetooth.
A oto silnik. Arcydzieło inżynierii V12. Każdy z nich jest ręcznie robiony w fabryce AMG i podpisany przez inżyniera, który go zbudował. Silnik o pojemności 6 litrów z podwójnym doładowaniem jest skonstruowany z maksymalną precyzją. A do niego przypisano 7-biegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem, która przekazuje moc na tylne koła. Ponieważ ten silnik nie przesyła mocy ani momentu obrotowego. On przesyła czystą energię.
Wieczność elementu powietrza. Delikatne i wyrafinowane, a jednocześnie siła wiatru potrafi erodować nawet najtwardsze materiały, tworząc charakterystyczne kształty znane w naturze. Elegancki i muskularny Pagani Huayra łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość w ponadczasowej interpretacji sztuki motoryzacyjnej.
Stylizacja samochodu była doskonalona przez 5 lat, aby znaleźć początek i koniec każdej linii. W trakcie tego badania stworzono osiem modeli w skali, a także dwa modele w skali 1:1, które były ewolucją poprzednich w niekończącej się dążeniu do doskonałości formy i doskonalenia substancji.
Reflektory bi-xenonowe to tylko jeden z wielu cennych darów od Zondy R, a LED-owe światła dzienne są płynnie zintegrowane w eliptycznym kształcie designu. Tylny zderzak współgra z dyfuzorem i jest zdominowany przez eliptyczną ramę, która otacza cztery centralne wyloty spalin, stając się charakterystycznym elementem Pagani.
Kręgosłup
Nowa centralna monokok w Pagani Huayra to zupełnie nowy projekt wykonany z węglo-tytanu. Jednak ze względu na drzwi w stylu skrzydła mewy, dużo badań skoncentrowano na osiągnięciu najwyższego poziomu sztywności poprzez zastosowanie nowych zaawansowanych materiałów kompozytowych i technologii, które po raz pierwszy przetestowano w Zondzie R. Zbiornik paliwa znajduje się integralnie w najlepiej chronionej części monokoku, za kierowcą, wzmocnionej komorą bezpieczeństwa wykonaną z różnych kompozytów i materiałów balistycznych. Przednie i tylne podwozia CrMo oferują doskonały stosunek sztywności do wagi, umożliwiając optymalną pracę zawieszenia, a także zawierają zaawansowaną strukturę wchłaniającą energię w razie wypadku, gotową chronić pasażerów w mało prawdopodobnym przypadku kolizji.
Niekończące się dążenie do redukcji wagi przyniosło również połączenie elementów strukturalnych i niestrukturalnych lub estetycznych. Przykładem jest integracja wszystkich kanałów wentylacyjnych w strukturze monokoku, co czyni zbędnym stosowanie dodatkowych części i przewodów.
Efektem tej dbałości o szczegóły jest pojazd ważący 1.350 kg, co czyni Pagani Huayra najlżejszym sportowym samochodem w swojej klasie.
Serce
Mercedes-AMG dostarcza serce dla Pagani Huayra. Silnik V12 o kącie 60 stopni z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 5980 cm3 został opracowany nie tylko w celu spełnienia najsurowszych wymagań technicznych i jakościowych, lecz także aby nadać samochodowi jego wiele oblicz.
Spokój i harmonia prowadzenia jednego z najbardziej wyrafinowanych samochodów GT na świecie przerywana jest, gdy kierowca wzywa Pagani Huayra do uwolnienia 700 koni mechanicznych i 1000 Nm momentu obrotowego. Turbosprężarki zostały zaprojektowane, aby oferować natychmiastową reakcję na najdrobniejsze wciśnięcie pedału gazu, dając kierowcy pełną kontrolę nad silnikiem przy każdej prędkości obrotowej, unikając niepożądanych opóźnień w dostarczaniu mocy.
