PAGANI Utopia 2022-Present

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

PAGANI Utopia 2022-Present

Przejdź do galerii zdjęćPAGANI Utopia 2022-Present

Utopia to miejsce, które nie istnieje, a jednak Horacio Pagani stworzył swoją wersję tego pojęcia, która zamiast być państwem, stała się hiperautem zaprezentowanym w 2022 roku.

Pagani nie był już nowym producentem samochodów na rynku, gdy wprowadził model Utopia, ponieważ miał za sobą trzy dekady rozwoju unikalnych pojazdów. Jednak jedno pozostało niezmienne – stosowanie silników Mercedes-AMG i chęć tworzenia pożądanych hiperaut, które wyróżniają się luksusowym wykończeniem.

Model Utopia z 2022 roku został zaprojektowany w kształcie hiperauta, opartego na nowoczesnych technologiach starannie ukrytych pod piękną karoserią. Z przodu samochód miał charakterystyczne cztery reflektory oraz szeroki wlot powietrza, który zawierał także ładnie wkomponowane światła przeciwmgielne na aerodynamicznej, poziomej listwie. Profil samochodu ukazywał kabinę przypominającą bańkę, z opadającą linią dachu. Dodatkowo producent zdecydował się na zamontowanie podzielonego okna na dachu pojazdu, co było dość nietypowe. Na końcu, z tyłu, poczwórny układ wydechowy, charakterystyczny dla samochodów Pagani, wyprowadzał spaliny w górnej części tylnej płyty.

Wewnątrz producent zastosował wyłącznie drogie, starannie wykonane materiały do wykończenia kabiny. Analogowe wskaźniki na desce rozdzielczej rozdzielał wyświetlacz TFT, który pokazywał informacje z komputera pokładowego dotyczące funkcji samochodu. Dodatkowo cztery inne wskaźniki zamontowane na centralnej konsoli wyświetlały temperaturę i ciśnienie oleju, temperaturę wody oraz ciśnienie turbodoładowania.

Za kabiną, Utopia była wyposażona w silnik V12 o pojemności 6,0 litra wyprodukowany przez Mercedes-AMG. System podwójnego doładowania zapewniał moc 864 KM (876 PS) oraz ogromny moment obrotowy wynoszący 1 100 Nm (811 lb-ft), który trafiał na tylne koła przez siedmiobiegową manualną skrzynię biegów.

 Firma Horacio Paganiego jest już w trzeciej dekadzie swojego istnienia, a oto jej trzecia kreacja. Projekt C8, Zonda, zaczął budować legendę. Projekt C9, Huayra, rozwijał ją na skalę globalną, integrując aktywną aerodynamikę i Carbo-Titanium. Co zatem może dodać jej trzeci model, oznaczony kodem C10? Więcej mocy, lepsze osiągi, poprawioną strukturę i aerodynamikę? Oczywiście, ale co jeszcze? Przede wszystkim potrzebny jest cel.

CEL I AMBICJE

Alchemia przyjemności, równanie piękna… Co będzie ważne dla następnego hypercara Pagani? Horacio Pagani miał swoje pomysły, ale poprosił swoich najbliższych klientów, tych, którzy z niecierpliwością czekają na każdą jego kreację, aby wyrazili swoje życzenia. Mieli już wyjątkowo szybkie i piękne samochody, czego im jeszcze brakowało? Trzy pojęcia wyróżniały się prawie za każdym razem: prostota, lekkość i przyjemność z jazdy. W swoim rozwoju projekt C10 szedł zatem wbrew głównym trendom tamtych czasów. Żadnych ciężkich akumulatorów, żadnej hybrydowej mocy, tylko wspaniały silnik V12; żadnego systemu z podwójnym sprzęgłem, tylko czysta, siedmiobiegowa manualna skrzynia biegów lub automatyczna. Wszystko po to, aby samochód odpowiadał lepiej niż kiedykolwiek na każde działanie kierowcy i współpracował z nim, aby stanowić najczystszą formę jazdy, 'klasyczne’ doświadczenie zdefiniowane w nowy sposób.

Przy takim zleceniu i tak wysokich ambicjach, jaką nazwę można by nadać samochodowi, który miałby ucieleśniać te zasady? Utopia… Dla filozofa Tomasza Morusa w 1516 roku Utopia była miejscem, które nie istniało, i od tego czasu nazwa ta nadawana była idealizowanym miejscom, o których marzymy. Ale dla tych, którzy kształtują własną przyszłość, dla twórców, utopia istnieje, to 'tylko’ kwestia jej odnalezienia!

