Po zdobyciu światka hiperaut swoimi wcześniejszymi modelami, Pagani powróciło w 2020 roku z pełną siłą, ochrzczając swój najnowszy model jednym z najlepiej znanych nazwisk w świecie motosportu: Imola.
Podobnie jak tor Imola, nowy model Pagani będzie kochany lub nienawidzony, ale nigdy niedoceniany. Nowe hiperauto przebyło ponad 10 000 mil (16 800 km) w testach, aby udowodnić, że samochód nadaje się zarówno do jazdy po drogach, jak i na torze. Ta odległość jest około trzykrotnie dłuższa niż dystans wyścigu 24h Le Mans.
Patrząc na wygląd, większość ludzi mogłaby powiedzieć, że to przerobiona Huayra z włókna węglowego i innymi felgami. Jednak wynika to z pewnych elementów designu, które Horacio Pagani nalegał, aby zachować. Podwójne reflektory, przypominające dwie krople na każdym przednim błotniku, wygląd anten mrówek na lusterkach oraz cztery zgrupowane rury wydechowe umieszczone z tyłu w środku, to już znaki rozpoznawcze tego niezwykłego producenta.
Pod maską, Pagani Imola napędzane jest silnikiem V12 z podwójnym turbodoładowaniem od Mercedes-AMG. O pojemności 6,0 litra, silnik generuje nie mniej niż 827 KM i 1100 Nm momentu obrotowego.
Aby poradzić sobie z tym potężnym silnikiem, Pagani zainstalowało 7-biegową automatyczną skrzynię biegów w układzie poprzecznym oraz elektro-mechaniczny tylny dyferencjał. Główna struktura Imoli to specjalny stop z włókna węglowego i tytanu, dzięki czemu całkowita masa Pagani jest utrzymywana pod kontrolą: 1246 kg (2747 lbs).
Nazwany na cześć toru wyścigowego, na którym został zaprojektowany i dopracowany, nowy Pagani Imola to drogowy hiper samochód o całkowicie wyścigowym charakterze, który uosabia maksymalną ekspresję technologii torowej Pagani Automobili.
Z limitowaną edycją zaledwie pięciu egzemplarzy, Pagani Imola przeszedł najcięższe testy walidacyjne na torze, jakie kiedykolwiek zastosowano w samochodzie Pagani. Oprócz standardowego i już drobiazgowego procesu walidacji, Imola pokonała ponad 16 000 km na torze z prędkością wyścigową – co odpowiada około trzykrotności 24 godzin Le Mans.
Laboratorium na kołach
Pagani Imola to znaczący krok naprzód w technologicznych i naukowych osiągnięciach Pagani Automobili, będąc pojazdem-laboratorium, w którym opracowano, przetestowano i rozwinięto ważne innowacje. Niektóre z nich zostały wykorzystane w modelu Roadster BC i będą cechą przyszłych kreacji Pagani.
Eksperymentowanie to wrodzona część filozofii badań Pagani Automobili. Doświadczenie, które zdobyliśmy w 2008 roku przy Zondzie R, okazało się bezcenne, ponieważ umożliwiło nam stworzenie Huayry, korzystając z rozwiązań testowanych w ekstremalnych warunkach. Wtedy wymyśliliśmy rewolucyjne pomysły, takie jak podwozie z Carbo-Tytanu oraz geometrie, materiały i koncepcje, które wcześniej nie były znane, z punktu widzenia aerodynamiki, dynamiki i bezpieczeństwa super samochodów. We współpracy z Pirelli opracowaliśmy opony do Zondy R, wykorzystując nowy system MIRS, który następnie zastosowano w Huayra oraz bolidach Formuły 1.
Podobnie, gdy ustaliliśmy wstępne specyfikacje, pracowaliśmy nad projektem Imola w bardzo otwarty sposób i z maksymalną swobodą z punktu widzenia technicznego w naszych staraniach o integrację innowacji, gdy pojazd nabierał kształtów.