Systemy silnika zostały zaprojektowane i przetestowane, aby wytrzymać najbardziej niekorzystne warunki temperatury i wydajności. Pagani Huayra była poddawana testom zarówno w wysokich temperaturach Doliny Śmierci, jak i w niskich Arktyki. Dwa boczne chłodnice umieszczone są z przodu, aby zagwarantować najlepszą wydajność chłodzenia dla intercoolerów umieszczonych na głowicach cylindrów. Układ smarowania suchą miską zapewnia optymalne doprowadzenie oleju do silnika, nawet gdy samochód jest poddawany ekstremalnym przyspieszeniom bocznym. Reguluje on także przepływ oleju, aby tylko niezbędna ilość smaru była pompowana do silnika z zewnętrznego zbiornika oleju, redukując tarcie spowodowane nadmiarem smaru wewnątrz silnika. Wymiennik ciepła olej/woda skraca czas nagrzewania poprzez podgrzewanie oleju silnikowego podczas zimnego rozruchu i utrzymuje poziom chłodziwa silnikowego i oleju na stałych temperaturach roboczych. Rozbudowane programy oszczędzania wagi doprowadziły do genialnych, ale prostych rozwiązań. W celu zminimalizowania ilości przewodów i połączeń zbudowano je bezpośrednio w silniku. Osłony intercoolera pełnią funkcję zbiorników wyrównawczych dla obiegu niskotemperaturowego oraz obiegu chłodzenia silnika. Pionowe żeberka przyczyniają się do chłodzenia zbiorników.
Silnik M158 posiada homologację spełniającą najsurowsze normy ochrony środowiska, EU5 i LEV2. Pomimo wzrostu mocy w porównaniu do innych silników V12 Mercedes-AMG opracowanych dla Pagani, emisja CO2 oraz zużycie paliwa zostały zredukowane, co czyni Pagani Huayra liderem w klasie 12-cylindrowych samochodów sportowych z wartościami, które odpowiadają znacznie mniejszym pojazdom na rynku. Dwustopniowy system zasilania paliwem zawiera dwie pompy sterowane mikroprocesorowo, które dostarczają paliwo do silnika, przy czym druga pompa jest aktywowana tylko w razie potrzeby, co zmniejsza energię potrzebną do uruchomienia pomp paliwowych i eliminuje marnotrawstwo nadmiaru paliwa transportowanego i podgrzewanego w przewodach paliwowych. Ta efektywność w połączeniu z dużym zbiornikiem paliwa o pojemności 85 litrów zapewnia zdolność do długiej podróży w Pagani Huayra.
W hołdzie dziesięcioletniej tradycji Mercedes-AMG w budowaniu silników samochodów sportowych światowej klasy, M158 eksponuje historyczny emblemat AMG na kolektorze dolotowym obok imienia technika, który ręcznie złożył silnik w siedzibie Mercedes-AMG w Affalterbach w Niemczech.
System wydechowy Tytan został zaprojektowany przez MHG-Fahrzeugtechnik i jest bezpośrednią aplikacją technologii sprawdzonych w wyścigach na drogowych samochodach o wysokiej wydajności, a cały system wydechowy waży mniej niż 10 kg. Wykorzystano hydroformowane złącza, aby zredukować ciśnienie wsteczne i zagwarantować swobodny przepływ spalin. Tytan zapewnia niską wagę w obszarze tłumika, podczas gdy Inconel gwarantuje niezawodność w częściach wydechowych bardziej narażonych na wysokie temperatury. Staranna uwaga zwrócona została na strojenie dźwięku, co doprowadziło do harmonicznego pomruku na wolnych obrotach z nutą mocy, która czai się przy niskiej prędkości oraz głębokiego, gromkiego odgłosu silnika i powietrza, przypominającego samolot, przy wysokich prędkościach.
Nogi
Moc i ogromny moment obrotowy generowane przez V12 Pagani Huayra są przenoszone na koła za pomocą poprzecznej, sekwencyjnej siedmiobiegowej skrzyni biegów oraz sprzęgła podwójnego. Cała skrzynia biegów waży zaledwie 96 kg. Utrzymanie wagi tylnego zwisu na jak najniższym poziomie było priorytetem w dążeniu do neutralnego zachowania samochodu na granicy. Dodatkową korzyścią tego układu jest lepsze zachowanie pojazdu podczas uderzenia z tyłu. System sprzęgła podwójnego był brany pod uwagę, ale ostatecznie nie wybrano go, ponieważ wprowadziłby dodatkowe 70 kg, co niweczyłoby jakąkolwiek drobną poprawę czasu zmiany biegów.
Xtrac już dostarczyło skrzynię biegów dla Zondy R, więc to był naturalny wybór do rozwoju nowej skrzyni biegów o wysokiej wydajności. Ekspertyza Xtrac w dziedzinie sportów motorowych była oczywista podczas projektowania i wyboru materiałów, co zaowocowało najsilniejszą i najlżejszą skrzynią biegów do użytku na drodze, z synchronizatorem, który oferuje komfort, jakiego skrzynia biegów w samochodzie wyścigowym nigdy nie będzie w stanie zapewnić.