CO WIDZIMY

Każdy Pagani zaczyna się od estetycznego szoku. Pagani Utopia emanuje prostotą. Od razu się afirmuje, potwierdza i narzuca swoje linie, które są tak typowe dla Pagani, ale jednocześnie tak różnią się od wszystkiego, co zaoferowano nam wcześniej. Kształt, który jest bardziej opływowy i krągły. Od szyby, z zaokrąglonymi górnymi krawędziami, po detale skrzydeł i maski, jego łagodniejsze kontury nadają mu nową ekspresję, nowy zarys. Kształt, który został wygładzony i dopracowany przez długi czas, ale który zapada w pamięć od pierwszego spojrzenia. Najtrudniejszym elementem procesu dla Pagani było jak najbliższe podążanie za pierwotnym zamysłem stworzenia ponadczasowego obiektu designu, zamiast takiego, który podąża za modą danego okresu. Nowy samochód ma bardzo niewiele aerodynamicznych dodatków, a mimo to jest bardziej efektywny niż kiedykolwiek. Gdzie niektóre hypercary mają mnóstwo spojlerów, Utopia integruje funkcję tych elementów w ogólnym kształcie, osiągając większy docisk i zmniejszony opór tylko dzięki swojemu projektowi.

Detali stylistycznych jest niewiele, ale każdy z nich jest tak starannie wykonany, że można go podziwiać samodzielnie: technologicznie zaawansowany, ich kształt inspirowany jest obiektami z lat 50., takimi jak opływowe reflektory skuterów Vespa czy osprzęt łodzi motorowych Riva. Felgi wykonane są z włókna węglowego formowanego w kształcie turbiny, które odprowadza gorące powietrze z hamulców i redukuje turbulencje pod nadwoziem. Zamontowane na ceramicznych tarczach, zaciski hamulcowe mają nowy, odchudzony design.

Rolą opon Pirelli jest efektywne przenoszenie potężnego momentu obrotowego na nawierzchnię oraz wprowadzenie ostatnich szlifów do wyjątkowego odczucia na drodze, dzięki wyjątkowo dużym kołom o średnicy 21″ z przodu i 22″ z tyłu, co zainicjowało nową kreatywność i różnorodność w otaczającym nadwoziu. Sylwetka Pagani Utopia widnieje na ich bokach, ukazując, jak bardzo zostały specjalnie opracowane dla tego samochodu.

Lusterka boczne, jakby zawieszone w powietrzu, dzięki wsparciu w kształcie skrzydła są oddzielone od nadwozia dla lepszego przepływu powietrza, pokazując skrupulatną optymalizację, która została przeprowadzona w tunelu aerodynamicznym. Tylne światła unoszą się po bokach tylnych skrzydeł, umieszczone w kanałach powietrznych. Każda część z nich, tak pięknie wykonana, mogłaby być wystawiona w oknie jubilera.

Czterorurowy wydech tytanowy, osobiste monument i znak rozpoznawczy marki, wciąż jest obecny. Ma ceramiczną powłokę, aby efektywnie rozpraszać ciepło, ale wciąż waży nieco ponad 6 kilogramów dla całego systemu.

SPOJRZENIE W PRZYSZŁOŚĆ, HOŁD DLA PRZESZŁOŚCI

Samochód można porównać do rzeźby, ale otwarcie drzwi zmienia wszystko; rzeźba, tak, ale taka, w której można usiąść. Wnętrze Pagani Utopia jest jeszcze bardziej oryginalne, jeśli to możliwe, niż jego zewnętrzny kształt.

Ani nowoczesne, ani retro, jest ponadczasowe. Nie ma ekranów poza minimalnym wyświetlaczem przed kierowcą; duże ekrany byłyby łatwiejsze do zamontowania i zaoszczędziłyby dużo wysiłku w projektowaniu, ale odebrałyby wiele z piękna. Wszystkie wskaźniki są czysto analogowe, a każdy z łatwych do odczytania wskaźników subtelnie ujawnia część swojego mechanizmu, jakby odkrywał ruch szkieletu.

