Oparty na tych samych mechaniczych fundamentach co Ford Mustang GT, model Panoz Esperante z 2000 roku miał wielkie nadzieje na zdobycie dużej części rynku amerykańskich samochodów sportowych, ale tak się nie stało.
Amerykański producent zaprojektował pojazd oparty na komponentach Mustanga, a efekt okazał się zaskakująco dobry, jednak początek był bardzo wolny, a krzywa uczenia się dla niektórych klientów zbyt długa. Ostatecznie Esperante GT trafił na rynek w 2000 roku, oferując doświadczenie roadstera, jakiego nie zapewnił żaden amerykański samochód z tamtych czasów. Założyciel firmy, Dan Panoz, wykorzystał rozwiązania wyścigowe w samochodzie drogowym.
Dzięki aluminiowej konstrukcji i podwoziu, roadster był bardzo lekki. Pomimo silnika V-8 ważył mniej niż jakikolwiek kabriolet dostępny na rynku. Aerodynamiczny kształt nadwozia miał łezkowate światła przednie i wypukłość na masce. Panoz dostarczył również aluminiowy twardy dach do roadstera, oprócz standardowego materiałowego dachu. Z tyłu, cztery okrągłe tylne światła miały oryginalny design.
Wewnątrz, producent zainspirował się BMW Z8, montując centralnie umieszczony panel instrumentów w zestawie, który przypominał starszy układ Forda Mustanga. Jego foteliki z wysokimi bokami zapewniały doskonałe wsparcie boczne dla obu pasażerów.
Pod nadwoziem, Panoz zainstalował więcej komponentów z Forda Mustanga. Nie ograniczył się tylko do silnika i skrzyni biegów. Użył również niezależnego zawieszenia tylnego (IRS) oraz systemu ABS dla czterech kół.
Istnieje kilka modeli Esperante: model podstawowy, GT, GTLM, GTS i JRD (marka modyfikacji aftermarketowej, podobna do Roush Mustangs). Dodatkowo, Panoz chętnie współpracuje z nabywcą przy wprowadzaniu specjalnych modyfikacji do modeli seryjnych. Każdy model ma nieco inne parametry. Specyfikacje poniżej dotyczą modelu podstawowego. GTLM, na przykład, wykorzystuje superładowarkę, aby zwiększyć moc z 305 KM do 420 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5 sekund do niesamowitych 4 sekund. GTS z kolei jest stworzony jako samochód wyścigowy klasy kierowcy, zgodnie z normami SCCA, z pasami bezpieczeństwa, klatką bezpieczeństwa, barami bocznymi itp. Dodatkowo, jest o ~600 lb lżejszy od podstawowego Esperante, ma wyścigowy silnik V8 o pojemności 5.8 litra, który generuje 385 KM i składa się z łatwo wymiennych paneli, co ułatwia naprawy po niewielkich wypadkach. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4.2 sekundy i osiąga 0.98 g bocznego przyczepu.
Wyścigi
Esperante zdobył klasę GT2 podczas 24 godzin Le Mans w 2006 roku, która zazwyczaj jest zdominowana przez Porsche 911 GT3. Najlepsze z 911 prowadziły do ostatniej godziny, ale napotkały problemy, kończąc jeden okrążenie za Panozem, a Ferrari F430 było dziesięć okrążeń w tyle. Inni zawodnicy w tej klasie to dwa Spyker C8, które pokazały obiecującą wydajność, ale nie ukończyły wyścigu, podobnie jak drugi Panoz, który zebrał tylko 34 okrążenia. Tak czy inaczej, ten sukces jest niezwykły dla drogowej wersji Panoz.
Nadwozie i podwozie
Układ: Silnik z przodu/pośrodku, napęd na tylne koła, luksusowy sportowy kabriolet
Nadwozie: Ręcznie montowane lekkie aluminium SPF.
Podwozie: Modularne aluminium ekstrudowane, przytwierdzone i połączone ze stalowymi ramami pomocniczymi
Silnik/Napęd
Silnik: Ręcznie montowany DOHC, 32-zaworowy, 90-stopniowy, aluminiowy V8
Pojemność: 4,601 cm³
Moc: 320 KM (239 kW) @ 6,000 obr./min
Moment obrotowy: 315 ft·lbf (427 N·m) @ 4,750 obr./min
Stopień sprężania: 9.8:1
Średnica i skok: 3.55 na 3.54 cale (90.2 na 90.0 mm)
Wtrysk paliwa: Sekwencyjny elektroniczny
Zapłon: Bezrozdzielaczowy, cewka na wtyczce
Skrzynia biegów: Tremec T45 5-biegowa manualna
Przełożenia: 1. bieg: 3.37:1 2. bieg: 1.99:1 3. bieg: 1.33:1 4. bieg: 1.00:1 5. bieg: 0.67:1
Obroty: 3.22:1 Ostateczne: 3.27:1
Diferencjał: Typ z ograniczonym poślizgiem, zębatka 8.8 cala (224 mm), aluminiowa obudowa
Zawieszenie
Przód: W pełni niezależne zawieszenie typu krótko-długoramiennego (SLA) z gazowymi amortyzatorami Penske i stabilizatorem
Tył: W pełni niezależne, podwójne wahacze z poziomo przeciwstawionymi, aktywowanymi cięgnem i wahaczem amortyzatorami gazowymi Penske i stabilizatorem.
Koła: Aluminiowe BBS, 17 na 9 cali (430 na 230 mm)
Opony: BF Goodrich P255/45ZR17
Hamulce
Typ: Hamulce tarczowe wspomagane hydraulicznie na cztery koła
ABS: Elektroniczny, trzy kanały, cztery czujniki
Przód: Kaliper z podwójnym tłokiem z wężami hamulcowymi ze stali nierdzewnej wysokociśnieniowej i wentylowanym stalowym tarczem 13 cali (330 mm)
Tył: Kaliper z jednym tłokiem z wentylowanym stalowym tarczem 11.7 cala (297 mm)
Kierownica
Typ: Wspomagane hydraulicznie zębatkowe i kołowe
Skręty odblokowane do blokady: 2.5
Przełożenie: 15:1
Wymiary i pojemności