„Technologia aerodynamiczna stojąca za Pagani Imola jest widoczna w trzech kluczowych cechach. Ogólny zarys, wewnętrzna aerodynamika oraz zewnętrzne szczegóły aerodynamiczne, takie jak płetwy, skrzydełka i deflektory,” wyjaśnił Horacio Pagani, założyciel i główny projektant Pagani Automobili. „Nie możemy powiedzieć, że to elegancki samochód. Chcieliśmy wydajnego pojazdu, a tak jak można się spodziewać, patrząc na jednoosobowy bolid F1, doprowadziło nas to do zaprojektowania samochodu z dodatkowymi cechami aerodynamicznymi. Tak więc, chociaż z jednej strony te detale mogą odciągać uwagę od linii i ogólnej estetyki pojazdu, z drugiej strony pozwalają również poprawić czas okrążenia, łatwość prowadzenia, a zwłaszcza bezpieczeństwo. Mówiąc o bezpieczeństwie, mogliśmy obniżyć prześwit, aby zwiększyć efekt siły dociskowej, wykorzystując płaski spód pojazdu. Ale nie zapominajmy, że drogi publiczne są bardzo nierówne i mogą prowadzić do utraty kilku setek kilogramów siły dociskowej w zaledwie kilka chwil. Dobrze zdając sobie sprawę z tych niebezpieczeństw, pracowaliśmy bardzo ostrożnie nad górną częścią i detalami samochodu.”
Pagani Imola wykorzystuje system aktywnej aerodynamiki, wprowadzony przez model Huayra, pierwszy drogowy pojazd, który został wyposażony w tę technologię. Oznacza to, że każdy z czterech ruchomych skrzydełek zachowuje się w sposób dynamiczny i natychmiastowy w zależności od warunków jazdy, a nawet podczas hamowania, generując aerodynamiczne działanie hamujące.
Geometria zawieszenia została zaprojektowana na nowo, aby przenosić moc i żywy moment obrotowy 1100 Nm na nawierzchnię, redukując efekt nurkowania i przechylania podczas hamowania. Na tyle, że kierowca może pokonać zakręt, hamując w ostatniej tysięcznej sekundy.
Zastosowaliśmy elektronicznie kontrolowany system aktywnych amortyzatorów na każdej z kół, łącząc je ze sobą. Zawieszenie przednie ma możliwość inteligentnej i automatycznej regulacji wysokości jazdy. Współpracuje z Centralną Jednostką, która zarządza aktywną kontrolą aerodynamiczną, a także kontroluje funkcje silnika, dyferencjału i zmiany biegów. Wprowadzenie systemu SMART GAS skraca czas zmiany biegów i podkreśla wyścigowy charakter Imoli, a przyjemność z jazdy zapewniają aktywne tłumiki.
Jak zawsze, Pagani Automobili jest mocno zaangażowane w badania nad zaawansowanymi materiałami kompozytowymi. Nowa formuła Carbo-Tytan HP62 G2 i Carbo-Triax HP62, opracowana dla ultra-wzmocnionego centralnego monokoku Pagani Imola i Roadster BC, została stworzona, aby zmniejszyć wagę przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności skrętnej i zginającej.
Pagani Imola podnosi fanatyczną uwagę na oszczędzanie wagi na nowe wyżyny, wprowadzając Acquarello Light, nowy system malowania na zamówienie, który stanowi dalszą ewolucję zaawansowanej technologii Pagani, pozwalając na zmniejszenie wagi farby o 5 kg przy zachowaniu głębi koloru i blasku.
Horacio Pagani: „Farba pojazdu to nie tylko wymóg estetyczny, ale ma również istotne funkcje techniczne, takie jak ochrona przed wpływami zewnętrznymi i zapobieganie starzeniu się materiału, szczególnie zaawansowanych kompozytów. Udało nam się stworzyć tarczę ochronną zdolną do izolacji materiału bazowego od zewnętrznych zagrożeń, zwiększając w ten sposób jego odporność na uderzenia. Po latach badań, aby zoptymalizować nasz system malowania, mając na celu znaczące zmniejszenie wagi, jesteśmy dumni, mogąc ogłosić osiągnięcie tego kamienia milowego w tak wyjątkowym samochodzie jak Imola. Nowa technologia będzie oczywiście dostępna w przyszłych modelach Pagani”.