Dla Pagani każdy komponent potrzebny do działania samochodu to okazja do bycia kreatywnym. Nawet kierownica została na nowo wymyślona: wykonana jest z jednego bloku aluminium, od ramion i pustego koła po kolumnę kierownicy, która zawiera poduszkę powietrzną. Pedały również są wykonane z jednego bloku metalu, podczas gdy mechanizm zmiany biegów jest wciąż odsłonięty, ale bardziej zaawansowany niż kiedykolwiek. Wszystko z odpowiednią obsesją poświęconą ergonomii, wydajności i łatwości dostępu.

CO TO JEST

Aby osiągnąć ten bardzo prosty ostateczny kształt, proces nigdy nie był tak skomplikowany. Przez sześć lat, od pierwszych szkiców i obliczeń komputerowych do momentu, kiedy ostateczny kształt został utrwalony na formach z włókna węglowego, jego wewnętrzne przepływy powietrza były doskonalone przez niezliczone godziny badań w tunelu aerodynamicznym i liczne zmiany, dotyk po dotyku. Utopia wykorzystuje tajemnice aerodynamiki do maksymalizacji pewnego prowadzenia i stabilności przy każdej prędkości, nawet najwyższej. Jej aktywna aerodynamika, w połączeniu z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, zapewnia optymalne zachowanie dynamiczne w każdych warunkach jazdy. Zawieszenie podwójne wahaczowe, wykonane z aluminium lotniczego, korzysta z długotrwałych prac rozwojowych prowadzonych przy modelu R, wersji torowej Huayra. Ale Pagani Utopia, samochód zaprojektowany do użytku drogowego, radzi sobie z nawierzchniami do codziennego użytku.

Monokok węgla używany w poprzednich modelach Pagani wyznacza standard pod względem wytrzymałości, lekkości i jakości wykonania. Pagani postanowiło skonsolidować swoje istniejące mocne strony, poprawić sposób tkania włókien i nieustannie wynajdywać nowe materiały kompozytowe, takie jak Carbo-Titanium i Carbo-Triax. Dodatkowo stworzono nowy typ włókna węglowego klasy A, opracowany specjalnie do zastosowań estetycznych, takich jak nadwozie, zapewniający 38% dodatkowej sztywności przy tej samej gęstości.

Samochód wysokich osiągów musi nie tylko zadowolić swojego nabywcę, ale wspierać go i zapewniać mu całe wymagane bezpieczeństwo, bez potrzeby pytania czy martwienia się o to. Wiele ulg przysługuje producentom o bardzo niskiej produkcji, ale dla Pagani to ważna sprawa – jeszcze raz – stworzyć swoje samochody i spełnić najściślejsze regulacje na świecie, w każdym aspekcie, zaczynając od bezpieczeństwa. Pagani Utopia przeszło ponad 50 surowych testów zderzeniowych, od rozwoju po testy wstępne i zatwierdzenie homologacji, aby osiągnąć globalną certyfikację.

DO TWOJEJ DYSPOZYCJI

Silnik V12 Pagani, biturbo o pojemności 6 litrów, specjalnie zbudowany przez Mercedes-AMG dla Pagani, jest wynikiem ogromnych prac rozwojowych: dostarcza 864 KM i, co najważniejsze, oszałamiające 1100 Nm momentu obrotowego. Wkręca się na wyższe obroty i jest zarówno bardziej elastyczny, jak i mocniejszy, spełniając najściślejsze normy emisji, w tym te obowiązujące w Kalifornii.

Wybór skrzyni biegów był filozoficzny. Nie mogła to być skrzynia z podwójnym sprzęgłem, która jest efektywna, ale ciężka i odbiera kierowcy możliwość nadawania tempa przyspieszenia samochodu. Zamiast tego Pagani zwróciło się do najbardziej prestiżowego producenta skrzyń biegów do wyścigów i samochodów wysokiej wydajności, firmy Xtrac, aby opracować najszybszą skrzynię biegów z możliwymi zębami helikalnymi. Jest kompaktowa, lekka i montowana poprzecznie dla zoptymalizowanego środka ciężkości.