Geometria zawieszenia została zaprojektowana, aby jeszcze bardziej zwiększyć stabilność już obecną w Zondzie na dłuższym rozstawie osi Pagani Huayra. Indywidualne zawieszenie wykonane z podwójnych wahaczy AvionAl zostało dokładnie przetestowane w programie Zonda R. W osiach piast kół wbudowano kanały chłodzące, które łączą się bezpośrednio z uchwytami wsparcia, co zwiększa niezawodność i żywotność łożysk. Amortyzatory Öhlins, regulowane, utrzymują wszystko pod kontrolą i zostały zoptymalizowane do dynamicznych wymagań pojazdu.
„Moc to nic bez kontroli…”
Pirelli mówi „Moc to nic bez kontroli”, a aby zapewnić pełną kontrolę kierowcy, Pirelli opracowało specjalne opony P Zero, stworzone specjalnie dla Pagani Huayra. Inżynierowie Pirelli stanęli przed wymagającym zadaniem, łącząc trzymanie drogi dla ekscytacji za kierownicą oraz niższy opór toczenia, aby zredukować emisję CO2 i zużycie paliwa. Opony P Zero są produkowane w dedykowanym zakładzie MIRS™ (Modular Integrated Robotized System), przeznaczonym do produkcji ultrawydajnych opon i są na czołowej pozycji w tym, co jest technicznie możliwe, dostosowane do prędkości powyżej 370 km/h oraz do sił bocznych przekraczających 1,5 G.
Skóra
Koncepcja aerodynamiczna Pagani Huayra jest taka jak skrzydło. Pojazd może modyfikować właściwości tego skrzydła, zmieniając wysokość jazdy z przodu, która może być dynamicznie regulowana, oraz dostosowując 4 klapy sterujące w każdym z czterech rogów samochodu. Celem jest uzyskanie neutralnego zachowania pojazdu w każdych warunkach i kontrolowanie przechyłu nadwozia za pomocą środków aerodynamicznych. Zachowanie klap jest zarządzane przez dedykowaną jednostkę sterującą, która otrzymuje informacje z ABS i ECU, przekazujących dane o prędkości samochodu, kącie skrętu, przyspieszeniu bocznym oraz pozycji pedału gazu.
System ten poprawia wydajność aerodynamiczną w różnych warunkach jazdy, gdzie niski współczynnik oporu nie jest czynnikiem decydującym. Podczas hamowania, na przykład, tylne klapy i zawieszenie z przodu są podnoszone w celu zniwelowania przeniesienia wagi i zrównoważenia rozkładu wagi między przednią a tylną osią, co pozwala na lepsze wykorzystanie siły hamowania z tyłu.
Kolejnym istotnym elementem projektu Huayra było zapewnienie czystego przepływu powietrza nad nadwoziem samochodu. Kształt dwóch nawiewów powietrza za plecami pasażerów jest hołdem dla nadźwiękowych samolotów z późnych lat 50. i 60., ale także pozwala silnikowi oddychać bez zakłócania przepływu. Wlot dla chłodnicy skrzyni biegów znajduje się między szybą komory silnika a węglowym klapą tylną, co zapewnia doskonały przepływ powietrza do chłodnicy, nie mając istotnego wpływu na opór aerodynamiczny. Ta decyzja doprowadziła także do rezygnacji z tylnego skrzydła, zastąpionego ruchomymi klapami.
Przepływ powietrza przez samochód również był starannie badany. Chłodnice są ustawione pod kątem, aby przyczynić się do generowania docisku i zapewnić najlepszy przepływ dla gorącego powietrza wydobywającego się. Powietrze z centralnej chłodnicy wydobywa się przez wloty na przedniej pokrywie oraz przez wnęki kół. Powietrze z bocznych chłodnic kierowane jest do kanałów, które chłodzą tarcze hamulcowe i piasty kół. Powietrze to dmucha na hamulce w temperaturze około 50°C, podgrzewając je, gdy są zimne i znacznie poprawiając pierwszą siłę hamowania. Boczna wentylacja za przednimi kołami generuje ujemne ciśnienie wewnątrz wnęki koła, co zapewnia efektywne wydobycie powietrza, zmniejszając współczynnik oporu i generując docisk z przodu.
