PANOZ Esperante 1999-2007

PANOZ Esperante 1999-2007

Przejdź do galerii zdjęćPANOZ Esperante 1999-2007

Amerykański producent samochodów Panoz wykorzystał te same podzespoły, co Ford Mustang GT, mając nadzieję na sprzedaż swoich sportowych aut osobom, które uważały model Forda za zbyt powszechny.

Panoz rozpoczął swoją działalność jako tuner, ulepszając znany model pony-car Mustang. Z biegiem czasu producent zrozumiał, że może wykorzystywać jedynie znaną amerykańską platformę sportową i stworzył model Esperante oparty na Mustangu w wersji kabriolet. Wykorzystał rozwiązania wyścigowe w regularnych pojazdach ulicznych, przekształcając je z zwykłych kabrioletów w samochody sportowe o wysokich osiągach.

Dzięki aluminiowej konstrukcji i podwoziu roadster był bardzo lekki. Pomimo silnika V-8 ważył mniej niż jakikolwiek inny kabriolet dostępny na rynku. Aerodynamiczna sylwetka miała łezkowate reflektory i wybrzuszenie na masce. Z tyłu cztery okrągłe lampy tylne miały oryginalny design.

Wnętrze samochodu inspirowane było modelem BMW Z8, z centralnie umieszczonym panelem wskaźników, który przypominał układ Forda Mustanga. Jego fotele kubełkowe z wysokimi bocznymi oparciami zapewniały doskonałe wsparcie dla obu pasażerów. W przeciwieństwie do marki z niebieskim owalem, Panoz nie rozważał nawet zamontowania tylnej kanapy. Był to pojazd tylko dwuosobowy.

Pod nadwoziem Panoz zamontował więcej komponentów z Forda Mustanga. Nie ograniczył się jedynie do silnika i skrzyni biegów, lecz zastosował także niezależne zawieszenie tylne (IRS) oraz system antypoślizgowy na cztery koła.

 Esperante dostępny jest w kilku wersjach: model podstawowy, GT, GTLM, GTS oraz JRD (marka po modyfikacjach, podobna do Roush Mustangs). Dodatkowo, Panoz chętnie współpracuje z kupującym, aby wprowadzić specjalne modyfikacje do dowolnego z modeli bazowych. Każdy model ma nieco inne parametry. Poniższe specyfikacje dotyczą modelu podstawowego. Na przykład GTLM korzysta z doładowania, co zwiększa moc z 305 KM do 420 KM, a przyspieszenie z 0-100 km/h w 5 sekund do zaskakujących 4 sekund. GTS natomiast stworzony jest jako samochód klasy spec dla kierowców, zgodny z normami SCCA, z uprzężą, klatką bezpieczeństwa, barierkami bocznymi itp. Co więcej, jest on o około 272 kg lżejszy od podstawowego Esperante, ma stalowy silnik V8 o pojemności 5,8 litra, który generuje 385 KM mocy, a jego panele są łatwe do wymiany, co ułatwia naprawy po niewielkich zderzeniach na torze. Osiąga prędkość 0-100 km/h w 4,2 sekundy i może osiągnąć 0,98 g przyczepności bocznej.

Wyścigi

Esperante zdobył pierwsze miejsce w klasie GT2 podczas 24 Godzin Le Mans w 2006 roku, co zwykle zdominowane jest przez Porsche 911 GT3. Najlepsze z 911 prowadziło do ostatniej godziny, ale napotkało problemy, kończąc z jednym okrążeniem straty do Panoza, a Ferrari F430 dziesięć okrążeń w tyle. Inni rywale w tej klasie to dwa Spyker C8, które pokazały obiecującą wydajność, ale nie ukończyły wyścigu, podobnie jak drugi Panoz, który zdołał przejechać tylko 34 okrążenia. Tak czy inaczej, ten sukces jest niezwykły dla wersji drogowej Panoza.

Nadwozie i podwozie

Układ: Silnik z przodu/pośrodku, napęd na tylne koła, luksusowy sportowy kabriolet
Nadwozie: Ręcznie montowane, lekkie aluminium SPF.
Podwozie: Modularne, wyciskane aluminium, przymocowane i sklejone do stalowych ram

Panoz Esperante Jan Magnussen Edition (2003)
2003 Panoz Esperante Jan Magnussen Edition
Silnik/Układ napędowy

Silnik: Ręcznie montowany DOHC, 32-zaworowy, 90-stopniowy, aluminiowy V8
Pojemność: 4,601 cm³
Moc: 320 KM (239 kW) przy 6,000 obr./min
Moment obrotowy: 427 Nm (315 lb·ft) przy 4,750 obr./min
Stosunek sprężania: 9.8:1
Średnica x skok: 90,2 x 90,0 mm (3.55 x 3.54 in)
Wtrysk paliwa: Sekwencyjny elektroniczny
Zapłon: Bez dystrybutora, cewka na świecy
Skrzynia biegów: Tremec T45, 5-biegowa manualna
Przełożenia: 1: 3.37:1 2: 1.99:1 3: 1.33:1 4: 1.00:1 5: 0.67:1
Obroty: 3.22:1 Final: 3.27:1
Dyferencjał: Typ z ograniczonym poślizgiem, ring gear o średnicy 8.8 cala (224 mm), aluminiowa obudowa
Zawieszenie

Przód: W pełni niezależne zawieszenie typu krótkiego-długiego ramienia (SLA) z gazowymi amortyzatorami Penske i stabilizatorem
Tył: W pełni niezależne, podwójne wahacze z amortyzatorami Penske, aktywowanymi poprzez popychacze i dźwigienki, na gazie oraz stabilizatorem.
Koła: Aluminiowe BBS, 17 x 9 cali (430 x 230 mm)
Opony: BF Goodrich P255/45ZR17
Hamulce

Typ: Czterokołowe wspomagane hamulce tarczowe
ABS: Elektroniczny, trzykanałowy, z czterema czujnikami
Przód: Dwutłoczkowy zacisk z wysokociśnieniowymi stalowymi wężami hamulcowymi oraz wentylowanym stalowym rotorem o średnicy 13 cali (330 mm)
Tył: Jednotłoczkowy zacisk z wentylowanym stalowym rotorem o średnicy 11.7 cala (297 mm)
Kierownica

Typ: Wspomagane mechaniczne, zębatkowe
Obroty od stopki do stopki: 2.5
Przełożenie: 15:1
Wymiary i pojemności

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.