Co więcej, aby jak najlepiej odpowiadać życzeniom wyrażonym przez entuzjastów Pagani, jej miłośników, wirtualna manualna skrzynia biegów nie byłaby akceptowalna, więc opracowano prawdziwą siedmiobiegową manualną skrzynię biegów. Nie było łatwo zaprojektować taką skrzynię biegów z pierścieniami synchronizującymi i mechanizmem zdolnym wytrzymać 1100 Nm momentu obrotowego, odpowiedniego do czystej manualnej aplikacji, ale było to kluczowe wymaganie dla Utopii.

Chociaż inteligentne automatyczne skrzynie biegów stały się coraz bardziej zaawansowane, nic nie zastąpi mistrzostwa kierowcy przy zmianie biegów: panująca logika należy tylko do niego, każda zmiana w górę lub w dół jest całkowicie unikalna i zależy wyłącznie od jego decyzji i dobrego osądu, dokładnej kombinacji okoliczności, natury drogi i nastroju chwili.

PUNKT WYJŚCIA

Odkrywając jego najnowsze dzieło, to droga podjęta przez jego twórcę fascynuje nas. Horacio Pagani buduje samochody, które marzył. A aby spełnić swoje najwyższe aspiracje, te najbliższe niemożliwym, jako bardzo sumienny inżynier stara się służyć marzycielowi. W krainie marzeń potrzebny jest przewodnik: wielki Leonardo da Vinci zawsze był kluczową postacią dla Pagani. Pod jego przewodnictwem zawsze wierzył, że możliwe jest połączenie sztuki z technologią.

Czy możesz pomyśleć o jeszcze bardziej wymagającym mentorze? Artysta i wynalazca, Leonardo, jeden z największych portrecistów wszech czasów, interesował się również anatomią. Horacio nie porównuje się do florenckiego geniusza, ale podąża jego ścieżką: Leonardo nieustannie łączył techniczne inspiracje z miłością do pięknych kształtów.

Horacio Pagani jest artystą, samochód to jego ulubiony sposób wyrażania siebie. Kiedy coś rysuje, niezależnie jak piękne to jest, kształt, który tworzy, jest wynikiem funkcji, jaką ma pełnić. Dla niego kształt nie może być elegancki, jeśli jest technicznie niepoprawny. A kiedy trudność techniczna została pokonana, jego piękno można znaleźć w rozwiązaniu.

Horacio zawsze postępował w ten sam sposób, tak po prostu ma: kreatywność i akt rozwiązywania rzeczywistych problemów przybiera u niego formę ekspresji malarskiej lub poetyckiej harmonii. Zawsze był kompozytorem, a przez długi czas jako projektant był solistą, ale teraz stał się dyrygentem i nauczył się, jak widzieć swoje pomysły realizowane przez swój zespół – młodych mężczyzn i kobiety, którzy później wniosą swoje własne pomysły do wspólnego arcydzieła, na którym z dumą może złożyć swój podpis.

NOWE SIŁY

Od swojego powstania sytuacja znacznie się zmieniła; firma była niezależna w 1999 roku, z zaledwie 25 pracownikami i wieloma do zrobienia; ale to już nie aktualne. Pagani, firma skupiona na funkcji, pozostaje zasadniczo przedsiębiorstwem rodzinnym, ale dzisiaj zatrudnia 180 pracowników. Inżynierowie specjalizujący się w różnych dziedzinach, projektanci i wysoko wykwalifikowani technicy zajmują Centrum Badań Art & Science, gdzie pierwotnie powstały Zondy, podczas gdy nowy obiekt jest miejscem produkcji. Produkcja wynosi 50 samochodów rocznie, bliżej jej do krawieckiego atelier niż linii montażowej.

Prawie 25 lat temu Zonda została zaprojektowana i wybudowana przez bardzo mały zespół z niewielkimi zasobami. Wyobraź sobie, w co może przerodzić się intuicja, pielęgnowana i rozwijana przez nowe siły, jakie teraz posiada Pagani Automobili. Niezależnie od decyzji czy kierunku, w którym mogą podążyć jej pomysły kreatywne, ta mała firma jest w stanie je zrealizować, szybko i dobrze, przy niezrównanym standardzie jakości. Jej prace projektowe, prototypowe, rozwojowe i produkcyjne są godne najwyższych zespołów wyścigowych, ale na rzecz limitowanej produkcji samochodów. Pierwsza seria coupé Utopia, która już została przypisana uprzywilejowanym entuzjastom, będzie wynosić 99 jednostek.

SPECYFIKACJE TECHNICZNE

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.