Ekstremalne badania nad oszczędzaniem wagi prowadzonymi przez Pagani przez lata doprowadziły do coraz szerszego zastosowania szlachetnych stopów, takich jak stopy aluminium, tytanu i stali chromowo-molibdenowej, co pozwoliło na ogólną optymalizację w zakresie właściwości mechanicznych i lekkości oraz większą estetyczną eksperymentację. W nowo powstałym Pagani Imola wysiłek obejmował więcej niż 770 komponentów wykutych prądowo lub obrabianych CNC, tym razem z nowo opracowaną fakturą wykończenia specjalnie zastosowaną do części z aluminium.
Innowacyjny system hamulcowy zbudowany przez Brembo został zoptymalizowany dzięki intensywnym badaniom aerodynamicznym i niezliczonym dedykowanym testom, aby jeszcze bardziej poprawić cały system chłodzenia.
Współpracując z Pirelli i nowo stworzonym systemem Next MIRS, opracowaliśmy opony dla pojazdu, który zapewniałby doskonałe osiągi na torze, ale byłby również „komunikatywny” i łatwy do prowadzenia, w prawdziwym stylu Pagani.
Hołd dla Motor Valley
„Imola to święte miejsce dla entuzjastów motoryzacji. To szybki, trudny, techniczny tor, który zawsze oddzielał ziarno od plew, zarówno w przypadku ludzi, jak i maszyn. Tor, który sprawił, że najszybsi kierowcy stawali się jeszcze szybszymi, który dał początek zaciętym pojedynkom między rywalami i dżentelmenami oraz gdzie świadczono najsłodsze zwycięstwa i najgorzkie tragedie. Tor w Motor Valley Emilii-Romanii. Miejsce, które dało tak wiele przemysłowi motoryzacyjnemu. Które dało tak wiele Pagani.” Horacio Pagani, założyciel i główny projektant Pagani Automobili.
Tor Imola stał się drugą siedzibą podczas rozwijania samochodu. Dlatego kod projektu PS-01 nosił nazwę Pagani Imola, jako hołd dla toru, na którym stworzono pojazd, który jest częścią jego tożsamości.
Dzięki możliwości testowania na torze w różnych warunkach temperatury i nawierzchni toru mogliśmy wypróbować nowe rozwiązania, które często braliśmy na skrajne warunki, aby zbadać ich zachowanie. Na przykład, zastosowanie opon półslicków pozwoliło nam poddać różne części samochodu stresowi, który znacznie przekraczał – w porównaniu do zawieszeń i sił bocznych – stres, któremu podlegają opony drogowe.
Rola klientów
Pagani Imola został zaprojektowany i dostosowany, aby stać się naturalnym przedłużeniem swojego właściciela. Pagani chciało, aby jego klienci byli zaskoczeni i zachwyceni, ale także aktywnie zaangażowani w proces tworzenia.
Testy torowe już od wczesnych etapów projektu przynosiły doskonałe wyniki, nie tylko w związku z naszymi pojazdami, ale także z innymi samochodami w tej samej klasie. To zachęciło nas do studiowania innych rozwiązań i pomysłów, często za aprobatą naszych klientów i ich coraz większym udziałem, nie tylko podczas pierwszych etapów rozwoju, ale nawet po zakończeniu ich pojazdów. Świadomi potencjału badań naukowych, które prowadziliśmy, nasi klienci często prosili nas o poczekanie, aby mogli być obecni, gdy ich samochód nabierał kształtów, a często zgłaszali genialne propozycje.
„Zaangażowanie klientów było bardzo ważną częścią projektu Pagani Imola. Chcieliśmy zaskoczyć, a nasi klienci, zafascynowani naszymi pomysłami i rozwiązaniami, postanowili dołączyć do zespołu i pełnić rolę kierowców testowych, że tak powiem. Nigdy nie zapomnę dnia, w którym przekazaliśmy jeden z samochodów jego właścicielowi i jak się uśmiechał. Mimo że to było po raz pierwszy, gdy prowadził swojego Imola na torze wyścigowym, nabrał pewności siebie okrążenie po okrążeniu, prowadząc jak profesjonalny kierowca wyścigowy. Gdy wyszedł z samochodu, powiedział mi, że nigdy nie wyobrażał sobie, że będzie to tak łatwe w prowadzeniu,” Horacio Pagani, założyciel i główny projektant Pagani Automobili.
Specyfikacje techniczne