Oprócz docisku generowanego przez klapy i nadwozie, w kształcie podwozia i dyfuzora z tyłu zaprojektowano dwa obszary o wysokim ujemnym ciśnieniu, co zwiększa stabilność aerodynamiczną i gwarantuje docisk Pagani Huayra w każdych okolicznościach.
Maszyna-człowiek
Gdy tylko drzwi zostaną zamknięte, Pagani Huayra przenosi pasażerów do nowego wymiaru; świata, który cieszy i zaskakuje zmysły. Miejsce, w którym wszystko jest w zasięgu ręki, nie jest wystarczające dla pojazdu o możliwościach Pagani Huayra. W związku z tym kierowca znajdzie wszystkie podstawowe funkcje bezpośrednio na kierownicy. Łopatki zmiany biegów są zamontowane bezpośrednio na kierownicy, więc kierowca nigdy nie musi odrywać rąk od kierownicy. Fotele zapewniają zarówno komfort, aby długie podróże były przyjemne, jak i boczne wsparcie potrzebne, gdy g-siły wzrastają przy ekstremalnej jeździe.
Pagani potrafi zaoferować kierowcom nowoczesne rozwiązania, jednocześnie czerpiąc z bogatej historii, która go poprzedza. Nacisk kładziony jest na żywy, oddychający byt, a nie cyfrowy. Jest to widoczne we wszystkim, od skórzanych zapięć po przełączniki suwakowe, ale ten etos znajduje swoje najczystsze wyrażenie w mechanicznym zespole dźwigni biegów z aluminium, pomniku sztuki manualnej; postęp, który nie zaprzecza przeszłości. Aluminiowy kokpit czerpie inspirację z najbardziej skomplikowanych wzorów szwajcarskich zegarków i zawiera centralny wyświetlacz wielofunkcyjny pokazujący istotne informacje o osiągach, gdy tryb SPORT jest aktywowany oraz komputer pokładowy, gdy tryb COMFORT jest włączony. Centralny konsola aluminiowa jest frezowana z jednego bloku aluminium i wyposażona w zestaw mechanicznych przełączników stylizowanych na klarnet do sterowania systemem HVAC. Wyświetlacz centralny w wysokiej rozdzielczości jest sercem systemu infotainment pojazdu, kontrolującym funkcje audio, nawigację satelitarną, drugorzędne funkcje pojazdu oraz telefon Bluetooth.
Na drodze
Do tej pory zbudowano pięć prototypów, które przeprowadzały testy drogowe przez ostatnie 4 lata. Aktualnie nasze prototypy pokonały już ponad pół miliona kilometrów, a przed wejściem na rynek amerykański osiągniemy milion kilometrów testowych.
Każdemu prototypowi przypisano konkretne zadanie rozwojowe. W Mercedes-AMG jeden używany jest do opracowywania właściwości jezdnych, a inny służy do rozwoju emisji. Jeden samochód jest stale użytkowany przez inżynierię Bosch w celu zastosowania ABS oraz zaawansowanych systemów stabilizacji i poprawy wydajności. Jeszcze inny pojazd jest używany do testowania skrzyni biegów i ogólnych układów dynamicznych pojazdu.
Bezpieczeństwo
Samochód spełnia najsurowsze europejskie i amerykańskie normy w zakresie bezpieczeństwa i regulacji dotyczących zanieczyszczeń. Przeprowadzono kilka badań, aby określić najczęstsze typy kolizji z udziałem samochodów o wysokiej wydajności. Wyniki tych badań pozwoliły nam opracować specyficzne środki bezpieczeństwa, które nie są wymagane przez prawo, ale mają na celu zapewnienie zwiększonej ochrony dla pasażerów. Do przeprowadzenia tych testów wykorzystano kilka samochodów.
Legenda
Starożytne legendy Aymara mówią nam o Huayra Tata, bogu wiatru, który dowodzi bryzami, wiatrami i zamieciami, które atakują góry, klify i wzgórza Andów. Mówi się, że Huayra Tata mieszka głęboko w wysokich szczytach i dolinach, porzucając je jedynie, aby wykazać swoją moc przed swoją żoną, Pachamamą, boginią matki ziemi. Dzięki swojej mocy Huayra Tata potrafił unieść wody z jeziora Titicaca i spuścić je na żyzną Pachamamę. Kiedy Huayra Tata śpi, wody i rzeki pozostają ciche. Jednak spokój przed burzą ma być wkrótce przerwany…
Specyfikacje techniczne Pagani Huayra